• 0

Jaarglobalisatie

Goedemiddag allemaal,

 

Momenteel weer aan het eind van een mooi jaar en bezig met de jaarcijfers. Nu zit ik met een vraag over de btw waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Vorig jaar in Q4 begonnen met toepassing van de margeregeling (globalisatie). Natuurlijk een beginvoorraad aangelegd, waardoor mijn marge over 2016 negatief is uitgevallen. Hiervoor heb ik een beschikking aangevraagd in Q1 2017.

 

Mijn vraag luid als volgt: Is het de bedoeling dat ik de negatieve marge van 2016 verreken met de jaarglobalisatie over 2017 en het verschil dan terugvraag in Q1 2018? Of mag ik het negatieve saldo verrekenen met Q4 2017?

 

En als ik het bedrag mag verrekenen via jaarglobalisatie met 2017, hoe vraag ik het verschil dan terug. In de BTW aangifte of moet ik hiervoor een speciale aanvraag per brief doen?

 

Alvast bedankt voor het meedenken en de hulp!

 

Mvg,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je telt de negatieve jaarmarge van 2016 bij de jaarmarge van 2017.

Over deze totale marge bereken je het BTW-bedrag.

 

Als blijkt dat je in eerdere kwartalen van 2017 teveel BTW over de kwartaalmarges hebt afgedragen, corrigeer je dat in de eerste aangifte in 2018. Naar mijn mening is dat de aangifte over het 4e kwartaal van 2017.

 

Als de jaarmarges over 2016 en 2017 samen negatief zijn, vraag je weer een beschikking aan voor (het restant van) van de negatieve jaarmarge.

 

Zie ook onderstaand schema van de belastingdienst:

 

mcu0kp.jpg

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Lex,

 

Bedankt voor de uitleg!

 

Ik denk dat ik er bijna ben, wat me nog niet 100% duidelijk is, is hoe ik de negatieve marge uit 2016 moet verrekenen.

 

Stel, ik een negatief btw bedrag over 2016 van 500 euro en hiervoor een beschikking aangevraagd. Deze zou ik mogen verrekenen met de jaarwinst over 2017. Maar hoe doe ik dit dan, ik geef de btw aan per kwartaal, wanneer of hoe geef ik een jaarwinst aan? Wat ik volgens mij moet doen is de negatieve marge over 2016 verrekenen met de eerste aangifte van 2018 (over Q4 2017).

 

En hoe vul je dit in bij de aangifte, gewoon onder het kopje leveringen/diensten belast met hoog tarief de positieve marge van 2017 - negatieve marge van 2016 invullen?

 

Alvast bedankt weer voor de hulp.

 

mvg,

Link naar reactie
  • 0

Even voor alle duidelijkheid: je hebt over 2016 een beschikking van een negatieve jaarmarge.

Dat is het verschil tussen de marge-verkopen en de marge-inkopen.

Er is dan nog geen sprake van een BTW-bedrag.

 

Het marge-bedrag van de beschikking trek je af van het berekende marge-bedrag over heel 2017.

Als het resultaat positief is, bereken je daar de BTW over (21/121 x marge).

Als je in andere kwartalen ook al marge-omzet en -BTW hebt aangegeven, trek je die daar van af.

In de aangifte vul je dan bij vraag 1a in: links het bedrag exclusief BTW (marge - BTW) en rechts het BTW-bedrag.

Als je ook nog andere omzet hebt (niet-marge) tel je die erbij.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.