• 0

Ik heb een webwinkel maar ik raak statenloos. Wat nu?

Hallo allemaal,

 

Al meer dan 10 jaar run ik een succesvolle webwinkel. Alles is geautomatiseerd, alleen voor het uitprinten van het adresetiketje en dit op een doosje plakken heb ik een werknemer in dienst. Zowel mijn webwinkel als ikzelf bezitten de Nederlandse nationaliteit.

 

Afgelopen periode ben ik een hele tijd met mijn zeilboot op wereldreis geweest. De webwinkel kon ik prima beheren vanaf de boot; overal waar ik kwam was internet en ik heb ook een satelliet-telefoon. De bestellingen bleven gewoon binnenkomen en mijn werknemer zette de doosjes klaar. Dat rondreizen beviel zo goed dat ik nu voor onbepaalde tijd weg wil.

 

Nu ontstaat er een raar probleem. Volgens de wet ben je verplicht je bij de gemeente uit te schrijven als je meer dan 8 maanden per jaar niet op je huisadres verblijft. Normaal gesproken geef je dan je nieuwe verblijfadres op maar dat heb ik niet. Een briefadres wordt alleen geaccepteerd voor commercieel zeevarenden maar ik voldoe niet aan dat criterium. Het bezitten van een Nederlands huis en/of Nederlands bedrijf is ook geen criterium om in Nederland ingeschreven te blijven. Ingeschreven blijven in Nederland schijnt in deze situatie zelfs strafbaar te zijn, maar ergens anders inschrijven kan ook niet want ik ben overal slechts toerist. Ik raak dus formeel statenloos, hierin heb ik geen keus. (Dit is uitvoerig onderzocht en het probleem wordt beschreven door de Nationale Ombudsman). Omdat ik uitgeschreven raak kan ik ook geen beroep meer doen op zorgverzekering of AOW-opbouw. Goed, dan lossen we dan zelf wel op, daar zijn (dure) mogelijkheden voor.

 

Maar, geen lusten meer, dan ook geen lasten meer wat mij betreft. Ik begrijp dat een Nederlands bedrijf, opererend in Nederland, gewoon BTW moet afdragen, accoord. Maar hoe zit het met de loonbelasting? Aangezien ik niet meer in Nederland ingeschreven mag blijven en bovendien niet meer in aanmerking kom voor enigerlei zorg en daar zelf dure voorzieningen voor moet treffen lijkt het me onredelijk dat ik in Nederland nog wel inkomstenbelasting zou moeten betalen. Maar in andere landen verblijf ik slechts kort en op een toeristenvisum dus daar hoeft het al helemaal niet. Rare situatie maar ik heb het niet zelf bedacht. Ik wil graag rondvaren op mijn zeilboot en dat schijnt dan gelukkig weer niet illegaal te zijn. Het past alleen niet helemaal in de fiscale hokjes die zijn bedacht.

 

Een paar vragen:

 

1) Is een opslag van goederen plus een PC met printer een "vaste inrichting" in fiscale zin? Zo ja, wat als ik in plaats daarvan uitsluitend gebruik ga maken van een extern verzendhuis dat mij netjes factureert voor de opslag en het verzenden van mijn bestellingen?

 

2) Maakt het uit in welk land de server van mijn webwinkel staat?

 

3) Maakt het verschil of ik in Nederland nog een werknemer heb die de doosjes klaar zet of dat ik die ontsla en als ZZP'er een afzonderlijk "magazijn/verzendhuis" laat runnen?

 

4) Kan mijn webwinkel nog wel een Nederlands bedrijf zijn of kan ik er beter een buitenlands bedrijf van maken dat in Nederland pakketjes laat verzenden?

 

Het primaire doel is niet belastingontduiken, ik wil best in Nederland ingeschreven blijven en mijn belastingen betalen zoals ik al jaren doe. Maar als het ene deel van de overheid vindt dat ik niet meer in Nederland woon en dus nergens meer recht op heb dan lijkt het me wel zo billijk dat het "handophoudende deel" van de overheid er ook zo over gaat denken en mij niet meer laat meebetalen aan voorzieningen waar ik zelf geen gebruik meer van mag maken. Per slot van rekening moet ik nu zelf voor mijn voorzieningen zorgen wat fors duurder is dan de gesubsidieerde voorzieningen in Nederland. En als nou bijvoorbeeld iets onnozels als de plek waar mijn servertje staat bepalend is voor het wel of niet moeten afdragen van inkomstenbelasting dan hoor ik graag hoe ik dit soort kostbare fouten kan voorkomen.

 

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bizarre situatie en schijnbaar ook een vreemd probleem als je je realiseert hoeveel moeite het kostte om jihadisten het NL paspoort te kunnen ontnemen als deze geen 2e nationaliteit hebben. Statenloos maken mag toch niet zomaar van het internationaal recht?

Het is niet zo dat je een andere nationaliteit aanneemt.

 

Ik heb er niet echt verstand van, en ik dacht eerst haal je hier niet 'ingezetene in Nederland' en 'Nederlandse identiteit' door elkaar?

https://www.overwinteren.com/Infopaginas/Langvanhuis/Nlregels.html

 

Het lijkt immers prima mogelijk om jaren in het buitenland te vertoeven èn de Nederlandse identiteit te behouden èn een woning in Nederland te bezitten (wel even de wetgeving rond kraken checken!).

 

KvK lijkt me te dekken met een BV als rechtspersoon (en dus een adres).

 

En dan blijkt uit de video van Esther toch zo'n kettingreactie mogelijk.

Inderdaad raar.

 

Theoretisch kun je je weer aanmelden als ingezetene en dan na een paar dagen een paspoort verlengen :p Maar dat lost de rest niet op.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

 

Maar Nederlanders die met behoud van hun paspoort niet gaan zwerven, maar ergens anders gaan wonen (warm, goedkoop) mogen ook terugkomen naar Nederland als de gezondheid afneemt en de doktoren daar toch net iets minder zijn.

 

 

Ze kunnen inderdaad terugkomen, maar ik weet echt niet op hoeveel ze aanspraak kunnen maken.

 

Maar zelfs al zouden ze aanspraak op alles kunnen maken alsof ze nooit weg waren geweest: dan is het blijkbaar de wil van de kiezer die via het parlement in wetgeving is omgezet, dat dat een voordeel is dat verbonden is aan het Nederlanderschap. Of ik, of jij, het persoonlijk daarmee eens zijn is niet belangrijk.

 

Dan zou onze vriend zwerfkat daar ook aanspraak op kunnen maken, en dan is het enige rare in het verhaal dat hij daarvoor zijn bedrijf moet opgeven.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

 

Of dat alles inderdaad onopgemerkt blijft, tot ik aanspraak moet maken op mijn zorgverzekering en ineens ontdekt wordt dat ik in een ziekenhuis in Tahiti lig, ze de boel gaan onderzoeken en ineens blijkt dat ik "onterecht" in de zorgverzekering zit.

 

 

Juist, daar wringt het schoentje. Het Nederlandse zorgsysteem is er in principe alleen voor mensen die legaal in Nederland wonen, of ze nu Nederlander, Belg of Chinees zijn.

 

Als jij ervoor kiest om buiten Nederland te willen wonen, moet je de consequenties daarvan accepteren: goedkoop, lekker klimaat, maar ook 'geen toegang tot het zorgsysteem'. Het zou wat oneerlijk zijn als je alleen de positieve consequentie kon nemen, en niet de negatieve.

 

En het feit dat je wel wilt betalen... tja, dat is pech, die mogelijkheid bestaat niet (terecht of onterecht, daar kunnen we over twisten), je voldoet niet aan de wettelijke voorwaarden.

 

IK vind het vooral oneerlijk dat je je bedrijf moet opgeven, en je bankrekening en je huis en dat soort dingen. Wat dat betreft heb je mijn sympatie.

 

Dat je geen of minder aanspraak kunt maken op voordelen uit het Nederlandse systeem vind ik volkomen terecht, daar kies je zelf voor doordat je niet langer in Nederland wilt wonen. Dan neem je daar maar een priveverzekering voor.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

IK vind het vooral oneerlijk dat je je bedrijf moet opgeven, en je bankrekening en je huis en dat soort dingen.

 

Maar dat hoeft ook helemaal niet.

Want je hoeft niet in NL te wonen om (hier) een bedrijf te runnen. Maar je moet wel de juiste belastingen op de juiste plaats verantwoorden (en dat kan dus soms ook in NL zijn).

 

En je hoeft ook niet in NL te wonen om hier een huis te bezitten.

 

En je hoeft hier ook niet te wonen om een bankrekening (hier) te hebben.

 

Maar je moet wel ergens wonen, want anders wordt het inderdaad lastig.

(en in NL is het kennelijk - formeel althans - niet mogelijk om te zeggen "Ik woon wel in NL, maar ik zeil het hele jaar de wereld rond en ik ben er nooit...")

 

Link naar reactie
  • 0

Zwerfkat, heb je nu een eenmanszaak of anders? Wat zou er praktisch gezien gebeuren als je een vof met jouw werknemer aangaat?

 

Vaar je onder Nederlandse vlag?

 

Wat zou een ondernemende prins of koning hier van zeggen (verwijzing)?

 

In het openingsbericht stel je dat je geen AOW kunt opbouwen. Dat is m.i. onterecht (zie mijn eerdere bericht over vrijwillig verzekeren).

 

Je noemt ook dat de Nationale Ombudsman dit probleem beschrijft. Misschien moet je iets activistischer zijn!? Vast ook niet slecht voor jouw handel als deze terloops genoemd wordt.

 

Mijn advies zou dus zijn om jouw probleem op meer plaatsen dan hier van je af te schrijven en om een kleine, goedgetimede en welgerichte lobby te beginnen.

 

Je bent toch geen slachtoffer van het systeem als je een goedlopende webshop hebt op basis waarvan je vrij rond de wereld kunt zeilen? Je mist hooguit faciliteiten door de mogelijkheden die de nieuwe tijd biedt! Het is logisch dat de wetgever hier op achter loopt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Mijn advies zou dus zijn om jouw probleem op meer plaatsen dan hier van je af te schrijven en om een kleine, goedgetimede en welgerichte lobby te beginnen.
Dat is nou juist het leuke van dit topic: die lobby bestaat al en is opgezet door iemand die ervoor kiest niet de slachtofferpositie in te nemen en zich te beklagen, maar positief bij te dragen met oplossingen. Ondertussen wordt het vraagstuk wel degelijk op de agenda gezet.

 

Ben ook wel benieuwd wat daar mee gedaan wordt.

 

Dus Zwerfkat kan stoppen met klagen en dan kan de Holland Linie ophouden met defensieve reacties. ;D

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de titel van het topic in ieder geval anders mag: ik verlies domicilie in NL. Want Nederlanders paspoort blijf je houden.

 

Ik denk dat de belastingwetgeving meer is vormgegeven voor het andere uiterste geval: ik wil geen belasting bestalen in NL want ik ben lang in het buitenland.

 

Nu kan een BV een bestuurder hebben anders dan de (groot)aandeelhouder, of aandeelhouder zijn zonder stemrecht. Met andere woorden, je kunt ook een BV hebben met een bestuurder (jouw zaakwaarnemer op papier) die wel kantoor behoud in NL. Zou je probleem dan niet opgelost zijn?

 

Link naar reactie
  • 0

Zwerfkat, heb je nu een eenmanszaak of anders? Wat zou er praktisch gezien gebeuren als je een vof met jouw werknemer aangaat?

 

Vaar je onder Nederlandse vlag?

 

Wat zou een ondernemende prins of koning hier van zeggen (verwijzing)?

 

In het openingsbericht stel je dat je geen AOW kunt opbouwen. Dat is m.i. onterecht (zie mijn eerdere bericht over vrijwillig verzekeren).

 

Je noemt ook dat de Nationale Ombudsman dit probleem beschrijft. Misschien moet je iets activistischer zijn!? Vast ook niet slecht voor jouw handel als deze terloops genoemd wordt.

 

Mijn advies zou dus zijn om jouw probleem op meer plaatsen dan hier van je af te schrijven en om een kleine, goedgetimede en welgerichte lobby te beginnen.

 

Je bent toch geen slachtoffer van het systeem als je een goedlopende webshop hebt op basis waarvan je vrij rond de wereld kunt zeilen? Je mist hooguit faciliteiten door de mogelijkheden die de nieuwe tijd biedt! Het is logisch dat de wetgever hier op achter loopt.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Om je vragen te beantwoorden:

1) De webwinkel is een VOF, mijn vrouw en ik zijn eigenaar.

2) Er is geen officiele recreative scheepsregistratie in Nederland (behalve dan voor snelle motorboten), het is net zoiets als een fiets. Ik heb er nu een Nederlands vlaggetje aanhangen maar dat kan ik zonder meer vervangen door een ander vlaggetje. Ik geloof niet dat het vlaggetje veel uitmaakt.

3) Volgens alle informatie gaat je AOW voor elk jaar dat je niet als inwoner van Nederland geregistreerd staat met 2% per jaar achteruit.

4) Als ik de problematiek in kaart heb gebracht en oplossingen heb gevonden dan zal ik hierover zeker publiceren.

5) Ik weet niet wat je met "slachtoffer van het systeem" wilt zeggen. Wellicht dat je onderschat wat de consequenties zijn van geen vaste woon of verblijfplaats meer hebben. Het is tamelijk lastig om te leven zonder bankrekening, zonder telefoonabbonnementen, etc. Echt alles raak je kwijt, dingen die normaal gesproken vanzelf gaan worden praktisch onmogelijk. Ook voor het zelf afsluiten van een buitenlandse zorgverzekering heb je weer een officieel woonadres nodig, en een bankrekeningnummer. Echt een heleboel gedoe. Het is bij elkaar echt niet iets van "dat regelen we allemaal wel even in een paar dagen". En dat alleen maar wegens een onzinnige bureaucratische reden. Als je daarover niet mag "klagen", waarover dan wel?

Als ik in een ander land zou gaan *wonen* dan snap ik de regel nog wel, maar dat is niet aan de orde, ik ben alleen op reis en al mijn financiele zaken (lusten en lasten) lopen gewoon via Nederland. Ik kan niet zo goed inzien hoe ik Nederland zou benadelen door niet op mijn "woonadresbed" te zijn maar op mijn boot.

En natuurlijk speel ik niet in de slachtofferrol, dat zou ik pas doen als ik om die reden mijn plannen niet zou laten doorgaan. Ik ben echter volop bezig met het uitzoeken hoe ik verder kan leven zonder inschrijving in een gemeente. Het communiceren op dit forum is een van mijn pogingen om informatie in te winnen. Niets slachtoffer aan, maar het bizarre van de situatie mag best genoemd worden lijkt me zo.

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard, succes, maar baseer je dan niet alleen op internetbronnen, maar laat je adviseren door ervaringexperts!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de titel van het topic in ieder geval anders mag: ik verlies domicilie in NL. Want Nederlanders paspoort blijf je houden.

Tot het verlopen is. Want verlengen kan alleen maar in de gemeente waar je ingeschreven staat, maar ik ben nergens meer ingeschreven. Maar ok, ik hoor net dat ik dan nog terecht kan bij het "zwerversloket" in Den Haag.

 

Nu kan een BV een bestuurder hebben anders dan de (groot)aandeelhouder, of aandeelhouder zijn zonder stemrecht. Met andere woorden, je kunt ook een BV hebben met een bestuurder (jouw zaakwaarnemer op papier) die wel kantoor behoud in NL. Zou je probleem dan niet opgelost zijn?

Kijk, dat is nou een suggestie waar ik verder mee kan. Dan kan ik in ieder geval de inschrijving van de KvK en bankrekening van het bedrijf behouden. Ik ga dat verder uitzoeken. Maar dan moet ik dus wel een BV oprichten.

 

Als ik nou toch speciaal voor deze situatie een nieuwe BV moet oprichten dan kan ik dat net zo goed een nieuwe BV/LTD oprichten in het buitenland. Als ik dan toch geen Nederlandse inschrijving meer heb waarom zou ik dan perse nog wel een Nederlands bedrijf moeten hebben? Ook een "buitenlandse" webwinkel mag gewoon in Nederland verkopen en in de Nederlandse taal opgesteld zijn, toch? Dan voorkom ik dat ik in Nederland inkomstenbelasting moet betalen. Inkomstenbelasting ben ik verschuldigd in het land waar ik woon, maar aangezien de overheid nou net (tegen mijn zin in) heeft bedacht dat ik niet meer in Nederland ingeschreven mag blijven, woon ik hier dus straks niet meer.

Meningen, suggesties?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat is nu juist het probleem, maar tegelijkertijd ook jouw uitzoekwerk. Wat gebeurt er als je de zeilboot of het schip laat registeren bij het Kadaster?

 

Is jouw levenspartner niet jouw werknemer? Ik zie daar ook nog theoretische mogelijkheden met toetreding en vertegenwoordiging...

 

Via jouw postings alhier word je overigens wel bereikbaar voor adviseurs of ervaringsexperts.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kan je me iemand aanbevelen? Het is volgens mij niet de meest standaard problematiek.

Je hebt er vast al wat langer over gedacht en verwacht derhalve geen instant oplossing van een forum. Schrijf je in voor de Workshop Digital Nomad in april.

 

Zie het maar als een zeilreis. Nou dobber je ergens halverwege op de pacific. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Uit ervaring kan ik je mededelen dat als je over een adres beschikt in Nederland (eigen huis of huurwoning op je naam) en je gewoon aan je verplichtingen voldoet en iemand hebt die je post opent en eventueel wat zaken voor je in Nederland kan regelen (werknemer, accountant, vrienden/familie?) dat je echt niet zomaar uitgeschreven wordt.

Een 15-tal jaar geleden dreigde ik ook door mijn toenmalige gemeente uitgeschreven te worden omdat ik ergens niet tijdig op had gereageerd (ik woonde toen al lange tijd in het buitenland, maar viel liever onder Nederlandse regeling met mijn VOF), echter door het opsturen van het bewijs dat ik een eigen woning had in die gemeente en een verklaring dat ik me ook nergens anders blijvend wilde vestigen hebben ze me gewoon ingeschreven laten staan. Nooit meer wat van gehoord en ik heb me er ook nooit meer mee bezig gehouden waar ik feitelijk verbleef en hoe lang. Wel altijd gezorgd dat er iemand mijn post doorstuurde en zaken persoonlijk voor me waar kon nemen.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Uit ervaring kan ik je mededelen dat als je over een adres beschikt in Nederland (eigen huis of huurwoning op je naam) en je gewoon aan je verplichtingen voldoet en iemand hebt die je post opent en eventueel wat zaken voor je in Nederland kan regelen (werknemer, accountant, vrienden/familie?) dat je echt niet zomaar uitgeschreven wordt.

De wet is duidelijk hierover, officieel moet je worden uitgeschreven als je meer dan 8 maanden per jaar niet in je eigen huis bent. Dat het soms/vaak voorkomt dat er geen haan naar kraait maar daar kan ik niet op gokken; de consequenties (verlies van inkomsten door uitschrijving KvK) zijn te zwaar. En het IS mensen overkomen dat ze tegen hun wil in werden uitgeschreven. Leuk dat jij mazzel hebt gehad dat dit niet is gebeurd, maar nogmaals, ik ga daar niet op gokken. Ik weet niet waarom ze die rare wet hebben uitgevonden maar die wet is er nou eenmaal en ik moet er dus rekening mee houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, een 100% passende/legale/bevredigende oplossing bestaat er blijkbaar (nog) niet. En als er niemand belang bij heeft om je uit te schrijven (en je daar ook niemand aanleiding toe geeft) lijkt me het aanhouden van je huidige inschrijving de minste van alle kwaden.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Je blijft maar als een bezetene om je heen slaan terwijl al diverse mensen hier hebben aangegeven dat het in de praktijk allemaal reuze meevalt. Waarschijnlijk ondervind je geen enkel probleem en mocht er een probleem komen in de toekomst dan kun je dan alsnog handelen.

 

Bovendien bestaat er nog de aller eenvoudigste oplossing: Je situatie schriftelijk voorleggen aan de Belastingdienst. Dan heb je vooraf duidelijkheid. Ook daar is al gewezen. Als je dan het antwoord van de BD hier op dit forum zou delen hebben we er allemaal wat aan.

 

Ik kan je argumentatie soms moeilijk volgen. Nu noem je "verlies van inkomsten door uitschrijving KvK" als grootste probleem (is makkelijk op te lossen door een BV), voorheen noemde je het op "op straat smijten door de overheid" als grootste probleem. Het lijkt wel of je de problemen liever opzoekt dan te kiezen voor een praktische oplossing.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Je blijft maar als een bezetene om je heen slaan

???

terwijl al diverse mensen hier hebben aangegeven dat het in de praktijk allemaal reuze meevalt. Waarschijnlijk ondervind je geen enkel probleem en mocht er een probleem komen in de toekomst dan kun je dan alsnog handelen.

Voor jou is het woordje "waarschijnlijk" kennelijk genoeg. Voor mij niet. Als ik straks in de Pacific ben heb ik soms een maand geen internet en kost een retourtje meer dan 2000 Euro en kan gemakkelijk een maand in beslag nemen. Het is dus niet verstandig om een houding te hebben "we zien wel", of "waarschijnlijk" gaat het wel goed. Sta ik daar straks ergens ineens met geblokkerde bankrekeningen en een telefoon die is afgesloten. Dingen die in Nederland wellicht nog enigzins zijn te overzien kunnen elders al snel buitengewone proporties aannemen.

Bovendien bestaat er nog de aller eenvoudigste oplossing: Je situatie schriftelijk voorleggen aan de Belastingdienst. Dan heb je vooraf duidelijkheid. Ook daar is al gewezen. Als je dan het antwoord van de BD hier op dit forum zou delen hebben we er allemaal wat aan.

De beslastingdienst gaat niet over mijn inschrijving. Ik kan ze alleen vragen of ze vinden of ik belasting moet blijven betalen maar dat antwoord ligt zo voor de hand dat ik beter met goede argumenten kan komen, maar zover ben ik nu nog niet.

Ik kan je argumentatie soms moeilijk volgen. Nu noem je "verlies van inkomsten door uitschrijving KvK" als grootste probleem (is makkelijk op te lossen door een BV), voorheen noemde je het op "op straat smijten door de overheid" als grootste probleem. Het lijkt wel of je de problemen liever opzoekt dan te kiezen voor een praktische oplossing.

Nee, ik stel vragen op dit forum (daar is het toch voor?) en doe wat met de geboden antwoorden. Op dit moment ben ik aan het onderzoeken of omzetting van mijn bedrijf naar een BV een oplossing is en wat het inhoudt. Als dat gaat werken is het probleem "uitschrijving door de KvK" van de baan. Dan blijft het probleem over dat ik niet ingeschreven kan blijven in Nederland (ja, waarschijnlijk/misschien kraait er geen haan naar maar dat risico kan ik niet nemen) en dat ik dus oplossingen moet vinden voor allerlei problemen die daar weer uit voortvloeien.

 

Ik begrijp niet zo goed waarom je iemand die een vraag stelt in plaats van helpen om de oren slaat met kreten als "als een bezetene om je heen slaan" terwijl diegene alleen maar probeert om het (al dan niet vermeende) probleem goed uit te leggen.

Gelukkig zijn er mensen die wel meedenken en met goede suggesties komen. Dank daarvoor. De link naar Esther Jacobs was waardevol en het inzicht dat een BV geen last heeft van eigenaren die worden uitgeschreven was ook een topper.

 

Als iemand nu ook nog weet hoe ik een prive bankrekening en telefoonabbo kan afsluiten zonder woonadres dan ben ik weer een stapje verder.

Is er nog iemand die een idee heeft hoe ik kan voorkomen dat ik inkomstenbelasting moet betalen terwijl ik niet meer in Nederland woon, daar niet meer kom, daar niet meer het geld uitgeef, en ook geen aanspraak meer doe op sociale voorzieningen zoals zorgverzekering enzo, dan ben ik helemaal blij.

 

Tot zover bedankt allemaal!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet waarom ze die rare wet hebben uitgevonden maar die wet is er nou eenmaal en ik moet er dus rekening mee houden.

 

 

Het lijkt me toch logisch dat het systeem niet overeind kan blijven en iedereen zich zomaar kan inschrijven op eender welk adres, en toch stiekem in het buitenland wonen (en misschien daar ook wel van het systeem gebruik maken, wie weet!). Was er een paar jaar geen heel gedoe over een hele hoop Bulgaren die ingeschreven stonden in NL terwijl ze er niet woonden, maar wel aanspraak maakten op allerlei voordelen uit het NL systeem?

 

Het Nederlandse sociale zekerheidssysteem is er alleen voor mensen die in NL wonen. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen? Dus daarom is die wet er.

 

Nederlanders die in het buitenland willen wonen, kunnen een beroep doen op het buitenlandse sociale zekerheidssysteem. Of ze dat willen, is een van de overwegingen die ze moeten maken voordat ze besluiten Nederland te verlaten.

 

Dat jij er nu voor kiest om Nederland te verlaten en niet in een ander land te wonen, maar op een jacht, is je eigen keuze. Die heeft voordelen en nadelen, zoals iedere keuze.

 

Zou er een systeem moeten komen voor mensen zoals jij, die geen ander woonland hebben en die vrijwillig willen blijven bijdragen? Wat mij betreft ja, maar het is er niet echt. Je zult dus moeten werken binnen de wettelijke mogelijkheden die er wel zijn, en waarvan er al enkele zijn aangegeven: BV oprichten, jezelf goed organiseren zodat je onder de radar blijft (om het sjieker te zeggen: zodat je binnen de grenzen van het de-facto gedoogbeleid blijft)

 

Maar dat maakt de wet dat je minimaal 4 maanden per jaar op je inschrijvingsadres moet wonen nog geen rare wet. Vier maanden.... ik vind het nog weinig.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

 

Gelukkig zijn er mensen die wel meedenken en met goede suggesties komen. Dank daarvoor. De link naar Esther Jacobs was waardevol en het inzicht dat een BV geen last heeft van eigenaren die worden uitgeschreven was ook een topper.

 

Als iemand nu ook nog weet hoe ik een prive bankrekening en telefoonabbo kan afsluiten zonder woonadres dan ben ik weer een stapje verder.

 

Tot zover bedankt allemaal!

 

 

Ik durf het bijna niet te vermelden, wegens enorm voor de hand liggend, maar heb je al gekeken naar de mogelijkheden van het officiele, wettelijke, Estse e-residency programma? https://e-resident.gov.ee

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Als iemand nu ook nog weet hoe ik een prive bankrekening en telefoonabbo kan afsluiten zonder woonadres dan ben ik weer een stapje verder.

Kort en bondig ... Dat kan niet ... dus alweer een argument om je niet uit te schrijven.

 

Is er nog iemand die een idee heeft hoe ik kan voorkomen dat ik inkomstenbelasting moet betalen terwijl ik niet meer in Nederland woon, daar niet meer kom, daar niet meer het geld uitgeef, en ook geen aanspraak meer doe op sociale voorzieningen zoals zorgverzekering enzo, dan ben ik helemaal blij.
Evenzo kort en bondig ... Dat kan door te emigreren ... nadeel is wel dat je je Nederlandse paspoort moet inleveren.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Cosara_Funny_Quotes_6.thumb.png.a37384ea5019f45d1e1deed0293d8543.png

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Alleen al het gegeven dat je elders niet aangeslagen of belast wordt, lijkt me voor de Nederlandse Belastingdienst al een goede reden om alle vormen van belasting te heffen. De onderneming of bron kent feitelijk voorlopig een zwaartepunt in NL (belastingplichtig na emigratie).

 

KvK-verwijzing: KvK over Zzp'en vanuit het buitenland (met een nadrukkelijk uitnodiging tot overleg).

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Was het probleem niet juist dat alle instanties, banken, telefoonmaatschappijen afscheid nemen*, terwijl de Belastingdienst juist vasthoudt aan betaalplicht. Het kostte Esther Jacobs 3,5 jaar om de Belastingdienst te overtuigen dat ze in Nederland geen belasting meer hoefde te betalen.

 

* ANWB weet binnen enkele weken dat je niet meer in Nederland woont...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Al die partijen kunnen ook vast over negatieve ervaringen met emigranten verhalen... ;)

 

Misschien is op termijn een 'briefadres voor Nederlandse wereldburgers met een zekere borgstelling' een haalbare oplossing.

 

Wat hier m.i. ontbreekt zijn ervaringen van ondernemers/wereldburgers die nu juist wel aan vooroverleg hebben gedaan. Hoe doen Nederlandse DJ's die de hele wereld afreizen dit bijvoorbeeld?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het hele probleem met dit topic (en de reden dat ik soms wat stekelig reageer) is de motivatie achter je vraag. Ik kan maar twee opties bedenken:

 

- Of je vindt het echt een grove schending van je mensenrechten. Je wil netjes alle belastingen betalen maar door een vreemde paradox in de Nederlandse wet kan je zomaar je huis uit gezet worden als je niet minimaal 120 dagen per jaar aanwezig bent.

 

- Of je hebt een maas in de wet ontdekt waardoor je geen (of minder) belasting denkt te hoeven betalen als je maar met een bootje op zee gaat varen.

 

Ik kan niet in je hoofd kijken welke van de twee het is.

Maar meestal is de meest voor de hand liggende reden ook de ware.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.