• 0

Aanloopkosten bedrijfsmatige verhuur?

Hallo, in 2011 heb ik een gammel (woon)bootje gekocht. En het omgebouwd tot een klein paleisje. Hij was eigenlijk voor recreatief (bij)gebruik bedoeld. Echter hij blijkt zeer goed te verhuren via Air bnb enzo. Dus ik denk dat ik de inkomsten maar eens ga opgeven dit jaar. Onder aftrek van de kosten natuurlijk. Deze vind ik lastig te bepalen. Tot en met begin 2017 heb ik € 34.000 besteed aan het hele project (de btw hierin heb ik al teruggevangen). De opbrengsten per jaar (7 mnd) zijn ongeveer € 10.000 en ik verwacht dat dit nog wat zal oplopen de komende jaren. Ik heb dit jaar het aanmeerlandje erbij gekocht, waardoor ik geen huur meer betaal. De betaling van dit landje is op afbetaling. Ik heb nu ongeveer 30% betaald. Ik ben fiscaal zzp-er, heb verder een eenmanszaak. Ik zie het zelf vooral bedrijfsmatig en zie kansen het verder uit te bouwen met meerdere boten in de verhuur. Deze heb ik al aangeschaft.

 

Ik zie het zelf vooral bedrijfsmatig, maar weet niet of dit het handigst is. Ik heb de volgende vragen:

1) is er een mogelijkheid dit als een box 3 te zien (ik verwacht het niet).

2) Kan ik het geinvesteerde bedrag ineens opvoeren als aanloopkosten of kan/mag/dien ik die geleidelijk als afschrijving nemen.

3) Ik heb dit jaar het aanmeerlandje erbij gekocht (waardoor ik geen huur meer betaal). De betaling van dit landje is op afbetaling. Ik heb nu ongeveer 30% betaald. Hoe verwerk ik dit fiscaal?

 

Het zou fijn zijn als iemand wat licht kan doen schijnen op deze materie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zegt dat je "€ 34.000 [hebt] besteed aan het hele project".

 

Heb je het dan over het aanvankelijke ombouwen "tot een klein paleisje" of over het latere klaarmaken voor verhuur en de kosten tijdens het verhuren?

 

Het lijkt me dat je de eerstgenoemde kosten niet kunt aftrekken, want die zijn niet met zakelijk oogmerk gemaakt.

 

Ik neem aan dat het om een eenmanszaak gaat?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Branko, dank voor je inbreng. :)

 

Het betreft het aanvankelijke ombouwen. Ik heb alle uitgaven wel in mijn boekhouding opgenomen als balanspost om de hoogte bij te houden. Dit omdat ik bij aanvang niet wist waarop ik zou uitkomen: een bedrijfsmatig iets (altijd in het achterhoofd gehouden) of een prive iets.

 

Voorzichtigheidshalve wilde ik niet alle uitgaven als kosten boeken omdat ik niet zeker zou zijn van het uiteindelijke doel en het risico van terugbetalen niet wilde lopen.

 

Mogelijk is dit in tegenspraak met wat ik eerder beweerde in mijn eerste post, maar mijn gedachten zijn voor mij ook wel eens moeilijk te volgen. Excuses daarvoor.

 

Het is idd een eenmanszaak, Branko.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het zelf vooral bedrijfsmatig, maar weet niet of dit het handigst is. Ik heb de volgende vragen:

1) is er een mogelijkheid dit als een box 3 te zien (ik verwacht het niet).

2) Kan ik het geinvesteerde bedrag ineens opvoeren als aanloopkosten of kan/mag/dien ik die geleidelijk als afschrijving nemen.

3) Ik heb dit jaar het aanmeerlandje erbij gekocht (waardoor ik geen huur meer betaal). De betaling van dit landje is op afbetaling. Ik heb nu ongeveer 30% betaald. Hoe verwerk ik dit fiscaal?

Allereerst moet je vaststellen of er überhaupt sprake is van een ondermening in de ogen van de inkomstenbelasting. Dat doe je hier.

 

1. Het kan alleen opgenomen worden onder box 3 als er sprake is van zogenaamd 'normaal' vermogenbeheer. Dat is meestal alleen het geval als je eigenlijk nagenoeg zelf niets hoeft te doen en alleen passief investeerder bent (en geen arbeid verricht).

 

2. Dat ligt er maar aan. Als je wordt erkend als ondernemer kan het zijn dat je de kosten moet activeren. Het heeft immers een waardevermeerderend effect op de boot. De waarde van de boot op de balans wordt dus verhoogd. Vervolgens mag je willekeurig afschrijven, als je ten minste als ondernemer wordt gezien voor de IB.

 

Let er trouwens ook even op hoe deze boot wordt gezien. Het kan zijn dat de boot namelijk als onroerend goed wordt gezien, al naar gelang deze een 'vaste inrichting' is (bijvoorbeeld aangesloten aan een gas-, water- en/of electriciteitsleiding). In dat geval is de woonboot een 'bedrijfspand' en mag je afschrijven tot 50% van de bodemwaarde (of 100% vanaf 2019).

 

Als je trouwens niet als ondernemer wordt gezien, moeten de inkomsten worden opgegeven als resultaat uit overige werkzaamheden. In dat geval geldt het willekeurig afschrijven niet en ben je simpelweg gebonden aan de afschrijvingsregels. In geval van roerende goederen: maximaal 20% per jaar tot aan restwaarde. In geval van onroerende goederen: iets van 2% tot 4% per jaar tot aan bodemwaarde.

 

3. Het aanmeerlandje komt op de balans te staan als bezitting. Ook hier geldt bovenstaande aftrekbeperking. Tegelijkertijd neem je de lening op als schuld. Elke uitgave aan aflossing boek je af op deze lening. De aflossing heeft daardoor geen effect op je verlies of winst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.