• 0

Ik heb een webwinkel maar ik raak statenloos. Wat nu?

Hallo allemaal,

 

Al meer dan 10 jaar run ik een succesvolle webwinkel. Alles is geautomatiseerd, alleen voor het uitprinten van het adresetiketje en dit op een doosje plakken heb ik een werknemer in dienst. Zowel mijn webwinkel als ikzelf bezitten de Nederlandse nationaliteit.

 

Afgelopen periode ben ik een hele tijd met mijn zeilboot op wereldreis geweest. De webwinkel kon ik prima beheren vanaf de boot; overal waar ik kwam was internet en ik heb ook een satelliet-telefoon. De bestellingen bleven gewoon binnenkomen en mijn werknemer zette de doosjes klaar. Dat rondreizen beviel zo goed dat ik nu voor onbepaalde tijd weg wil.

 

Nu ontstaat er een raar probleem. Volgens de wet ben je verplicht je bij de gemeente uit te schrijven als je meer dan 8 maanden per jaar niet op je huisadres verblijft. Normaal gesproken geef je dan je nieuwe verblijfadres op maar dat heb ik niet. Een briefadres wordt alleen geaccepteerd voor commercieel zeevarenden maar ik voldoe niet aan dat criterium. Het bezitten van een Nederlands huis en/of Nederlands bedrijf is ook geen criterium om in Nederland ingeschreven te blijven. Ingeschreven blijven in Nederland schijnt in deze situatie zelfs strafbaar te zijn, maar ergens anders inschrijven kan ook niet want ik ben overal slechts toerist. Ik raak dus formeel statenloos, hierin heb ik geen keus. (Dit is uitvoerig onderzocht en het probleem wordt beschreven door de Nationale Ombudsman). Omdat ik uitgeschreven raak kan ik ook geen beroep meer doen op zorgverzekering of AOW-opbouw. Goed, dan lossen we dan zelf wel op, daar zijn (dure) mogelijkheden voor.

 

Maar, geen lusten meer, dan ook geen lasten meer wat mij betreft. Ik begrijp dat een Nederlands bedrijf, opererend in Nederland, gewoon BTW moet afdragen, accoord. Maar hoe zit het met de loonbelasting? Aangezien ik niet meer in Nederland ingeschreven mag blijven en bovendien niet meer in aanmerking kom voor enigerlei zorg en daar zelf dure voorzieningen voor moet treffen lijkt het me onredelijk dat ik in Nederland nog wel inkomstenbelasting zou moeten betalen. Maar in andere landen verblijf ik slechts kort en op een toeristenvisum dus daar hoeft het al helemaal niet. Rare situatie maar ik heb het niet zelf bedacht. Ik wil graag rondvaren op mijn zeilboot en dat schijnt dan gelukkig weer niet illegaal te zijn. Het past alleen niet helemaal in de fiscale hokjes die zijn bedacht.

 

Een paar vragen:

 

1) Is een opslag van goederen plus een PC met printer een "vaste inrichting" in fiscale zin? Zo ja, wat als ik in plaats daarvan uitsluitend gebruik ga maken van een extern verzendhuis dat mij netjes factureert voor de opslag en het verzenden van mijn bestellingen?

 

2) Maakt het uit in welk land de server van mijn webwinkel staat?

 

3) Maakt het verschil of ik in Nederland nog een werknemer heb die de doosjes klaar zet of dat ik die ontsla en als ZZP'er een afzonderlijk "magazijn/verzendhuis" laat runnen?

 

4) Kan mijn webwinkel nog wel een Nederlands bedrijf zijn of kan ik er beter een buitenlands bedrijf van maken dat in Nederland pakketjes laat verzenden?

 

Het primaire doel is niet belastingontduiken, ik wil best in Nederland ingeschreven blijven en mijn belastingen betalen zoals ik al jaren doe. Maar als het ene deel van de overheid vindt dat ik niet meer in Nederland woon en dus nergens meer recht op heb dan lijkt het me wel zo billijk dat het "handophoudende deel" van de overheid er ook zo over gaat denken en mij niet meer laat meebetalen aan voorzieningen waar ik zelf geen gebruik meer van mag maken. Per slot van rekening moet ik nu zelf voor mijn voorzieningen zorgen wat fors duurder is dan de gesubsidieerde voorzieningen in Nederland. En als nou bijvoorbeeld iets onnozels als de plek waar mijn servertje staat bepalend is voor het wel of niet moeten afdragen van inkomstenbelasting dan hoor ik graag hoe ik dit soort kostbare fouten kan voorkomen.

 

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het bezitten van een Nederlands huis en/of Nederlands bedrijf is ook geen criterium om in Nederland ingeschreven te blijven.

Uit deze zin maak ik op dat je nu nog een huis hebt in Nederland. Is het dan niet praktischer om gewoon een paar keer per jaar terug naar Nederland te vliegen voor een paar dagen? Kun je meteen je zaken regelen en vrienden bezoeken.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Uit deze zin maak ik op dat je nu nog een huis hebt in Nederland. Is het dan niet praktischer om gewoon een paar keer per jaar terug naar Nederland te vliegen voor een paar dagen? Kun je meteen je zaken regelen en vrienden bezoeken.

Een paar dagen is niet genoeg, het zou volgens de wet minstens vier maanden moeten zijn om aan de eisen te voldoen. En dat is nou net niet de bedoeling en daar zou ik me ook niet aan willen vastleggen.

Zaken regelen doe ik allemaal per internet, daar hoef ik niet voor terug te komen. En mijn vrienden komen liever mij opzoeken in de Pacific, dan hebben ze gelijk ook een geweldige vakantie. 8)

 

Raar hoor, dat de overheid voor bepaalt hoe lang iemand op werkvakantie mag, ook al heeft diegene prima de zaakjes voor elkaar om langer weg te kunnen zijn. Mag je ineens niet meer in je eigen koophuis ingeschreven blijven staan maar moet je wel belasting blijven betalen... >:(

Link naar reactie
  • 0

Maar hou je nu je huis in Nederland aan of niet?

 

Ik heb het idee dat je in je antwoorden heel handig om een paar dingen heen draait.

Je beschrijft je situatie alsof de overheid onredelijk is tegen iemand "die alleen maar wil rondvaren op een zeilboot", maar als je rustig naar de situatie kijkt zal je zien dat de eisen helemaal niet zo onredelijk zijn.

 

Je zal als ondernemer toch ergens juridisch aanspreekbaar moeten zijn, bijvoorbeeld voor boze klanten. En zoals je zelf al schrijft zal je toch ook ergens belasting moeten afdragen.

 

Uitschrijven uit de BRP betekent niet automatisch verliezen van het Nederlanderschap.

 

Als je echt liever niet de eenvoudige oplossing kiest (gewoon eens in de zoveel tijd terugkomen) dan kun bij de Belastingdienst een formulier 'Opgaaf informatie over verhuizing naar het buitenland' vragen.

Hierin kan je (indien van toepassing) het adres van je zaakwaarnemer opgeven en een machtiging voor de Belastingdienst regelen.

 

Maar ergens heb ik het idee dat je toch iets 'handigs' wil gaan doen met de Belastingen.

 

Overigens ben ik natuurlijk hartstikke jaloers op je eeuwigdurende vakantie :)

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Raar hoor, dat de overheid voor bepaalt hoe lang iemand op werkvakantie mag, ook al heeft diegene prima de zaakjes voor elkaar om langer weg te kunnen zijn. Mag je ineens niet meer in je eigen koophuis ingeschreven blijven staan maar moet je wel belasting blijven betalen...
Misschien zie je alles een beetje te zwart/wit. Je kunt besluiten om jezelf niet uit te schrijven en gewoon op vakantie gaan, domweg omdat je niet weet hoelang je wegblijft.

 

Misschien krijg je wel last van heimwee, of vaar je met je bootje in het midden van de nacht tegen een containerschip aan, en ben je na drie weken weer terug. En wat als je na 8 maanden ergens in Verweggistan zit ... terugvliegen en alsnog afmelden?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Maar hou je nu je huis in Nederland aan of niet?

 

Ik heb het idee dat je in je antwoorden heel handig om een paar dingen heen draait.

Je beschrijft je situatie alsof de overheid onredelijk is tegen iemand "die alleen maar wil rondvaren op een zeilboot", maar als je rustig naar de situatie kijkt zal je zien dat de eisen helemaal niet zo onredelijk zijn.

 

Het was mijn plan om het huis niet te verkopen maar gewoon aan te houden, keurig mijn belasting te betalen, en eigenlijk alles te laten zoals het was.

Maar dat blijkt niet mogelijk, daarvoor moet je verplicht 4 maanden per jaar "thuis" zijn.

Uitgeschreven worden uit de GBA is omvangrijker dan je misschien denkt. Ook al heb je een eigen koophuis, je mag geen bankrekening meer hebben want je hebt geen "woonadres". Idem voor gas/water/licht. Je kunt geen telefoonabbo meer afsluiten. Je mag niet meer stemmen, hebt geen recht op sociale voorzieningen, etc. Je kan niet meer je paspoort verlengen in de gemeente maar alleen nog maar in den Haag bij het zwerversloket. Je mag en kan niets meer. Behalve.... belasting betalen.

 

Dit vind ik dus wel degelijk onredelijk. Je bent OF Nederlands burger met alles wat daarbij komt kijken, of je bent het niet.

Zoals de zaken er nu voorliggen ga ik mijn huis inderdaad verkopen. Het wordt wel erg lastig om dat aan te houden zonder bankrekening enzo he... En wat heb je aan een duur huis als je het niet meer als "woonadres" mag gebruiken voor allerlei instanties?

 

De vraag blijft dus, hoe moet dat met de webwinkel? En hoe voorkom ik dat ik als uitgekakte Nederlands staatsburger toch nog wel mijn (kennelijk) in het buitenland verdiende centjes in Nederland moet afdragen zonder dat ik er ook maar iets voor terugkrijg?

 

Het meest logische zou natuurlijk zijn dat ik gewoon ingeschreven blijf in Nederland, ik ga immers helemaal niet in het buitenland wonen, en heb hier een koophuis staan. Ik ben alleen veel "weg". Maar dat kan dus niet in Nederland, over de hierboven genoemde Esther Jacobs zijn zelfs kamervragen gesteld... allemaal zonder resultaat. Maar ja, moet ik me dan maar in gijzeling laten nemen door de overheid en niet doen wat ik wil en kan doen?

 

Link naar reactie
  • 0

Zal ik eens een enorme open deur intrappen?

Zolang je in Nederland maar netjes en op tijd je belastingen betaalt is er niet zoveel aan de hand.

En of je dan bijna fulltime in het buitenland zit maakt niemand iets uit.

 

Maar jij komt met de redenering: "Ik wil doen waar ik zin in heb en ik wil minder belasting betalen want ik krijg er te weinig voor terug en dat vind ik oneerlijk".

 

Dan kan je wel nagaan dat je dan een kritische overheid tegenover je gaat treffen.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Maar ja, moet ik me dan maar in gijzeling laten nemen door de overheid en niet doen wat ik wil en kan doen?

En wat verwacht je nou van dit forum?

 

Gebruik je tijd verstandig (en verspil die van anderen niet) door te volgen wat voorgangers in jouw situatie gedaan hebben.

 

Je kan ook nou je paspoort verlengen en nog 10 jaar van het Nederlanderschap genieten voordat iemand door heeft dat je een groot deel van je tijd aan het zeilen bent. Daar heeft Ab wel gelijk in.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen antwoord/advies voor de topicstarter (behalve: zoek eens een advocaat bestuursrecht die allemaal uitzoekt of het wel klopt wat de diverse instanties zeggen. En als je die advocaat ervan weet te overtuigen dat als hij dit doet, hij wellicht de referentie is in NL in dit kleine niche-je, en nog wel tien klanten extra kan trekken, wil hij het misschien ook nog wel voor een vriendenprijsje doen)

 

Maar als ik dit verhaal leest, en ook de verhalen van Esther, met een helicopter-view dan zeg ik toch: er klopt iets niet. Die mensen willen niets bijzonders, willen geen belastingontduiken, willen geen juridische aansprakelijkheid ontlopen, willen gewoon alleen langdurig in een aantal verschillende buitenlanden verblijven, zonder dat ze daar iemand kwaad mee doen.

 

Maar de staat maakt het ze onmogelijk om hun inkomstenbron te behouden. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Niet van links, en niet van rechts.

 

Er is best iets voor te zeggen dat bepaalde rechten en plichten gekoppeld zijn aan je nationaliteit, en bepaalde andere rechten en plichten aan je echte woonplaats, en als die niet in Nederland is, tja, dan is dat zo.

 

Maar, helicopterview, iemand zijn bedrijf (=inkomen) ontnemen omdat hij van het goede leven in het buitenland wil genieten, daar zie ik het belang niet van in, niet voor Nederland, en niet voor de persoon. Een loss/loss dus.

 

Dat de regeltjes zo zijn, is niet zo belangrijk in dit hele verhaal. Die zijn ook maar zo gemaakt door politici.

 

Wat me veel meer interesseert is: waarom zijn die regels zo? Is dat een foutje? Of is dat bewust omdat er toch nadelen voor Nederland zijn ?(en wat zijn die dan, want ik zie het niet)

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

In het verlengde van de reactie van Kuifje kan ik me best voorstellen dat er een hiaat is en bijvoorbeeld een (vrijwillige) faciliteit in de wetgeving ontbreekt. Vraag aan zwerfkat is andersom wel wat er gebeurt als hij een klap van de giek krijgt of door een haai in de arm gebeten wordt. Wat doe je dan? Of wat doe je als zeventiger als je uitgezeild bent?

 

Wie heb je (zwerfkat) al aangesproken met dit probleem? De KvK, Belastingdienst, Ombudsman? Waar is het schip geregistreerd?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In het verlengde van de reactie van Kuifje kan ik me best voorstellen dat er een hiaat is en bijvoorbeeld een (vrijwillige) faciliteit in de wetgeving ontbreekt. Vraag aan zwerfkat is andersom wel wat er gebeurt als hij een klap van de giek krijgt of door een haai in de arm gebeten wordt. Wat doe je dan? Of wat doe je als zeventiger als je uitgezeild bent?

 

 

Je impliceert nu dat zwerfkat, als het tegenzit, misschien wel terug zou willen keren en van alle fijne voorzieningen gebruik zou willen maken. Zeg maar: zijn Nederlandse basis als een vangnet zou willen gebruiken. En dat voelt wat oneerlijk/misbruikerig aan.

 

Nu, terugkeren mag hij natuurlijk, op basis van zijn Nederlanderschap.

 

Van de voorzieningen gebruik maken is natuurlijk een ander verhaal. Niet bijdragen = niet profiteren (met de uitzonderingen en overgangregels zoals die in de diverse wetgeving gedefinieerd zijn).

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Voor de AOW kun je je nu al vrijwillig verzekeren. Als Nederlander heb je ook vast recht op bijstand bij terugkeer, maar verder? Ik kan de gevolgen niet overzien en wil daar ook geen oordeel over hebben.

 

Teruggrijpend op de navraag van Ritzema, kan het als natuurlijk persoon ook wel lastig worden om een (zakelijk) bankrekening aan te houden en om aan de Nederlandse regels voor webshops te voldoen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

 

Teruggrijpend op de navraag van Ritzema, kan het als natuurlijk persoon ook wel lastig worden om een (zakelijk) bankrekening aan te houden en om aan de Nederlandse regels voor webshops te voldoen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Vanuit een BV (rechtspersoon) lijkt het mij inderdaad voor de betrokken bestuurder eenvoudiger om min of meer statenloos te opereren en de fiscaliteit goed te regelen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je impliceert nu dat zwerfkat, als het tegenzit, misschien wel terug zou willen keren en van alle fijne voorzieningen gebruik zou willen maken. Zeg maar: zijn Nederlandse basis als een vangnet zou willen gebruiken. En dat voelt wat oneerlijk/misbruikerig aan.

 

Nu, terugkeren mag hij natuurlijk, op basis van zijn Nederlanderschap.

 

Van de voorzieningen gebruik maken is natuurlijk een ander verhaal. Niet bijdragen = niet profiteren (met de uitzonderingen en overgangregels zoals die in de diverse wetgeving gedefinieerd zijn).

 

Maar Nederlanders die met behoud van hun paspoort niet gaan zwerven, maar ergens anders gaan wonen (warm, goedkoop) mogen ook terugkomen naar Nederland als de gezondheid afneemt en de doktoren daar toch net iets minder zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang je in Nederland maar netjes en op tijd je belastingen betaalt is er niet zoveel aan de hand.

En of je dan bijna fulltime in het buitenland zit maakt niemand iets uit.

 

Dat is niet waar en dat is nou net het probleem. Ik zit er niet op te wachten als ik tijdens een oceaanoversteek te horen krijg dat er ineens is ontdekt dat ik niet vaak genoeg thuis ben en dat ik ben uitgeschreven. En dat dus ook mijn bedrijf ineens uit de KvK is gegooid. En mijn bankrekening is geblokkeerd.

Of dat alles inderdaad onopgemerkt blijft, tot ik aanspraak moet maken op mijn zorgverzekering en ineens ontdekt wordt dat ik in een ziekenhuis in Tahiti lig, ze de boel gaan onderzoeken en ineens blijkt dat ik "onterecht" in de zorgverzekering zit.

 

Maar jij komt met de redenering: "Ik wil doen waar ik zin in heb en ik wil minder belasting betalen want ik krijg er te weinig voor terug en dat vind ik oneerlijk".

 

Sorry om jouw comfortabele gevoel over een rechtvaardige overheid te verstoren. Maar zo is het dus niet. Ik wil gewoon ingeschreven blijven in Nederland en mijn belastingen betalen. Alleen als ik uit mijn eigen koophuis word uitgeschreven "omdat ik er niet vaak genoeg slaap" en daarmee in allerlei problemen raak, DAN heb ik ook geen trek meer om mee te betalen aan dat systeem. En of ik er zin in heb of niet doet er niet eens toe: Zonder inschrijving in een gemeente KAN ik niet eens meer een Nederlands bedrijf voeren. Ook al stromen de bestellingen op de webwinkel de hele dag door binnen. De vraag is dus simpel: Als de overheid mij uit het systeem gooit omdat ik niet vaak genoeg in mijn huis slaap, hoe moet het dan met mijn goedlopende webwinkel?

Link naar reactie
  • 0

Je impliceert nu dat zwerfkat, als het tegenzit, misschien wel terug zou willen keren en van alle fijne voorzieningen gebruik zou willen maken. Zeg maar: zijn Nederlandse basis als een vangnet zou willen gebruiken. En dat voelt wat oneerlijk/misbruikerig aan.

 

Nogmaals: Ik WIL helemaal niet uit het systeem. Ik wil gewoon ingeschreven blijven staan en mijn belastingen blijven betalen. Ik wil alleen zelf bepalen hoevaak ik in mijn bed slaap.

 

Het is de overheid die mij eruit wil smijten omdat ik straks niet minstens 4 maanden per jaar in mijn eigen koophuis slaap. DAT is het probleem. En uit dat probleem vloeien tal van andere problemen voort zoals het niet meer mogen hebben van een inschrijving bij de KvK en het houden van een Nederlandse bankrekening.

 

Als ik gewoon in Nederland ingeschreven kan blijven en mijn belastingen blijf betalen dan maak ik net zo min misbruik van het systeem als jij of wie dan ook.

 

Het hele punt is dat de overheid mij tegen mijn zin uit het systeem wil gooien alleen maar omdat ik mijn internetbedrijf liever bestuur vanaf mijn boot dan vanaf mijn koophuis. En dat eigenlijk het enige overheidsorgaan dat vindt dat ik eigenlijk nog wel in Nederland woon de belastingdienst is. Terwijl ik dus niet eens meer ingeschreven kan blijven in de KvK. Als je nou toch het woord "misbruik" wilt noemen: wie maakt er nou misbruik van wie?

Link naar reactie
  • 0

Het is de overheid die mij eruit wil smijten omdat ik straks niet minstens 4 maanden per jaar in mijn eigen koophuis slaap. DAT is het probleem.

Kun je ons een stukje correspondentie laten zien dat dat is aangezegd? Volgens mij wordt de soep namelijk helemaal niet zo heet gegeten als waar jij bang voor bent. Kijk bijvoorbeeld naar de maximale boete voor foutieve gegevens in de Basisregistratie Personen. Dat is iets van 350 euro dacht ik.

 

Ken jij iemand die daadwerkelijk uit zijn huis is gezet door de overheid omdat hij minder dan 4 maanden per jaar in zijn huis woonde? Ik kan dat soort verhalen helemaal nergens op internet vinden.

 

Zoals ik al eerder schreef moet je je situatie uitleggen aan de Belastingdienst en vooral aangeven dat je je volle verblijf in het buitenland belastingplichtig wil blijven in Nederland. Belangrijk is dat je schrijft de intentie te hebben om (..ooit..) terug te komen en dat je daarom alle belastingen wil blijven betalen. Je zal zien dat er dan best te praten valt met de Belastingdienst.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.