• 0

Afdekken van persoonlijke aansprakelijkheid bij een VoF

Beste HL-ers,

 

Samen met een zakelijke partner, die zelf al een eenmanszaak heeft, ben ik voornemens een VoF op te richten voor het exploiteren van een ontbijtrestaurant. Zelf ben ik in loondienst en zal ik deze onderneming naast mij huidige baan starten, ook mijn partner zal zijn eenmanszaak voortzetten. Beide zijn wij voor ons levensonderhoud niet afhankelijk van deze nieuw op te richten onderneming en hoeven dan ook geen loonbetaling vanuit de VoF te ontvangen en eventuele winsten zullen opnieuw in het bedrijf gestoken worden ter verbetering van de kwaliteit van het restaurant. De te verwachten omzet van het restaurant zal naar verwachting tussen de 120 en 180k op jaarbasis liggen met ongeveer een 10% winstpercentage. Vanwege de relatief lage omzet/winst en de fiscale voordelen is er voor de VoF rechtsvorm gekozen, echter ben je persoonlijk hoofdelijk aansprakelijk in deze vorm. Hoe is dit risico het beste (en voordeligste) af te dekken? Over de volgende opties hebben we nagedacht:

 

1. Beide partners richten een "lege" beheer BV op die als vennoot in de VoF toetreedt. Alle activiteiten vinden plaats in de VoF zodat er wel van de fiscale voordelen genoten kan worden, echter de aansprakelijkheid wordt afgedekt door de beheer BV/holding company (zolang er geen sprake is van wanbeleid). Kan dit of wordt dit (door de belastingdienst) gezien als een schijn constructie?

2. Beide partners sluiten een bestuursaansprakelijkheidsverzekering af (bestaat dit?). Wegen de kosten hiervan op tegen de jaarlijkse kosten van een BV operationeel te houden (er vanuit gaande dat optie 1 mogelijk is)?

3. Eén van de partners start de onderneming als éénmanszaak met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en de andere partner ondersteunt financieel/investeert waarbij in een separate overeenkomst afspraken worden gemaakt over inzet van arbeid, financiële middelen en beëindiging/verkoop van de onderneming.

 

Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik denk dat voor elk van de geschetste routes geldt dat de kosten voor het afdekken van de risico's hard in de richting gaan van de marge die je denkt te gaan maken.

 

Welke risico's wil je afdekken? Want ondernemen is in essentie risico nemen en als je je onderneming begint met het uitgangspunt dat je geen risico's wil lopen, weet je dan wel zeker dat je een onderneming wilt gaan draaien?

 

Ik zou beginnen met in kaart te (laten) brengen welke risico's er zijn. En dan kijken welke risico's je wilt nemen en welke niet. Een goede leidraad daarbij vind ik zelf dat je de risico's die je zelf kunt dragen niet verzekert, maar de risico's die te groot zijn om zelf te dragen wel.

Link naar reactie
  • 0

Beste Lucas,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

In aanvulling op de wijze woorden van Steven: ondernemen zonder risico is niet mogelijk. Ook is niet ieder risico verzekerbaar (dat van faillissement of aansprakelijkheid voor schulden bijvoorbeeld). Breng dus goed in kaart welke risico's jij loopt, wat je er aan kunt doen om die risico's voor jou acceptabel(er) te maken en voer dat vervolgens ook op die manier uit.

 

In reactie op jouw vragen

 

1) Nee, dit kan niet. Je kunt geen bescherming van een rechtspersoon (BV) combineren met de voordelen van een IB-onderneming (enige uitzonderingen voor vrije beroepsbeoefenaren met een LLP uitgezonderd, maar dat is hiet niet aan de orde)

2) Het product bestaat, maar dekt iets anders dan jij hier bedoelt en is alleen bestemd voor bestuurders en toezichthouders van rechtspersonen (BV/NV), verenigingen en stichtingen

3) Ik snap deze hele constructie niet. Waarom een eenmanszaak? En de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft niets met deze optie te maken: die verzekering moet het restaurant sowieso sluiten, ongeacht of het een BV, eenmanszaak of VOF is.

 

Lang verhaal kort: inventariseer, maak vervolgens gewuste keuzes en voer die uit.

Wil je privé zo min mogelijk risico lopen dan kan dat betekenen dat je start vanuit een BV en je het mislopen van wat fiscale voordelen als IB ondernemer voor lief neemt

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Steven K,

 

Dank je voor je antwoord! Uiteraard realiseren wij ons dat er aan ondernemen risico's verbonden zijn en hanteren wij de slogan: "verzeker alleen dat wat je niet zelf betalen/dragen kan". Het gaat ons er echter om dat we nu ter goeder trouw een onderneming met elkaar beginnen, echter er voor willen waken dat als een van de twee partners opeens een klap van de molen krijgt en hoge schulden aangaat, dit tot in het privé vermogen wordt terug gehaald van de andere partner. Het zou heel zuur zijn als door de misdragingen van de ene partner de andere hier zwaar onder komt te leiden. Aangezien er personeel wordt aangetrokken, kan dit snel oplopen. Hoe is dit risico het beste af te dekken in dit geval op een fiscaal zo voordelige manier?

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Bedankt voor je reply.

 

Gezien we de risico's in het privé vermogen willen afschermen denk ik dat het inderdaad op je laatste zin neerkomt:

 

"Wil je privé zo min mogelijk risico lopen dan kan dat betekenen dat je start vanuit een BV en je het mislopen van wat fiscale voordelen als IB ondernemer voor lief neemt"

 

Bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
  • 0

Beste LucasD,

 

waarom willen jullie dan eigenlijk een ontbijtrestaurant beginnen? Bedreigt dit inderdaad de IB-voordelen voor de partner die al een eenmanszaak heeft? En zou jij er met een 'gewone' baan voor in aanmerking komen bij keuze voor een VOF?

 

Hoe reëel is dit plan? Is jouw werkgever bijvoorbeeld al accoord met deze nevenactiviteiten?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

 

Dank je voor je reactie. De start van het restaurant is een proef voor mogelijk meer restaurant ondernemingen op diverse locaties.

 

Zoals iedere onderneming is het plan niet zonder risico's maar zijn wij gezegend met een lage huur en hoeven we geen extern geld aan te trekken.

 

Groet, Lucas

Link naar reactie
  • 0

Het gaat ons er echter om dat we nu ter goeder trouw een onderneming met elkaar beginnen, echter er voor willen waken dat als een van de twee partners opeens een klap van de molen krijgt en hoge schulden aangaat, dit tot in het privé vermogen wordt terug gehaald van de andere partner. Het zou heel zuur zijn als door de misdragingen van de ene partner de andere hier zwaar onder komt te leiden.

 

Dat risico loop je ook in een BV. Als jij geen duidelijke spelregels overeen bent gekomen (statuten, aandeelhoudersovereenkomst en managementovereenkomst) en je als bestuurder geen goed (genoeg) toezicht houdt - ook op je medebestuurders - kun je alsnog op grond van bestuurdersaansprakelijkheid in je privé vermogen worden aangesproken. Uiteraard kun je ook dat weer deels verzekeren, maar dat heeft weinig zin als je geen heldere afspraken over zwarte scenario's, taken, functies en bevoegdheden vastlegt in voornoemde overeenkomsten. Benader hiervoor een ter zake kundige jurist of advocaat.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Beide zijn wij voor ons levensonderhoud niet afhankelijk van deze nieuw op te richten onderneming en hoeven dan ook geen loonbetaling vanuit de VoF te ontvangen en eventuele winsten zullen opnieuw in het bedrijf gestoken worden ter verbetering van de kwaliteit van het restaurant.

Bij een VOF is voor de vennoten geen sprake van loon maar van winstdeling. Wellicht ten overvloede: je betaalt inkomstenbelasting over (jouw deel van de) winst, of je die nu naar jezelf overmaakt of niet.

 

Vanwege de relatief lage omzet/winst en de fiscale voordelen is er voor de VoF rechtsvorm gekozen

Welke fiscale voordelen zie je in deze situatie? Omdat het maar een bijprojectje is naast loondienst vraag ik me af voor welke voordelen je in aanmerking denkt te komen.

 

De te verwachten omzet van het restaurant zal naar verwachting tussen de 120 en 180k op jaarbasis liggen met ongeveer een 10% winstpercentage.

Laat ik dat eens omdraaien: je wilt tussen de 108.000 en 162.000 euro kosten per jaar gaan maken voor een nieuw avontuur en daarvoor allerlei verplichtingen aangaan, terwijl jullie zo te lezen maar weinig tijd aan dit verhaal kunnen geven door jullie andere werk. Dat is nog al een risico.

 

Ik vraag me af of de voorziene winst, als die al zal worden gerealiseerd, wel in verhouding staat tot het werk en de risico's. De winst voor belasting per persoon ligt tussen de 6.000 en 9.000 euro per jaar en zonder fiscale voordelen is dat waarschijnlijk maar de helft, dus 3.000 tot 4.500 de man.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.