• 0

Aangifte over activiteiten voordat de zaak officieel bestond

Beste mensen,

 

Dat 2018 maar een mooi jaar mag worden voor jullie allemaal!

 

Ik ben de afgelopen 7-8 maanden al bezig geweest als ondernemer (als in: ik heb voldoende uren gemaakt, en kan waarschijnlijk zelfs al een aantal facturen gaan schrijven). Maar... ik had me in 2017 nog niet ingeschreven bij de KvK. De afspraak staat voor 10 januari. Ter achtergrond; begin 2017 uit loondienst gegaan om dit eigen bedrijf te beginnen dus vandaar dat ik de tijd had... (geen uitkering genoten).

 

Nu is mijn vraag: stel dat ik obv uren e.d. voor 2017 al als ondernemer zou kwalificeren, kan ik dan ook over 2017 ook aangifte doen als ondernemer, ook als ik nog geen KvK nummer had? Ik heb redelijk wat rondgeneusd op diverse websites, maar werd me toch niet duidelijk. Ik zal het de 10e januari ook zeker bespreken, maar wilde toch alvast even kijken wat er op het forum gezegd zou worden...

 

Alvast bedankt en nogmaals beste wensen!

 

Groet, Rogier

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu is mijn vraag: stel dat ik obv uren e.d. voor 2017 al als ondernemer zou kwalificeren, kan ik dan ook over 2017 ook aangifte doen als ondernemer, ook als ik nog geen KvK nummer had?

Ja, dat kan, als je aan de voorwaarden voldoet. De vraag is vervolgens of dat het geval is. En dan is er nog een verschil tussen ondernemer zijn voor de omzetbelasting of de inkomstenbelasting.

 

Voor de omzetbelasting ben je al snel ondernemer. Na inschrijving bij de kamer van koophandel, krijg je vaak vrij snel ook een BTW-nummer. Daarna ben je dus ondernemer voor de BTW en moet je BTW afdragen.

 

Voor de inkomstenbelasting zijn er wel iets meer voorwaarden, en dus niet alleen uren. Het gaat ook om omzet, winstverwachting, aantal klanten, levensvatbaarheid, etc. Gelukkig heeft de fiscus daar een heel handige tool voor:

 

https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Vergeten om reacties op mijn bericht per email te ontvangen dus een verlate reactie van mij!

 

Dankjewel voor jullie feedback! Ik heb vanochtend mijn afspraak met de KvK gehad en me netjes ingeschreven per 1 juli 2017. Volgens de consulent is dit geen probleem, en moet ik nu alleen wel alsnog BTW aangiftes invullen voor 2 kwartalen maar dat is natuurlijk prima.

 

Voor wat betreft de kwalificatie ondernemer voor de inkomstenbelasting: ik heb afgelopen jaar (mijn eerste jaar dus) werk verricht voor 1 klant, maar ben ook nog in de opstartfase. Voor de rest ben ik behoorlijk zelfstandig. Omdat het om dienstverlening gaat in mijn geval, kan ik me natuurlijk lastig laten vervangen (waarom zou het ook weer een eenmanszaak heten?). Als ik de tool van de belastingdienst invul, lijkt het erop dat alle zaken positief zijn maar alleen het feit dat ik op dit moment nog voor 1 klant heb gewerkt lijkt me te nekken. Volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn. Een adviespraktijk moet opgebouwd worden, en eerlijk gezegd vind ik het best prima dat ik in mijn eerste jaar al een klant had (die ook niet mijn voormalig werkgever was)! Ik heb met deze partij ook geen werkovereenkomst oid, ik mag alleen facturen sturen die vervolgens wel of niet betaald worden. Wat is wijsheid? Ik heb geen zin om niet te kwalificeren, want dit kost een hoop aftrek zoals jullie weten.

Link naar reactie
  • 0

UPDATE:

 

Beste mensen,

 

ik heb inderdaad van de belasting een brief ontvangen met het verzoek om BTW aangifte te doen. In die brief wordt ook bevestigd dat ik inderdaad gezien wordt als ondernemer voor de BTW.

 

Hoe gaan ze uiteindelijk terugkoppeling geven of ze mij zien als ondernemer voor de inkomstenbelasting? Is dat puur op basis van de belastingaangifte die je zelf doet (en waar ik er dus vanuit zal gaan dat ik ondernemer ben)? Of werkt dit anders?

 

En in hoeverre kan de belastingdienst hier dan nog achteraf op terugkomen?

 

Dankjewel!

Link naar reactie
  • 0

En in hoeverre kan de belastingdienst hier dan nog achteraf op terugkomen?

 

Als je ondernemersfaciliteiten (zoals zelfstandigenaftrek e.d.) claimt in je aangifte dan kan de BD dat natuurlijk schrappen, als later blijkt dat je helemaal geen ondernemer was in dat jaar.

Dat zou in theorie bijvoorbeeld het geval kunnen zijn als je maar voor één klant 'gewerkt' hebt in dat jaar en tot overmaat van ramp was het ook je ex-werkgever.

 

Maar je kan het altijd claimen in je aangifte natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Is dat puur op basis van de belastingaangifte die je zelf doet (en waar ik er dus vanuit zal gaan dat ik ondernemer ben)?

Ja, dat is puur op basis van je aangifte. Je kunt er verder natuurlijk alleen 'vanuit gaan' dat je ondernemer bent, als dat ook blijkt uit de ondernemerscheck. Wat was de uitslag van die check?

 

Oh, en de fiscus kan na 5 jaar nog navorderen. Als je overigens ondernemersfaciliteiten claimt, terwijl uit de ondernemerscheck duidelijk blijkt dat je geen ondernemer was, kan er verder nog een vergrijpboete worden opgelegd wegens het doen van een onjuiste aangifte.

 

Nog een klein dingetje: bij het claimen van een aftrekpost ligt de bewijslast bij jou en niet de Belastingdienst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

RDJ, heb je in dat licht inmiddels zicht op meerdere opdrachtgevers of ga je werkzaamheden staken voor deze eerste opdrachtgever? Rijmt jouw uitleg van het begrip 'ondernemer' met die van de Belastingdienst?

 

Er geldt bijvoorbeeld geen urencriterium voor de kwalificatie 'ondernemer' terwijl ik je dat wel min of meer zie schrijven. Heb je het Handboek Ondernemen inmiddels al gelezen?

 

Wil je verkoopfacturen gaan antedateren of alleen inkoopfacturen aangeven? En heb je een urenadministatie in de voorbereiding en het tweede halfjaar bijgehouden?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.