Ga naar inhoud
  • 0

Administratie of facturatie door managementbureau

Newbee     3 0

Sinds kort laat ik mijn zakelijke rompslomp regelen door een management bureau, gezien ik rond de 70 aanvragen per maand hebt met heel veel verschillende opdrachtgevers was dat makkelijker.

 

Het bureau maakt maandelijks mijn geld min de comissie over naar mijn b.v echter volgens mij is de volgorde dat ik maandelijks een factuur moet sturen, anders klopt mijn administratie niet meer.

 

 

Zij hebben geen enkele keer gevraagd naar een factuur, zit ik goed met mijn gedachten dat ik mijn managementbureau moet behandelen als ik elke andere klant waar ik iets voor doe?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Newbee     3 0

Klopt het managementbureau stuurt inderdaad naar mijn klanten facturen en incasseert mijn geld.

 

Maar ik moet toch hun weer een factuur sturen om het bedrag wat ze voor mij geincasseerd hebben te kunnen verantwoorden in mijn administratie? Of moet ik dat op een andere manier boeken?

Link naar reactie
  • 0
Newbee     3 0

Bij dit soort constructies is het zelfs niet ongebruikelijk dat de leverancier de facturen stuurt. Voor de BTW en mogelijk ook voor de IB móet die factuur er echter wel zijn.

Ze sturen maandelijks een overzicht met de incasseerde bedragen en het uitbetaalde bedrag, volgens hun is dat voldoende voor de administratie, ik betwijfel dat.

 

 

Stel ik doe 4 optredens voor 1000 euro per stuk, de kosten die ik aan het bureau moet betalen zijn 500 euro maandelijks.

 

 

1.Dan stuurt het bureau 4 facturen aan mijn klanten, zij ontvangen 4000euro.

2.Ik stuur het bureau een factuur van 4000 euro, waarmee ik de inkomsten kan verantwoorden.

3.ik krijg van het bureau een factuur van 500 euro voor de door hun gedaande werkzaamheden.

 

Dat is toch de logische volgorde?

Link naar reactie
  • 0
Legend     2,8k 4 266

Bij dit soort constructies is het zelfs niet ongebruikelijk dat de leverancier de facturen stuurt. Voor de BTW en mogelijk ook voor de IB móet die factuur er echter wel zijn.

Ze sturen maandelijks een overzicht met de incasseerde bedragen en het uitbetaalde bedrag, volgens hun is dat voldoende voor de administratie, ik betwijfel dat.

 

Voor de btw is dat niet voldoende:

 

Artikel 34g

 

De factuur wordt uitgereikt uiterlijk op de vijftiende dag van de maand volgende op die waarin de goederenlevering of de dienst is verricht. In geval van vooruitbetalingen als bedoeld in artikel 34c, eerste lid, onderdelen d en e, moet de factuur telkens worden uitgereikt vóór het tijdstip van de opeisbaarheid daarvan.

 

Ben jij btw-plichtig?

 

Voor de inkomstenbelasting durf ik niet te zeggen of dat voldoende is, misschien dat een van de aanwezige boekhouders daar iets over kan zeggen.

 

Stel ik doe 4 optredens voor 1000 euro per stuk, de kosten die ik aan het bureau moet betalen zijn 500 euro maandelijks.

 

 

1.Dan stuurt het bureau 4 facturen aan mijn klanten, zij ontvangen 4000euro.

2.Ik stuur het bureau een factuur van 4000 euro, waarmee ik de inkomsten kan verantwoorden.

3.ik krijg van het bureau een factuur van 500 euro voor de door hun gedaande werkzaamheden.

 

Dat is toch de logische volgorde?

 

Beide zijn een voor de hand liggende volgorde. Welke de meest voor de hand liggende volgorde is, durf ik niet te zeggen. Is dit in jouw branche gebruikelijk?

 

Dat een tussenpersoon commissie inhoudt, zie je veel bij kleine transacties waar alleen de tussenpersoon zicht heeft op wat er nu werkelijk is verkocht. Denk bijvoorbeeld aan een app store, waar het veel makkelijker is dat de app store de facturen aanmaakt dan dat de appprogrammeurs allemaal voor elk wissewasje een factuur opsturen.

 


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.