• 0

Tafel en stoelen... Aftrekbaar? Investeringsaftrek?

Goedemorgen,

Een maandje geleden ben ik voor mezelf begonnen. Nu ben ik nog niet geheel thuis in hetgeen je btw over terug mag vragen, en wat je op mag voeren tbv investeringsaftrek e.d.

Nu sta ik voor de volgende situatie. Wij zijn toevallig bezig met het opnieuw inrichten van de woning. We hebben een nieuwe eettafel gekocht en bijbehorende stoelen. Nu zegt een collega zzp’er (vriend) van me dat ik dit gewoon moet opvoeren in mijn boekhouding, omdat ik dit ook zakelijk gebruik.

Het klopt inderdaad dat wij smiddags thuis lunchen tijdens het werk, en ik zit savonds aan tafel (als gebruik bureau) om hier me offertes uit te schrijven, ontwerptekeningen te maken en bijv. me boekhouding te doen.

Klopt dit? Mag ik over deze goederen inderdaad de btw terug vragen, en kom ik hiervoor in aanmerking voor de investeringsaftrek?

Stoelen en tafel zijn beide bij een aparte winkel gekocht, beide een paar duizend euro (zonder even in exacte bedragen te treden, maar wil er even mee aangeven dat het beide producten betreft >€450)

Ik hoop op een snel antwoord zodat ik snel kan schakelen. Bedankt voor jullie feedback en alvast een goed uiteinde gewenst

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen NL2201,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Vraag die vriend dan maar eens waar hij zich op baseert.

 

Heb je zelf het Handboek Ondernemen al gelezen? Anders zou dit mijn leestip zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedenmorgen Highio,

Dank je wel :)

Zoals beschreven wordt het ook op meerdere manieren “zakelijk” gebruikt.

Smiddags lunchen we er (ik werk altijd in de regio), en daarnaast wordt het gebruikt voor kantoordoeleinden. Ik maak er mijn offertes, maak er de ontwerptekeningen en doe er mijn boekhouding.

Momenteel doe ik dat ook aan mijn huidige eettafel, en is het diverse avonden “mijn bureau”.

(Zo ziet het er ook uit als ik er bezig ben moet ik bekennen

Link naar reactie
  • 0

Ok, dank je wel. Dan is het me duidelijk dat ik het in ieder geval niet mag aftrekken omdat ik minder dan 10% als zakelijke ruimte benut. Wel lastig puntje want ik gebruik een buiten gedeelte van mijn woning meer zakelijk als prive, maar de BD zal dit zien als zakelijk- EN prive gebruik :(

Maar nu is het me alleen nog niet duidelijk of ik dan wél de BTW mag terug vorderen, dat wordt er niet duidelijk omschreven :(

In ieder geval bedankt voor je hulp en de moeite op deze vroege morgen ;)

Link naar reactie
  • 0

Sorry nogmaals als ik “dom” over kom wat dit betreft hoor,

maar ben iemand die t moet hebben van werken met zn handen dan papier-, regeltjes-,en computerwerk enzo :)

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen, hoor, maar neem wel de tip van Highio ter harte over het lezen van het handboek ondernemen en probeer vertrouwd raken met de site van de belastingdienst. Hoe je het ook wendt of keert, je moet als zelfstandige nu eenmaal wettelijk een sluitende boekhouding voeren om maar één reden: er moet uit blijken hoeveel belasting je verschuldigd bent.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dat vat ik ook... vandaar ook mijn vragen zodat ik er achteraf geen gedonder mee kan krijgen ;)

Heb verders een heel makkelijk programmaatje waarin ik alle uitgaande kosten en binnenkomende bedragen kan bijhouden. Dus wat dat betreft heb ik dat allemaal kloppend.

Alleen in dit geval wist ik gewoon even niet wat nou wel en niet mag, en waar de grens ligt.

Ik zou al heel blij zijn als ik de btw erover terug zou krijgen namelijk. Scheelt toch weer.

Link naar reactie
  • 0
Wel lastig puntje want ik gebruik een buiten gedeelte van mijn woning meer zakelijk als prive, maar de BD zal dit zien als zakelijk- EN prive gebruik :(

 

Als je dit deel zelfstandig zou kunnen verhuren aan een ander (d.w.z. als een ander daar kantoor kan houden), dan kan het zijn dat je dit gedeelte zakelijk kunt etiketteren. Zie hier.

 

Maar ben iemand die 't moet hebben van werken met z'n handen dan papier-, regeltjes-, en computerwerk en zo.

 

Alles wat je zakelijk gebruikt, mag je in beginsel aftrekken. Daar zitten allerlei uitzonderingen op, maar dat is te overzien. De belastingdienst vertelt je wat wel en wat niet mag (hopelijk ook in het al genoemde Handboek Ondernemen).

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.