• 0

Financiering met schenking

Beste HL leden,

 

Ben bezig om financiering binnen te halen,voor het opstarten van mijn eigen bedrijf.

Mijn tante wilt E25000 in het bedrijf stoppen, maar ze wilt dit wel schenken.

E 3000,- mag ik vrij besteden, maar de rest moet ik investeren in het bedrijf.

 

Online al wat info ingewonnen, maar tot heden alleen maar voorbeelden gevonden met het kopen van een eigen woning.

 

Hoe zit dat nou als ik zo mijn eigen bedrijf wil financieren?

Wat mij ook onduidelijk is het verhaal met schenken voor het opstarten van een eigen bedrijf.

wie o wie kan mij wat duidelijkheid verschaffen?

 

alvast bedankt

 

groetjes,

 

Ganesha

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jouw tante mag schenken, jij mag een schenking ontvangen. Veel meer valt er niet over te vertellen.

 

Mogelijk dat als je de schenking gebruikt voor criminele doeleinden of als de schenking uit criminele bron komt, dat er dan problemen komen. En je betaalt 30% belasting over het bedrag. Je tante kan er voor kiezen dat zij die belasting voor jou betaalt.

 

Gezien de hoogte van het bedrag zou ik de schenking niet handje contantje doen, maar via een overschrijving, en zet erbij dat het om een schenking gaat, zodat er later geen misverstanden over ontstaan.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Let er bij een cv op (mocht die optie nu in beeld zijn), dat je tante geen enkele werkzaamheid mag verrichten voor het bedrijf.

 

Mag je trouwens een cv zonder winstdeling oprichten? (Want dat zou wel een heel simpele manier zijn om onder de schenkbelasting uit te komen.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Maar wat is nou de precieze vraag van Ganesha?

 

Of hier schenkbelasting van toepassing is? Niet helemaal mijn ding (gaat vaak via een notaris), maar dat lijkt mij van wel.

 

Of zij met het geld een onderneming kan opstarten? Ja natuurlijk.

 

Iets anders?

 

(de vrijstelling is overigens € 2.129,- en over de rest moet dan 30% schenkbelasting betaald worden - komt dus neer op een kleine 7.000,- aan belasting, maar blijf wel ruim 18.000,- over om mee te ondernemen)

 

Link naar reactie
  • 0

Het wordt allicht een beetje financiële planning met als oogmerk een lagere, uit te smeren belastingdruk voor durfkapitaal. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

goedemiddag,

 

Het volgende is mij onduidelijk:

 

Op het moment dat ik de schenking ontvang voor het opstarten van een eigen bedrijf.

onder welke schenkingsregeling van de belastingdienst val ik.

 

Op de site van de belastingdienst kan men het volgende voorbeeld lezen:

 

Iemand schenkt in november 2017 aan een goede vriend € 100.000. De vriend –tussen de 18 en 40 jaar – doet in 2017 een beroep op de € 100.000 vrijstelling. De schenking is onbelast als hij dit bedrag uiterlijk 31 december 2019 gebruikt voor zijn eigen woning.

 

 

Het bovengenoemde voorbeeld, is dat ook van toepassing als ik mijn eigen bedrijf zo opstart?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.