• 0

Ontvangen subsidie en BTW aangifte?

Beste mensen op HL,

 

Afgelopen jaar hebben wij in samenwerking met een partner uitvoer gegeven aan een traject waarvoor wij gezamenlijk subsidie hebben ontvangen. Onze partner was in deze penvoerder en ontving de subsidie en heeft deze vervolgens (volgens afspraak) gedeeltelijk naar ons overgemaakt. Hiervoor hebben wij geen factuur verstuurd omdat het onderdeel was van een subsidie.

 

Hierover hebben wij dus ook geen BTW-aangifte gedaan omdat wij in de veronderstelling waren (en ook als zodanig door onze projectpartner waren voorgelicht) dat er geen sprake was van een tegenprestatie richting de subsidieverstrekker.

 

Bij het opmaken van de jaarcijfers geeft onze accountant aan dat wij wél degelijk BTW-plichtig zijn aangezien we een tegenprestatie (software) aan de penvoerder van de aanvraag hebben geleverd. Nu is mijn vraag; klopt dit? Het scheelt nogal wat in de financien. Wij staan als mede aanvrager en niet als onderaannemer op de aanvraag. Ik snap de informatie op de website van de BD (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/bijzondere_regelingen/stichtingen_en_verenigingen/u_wordt_gesponsord_krijgt_subsidie_een_gift_of_erfenis/u_krijgt_subsidie/subsidie_en_btw) wel, maar vraag mij af of wij hier nu wel/niet onder vallen. Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Hartelijk dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij het opmaken van de jaarcijfers geeft onze accountant aan dat wij wél degelijk BTW-plichtig zijn aangezien we een tegenprestatie (software) aan de penvoerder van de aanvraag hebben geleverd.

(...)

Nu is mijn vraag; klopt dit?

 

Diegene hier het beste een antwoord op moet kunnen geven is (je raadt het al!) jullie accountant.

Want hij/zij kent het dossier.

 

Of het een goede accountant wel/niet is (en/of het überhaupt een accountant is!), dat weet ik natuurlijk verder niet.

Maar het is heel goed mogelijk dat jullie hier BTW over verschuldigd zijn, zeker hier kennelijk sprake is van een soort prestatie van jullie kant (althans in de ogen van de accountant).

 

Moeilijk te ruiken op een forum, zonder kennis over de exacte situatie.

Misschien is het handig (als het over een aanzienlijk bedrag gaat) om een 'second opinion' te vragen bij een andere partij. Die dan ook over het dossier moet beschikken natuurlijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Ik zie dat ik vergeten ben te vermelden dat de penvoerder op dit moment claimt dat we niet BTW plichtig zijn. Daarom hebben ze destijds een bedrag "excl" BTW overgemaakt evenredig aan de daadwerkelijk door ons verrichte werkzaamheden. Nu we er opeens mogelijk wel BTW over moeten afdragen gaan wij er dus 21% op achteruit. De penvoerder en accountant staan dus lijnrecht tegenover elkaar en wij lijken te moeten betalen.

 

De reden dat wij software maakten is omdat wij voor een zorgpartij software ontwikkelden die zij vervolgens hebben getest op gebruiksvriendelijkheid. De penvoerder heeft daar niet uit eigen middelen voor betaald maar vanuit de subsidie. Maar op die subsidie zijn wij medeaanvrager.

Link naar reactie
  • 0

Een "penvoerder" bepaalt niet of jullie wel/niet BTW plichtig zijn.

Dat hangt af van wat de prestatie is (en de belastingdienst controleert en 'oordeelt').

 

Als de prestatie het ontwikkelen van software is, dan lijkt mij dat duidelijk iets waar je BTW over verschuldigd bent.

Of de afnemer een zorginstelling is of iets anders, is niet relevant.

 

Maar: ik ken het dossier verder niet en jullie accountant (hopelijk) wel.

 

Het zou op zich misschien wel kunnen dat jullie de software aan de afnemer (met BTW!) verkopen en daarnaast een vrijgestelde subsidie van de gemmeente of dergelijke krijgen voor de gemaakte kosten of zoiets.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.