• 0

Herclassificatie fiscale waardering eigen gebruik-> Vastgoedbelegging

Dag iedereen,

 

Momenteel zit ik met een brandende vraag waarvan ik zelf niet het antwoord weet en hopelijk iemand mij kan helpen.

 

Het verhaal zit namelijk zo, maatschap X huurt van BV Y een pand. Voorheen was de DGA van BV Y maat bij X, maar deze is uitgetreden als maat en in dienst getreden als werknemer bij X. Naar mijn inzien heb je dan een overgang van vastgoed in eigen gebruik naar vastgoedbeleggingen. Fiscaal is de bodemwaarde nu 100% van de WOZ en voorheen 50%. Als nu al is afgeschreven tot onder deze 100% wat moet ik hier dan mee?

 

Stel WOZ 2015: 100k

WOZ 2016:100k

Fiscale boekwaarde 2015: 70k

Fiscale boekwaarde 2016: 70k (geen afschrijving)

Commerciele boekwaarde 2015: 60k

Commerciele boekwaarde 2016: 54K (wel afschrijving)

resultaat voor afschrijving 2016: 100k

 

In 2016 is de uittreding en dan wordt het een vastgoedbelegging dus op dat moment is de bodemwaarde niet meer 50k maar 100k. Komen hier dan correcties uit?

 

Update; naar mijn inzien is de boeking 2016 dan

VPB w/v 18,8k

A) VPB balans 20k

latentie balans 2,2k

 

Klopt dit of heeft de wijziging van de maximale afschrijving fiscaal nog verder invloed?

 

Als er iemand is die mij kan helpen dan graag en alvast hartelijk bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fiscaal is de bodemwaarde nu 100% van de WOZ en voorheen 50%. Als nu al is afgeschreven tot onder deze 100% wat moet ik hier dan mee?

Je stopt gewoon met afschrijven zolang de boekwaarde van het pand op de balans lager is dan de bodemwaarde. Als de bodemwaarde omhoog gaat, is de kans dat je dus (verder) mag afschrijven een stuk kleiner. Je hoeft dus niet opeens te gaan opwaarderen naar 100% WOZ.

 

Let trouwens wel op dat je hier volgens mij pas in 2019 mee te maken krijgt, oftewel bij de aangifte die je in 2020 moet opsturen (pagina 67 onder punt N149). En dat is alleen op voorwaarde dat dit specifieke belastingpuntje ook wordt ingediend en goedgekeurd. In 2018 kun je gewoon op de oude manier afschrijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn inzien heb je dan een overgang van vastgoed in eigen gebruik naar vastgoedbeleggingen. Fiscaal is de bodemwaarde nu 100% van de WOZ en voorheen 50%. Als nu al is afgeschreven tot onder deze 100% wat moet ik hier dan mee?

Ik realiseerde me net dat ik hier overheen had gelezen. Ik denk dat je op dit punt inderdaad gelijk hebt dat het overgaat van 'eigen' pand naar 'verhuurpand'. Overigens geldt dan nog steeds hetzelfde. Tot de maand van herclassificatie kun je fiscaal nog op de oude manier afschrijven tot aan 50% WOZ, daarna stop je simpelweg met afschrijven, omdat je al onder de 100% WOZ zit.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.