• 0

Kasstelsel uitbetaling iDEAL

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kasstelsel kennen we enkel voor de omzetbelasting. Als je betaald krijgt in januari dan is het voor de btw 2018. Voor je winst in de inkomstenbelasting is het gewoon 2017.

 

Blijft nog wel de vraag of het moment waarop de klant mollie betaalt beslissend is of het moment waarop mollie jou betaalt...

 

Die durf ik zo niet te beantwoorden

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Blijft nog wel de vraag of het moment waarop de klant mollie betaalt beslissend is of het moment waarop mollie jou betaalt...

 

Persoonlijk denk ik (gewoon om een beetje te filosoferen over de theorie en zo) dat dit niet zo "in steen gebeiteld is".

 

Je zou een soort "Mollie-rekening" kunnen hebben in je administratie (bij liquide middelen) waarbij het geld "realtime" (volgens Mollie dan!) erop staat.

 

Maar je kan ook zeggen: "Ik zie wel of ik het geld ooit op mijn eigen bankrekening bijgeschreven krijg...". En dus wachten op de bijschrijving op je bankrekening.

 

Maar (om op de vraag van TS weer in te spelen) je mag natuurlijk niet ineens switchen, omdat het een beter uitkomt dan het ander...

 

 

En dan blijft (voor mij althans) nog de vraag: mag TS wel het kasstelsel volgen (want dat is nogal strikt omschreven)...

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat inderdaad om een webwinkel met enkel particuliere klanten.

 

Wij boeken in vanuit het bankboek.

 

Dus als we ideal pas in januari uit laten betalen dan zou de omzet + btw vallen in januari.

Hoe zou je dan de winst in 2017 mee kunnen laten tellen? Het kasstelsel geeft aan dat je de btw en de inkomsten pas boekt op het moment dat het geld ontvangen is...

 

Bedankt voor jullie antwoorden :)

Link naar reactie
  • 0

Een iDEAL-betaling heeft voorzover ik weet een betaaldatum en betaaltijdstip. En de betaling is gegarandeerd.

 

Blijft nog wel de vraag of het moment waarop de klant mollie betaalt beslissend is of het moment waarop mollie jou betaalt...

...logische redenatie lijkt mij dat een webshopklant mollie niks verschuldigd is, maar slechts een webshop als verkopende partij.

 

Topic starter heeft het m.i. over een uitgestelde uitbetaling van saldo of tegoed door een psp naar een tegenrekening of zakelijke bankrekening.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met wat highio beschrijft over ideal. Er bestaat geen uitgestelde uitbetaling door Ideal, dat wordt direct of per volgende werkdag bijgeschreven. Er moet dus sprake zijn van een psp. maar in mijn optiek is de psp (Bijv mollie) geen partij in de btw transactie.

 

Bij mollie kun je gewoon elke werkdag je saldo overmaken naar je eigen rekening. Kortom je bepaald zelf wanneer het geld op je bankrekening staat. Bij andere psp's moet je soms betalen voor een hogere frequentie dan wat zij standaard aanbieden. Maar zodra een ideal betaling heeft plaats gevonden kun je in principe over het geld beschikken, al dan niet met extra kosten. Dus in mijn optiek heeft dan het kasmoment voor het kasstelsel plaatsgevonden bij de ideal betaling en niet op moment van uitbetalen van het saldo op (een zelf te kiezen) later moment.

 

Volgens mij kun je de btw dus niet verschuiven naar januari door pas dan je saldo bij de psp uit te laten betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mag ik hier op aanhaken?

Ik ga webdiensten leveren. Voornamelijk aan particulieren, misschien enkele bedrijven.

Moet ik dan een kasstelsel aanhouden? Ik vind een factuurstelsel namelijk overzichtelijker qua boekhouding.

Moet ik dit ten allen tijden aangeven bij de belastingdienst of is er bij de start van een onderneming een soort 'standaard'-stelsel (bijv factuur)?

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Link naar reactie
  • 0

Ik ga webdiensten leveren. Voornamelijk aan particulieren, misschien enkele bedrijven.

Moet ik dan een kasstelsel aanhouden? Ik vind een factuurstelsel namelijk overzichtelijker qua boekhouding.

Moet ik dit ten allen tijden aangeven bij de belastingdienst of is er bij de start van een onderneming een soort 'standaard'-stelsel (bijv factuur)?

De hoofdregel is dat je het factuurstelsel volgt, het kassstelsel geldt alleen voor een aangewezen groep ondernemers, maar als je aan die voorwaarden voldoet moet je melden als je afwijkt en kiest voor het factuurstelsel. zie link..

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/hoe_berekent_u_het_btw_bedrag/kasstelsel/voor_wie_geldt_het_kasstelsel

 

 

Mag ik hier op aanhaken?

 

als bovenstaande antwoord niet volstaat liever niet, als je verdere vragen hebt moet je een eigen topic starten. Dit topic loopt nog, het is dan niet wenselijk dat anderen vragen gaan stellen over hun eigen situatie. Het is niet erg vriendelijk naar de orginele vraagsteller en geeft alleen maar verwarring wat nu voor op welke vraagsteller van toepassing is.

Link naar reactie
  • 0

@tippi1

 

Ik ben niet zo thuis in de webshops en mollies qua financiële afwikkeling, maar als ik Roel J goed begrijp dan is het geld al van jou zodra je klant betaald heeft. In feite heb jij op je balans per einde jaar een vordering op mollie staan.

 

Dan is het geld dus ontvangen door jou en is er geen optie om te doen alsof je in januari betaald hebt gekregen.

 

Dús btw 2017 en IB idem.

 

Fijne feestdagen

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.