• 0

Commissies uit de VS - Belastingplicht IRS

Beste forumleden,

 

Momenteel ben ik een e-learning platform aan het ontwikkelen. Het product is klaar gelanceerd te worden en een partnership met een bedrijf uit de VS is in onderhandeling.

 

Wij gaan commissies ontvangen van dit bedrijf wanneer wij cliënten doorsturen via onze website. Zij dragen geen belasting af aan de overheid bij internationale partners. De belastingplicht ligt bij ons. Aangezien de commissies niet belast worden in Nederland, moet het worden belast in de VS (volgens de Nederlandse Belastingdienst). Daarvoor moet ik mij registreren bij de Internal Revenue Service (Belastingdienst VS) om aangifte te doen. Daar loop ik echter spaak.

 

Ik heb geprobeerd telefonisch contact op te nemen met de business afdeling van de IRS. Dit is echter een geautomatiseerd IVR-systeem, die je uiteindelijk steeds naar de IRS website verwijst. De IRS Help Desk (mail als medium) kunnen niet helpen met business gerelateerde vragen en de IRS website is een onduidelijk doolhof (voor buitenlandse ondernemers), waar ik niet aan uit kom. Daardoor kan ik niet de juiste formulieren vinden of persoonlijk contact opnemen met de juiste afdeling.

 

Daarom ben ik hier op zoek naar een ondernemer die ook commissies ontvangt uit de VS (voor soortgelijke bedrijfsactiviteiten). Voor diegene heb ik de volgende vragen:

- Welk formulier heb ik nodig om mijzelf als buitenlands ondernemer in te schrijven bij de IRS?

- Welke belastingen worden over deze commissies geheven?

- Hoe en hoe vaak moet er aangifte gedaan worden?

 

Wie o wie is mijn reddende engel? Met vriendelijke groet,

 

Gino

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Gino,

 

Welkom op het forum.

Vooropgesteld, ik ben geen expert.

Wat je beschrijft is wellicht de officiële weg in theorie, maar in de praktijk moet je denk ik vergeten om belasting aan te kunnen geven in US.

Hoe zuiver je ook alles wilt doen, je loopt aan tegen praktische onmogelijkheden.

 

Goeie vraag!

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien de commissies niet belast worden in Nederland, moet het worden belast in de VS (volgens de Nederlandse Belastingdienst).

 

Volgens mij heb je dit verkeerd begrepen.

 

Jullie zijn toch een gewone NL onderneming die een dienst verricht aan een US bedrijf?

Dan ben je ook gewoon hier in NL belastingplichtig.

 

De prestatie wordt niet met BTW belast (omdat de afnemer buiten de EU gevestigd is), dus theoretisch zou het kunnen dat het land in kwestie een "soort BTW" zou willen heffen.

Maar in de US kennen zij dat fenomeen niet echt (kan per staat verschillen heb ik begrepen), dus dat lijkt mij sterk. Ik denk dat de IRS helemaal niet geïnteresseerd is.

(Van een soort 'sales-tax' of zoiets voor diensten heb ik tenminste nooit gehoord.)

 

Link naar reactie
  • 0

Wij gaan commissies ontvangen van dit bedrijf wanneer wij cliënten doorsturen via onze website. Zij dragen geen belasting af aan de overheid bij internationale partners. De belastingplicht ligt bij ons. Aangezien de commissies niet belast worden in Nederland, moet het worden belast in de VS (volgens de Nederlandse Belastingdienst).

Ik denk dat je mogelijk omzetbelasting en inkomstenbelasting met elkaar verwart.

 

Het is inderdaad zo dat voor wat de omzetbelasting er eigenlijk een belastingplicht in de VS is. Het zou dan gaan om sales tax in de desbetreffende staat. Tot nu toe zijn de meeste Amerikaanse (gelukkig) nog niet zo voortvarend mee om die te innen.

 

Voor de inkomstenbelasting is het een ander verhaal. Daar ligt de belastingplicht bij jullie. Je geeft je opbrengsten gewoon op in Nederland. Wat wel mogelijk is, is dat de Amerikaanse partij verlangt dat je een W-8BEN-formulier invult. Dat formulier is hooguit voor om te voorkómen dat er in de VS een bronbelasting van 30% wordt ingehouden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.