• 0

Administratie BV webwinkel

Goedemiddag,

 

ik ga binnenkort over van eenmanszaak naar BV. Nu ben ik mij aan het inlezen over de verhoogde administratie eisen; waaronder het bijhouden van een sluitende grootboekrekening.

 

Daar het hier gaat om een webwinkel gaat het al snel om honderden facturen per maand.

Deze komen uit verschillende webwinkels samen in 1 administratie.

De betalingen lopen via (verschillende) payment providers en komen per verzamelbetaling binnen.

 

Het is dus niet mogelijk om de orders direct te koppelen met een betaling, omdat het hier gaat om verzamelbetalingen.

---

 

Hebben jullie een tip hoe ik dit het beste kan doen?

Is er nog een aan te raden boekhoud software?

Ik vermoed dat de huidige software niet voldoende is voor het netjes bijhouden van de benodigde administratie in een BV.

 

Dank voor eventuele hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe is er geen verschil qua administratie tussen een eenmanszaak en een BV.

Althans: op het gebied van inkoop/verkoop dan.

 

Want je hebt natuurlijk sommige dingen die in een BV voor zullen komen (salaris, rek.courant "DGA", aandelenkapitaal) die meestal (zoals salarissen) of nooit (zoals aandelenkapitaal) voorkomen in een eenmanszaak.

Dus de jaarstukken zien er dan ook een beetje anders uit.

 

En als eenmanszaak heb je ook een grootboek, met bijbehorende balans, resultaat enz. als je een financieel systeem gebruikt.

 

Sommige fiscale dingen worden ook wel anders. Een goed voorbeeld is 'de auto van de zaak' die bij een BV via de loonheffingen belast wordt voor het privégebruik, hoewel het bij een eenmanszaak rechtstreeks in de jaarstukken (of in de IB aangifte zelf) gecorrigeerd wordt.

 

Maar voor de dingen die jij daar noemt maakt het geen verschil.

 

Dus als dat nu goed loopt, dan zou het (althans in theorie) straks ook goed moeten lopen.

Of ga je dingen anders opzetten/aanpakken misschien?

 

De zwaarste eisen op de administratie is m.b.t. de BTW en dat geldt voor een "BTW ondernemer" ongeacht rechtsvorm. Dus zowel voor een BV als voor een eenmanszaak (en een VOF e.d.).

 

Hoe doe je dat nu dan met de verzamelbetalingen?

 

Link naar reactie
  • 0

Mij is geadviseerd dat bij een eenmanszaak de grootboek rekening niet verplicht zijn, ook omdat er geen jaarrekening noodzakelijk is.

 

Nu boek ik de verzamelbetalingen gewoon in als kosten, en alle losse facturen komen binnen in mijn administratie bij verkopen.

Echter; ik link niet alle daadwerkelijke betalingen op mijn rekening met de verkopen. Er is dus geen dubbel check op mijn bankrekeningen.

 

Ik was onder de indruk dat dit bij een eenmanszaak ook niet noodzakelijk is, maar bij een BV wel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.