• 0

Stoppen met de zaak, auto naar privé

Goedenavond,

 

In de planning staat dat ik in juni stop met mijn rijschool. Dan heb ik ook mijn auto volledig afbetaald (financial lease) en is de auto van de zaak, van mij. Ik run een emz.

 

Hoe zit dit dan wanneer ik met mijn bedrijf stop? Is de auto dan automatisch van mij privé? Ik wil de auto direct verkopen wanneer dit mogelijk is en de bank heeft natuurlijk mijn overschrijvingsbewijs. Als ik de auto dan verkoop, wordt dit dan gezien als omzet van de zaak en krijg ik dan nog een naheffing of kan ik het geld gewoon op mijn privérekening storten? Oké, veel vragen in een keer maar ik ben benieuwd of ik mij rijk reken als het gaat om de verkoop van de auto of dat ik nog een vervelende naheffing krijg.

 

Dank jullie wel alvast voor de moeite.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wauw, ik gok dat de auto nog een marktwaarde heeft van 10000,-. Kun je mij daar een zinnig antwoord op geven wat ik dan privé moet betalen? Hier schrik ik wel van. Een van de redenen dat ik stop is dat de verdiensten zo laag zijn en dus niet even een paar duizend euro over heb om mijn eigen auto terug te kopen >;(

 

Is het dan verstandiger om het als bedrijf zijnde al te verkopen en dan wel het derde kwartaal in ga?

Link naar reactie
  • 0

Je hoef het natuurljk niet te "betalen" aan iemand.

Als de boekwaarde veel lager is (dan de marktwaarde), dan maak je dus (boek)winst. En dat maakt dan weer deel uit van de stakingswinst (eventueel met stakingsaftrek).

 

De BTW moet je natuurlijk wél afdragen (mits niet onder de grens van de KOR etc.).

Link naar reactie
  • 0

Van boekwaarde is dan toch geen sprake meer aangezien de auto niet meer in de lease zit? Ik ben in de veronderstelling dat alleen van boekwaarde sprake is wanneer je nog leaset, of zie ik dat fout? In mijn geval denk ik dan boekwinst te hebben omdat de boekwaarde 0 is en de marktwaarde hoop ik niet :-)

Link naar reactie
  • 0

Van boekwaarde is dan toch geen sprake meer aangezien de auto niet meer in de lease zit? Ik ben in de veronderstelling dat alleen van boekwaarde sprake is wanneer je nog leaset, of zie ik dat fout?

Waarom heb je die veronderstelling? De auto is als investering eigendom van de onderneming en zou dan tegen een boekwaarde op de balans moeten staan. Dat staat los van de financiering die je ervoor bent aangegaan.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

In de planning staat dat ik in juni stop met mijn rijschool. Dan heb ik ook mijn auto volledig afbetaald (financial lease) en is de auto van de zaak, van mij. Ik run een emz.

Ik denk dat je bezit en financiering een beetje met elkaar verwart.

 

Fiscaal is de auto altijd al je bezit geweest. De auto staat namelijk voor de aanschafwaarde op de balans. In de loop van de jaren heb je elk jaar een beetje op afgeschreven.

 

Aan de andere kant heb je ook een lening gehad, waarop de onderneming elk jaar een beetje heeft afgelost. Het aflossen van de lening heeft dus alleen tot gevolg dat je je lening hebt afgelost. Het heeft geen gevolg voor het bezit van de auto. De auto was van de onderneming en de auto blijft van de onderneming, afgelost of niet.

 

Het aflossen van de zo'n lening gaat (meestal) iets sneller dan de afschrijving op de waarde van de auto. Zo kan het zijn dat je de lening in 5, 7 of X jaren volledig hebt afgelost. Maar de waarde van de auto in de boeken (de boekwaarde) hoeft niet per se hetzelfde pad te volgen.

 

Als de auto nog voor zo'n 10.000 euro in de boeken staat en je verkoopt de auto voor 10.000 euro (ex. btw), dan zul je met zo'n 2.100 euro btw moeten rekening houden om af te dragen aan omzetbelasting. Echter, voor de inkomstenbelasting heb je dan géén boekwinst. De auto stond immers voor 10.000 euro in de boeken (= bezit) en na verkoop heb je nog steeds 10.000 euro aan geld (= ook bezit). Dan is er geen sprake van boekwinst. Je hebt dan dus ook geen extra hoge IB-aanslag. Heel kort door de bocht maakt het ook niet echt veel uit in zo'n geval of je de auto verkoopt of de onderneming staakt.

 

Als je de auto echter wel in de boeken hebt voor een veel te laag bedrag (dat wil zeggen, je hebt er meer op afgeschreven dan de daadwerkelijke waardevermindering), dan maak je uiteraard wel een winst. En die telt mee in je belastbare winst voor de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting maakt dát overigens weer niet uit, want in dat geval moet je ook daar rekening houden met die 2.100 euro. Maar goed, die breng je natuurlijk in rekening bij de klant en hoef je niet zelf te betalen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

In de planning staat dat ik in juni stop met mijn rijschool. Dan heb ik ook mijn auto volledig afbetaald (financial lease) en is de auto van de zaak, van mij. Ik run een emz.

Ik denk dat je bezit en financiering een beetje met elkaar verwart.

 

 

Als je de auto echter wel in de boeken hebt voor een veel te laag bedrag (dat wil zeggen, je hebt er meer op afgeschreven dan de daadwerkelijke waardevermindering), dan maak je uiteraard wel een winst. En die telt mee in je belastbare winst voor de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting maakt dát overigens weer niet uit, want in dat geval moet je ook daar rekening houden met die 2.100 euro. Maar goed, die breng je natuurlijk in rekening bij de klant en hoef je niet zelf te betalen.

 

Ja daar heb je een punt. Ik denk dat daar mijn verwarring zat.

 

Voor wat betreft het tweede punt. Hoe bereken je de afschrijving t.o.v. de waardevermindering? Dat laatste zul je uit een boekje kunnen halen of naar "de markt" kunnen kijken denk ik zo maar de afschrijving ???

 

Het is een BTW auto. Dus als ik het aan een bedrijf verkoop, dan kan ik die 10.000,- ex BTW verkopen en aan een particulier 12.100 in de BTW. Moet ik dat zo zien?

 

Dank je wel voor de antwoorden. Het is mij wat duidelijker geworden.

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft het tweede punt. Hoe bereken je de afschrijving t.o.v. de waardevermindering? Dat laatste zul je uit een boekje kunnen halen of naar "de markt" kunnen kijken denk ik zo maar de afschrijving ???

Dat bereken je niet. Als het goed is zou je dat uit je eigen administratie moeten halen.

 

De boekwaarde staat namelijk in je boekhouding of belastingaangifte. Stel dat je de auto ooit voor 20.000 euro ex. btw hebt gekocht. Stel dat je daar elk jaar 3.600 euro op hebt afgeschreven, dat staat de auto daarna dus nog voor 2.000 euro in de boeken. De boekwaarde is dan 2.000 euro.

 

Vervolgens ga je kijken wat de auto echt waard is. Laten we aannemen dat dat 10.000 euro. Die 10.000 euro is dan waarschijnlijk de prijs die mensen er voor willen betalen. Dat betekent helaas ook dat de btw dan al in dat bedrag zit. Je deelt daarvoor de prijs door 1,21. Die btw moet je dus uit die 10.000 euro halen om af te dragen. Wat overblijft is de marktwaarde van 8.265 euro (de rest draag namelijk je af aan btw).

 

In dit voorbeeld is je boekwinst dan 8.265 minus 2.000 = 6.265 euro. Deze boekwinst telt mee in je belastbare winst. En hier betaal je dan belasting over. Je hebt overigens nog wel recht op allerlei aftrekposten, zoals zelfstandigenaftrek, stakingsaftrek en mkb-winstvrijstelling (en arbeidsheffingskorting en algemene heffingskorting), dus het is natuurlijk nog maar de vraag of je uiteindelijk echt veel hoeft bij te betalen aan inkomstenbelasting. Maar goed, daarvoor ken ik de daadwerkelijke cijfers uiteraard niet.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hm ik zal dan eens met mijn boekhouder in overleg want ik zie in alle stukken niks over de boekwaarde. Wat ik mij wel kan herinneren is dat ik toentertijd een overzicht heb gekregen van de ABN waar ik lease. Daarin A4-tjes met de termijnen en als ik mij goed herinner de termijnen en ook boekwaarde ernaast. In de fiscale rapporten zie ik niks...

 

Dank je wel voor de antwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Hm ik zal dan eens met mijn boekhouder in overleg want ik zie in alle stukken niks over de boekwaarde. Wat ik mij wel kan herinneren is dat ik toentertijd een overzicht heb gekregen van de ABN waar ik lease. Daarin A4-tjes met de termijnen en als ik mij goed herinner de termijnen en ook boekwaarde ernaast. In de fiscale rapporten zie ik niks...

Heb je met deze auto privé meer dan 500 km per jaar gereden? Dan kan het ook nog zijn dat de auto voor de inkomstenbelasting buiten de boeken is gehouden. In dat geval is de auto altijd al (fiscaal althans) van jou privé geweest. In dat geval heeft jouw eenmanszaak wel elk jaar 19 cent per kilometer belastingvrij kunnen aftrekken van de winst. Ook de aflossing van de schuld is dan fiscaal via privé gegaan en niet via je onderneming.

 

Het kan overigens wél zo zijn dat de lening nog steeds op naam van de zaak is komen te staan (sommige financierders hebben dat graag), maar dat belastingtechnisch de auto buiten de boeken is gehouden. Maar als eenmanszaak maakt dat eigenlijk niet uit, omdat juridisch gezien jij en je eenmanszaak dezelfde zijn. Juridisch kan het contract dus op naam van de zaak staan, maar fiscaal mag je dan soms ook kiezen om de auto privé te houden.

 

Wat betreft dat A4-tje. Ik denk niet dat dat een lijstje met boekwaardes was, maar eerder een lijstje met de hoogte van de restschuld.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hm ik zal dan eens met mijn boekhouder in overleg want ik zie in alle stukken niks over de boekwaarde. Wat ik mij wel kan herinneren is dat ik toentertijd een overzicht heb gekregen van de ABN waar ik lease. Daarin A4-tjes met de termijnen en als ik mij goed herinner de termijnen en ook boekwaarde ernaast. In de fiscale rapporten zie ik niks...

Heb je met deze auto privé meer dan 500 km per jaar gereden? Dan kan het ook nog zijn dat de auto voor de inkomstenbelasting buiten de boeken is gehouden. In dat geval is de auto altijd al (fiscaal althans) van jou privé geweest. In dat geval heeft jouw eenmanszaak wel elk jaar 19 cent per kilometer belastingvrij kunnen aftrekken van de winst. Ook de aflossing van de schuld is dan fiscaal via privé gegaan en niet via je onderneming.

 

Het kan overigens wél zo zijn dat de lening nog steeds op naam van de zaak is komen te staan (sommige financierders hebben dat graag), maar dat belastingtechnisch de auto buiten de boeken is gehouden. Maar als eenmanszaak maakt dat eigenlijk niet uit, omdat juridisch gezien jij en je eenmanszaak dezelfde zijn. Juridisch kan het contract dus op naam van de zaak staan, maar fiscaal mag je dan soms ook kiezen om de auto privé te houden.

 

Wat betreft dat A4-tje. Ik denk niet dat dat een lijstje met boekwaardes was, maar eerder een lijstje met de hoogte van de restschuld.

 

In het geval de auto in privé is gehouden, zal ook de financiering niet op de balans staan en zal de betaalde rente niet in aftrek gebracht zijn. Samengevat: alles wat met de auto te maken heeft komt niet voor in de boekhouding (Inkomstenbelasting). Voor de BTW kan de keuze anders zijn gemaakt. Dit zijn twee aparte keuzes.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.