• 0

Kleine ondernemingsregeling terugvragen kwartaal 1,2,3

Goedemiddag allemaal,

 

Ik heb het hele internet al doorzocht, en de brochure gelezen van de Belastingdienst, maar ik kom er niet helemaal uit.

 

Ik heb in kwartaal 1, 2 + 3 gewoon mijn belasting betaald. Nu kom ik erachter in Kwartaal 4 dat ik over heel 2017 onder de 1346 euro belasting moet betalen, waardoor ik dus onder de kleine ondernemingsregeling val.

 

Nu is mijn vraag kan ik het geld dat ik in kwartaal 1 + 2 + 3 betaald heb, nog terug krijgen? Ik lees namelijk in de brochure dit: 'Als u de kleineondernemersregeling toepast, kunt u dus geen btw-teruggaaf krijgen.'

 

Ook is het zo dat ik in kwartaal 4 geld terug krijg van de belastingdienst. En ik moet nu dus mijn aangifte doen over kwartaal 4, is het dan wel verstandig om gebruik te maken van de kleine ondernemingsregeling.

 

Als ik het geld van kwartaal 1 +2 + 3 kan terug krijgen, wat ik al betaald had, dan kom ik voordeliger uit eindelijk. Alle mijn vraag is, hoe kan ik dat terug krijgen.

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Suzan

www.zjadvies.nl

Wij helpen startende en ervaren ondernemers op het gebied van boekhouding, belasting, bedrijfskunde en marketing. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag Suzan,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

De KOR is alleen van toepassing op een positief saldo aan verschuldigde omzetbelasting.

 

Als dat op jaarbasis positief is, maar onder de grenswaarde van € 1.345 (of € 1.883) ligt, dan krijg je dat (gedeeltelijk) terug. Zie direct de website van de Belastingdienst. Die informatie is duidelijk.

 

De betaalde omzetbelasting kun je eenvoudigweg opvoeren als betaald. Dat heb je zelfs al twee of drie keer gedaan bij de aangifte omzetbelasting. Hetzelfde geldt voor de korting (subsidie) waar je recht op hebt.

 

Loop de aangifte omzetbelasting over kwartaal vier maar eens door. Zie tevens eerdere vragen met precies dit onderwerp in onze zoekfunctie en reacties met uitleg.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je bericht! De website van de belastingdienst heb ik al een week lang helemaal doorzocht. Vandaar dat ik nu hier mijn vraag plaats.

 

Hieronder even (fictief) de cijfers van mij:

Over 2017 (k1 + k2+ k3 +k4)

Verschuldigd: 800 euro

Voorbelasting: 700 euro

Te betalen belasting: 100 euro

 

In Kwartaal 1 heb ik 0 euro betaald (toen bestond mijn bedrijf nog niet)

In kwartaal 2 heb ik 100 euro betaald

In kwartaal 3 heb ik 100 euro betaald

In kwartaal 4 krijg ik 104 euro terug (deze heb ik nog niet opgegeven)

 

Nu is dus mijn vraag. Hoe kan ik dat geld dat ik in kwartaal 2 en kwartaal 3 al heb betaald, terug vragen, moet ik dit aangeven bij mijn omzetbelasting over kwartaal 4? En moet ik dan bij de omzet belasting in kwartaal 4 ook opgeven dat ik die 104 euro dus niet terug krijg, of kan ik die wel terug krijgen?

www.zjadvies.nl

Wij helpen startende en ervaren ondernemers op het gebied van boekhouding, belasting, bedrijfskunde en marketing. 

 

Link naar reactie
  • 0

De bedragen zou je in jouw derde of in het algemeen in de vierde kwartaalaangifte omzetbelasting eenvoudigweg moeten kunnen invullen (voor het invullen van de korting o.b.v. deze regeling zie vraag 5d)...

 

...de 96 euro voordeel uit het voorbeeld tel je vervolgens op bij je winst voor de aangifte IB als ondernemer.

 

Heb je het Handboek Ondernemen (brochure?) van de Belastingdienst al gelezen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dit handboek heb ik inderdaad al doorgenomen. Alleen staat hier dus in 'Als u de kleineondernemersregeling toepast, kunt u dus geen btw-teruggaaf krijgen.’ Wat inhoudt dat ik bij 5d van de omzetbelasting niet mijn bedragen van kwartaal 2 en kwartaal 3 in kan vullen.

 

Mijn vraag is dus waar kan ik invullen dat ik dat geld wat ik al betaald had, en omdat ik nu gebruik wil maken van de kleine ondernemingsregeling, terug hoor te krijgen, waar moet ik dat invullen?

www.zjadvies.nl

Wij helpen startende en ervaren ondernemers op het gebied van boekhouding, belasting, bedrijfskunde en marketing. 

 

Link naar reactie
  • 0

Je telt dan het verschuldigde bedrag over drie of vier kwartalen op. Wacht anders even op iemand die dat beter uit weet te leggen, maar dit is geen reden voor paniek. Er resteren nog 23/24 dagen om dit in orde te maken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Maar dan komt dit uit op een - getal, omdat ik dus geld krijg, en er staat dus in de brochure van de belastingdienst dat het nooit op een -getal mag uitkomen.

 

haha ik ben nog niet in paniek! In ieder geval al heel erg bedankt voor je hulp!

www.zjadvies.nl

Wij helpen startende en ervaren ondernemers op het gebied van boekhouding, belasting, bedrijfskunde en marketing. 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoef ik dit dan nergens aan te geven dat ik dat geld terug wil? Wordt dit automatisch geregeld?

 

Even voor mijzelf, omzet belasting kwartaal 4 vul ik dus dit in:

 

5a. Verschuldigde omzetbelasting (rubrieken 1 t/m 4) € 295

5b. Voorbelasting € 399

5c. Subtotaal (rubriek 5a min 5b) € -104

5d. Vermindering volgens de kleineondernemersregeling € +104

5e. Schatting vorige aangifte(n)

5f. Schatting deze aangifte

Terug te vragen € 0

 

 

www.zjadvies.nl

Wij helpen startende en ervaren ondernemers op het gebied van boekhouding, belasting, bedrijfskunde en marketing. 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Suzan,

 

Over het hele jaar 2017 (alle kwartalen samen) zou je eigenlijk € 96 moeten afdragen.

Vanwege de KOR wordt dat bedrag kwijtgescholden.

Dat bedrag vul je dus in bij vraag 5d.

 

Verder vul je de aangifte in met de bedragen van het 4e kwartaal:

Bij 5a: € 295

Bij 5b: € 399

5c wordt dan € -104

Het totaal wordt dan € -200 (104 + 96)

 

Dat is precies het bedrag dat je in kwartaal 2 en 3 hebt betaald.

Over het hele jaar 2017 betaal je dus niets.

 

Als het totaal van de bedragen van alle kwartalen binnen een jaar bij 5c negatief is, kun je de KOR niet toepassen.

Dat wordt bij de aangehaalde opmerking bedoeld.

In het gunstigste geval betaal je in combinatie met de KOR niets.

Je ontvangt dan nooit BTW terug.

Soms moet je nog een bankrekeningnummer opgeven, om het op te laten storten.

 

Uitzonderingen kunnen gelden bij verlegde BTW, import en export.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Jullie zijn geweldig!!!! Dankjulliewel, zo is het inderdaad duidelijk voor mij.

 

Even ter controle voor mijzelf.

Ik heb namelijk producten geïmporteerd vanuit Frankrijk, hierbij is de btw naar mij verlegd, deze heb ik in mijn administratie zowel onder de voorbelasting als onder de te betalen btw opgegeven, waardoor deze tegenover elkaar afgestreept zijn.

 

Ook heb ik producten verkocht aan belgië, waarbij ik de Nederlandse btw gerekend heb.

 

Als ik het goed heb gelezen in de brochures van de belastingdienst geldt in deze situatie dat ik hier verder niks mee hoeft te doen. klopt dit?

www.zjadvies.nl

Wij helpen startende en ervaren ondernemers op het gebied van boekhouding, belasting, bedrijfskunde en marketing. 

 

Link naar reactie
  • 0

De video is duidelijk, alleen komt mijn KOR dan uit op -138

 

1a. Leveringen/diensten belast met btw hoog € 572

- 5b. Voorbelasting € 710

= -138

 

Houdt dat in dat ik dan geen gebruik meer kan maken van de kor?

 

 

 

www.zjadvies.nl

Wij helpen startende en ervaren ondernemers op het gebied van boekhouding, belasting, bedrijfskunde en marketing. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.