• 0

Reserveringsruimte oudedagsvoorziening.

Mijn bank vertelt mij, dat ik de reserveringsruimte voor mijn oudedagsvoorziening kan gebruiken tot 7 jaar terug. Dat wil zeggen: als eventuele aanvulling op de jaarlijke FOR.

En ik zou dat volgens de belastingdienst kunnen doen, zowel door banksparen als door gebruik te maken van die reserveringsruimte.

In het ene geval, banksparen, onttrek ik uiteraard geld voor later aan het bedrijf.

In het andere geval gaat de reservering a.h.w. geruisloos.

 

Wat kan er hier wel en wat kan er hier niet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wat kan er hier wel

Je reserveringsruimte benutten door geld te storten in lijfrenteverzekering of bancaire lijfrente (=banksparen)

 

En ik zou dat volgens de belastingdienst kunnen doen, zowel door banksparen als door gebruik te maken van die reserveringsruimte.

Geen "zowel" : je maakt gebruik van je reserveringsruimte door dat geld te storten op een (bancaire) lijfrenterekening

 

wat kan er hier niet

Die reserveringsruimte toevoegen aan de FOR. Dat is niet mogelijk

 

In het ene geval, banksparen, onttrek ik uiteraard geld voor later aan het bedrijf.

Figuurlijk: ja, letterlijk: nee. Het benutten van reserveringsruimte kan niet via het bedrijf; het is een privé aangelegenheid. Zou je het van de bedrijfsrekening betalen dan is dat gewoon een privé onttrekking die het eigen vermogen verlaagt (en daarmee indirect ook je FOR-dotatie voor 2018 zou kunnen verlagen als je resterende eigen vermogen niet hoog genoeg is)

 

In het andere geval gaat de reservering a.h.w. geruisloos.

Nee dus, dat kan niet.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie.

Dan informeerde de Belastingtelefoon mij dus onjuist want ik heb de vraag expliciet zo gesteld en het antwoord was, dar beide mogelijkheden bestaan en er een tool is, om dit te berekenen.

Die tool heb ik gevonden maar nog niet gebruikt.

 

Is het voor een "dotatie"aan banksparen 2017 nu dus te laat?

Link naar reactie
  • 0

Dan informeerde de Belastingtelefoon mij dus onjuist

 

Dat zou kunnen. Hamvraag daarbij is altijd of jouw vraag wel begrepen werd. Bekende Higherlevel-tip (van Ward): "je moet de belastingtelefoon 3 x bellen en dan het gemiddelde nemen van de 2 antwoorden die het dichtst bij elkaar liggen"

 

Is het voor een "dotatie"aan banksparen 2017 nu dus te laat?

Ja; voor het nog kunnen benutten van extra lijfrenteaftrek voor inkomstenbelasting 2017 is het nu inderdaad te laat: er is geen particuliere terugwenteltermijn meer: vanaf 2011 kun je in je aangifte alleen nog premies aftrekken die in het jaar zelf zijn betaald.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.