• 0

LLC beginnen in de VS

Ik en een vriend hebben een klein bedrijfje wat zich focust op Game hosting. Ongeveer 60% van onze klanten komen uit de Verenigde Staten. Wij hebben wat online research gedaan en contact gehad met ander mensen hierover maar er is nergens specifieke informatie te vinden over het oprichten van een LLC in de Verenigde Staten. In de VS betaal je veel minder belasting, bijvoorbeeld in Delaware betaal je alleen jaarlijks $300 franchise costs en voor de rest geen andere belasting. Wij vroegen ons af of het voordelig is om in de VS een LLC op te richten en wat daar allemaal bij komt kijken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Norbert,

 

Wij wonen allebij in Nederland en daarom is de onderneming ook gevestigd in Nederland.

 

In dat geval schiet je er fiscaal niets mee op: de Delaware LLC en de DGA’s zijn gewoon in Nederland VPB en loonbelasting ( over 2 x een DGA-loon van €45K ) verschuldigd alsof je een Nederlandse BV hebt.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert,

 

Ik heb onlangs ook gesproken met iemand die een bedrijf in België heeft. Hij zei iets over een Europese MOSS regeling waar je btw afdraagt aan het land waaruit het product wordt gekocht. Dat betekent dat als iemand iets koopt uit Duitsland je de hoeveelheid btw aan Duitsland moet afdragen maar als iemand uit de VS iets koopt hoef je geen BTW af te dragen. Ik weet niet of U hier iets over weet.

 

Link naar reactie
  • 0

(...) maar als iemand uit de VS iets koopt hoef je geen BTW af te dragen. Ik weet niet of U hier iets over weet.

 

Dat is voor jullie nu ook het geval: als iemand uit de VS een 'game' koopt hoef je daar geen BTW over af te dragen.

Dus geen verschil met België wat dat betreft.

 

 

Dat klopt alleen dat kunnen we niet zelf doen omdat we orders krijgen van over de hele wereld en we vrij nieuw zijn met al deze regelingen.

 

Link naar reactie
  • 0

De TS (topicstarter) moet inderdaad de verschillende soorten belasting niet verwarren, maar moet wel snappen dat er meerdere belastingen zijn die betaald moeten worden. Aangezien hij niet naar een specifieke heffing vroeg, maar het alleen in het algemeen over 'belasting', lijkt mij elke belasting relevant om hier te worden besproken.

 

Welnu, MOSS heeft betrekking op elektronische diensten. Je betaalt btw in de Europese lidstaat van verbruik. Woont je klant in Polen? Dan betaal je btw in Polen. Het MOSS zorgt ervoor dat je niet hoeft te registreren bij de belastingdienst van elk land, maar dat je je btw aan de Nederlandse belastingdienst afdraagt die er vervolgens voor zorgt dat jouw btw bij de juiste landen terechtkomt.

 

Is een spel een product of een dienst? Toen spelletjes nog voornamelijk op schijfjes werden verspreid, was het antwoord duidelijk: een product. Tegenwoordig worden spelletjes elektronisch verspreid. Vanwege redenen die me niet duidelijk zijn, vonden fabrikanten het een tijd terug gunstiger om spelletjes als diensten te labellen, maar het Usedsoft-arrest zette daar een stokje voor. Volgens de rechter zijn ook elektronisch geleverde spelletjes een product.

 

De huidige trend is om spelletjes onlosmakelijk te koppelen aan diensten, waardoor je dan toch in de MOSS-werking terecht komt.

 

Hosting is een dienst, dus als het de hosting is die je levert, dan heb je met MOSS te maken. Merk op dat er wijzigingen op dit vlak staan aan te komen (in 2018 en later) die het kleine ondernemers makkelijker moeten maken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.