• 0

Nieuwe gratis boekhouding: Excel-boekhouden.nl

Omschrijving van je concept:

Het nieuwe jaar is weer gestart. Het moment voor veel starters om 'officieel' van start te gaan. Daar hoort uiteraard een nieuwe boekhouding bij.

 

Afgelopen tijd hebben we een Excel-boekhouding ontwikkeld voor startende ondernemers én iedereen die toe is aan een nieuw boekhoudsjabloon. De volgende onderdelen staan er in:

 

[*]Facturen maken via factuursjabloon

[*]Facturen automatisch verwerken in boekhouding

[*]Inkopen ingeven

[*]Uitgaven ingeven

[*]Btw-bedragen per maand/kwartaal/jaar voor btw-aangifte.

[*]Financieel overzicht met balans en winst/verliesrekening

 

 

De Excelsheet is geheel gratis en blijft gratis. We zijn benieuwd naar jullie feedback en hopen zo heel wat ondernemers op weg te helpen. Eventuele vragen zal ik hier beantwoorden of kunnen gesteld worden via info@excel-boekhouden.nl

 

Meer info: www.excel-boekhouden.nl

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

We hebben alle gratis excel-sheets bekeken en doorgenomen op functionaliteiten. Vervolgens de goede stukken proberen te verbeteren en alles logischer/duidelijker te maken. Vervolgens hebben we de code geschreven richting de public API van e-Boekhouden.nl.

 

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Een goede, gratis, Excelsheet ontwikkelen waar men de basis-boekhouding mee kan doen. Duidelijk en niet te moeilijk voor starters.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Door de koppeling te maken met (nu nog alleen) e-Boekhouden.nl kan iedereen die uit Excel groeit eenvoudig overstappen naar een online pakket. Dat is vaak moeilijk, tijdrovend en omslachtig.

 

 

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Inhoudelijke feedback op de Excel-sheet zelf, en eventueel de website.

We proberen het voor een zo'n groot mogelijke groep zo eenvoudig mogelijk te maken. We denken de basis zo te behandelen, maar als er zaken absoluut missen horen we dat ook graag.

 

logo_-_Copy.thumb.png.73e54f572181c0f70cd0c17a5233f161.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

op de FAQ pagina staat uitleg over het e-mailadres

 

edit: ik vraag me overigens ook vooral af 'waarom' als ik de site bekijk. Zo te zien zit er geen verdienmodel aan gekoppeld, maar ik neem aan dat dat er wel is? Misschien kun je dat ook toelichten op de site?

 

Normaal gesproken geldt de stelregel: "if the product is free, you are the product" (waar mogelijk ook Peter's wantrouwen vandaan komt)

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Wat mij opviel was dat er op de website totaal geen contactgegevens staan (buiten een algemeen e-mail adres). Geen vestigingsadres, geen KvK nummer, geen namen. Niets over wie er achter deze site/Excel sheet zit(ten).

 

(Was dat overigens niet verplicht? Of kunnen we hier uitgaan van een particulier scriptkiddie :) )

 

Link naar reactie
  • 0

Wat mij opviel was dat er op de website totaal geen contactgegevens staan (buiten een algemeen e-mail adres). Geen vestigingsadres, geen KvK nummer, geen namen. Niets over wie er achter deze site/Excel sheet zit(ten).

 

(Was dat overigens niet verplicht? Of kunnen we hier uitgaan van een particulier scriptkiddie :) )

 

 

Het is een gratis boekhoudsheet en men mag gerust mailen voor vragen, maar het moet geen helpdesk worden. Het is een hulpmiddel voor de boekhouding en ik ben geen fiscalist ;).

 

Link naar reactie
  • 0

Het eerste dat me opvalt is dat je mijn emailadres wilt weten, maar niet uitlegt waarom. Dan haak ik direct af.

 

Dit staat inderdaad in de FAQ, maar misschien nuttig om bij de download te vermelden. Je krijgt een downloadbevestiging met links naar tips en de handleiding.

Daarnaast krijg je volgend jaar een mailtje als er een nieuwe versie beschikbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij opviel was dat er op de website totaal geen contactgegevens staan (buiten een algemeen e-mail adres). Geen vestigingsadres, geen KvK nummer, geen namen. Niets over wie er achter deze site/Excel sheet zit(ten).

 

(Was dat overigens niet verplicht? Of kunnen we hier uitgaan van een particulier scriptkiddie :) )

Het is een gratis boekhoudsheet en men mag gerust mailen voor vragen, maar het moet geen helpdesk worden. Het is een hulpmiddel voor de boekhouding en ik ben geen fiscalist ;).

Dan ga je een beetje aan mijn vraag voorbij.

 

Wie ben jij?

 

Je vraagt wel om e-mail gegevens maar geeft zelf niets terug over wie Excel-boekhouden.nl is.

 

Nu ben ik er inmiddels wel achter dat er achter Excel-boekhouden.nl waarschijnlijk hetzelfde bedrijf zit als e-Boekhouden.nl en fiscaal-online.nl (zie MX records e.d.) maar dat kun je dan toch ook gewoon eerlijk vermelden?

 

Overigens kan ik op e-boekhouden.nl ook maar bar weinig echte bedrijfsinformatie vinden.

Bij de andere site van Skillsource (fiscaal-online.nl) staat dat dan weer wel.

Waarom die verschillen?

 

Link naar reactie
  • 0

Dit staat inderdaad in de FAQ, maar misschien nuttig om bij de download te vermelden. Je krijgt een downloadbevestiging met links naar tips en de handleiding.

Of beter nog: bij het formulier. Ik vul echt mijn emailadres niet in als ik niet weet waarom dat zou moeten - ik krijg al genoeg spam.

 

Daarnaast krijg je volgend jaar een mailtje als er een nieuwe versie beschikbaar is.

En als ik daar geen behoefte aan heb? Dan heb je mijn emailadres ook niet nodig. Maak het dan optioneel, met een tekst als "Vul je emailadres in om op de hoogte gehouden te worden van updates".

 

Wat ik trouwerns wel enigzins intrigerend vind, op de FAQ pagina (waar ik eerder niet ben gaan kijken), is de tekst "...om spam te voorkomen". Ik moet mijn emailadres achterlaten om spam te voorkomen? Hoe werkt dat?

Link naar reactie
  • 0

Koppelverkoop vind ik het nog niet. Maar promotie wel een beetje.

 

Maar dat hoeft op zich helemaal niet erg te zijn (zolang dat maar wel duidelijk is en niet als "sluikreclame" gedaan wordt). Een gratis spreadsheet ter beschikking stellen is niets mis mee. Als duidelijk is wie er achter staat dan zal het ook duidelijk zijn dat je voor extra uitgebreide (fiscale) hulp aan de andere kant moet zijn.

 

Wees dan helemaal transparant en zet er dan ook gewoon bij dat e-boekhouden.nl ook van skillsource is.

Het staat er wel. Alleen een beetje weggedrukt in de algemene voorwaarden :)

Duidelijker zou het zijn als het (net als bij fiscaal-online.nl) gewoon compleet met adres en KvK vermeld zou staan (zoals het hoort).

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me zelfs een pluspunt eerlijk gezegd, en ook direct een mogelijkheid om leads voor e-boekhouden te genereren.

 

Nog even opgezocht wat er nu verplicht is om te vermelden op een (zakelijke) website, geen idee of dat ook voor websites met 'gratis producten' geldt?

 

Verplichte vermeldingen op uw website

Ondernemers zijn volgens de wetgeving verplicht om de volgende gegevens op hun website te plaatsen:

 

-handelsnaam van de onderneming, de rechtsvorm (BV, VOF, maatschap, etc.), gebruikelijke naam-, adres- en woonplaatsgegevens;

-telefoonnummer;

-faxnummer (indien deze in gebruik is);

-e-mailadres;

-inschrijfnummer van de KvK.

 

BTW-nummer niet verplicht om te vermelden

Men wil het BTW-nummer liever niet online vermelden, omdat bij een eenmanszaak het BTW-nummer vaak identiek is aan het burgerservicenummer (BSN). Hierover was verwarring, maar de Belastingdienst heeft bevestigd dat het btw-nummer niet vermeldt hoeft te worden op de website.

 

Uitzondering

Worden er op uw website/webshop producten aangeboden? Dan is het wel verplicht het BTW nummer te vermelden.

 

Bron: http://www.venema-belastingadviseurs.nl/actueel/heeft-u-een-eigen-website-lees-hier-de-wettelijk-verplichte-vermeldingen/

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Fair enough. Zouden adresgegevens erbij kunnen zetten. Bedankt voor de feedback.

Wees dan helemaal transparant en zet er dan ook gewoon bij dat e-boekhouden.nl ook van skillsource is.

 

Begint zo wel een beetje op koppelverkoop/-promotie te lijken, trouwens.

 

Excel-boekhouden.nl heeft geen service/helpdesk-capaciteit, want hier wordt niets op verdiend. We geven gratis handvatten om te starten met je boekhouding en dan is het niet de bedoeling dat iedereen de helpdesk van een van de andere bedrijven gaat bellen.

Link naar reactie
  • 0

Het staat er wel. Alleen een beetje weggedrukt in de algemene voorwaarden :)

Welke algemene voorwaarden? Misschien heb ik mijn dag niet en kijk ik er compleet overheen, maar ik kan ze niet vinden... ;)

 

...dan is het niet de bedoeling dat iedereen de helpdesk van een van de andere bedrijven gaat bellen.

Snap ik, maar nu is alleen via sidn.nl te ontdekken dat het een en hetzelfde bedrijf is. En dan wordt dat 'gratis' opeens een klein beetje verdacht, naar mijn mening. Maar wie ben ik nou helemaal? :)

Link naar reactie
  • 0

Wees dan helemaal transparant en zet er dan ook gewoon bij dat e-boekhouden.nl ook van skillsource is.

Het staat er wel. Alleen een beetje weggedrukt in de algemene voorwaarden :)

Welke algemene voorwaarden? Misschien heb ik mijn dag niet en kijk ik er compleet overheen, maar ik kan ze niet vinden... ;)

Op de site van e-boekhouden.nl staat helemaal onderaan (echt onderste regeltje) "Algemene voorwaarden".

(directe link)

 

Voor de gratis excel-boekhouden.nl staat dat inderdaad nergens (er zijn ook geen algemene voorwaarden) maar dat was dus ook iets dat ik aangaf dat dat wat duidelijker zou mogen zijn wie excel-boekhouden.nl nu echt is.

 

Ik verwacht dat het echt wel duidelijk zal zijn dat ze voor de gratis spreadsheet niet de andere bedrijven kunnen bellen (maar schijnbaar is dat wel de vrees).

 

Link naar reactie
  • 0

Dat kan als die demo zonder e-mailadres beschikbaar is. Bij Boekhouden in Excel zie ik al deze bezwaren niet tegen een minimale vergoeding als je wilt gaan ondernemen en toch ook al een Microsoft-pakket afneemt.

 

De Excelsheet is geheel gratis en blijft gratis.

Ik zou het niet publiceren op een openbaar ondernemersforum.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In het 'Financieel overzicht' wordt alles weggeschreven op de categorieën die je zelf aangeeft.

Dit is mits de invoer van de inkoop/uitgave in hetzelfde jaartal als de boekhouding is. Dit wordt ook per regel aangegeven.

 

Er wordt onderscheid gemaakt tussen Balans en Winst/Verlies. Deze berekeningen verlopen automatisch.

Link naar reactie
  • 0

Ja, zojuist mijn (een) gmail adres voor een download afgestaan en de xlsm file met Google Spreadsheets geopend. Lijkt op het eerste gezicht prima werkbaar, maar wel met in het achterhoofd dat het wellicht niet 100% compatibel met Google Spreadsheet is. Soit.

 

De brug met e-boekhouden.nl staat op de eerste sheet en sheet BTW aangifte.

 

In de bijlage heb ik een screenshot van de sheet(s) toegevoegd.

 

Voorziet in Basisinstellingen, factuur maken, verkoop en opbrengsten, inkoop en uitgaven, financieel overzicht, BTW aangifte (kwartaal) en relaties.

boekhouden.thumb.PNG.707ad25c731be1036652c329f425ba9a.PNG

Link naar reactie
  • 0

In het 'Financieel overzicht' wordt alles weggeschreven op de categorieën die je zelf aangeeft.

Dit is mits de invoer van de inkoop/uitgave in hetzelfde jaartal als de boekhouding is. Dit wordt ook per regel aangegeven.

 

Er wordt onderscheid gemaakt tussen Balans en Winst/Verlies. Deze berekeningen verlopen automatisch.

 

Maar dat is nog geen dubbel boekhouden. Bij dubbel boekhouden worden De verzonden Facturen Debet geboekt aan de post "Handels debiteuren" en netto Credit geboekt aande post "Omzet" De betalen B.T.W. wordt dan Credit geboekt aan de post "Te betalen B.T.W." Je saldo Check is dan 0 (nul). Je weet dan dat je geen invoerfouten hebt gemaakt

 

De ontvangsten Debet via" de Bank" geboekt worden weg geschreven Credit aan de post "Openstaande Handels Debiteuren" met als saldo check 0 (nul) en dat de via " De bank" Betaalde B.T.W." Credit geboekt, wordt weg geschreven Debet tegen de post "te betalen B.T.W." met als saldo check 0 (nul) Je weet dan ook dat je geen invoer fouten hebt gemaakt

 

Link naar reactie
  • 0

In het 'Financieel overzicht' wordt alles weggeschreven op de categorieën die je zelf aangeeft.

Dit is mits de invoer van de inkoop/uitgave in hetzelfde jaartal als de boekhouding is. Dit wordt ook per regel aangegeven.

 

Er wordt onderscheid gemaakt tussen Balans en Winst/Verlies. Deze berekeningen verlopen automatisch.

 

Maar dat is nog geen dubbel boekhouden. Bij dubbel boekhouden worden De verzonden Facturen Debet geboekt aan de post "Handels debiteuren" en netto Credit geboekt aande post "Omzet" De betalen B.T.W. wordt dan Credit geboekt aan de post "Te betalen B.T.W." Je saldo Check is dan 0 (nul). Je weet dan dat je geen invoerfouten hebt gemaakt

 

De ontvangsten Debet via" de Bank" geboekt worden weg geschreven Credit aan de post "Openstaande Handels Debiteuren" met als saldo check 0 (nul) en dat de via " De bank" Betaalde B.T.W." Credit geboekt, wordt weg geschreven Debet tegen de post "te betalen B.T.W." met als saldo check 0 (nul) Je weet dan ook dat je geen invoer fouten hebt gemaakt

 

 

Wpronk,

 

Zie screenshot.

Ik heb een Openstaande factuur in Verkoop & Opbrengsten van 500 euro excl. 21% btw.

Dat wordt op de volgende manier automatisch weggeschreven.

 

Dit verandert echter als je de factuur op Betaald via ... zet, i.p.v. openstaand. Dan wordt het bedrag verplaatst van debiteuren naar bank of kas.

 

Er worden daarvoor geen nieuwe mutaties aangemaakt die elkaar wegschrijven, maar door de verschillende betaalstatussen doe je de controle, toch?

screenshot-excel-boekhouden.thumb.jpg.3469c4d972b7b77e7cb13a35e8704145.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.