• 0

Onzakelijk lenen, Rekening courant en het schenken van aandelen in een B.V.

Beste ondernemers,

 

Ik ben benieuwd naar uw mening omtrent de volgende zaak:

 

Bijna 6 jaar geleden overleed mijn vader. Slechts 2 dagen voor zijn overleden verkocht hij (tegen een vriendenprijs) zijn B.V. waarin zich bevindt verhuurd onroerend goed. Deze last-minute overdracht ging aan zijn ex-echtgenoot en mede-aandeelhoudster (ieder had 50%). Na mijn vader zijn overlijden wist de (partijdige) accountant van de B.V. vrijwel direct te melden aan de executeur dat mijn vader een “lening” had staan en een “rekening courant schuld” aan de B.V..

 

Deze 2 bij elkaar waren meer dan 50% van de verkoopsom van mijn vader zijn aandelen.

De partijdige accountant zei niets te weten van een hogere waarde van de aandelen en ging direct een verrekeningsvoorstel doen.

Kort daarna kwam ik in mijn vader zijn computer erachter dat dezelfde accountant een waardering op verzoek van mijn vader had gemaakt, een half jaar voor mijn vader zijn overlijden. Hieruit bleek dat de waarde van de aandelen 3,5x hoger waren dan waarvoor ze verkocht zijn. Uiteraard ging het verrekeningsvoorstel van de accountant niet door.

 

Verder is het vermeldenswaardig dat ik deze zaak heb voorgelegd aan de belastingdienst. Er bleek sprake te zijn van een onzakelijke lening waarop nooit werd afgelost / rente werd betaald en waarvan geen leningovereenkomst was opgemaakt. De rekening courant werd bovendien slechts gebruikt voor consumptieve doeleinden.

 

Even een fast-forward naar de huidige situatie. Er zijn rechtszaken gevoerd. De “lening” en rekening courant moest van de rechter door de nalatenschap worden betaald.

De gift van de aandelen welke een 3 ½ keer hogere waarde had dan waarvoor mijn vader had ze had verkocht werd door de rechter als gift gezien en hierdoor een vordering voor de legitimarissen waaronder mijzelf beschouwt en moet dus door de koper van de aandelen worden vergoed i.v.m. ons legitieme portie (hierop hebben wij een beroep gedaan).

 

Mijn vragen aan u.

 

Wat is uw mening over:

 

1) Het feit dat een (onzakelijke) lening en rekening courant na een last-minute overdracht moet worden voldaan door erfgenamen?

2) De accountant wie een e-mail naar mijn vader had gestuurd en daarin meldde de gangbare waarde van de aandelen echter daar niets over meldde in een persoonlijk gesprek, echter wel direct wist te vertellen dat er sprake was van schulden van de nalatenschap

3) De belastingdienst wie geen actie heeft ondernomen ten aanzien van een onzakelijke lening. Ze waren echter wel bereid om (vanwege schenkbelasting) een aanslag te sturen naar de koper van de aandelen.

4) Het feit dat een verkoop van aandelen vlak voor iemands geplande overlijden (mijn vader heeft euthanasie laten verrichten) aanleiding is om uiteindelijk toch de volledige waarde van de aandelen te moeten betalen. In dit geval door de vordering van de legitimarissen en de te betalen schenkbelasting. Dit laatste is wat mij betreft natuurlijk perfect omdat ik daarop heb gewonnen.

 

En tot slot, vind u dat bovenstaande.. aanleiding vormt om de “systemen” eens onder de loep te nemen? Wellicht dat er mensen zijn wie dit aan het denken zet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.