[Artikel] Sparta en Batavus weg bij Fietsenwinkel.nl

Aanbevolen berichten

Sparta en Batavus weg bij Fietsenwinkel.nl

 

Korte samenvatting:

Fietsassemblagebedrijf Accell mag levering van merkfietsen Batavus en Sparta aan International Bicycle Group (eigenaar van Fietsenwinkel.nl) per april 2018 staken, omday IBG de webwinkel heeft afgesplitst van zijn Hans Struijk fietszaken en dus niet langer een multichannel-aanbod levert - zo heeft de rechter bepaald.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Er worden regelmatig vragen gesteld over eventuele leverplicht van leveranciers aan webwinkels.

 

 

Link naar het artikel :

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

De motivatie van TwaBla lees ik zo snel niet terug in het artikel over de uitspraak van het kort geding en het is daarbij nog lang geen 6 april 2018. Machtsstrijd om miljoenenbelangen.

 

Lastig zo'n grote dealer als je zelf ook websites, een dealernetwerk en testcenter hebt of iedereen aan een merkfiets wilt helpen.

 

Kerstweekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

De motivatie van TwaBla lees ik zo snel niet terug in het artikel over de uitspraak van het kort geding en het is daarbij nog lang geen 6 april 2018.

Zit in de voorgeschiedenis. Dit zei Accell-directeur Jager begin 2016.

 

“Na al jarenlang een goede relatie opgebouwd te hebben met de Hans Struijk Fietsenwinkels (HSF) is er in 2014 een lange termijn overeenkomst gesloten met de eigenaar IBG. Hierbij lag de verdere uitbreiding van de winkelketen HSF aan ten grondslag. We werden in mei 2015 onaangenaam verrast toen IBG ons confronteerde met het feit dat alle 15 HSF winkels plotseling verkocht waren. “Dit was voor Batavus, Sparta en Koga voldoende aanleiding om direct de spelregels aan te passen. Dat heeft helaas geleid tot veel juridisch getrouwtrek achter de schermen en zelfs rechtszaken. Tegelijkertijd streven we naar een toekomstigbestendige omnichannelstrategie op basis van een zogenaamd ‘level playing field’."

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Heel interessante zaak. Aan de ene kant een grote speler Accell die zijn dealernetwerk met een relatief hoge kostenstructuur moet beschermen tegen een grote online speler die alleen op prijs en levertijd (vandaag bestelt, morgen geleverd) concurreert.

 

De hoge marge die werd toegekend had alles te maken met de hoge kosten van de fysieke winkels waarin de fietsen van o.a. Batavus en Koga een prominente rol speelde die imagoverhogend moest werken. In de marge zat dus ook een stuk marketing. Fietsenwinkel.nl pakt dus wel de marge maar zonder de bijbehorende inspanning. Niet vreemd dat er frictie ontstaat en een verstoorde relatie. Voldoende redenen om de duurovereenkomst op te zeggen maar wel met in acht neming van de overeengekomen opzegtermijn.

 

Lullig is overigens ook dat de marges en condities op straat zijn komen liggen. Door een korting van 38% op de adviesverkoopprijs en een volume korting en een snel betalen korting (2%) kan fietsenwinkel.nl grote kortingen geven, ruim adverteren en nog goed verdienen. De gemiddelde dealer heeft én hogere kosten én een veel hogere inkoopprijs.

 

Hoe verder vraag je jezelf dan af? Kan Accell zich veroorloven om helemaal niet meer te leveren aan fietsenwinkel.nl en omgekeerd kan fietsenwinkel.nl zonder de bekende merken? Zaken die met de regelmaat van de klok spelen tussen Jumbo/AH en merkenfabrikanten, powerplay van twee kanten. Uiteindelijk keert de rust weer terug tot een toestand vergelijkbaar met een rustende vulkaan waarbij het wachten is op de volgende eruptie. Dat zal hier ook wel gaan gebeuren.

 

Link naar reactie
Heel interessante zaak.
Speelt ook al heel lang, zie het Batavus-arrest in Bikemotion versus Accell. Bestaande fietsendetailhandel probeert samen met leveranciers internet-mededinging te beperken. Dat gaat terug naar 2001.

 

Een vergelijkbare grote zaak heeft eerder gespeeld bij inbouwkeukenapparatuur AEP (Atag, Etna, Pelgrim) die uiteindelijk met instemming van de Nederlandse Mededingings Autoriteit en het gerecht door middel van dual pricing internetverkoop belemmerde, terwijl dat alleen bij uitzondering toegestaan is. In Duitsland is het BundesKartellamt veel strenger.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

En niet enkel met het Internet heeft de sector problemen, maar ook met fysieke ketens die de prijzen niet kunstmatig hoog willen houden.

Denk aan Giant die niet alleen zelf geen zaken wilde doen met de Media Markt, maar ook meteen het contract verbrak met een distribiteur die dat wel deed.

Kennenlijk heb je als groothandel toestemming van het kartel nodig, voordat je een partijtje fietsen door mag verkopen. ::)

 

Vraag me verder af of grotere partijen als fietsenwinkel de bekende fabrikanten wel echt nodig hebben.

Zou het een mooie stunt vinden als ze zelf huismerk fietsen gingen produceren om de druk wat op te drijven. :P

 

Link naar reactie
Vraag me verder af of grotere partijen als fietsenwinkel de bekende fabrikanten wel echt nodig hebben.
Het is in de fietsenbranche welbekend dat ook Accell niet veel meer doet dan Oosterse onderdelen in mekaar schroeven. Hoe kan het anders dat uit het Nunspeetse niks in enkele jaren grote aanbieders van akkufietsen opduiken?

 

Wat zijn andere oud-hollandsch fietsmerken? Ik heb lang een Locomotief gehad. Dat merk is overgenomen door Gazelle, dat na opeenvolgende overnames nu bezit is van Pon. Gazelle is gewoon te koop bij Fietsenwinkel. Pon heeft begin dit jaar geprobeerd Accell over te nemen, maar het bod werd niet geaccepteerd.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Accell is afgaande op onderstaande quote vanaf hun website wel een club die een serieuze deuk in een pakje boter kan slaan:

 

In 2016 werden circa 1,5 miljoen fietsen verkocht en werd een omzet gerealiseerd van meer dan € 1 miljard.

 

Dus dingen naar hun hand zetten met een strategische achtergrond speelt zeker mee. Ze zouden zelf ook een beoogd omnichannel kanaal in het zadel kunnen helpen en daarmee hogere marges realiseren.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.