• 0

KIA en afschrijvingen

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag mbt de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, KIA.

 

Stel dat ik dit jaar een laptop koop van €2400. Als ik het goed heb is dit iets dat valt onder de KIA. Is het dan zo dat ik in dat jaar de jaarlijke afschrijving mag aftrekken, en daar bovenop 28% van de KIA?

 

Dat zou dan dus neerkomen op

 

aanschafwaarde: €2400

KIA: 0,28 x €2400 = €672

afschrijving = (€2400-300)/5= €420

 

Wat ik dan in totaal dit jaar voor mijn laptop mag aftrekken is €672 + 420 = €1092

 

Ik neem aan dat het jaar daarop alleen de jaarlijkse afschrijving overblijft? Dus dat je de KIA alleen toepast in het jaar van aankoop?

 

Ik hoor graag of mijn berekening zo klopt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel dat ik dit jaar een laptop koop van €2400. Als ik het goed heb is dit iets dat valt onder de KIA. Is het dan zo dat ik in dat jaar de jaarlijke afschrijving mag aftrekken, en daar bovenop 28% van de KIA?

Ja, dat klopt. Maar let op: Dat is alleen voor de inkomsten- of vennootschapsbelasting en dus niet in je eigen boekhouding. De KIA wordt dus alleen gebruikt voor het bepalen van je belastbare winst. Overigens mag je in het geval van een computer gewoon afschrijven tot nul. Na vijf jaar zijn ze veelal niets meer waard in het economisch verkeer.

 

Stel dat je 10.000 euro omzet hebt en een computer koopt van 2.400 euro (en je schrijft daar 12 maanden op af in dat jaar), dan heb je dus een winst van 9.520 euro (= 10.000 - (12 x 40)), maar een belastbare winst van 8.848 euro (= 10.000 - (12 x 40) - (28% x 2.400)). Maar let ook hier op. Als je computer nu nog in december koopt en betaalt, dan kun je dus maar één maand afschrijving in de boeken verwerken en dus geen twaalf.

 

Je kunt de KIA trouwens alleen toepassen in dit jaar als je de computer ook dit jaar bent gaan gebruiken. Of als je de computer nog in dit jaar volledig hebt betaald (en anders naar rato). Kijk ook hier.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank! Duidelijk. Fijn om dit te lezen want het levert voor mij nu niet per se meer voordeel op om NU een laptop te kopen. Ik win er volgend jaar hetzelfde voordeel mee, tenzij ik nu door de aanschaf van de laptop en de daarmee gepaarde aftrekmogelijkheden in een lagere belastingschijf terecht zou komen maar dat is helaas niet het geval. Als ik nog willekeurig mocht afschrijven was het wel een feestje geweest, als ik het goed heb. Dan kon ik het bedrag van de laptop in één keer afschrijven.

Link naar reactie
  • 0

het levert voor mij nu niet per se meer voordeel op om NU een laptop te kopen.

Nee, het levert hooguit een klein liquiditeitsvoordeel op, omdat je de belastingaftrek een jaar eerder claimt. Maar op zich kun je ook bij je voorlopige aanslagen van 2018 al rekening houden met deze eventuele aanschaf.

 

Als ik nog willekeurig mocht afschrijven was het wel een feestje geweest, als ik het goed heb. Dan kon ik het bedrag van de laptop in één keer afschrijven.

Dat kan alleen als je (nog) starter bent.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Ik zou willen aanhaken op het "feestje".

 

Dat is voor mij niet helemaal duidelijk.

 

Eenmanszaak (laatste jaar startersaftrek):

Ik heb dit jaar een laptop gekocht van €4.000 (excl. BTW)

(BTW is teruggevraagd via BTW-aangifte)

 

Als ik het goed begrijp mag ik gebruik maken van de KIA.

28% x €4.000 = €1.120. Deze €1.120 voer ik op bij de IB-aangifte om de belastbare winst te verlagen.

 

Omdat ik dit jaar nog startersaftrek heb (volgend jaar niet meer) kan ik gebruik maken van willekeurige afschrijving.

 

Mijn vraag is: Kan ik dit jaar nog gebruik maken van de willekeurige afschrijving ook al heb ik dit jaar gebruik gemaakt van de KIA. Zo ja dan is het een feestje :)

 

Alvast dank!

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.