• 0

VPB over resultaat startend bedrijf

Beste forumleden,

 

Ik zit met de volgende situatie:

 

Mijn bedrijf is sinds 5 maanden operationeel en om de kosten te drukken in de eerste maanden hebben wij geen managementfee betaald aan de holding. Nu hebben wij al redelijk goed verkocht en dus de courtagenota's kunnen opstellen. Deze facturen worden pas betaald bij notarieel transport en dus is er sprake van vooruitbetalen BTW.

 

De BV heeft door lage kosten een winst gemaakt van ca. 60k en dient dus VPB over dit bedrag te betalen. Nu willen wij z.s.m. managementfee gaan uitbetalen. Onze accountant geeft aan daar in januari mee te starten.

 

Is dat niet heel onhandig? Wij moeten nu al VBP gaan betalen over 60k terwijl die bij het betalen van een managementfee aanmerkelijk teruggebracht kan worden.

 

Wat zouden jullie adviseren?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar zo'n vraag stel je toch aan de accountant?

Die kent de precieze situatie.

 

Ik zou zeggen:

Alsnog managementfee claimen over 2017 en daar de kosten van meenemen (dan krijg je dus ook een overlopende post). Maar dan moeten jullie eigenlijk ook wel hetzelfde bedrag als opbrengsten bij de holding zetten.

 

Misschien kan je het zelfs snel factureren in 2017 (misschien zelfs betalen).

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Legend,

 

Ik heb dit uiteraard ook gevraagd maar heb graag toch van jullie een inzicht. Hij gaf namelijk aan dat er dan per saldo VPB in de Holding betaald moet worden en dat er dan direct een verplichting is tot uitbetalen salaris.

 

Nu heb ik in mijn holding een verrekenbaar verlies dus die VBP is voor mij niet van toepassing Maar bij salaris dien ik gelijk 70% van een managementvergoeding op te nemen als salaris of mag dat ook gespreid over de eerste 3 maanden van volgend jaar bijvoorbeeld.

 

Dank voor je reactie in ieder geval.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar bij salaris dien ik gelijk 70% van een managementvergoeding op te nemen als salaris of mag dat ook gespreid over de eerste 3 maanden van volgend jaar bijvoorbeeld.

 

Je bent niet verplicht om het salaris op te nemen. De enige verplichting die je hebt is om er loonheffing over af te dragen

 

Overigens geldt die verplichting nu ook al; die ontstaat niet bij het toepassen van een managementfee maar bij het direct of indirect verrichten van arbeid voor de werkmij en het realiseren van winst

 

 

Beste Legend

De gebruikersnaam van deze reageerder is "P."

Op grond van zijn aantal reacties is hij voor dit forum een "legend" :)

 

Overigens Welkom op Higherlevel!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan toch gewoon een loonbetaling over december meenemen?

De loonheffingen hoef je pas eind januari af te dragen, dus tijd zat zou ik zeggen.

 

 

Stel wij doen een managementfee van 23k per persoon. Moet ik daarvan dan gelijk 70% als salaris uitbetalen. Of kijkt de belastingdienst dat het salaris 70% bedraagt van de managementfee op jaarbasis.

 

In dat geval kan ik bijvoorbeeld 3800 uitbetalen in December.

 

Link naar reactie
  • 0
Stel wij doen een managementfee van 23k per persoon. Moet ik daarvan dan gelijk 70% als salaris uitbetalen. Of kijkt de belastingdienst dat het salaris 70% bedraagt van de managementfee op jaarbasis.

In dat geval kan ik bijvoorbeeld 3800 uitbetalen in December.

 

Zo werkt het niet. Er is geen "70% norm" tot aan het gebruikelijke DGA-loon (€ 45.000,- per DGA)

 

Het meest voor de hand liggende is dat je in je opstartjaar (en/of zolang nodig is) vooraf schriftelijk aan de belastingdienst toestemming vraagt om het gebruikelijk loon nog niet te hoeven toepassen of verlaagd te mogen toepassen.

 

Doe je dat niet, dan loop de je theoretische kans dat je gewoon 2 x €45.000,- gebruikelijk loon moet toepassen en daarover de loonheffing moet afdragen.

 

Mijn advies: ga niet zelf iets verzinnen voor 2018. Vraag het ofwel na bij de Belastingdienst, of volg het advies van de accountant op en begin pas per 2019 met managementfee.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje "kiezen of delen":

 

(overigens ga ik er hier nu van uit dat jullie geen salaris uitbetaald hebben, want daar lijkt het op)

 

 

- Of je betaalt VPB in de werkmaatschappij (omdat jullie geen managementfee toegepast hebben).

- Of je betaalt VPB in de holding (omdat er wél sprake is van een fee).

- Of jullie betalen loonheffingen (omdat er sprake is van salaris).

 

Als je 23.000 fee hanteert en je betaalt maar 3.000 salaris uit, dan maakt de holding (grof gezegd dan) 20.000 winst. Met bijbehorende VPB. Dat lijkt mij geen handige 'optie'.

 

Maar ik ken je situatie niet. Persoonlijk denk ik dat ik gewoon "de 70%" zou laten 'verlonen' in december, als ik in deze situatie zat.

Denk ik...!

 

Overleg het even met je accountant, zou ik zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste P,

 

Wij hebben inderdaad geen salaris opgenomen en ook nog geen managementfee betaald.

Verwachte winst in werkmaatschappij is 60k met behorende VPB van 20%

 

Ik denk dat het uitkeren voor mij persoonlijk interessant is. In januari starten met de management fee is simpelweg zonde. We hadden de VPB dan kunnen voorkomen in de werkmaatschappij.

 

Ik heb in mijn holding een verrekenbaar verlies van 20k voor de VPB. En dan kan ik met een laag inkomen prima uit. Dus uitkeren is verreweg het handigst toch?

 

Mijn compagnon heeft geen verrekenbaar verlies in zijn holding trouwens. Die is nieuw.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.