• 0

Stichting, een paar vragen!

Ik zal beginnen met de situatie kort te beschrijven.

 

Mijn zus heeft in Zambia een school opgericht en deze gaat in januari 2018 van start. Nu is de bedoeling dat er op de school zowel 'gewone' kinderen als weeskinderen komen te zitten. Voor die laatste groep hebben ze besloten een stichting op te gaan richten (mijn zus noch ikzelf is een bestuurslid voor zover dat van belang is). Deze stichting heeft als voornaamste doel genoeg geld binnen te harken om - in eerste instantie - 15 weeskinderen op de school te kunnen laten starten. Dat komt neer op 150 euro per kind.

 

Daarvoor willen ze dan de stichting oprichten, een bankrekening openen op naam van de stichting waardoor ze het binnengekomen geld kunnen beheren. Tot zover zeker geen probleem lijkt mij.

 

Nu is de vraag of ze de school zelf ook in de stichting moeten opnemen. Wat mij direct binnenviel is dat je dan te maken krijgt met geldstromen in Zambia die de stichting zelf niet kan beheren. Het geld zal cash of op de bankrekening van mijn zus terecht komen. Een rekening openen in naam van de stichting zal lastig worden. Idealiter openen ze in ieder geval een rekening op naam van de school. Mijn gedachte is dat het hebben van geld(stromen en inkomsten) die je niet kunt beheren eigenlijk niet kan.

 

Daarom zitten we met een paar vragen:

- Kan de stichting het geld bedoeld voor de weeskinderen gewoon overboeken naar een privé-rekening van mijn zus? Of moet hier toch een rekening van de school/stichting aanhangen?

 

- Als de school niet in de stichting zit, is het dan mogelijk om als stichting je gelieerd te maken met de school en als ondersteunende factor te fungeren? Of moet de school dan IN de stichting zijn opgenomen?

 

- Aangezien er geldstromen zijn (bijv. lesgeld van kinderen) die op rekening van de school/mijn zus en cash bij mijn zus terecht komen, is het dan verstandig/mogelijk om de school toch in de stichting op te nemen? Het geld wordt door de stichting zelf namelijk niet beheert (al zou dat dan op papier wel zo zijn?) en ze heeft ook nauwelijks inzage hierop. Door het gebrek aan beheer en controle, is het dan verstandig of überhaupt mogelijk om de school in de stichting op te nemen?

 

- De werknemers op de school zijn - mits de school in de stichting valt - toch in dienst van de stichting? Kun je ze dan gewoon cash betalen of maandelijks gewoon zeg 200 euro overboeken? Conflicteert dat niet met de Nederlandse wet?

 

Dit zijn alvast een paar vragen die we hebben kunnen bedenken.

 

Mocht er iets niet duidelijk zijn, dan hoor ik het graag.

 

Alvast bedankt voor de tijd! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.