• 0

CD/Muziek-zaak opzetten

Hallo allemaal,

 

Op dit moment voer ik naast een full-time baan ook een eigen ICT onderneming. Dat gaat aardig.

 

Nu speel ik al een tijdje met de gedachten om het wat groter aan te pakken. Ik zou graag een winkel willen beginnen met daaraan eventueel een online-shop gekoppeld. En het idee om dit te doen in de muziek branche zit er inmiddels aardig vast in. Komt waarschijnlijk, omdat daar toch mijn meeste interesse ligt. Ben zelf muzikant en fanatiek muziekliefhebber. Dus het idee om een CD/DVD-zaak te beginnen is geboren.

 

Maar ja, daar zijn er behoorlijk wat van. En vooral de grote gevestigde jongens zijn een behoorlijke concurrent denk ik. In de stad waar ik woon zitten er al 3 dicht bijelkaar. FreeRecord, Van Leest en Mucic Store. Deze zitten allemaal in het noordelijke deel van de stad. In een cirkel van 100 meter.

 

Ik zou graag wat meningen willen horen:

 

- In de eerste plaats of het levensvatbaar zou zijn? De zaak zou dan in het zuidelijke deel van de stad komen, waar er geen zitten.

 

- Misschien mensen met ervaring die kunnen aangeven wat er in het algemeen bij komt kijken om een muziek zaak op te zetten en te voeren.

 

Wellicht dat jullie mij van een reactie kunnen voorzien.

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je wilt in het zuiden gaan zitten: maar is daar wel een markt dan? Zit je in het winkelgebied? Zit je in 'de loop'? A1, A2, of B lokatie? Wordt je een gespecialiseerde 'destination driven' zaak, of moet je het van de langsloop hebben? Zijn de andere winkels erg gespecialiseerd? Zitten die in een speciale niche, klassiek, jazz? Verkopen die meer dan alleen cd/dvd (vinyl, audio apparatuur, video- audio software)? Wat kun jij meer bieden dan zij?

 

Link naar reactie
  • 0

Niet in het zuiden, maar in het zuidelijke deel van het centrum :D. Dus wat langsloop betreft, zit dat wel goed. Een andere optie zal wellicht kunnen zijn om te gaan vestigen in een nieuw te bouwen winkelcentrum buiten het centrum in een woonwijk dat nog in aanbouw is.

 

De winkels die er nu zitten zijn allemaal de grote jongens en dus niet gesprecialiseerd. Dit zijn voor zover ik weet de enige 3 winkels in de stad. Allemaal een zeer breed assortiment en met name gericht op het top-40/100 segment. Verkopen niet veel nevenartikelen.

 

Het is dus verstandig om te gaan specialiseren en wellicht meer te gaan bieden dan alleen CD's /DVD's?

Link naar reactie
  • 0

 

De winkels die er nu zitten zijn allemaal de grote jongens en dus niet gesprecialiseerd. Dit zijn voor zover ik weet de enige 3 winkels in de stad. Allemaal een zeer breed assortiment en met name gericht op het top-40/100 segment. Verkopen niet veel nevenartikelen.

 

Het is dus verstandig om te gaan specialiseren en wellicht meer te gaan bieden dan alleen CD's /DVD's?

 

Over het algemeen verkoopt de FRshop toch ook veel nevenartikelen? Games hebben ze er sowieso bij, misschien ook kleine elecronica als usbsticks? Die grote jongens kunnen waarschijnlijk een stuk meer met voorraad en prijzen dan jij, daarom is het niet verstandig om bij hun in de buurt te gaan zitten en ook algemeen georienteerd.

 

'Dan maar in het zuidelijk deel' is misschien ook niet de juiste redenering: waarom komen mensen dan naar jou?

 

De eerste stap in het hoofd van de consument naar een aankoopbeslissing wordt vaak al thuis genomen: 'waar ga ik heen?' Dat hangt er van af wat ze willen: iets specifieks: dan kan het een 'destination driven' shop zijn. Iets algemeens; dan kan het zijn dat ze juist naar die drie gaan om de prijzen te kunnen vergelijken. Iets goedkoops: dan gaan ze naar degene die het meest stunt. Als je dan niet in de buurt zit kun je wel eens naast het net vissen.

 

Misschien kun je heel goed naast die drie winkels bestaan: al je een niche weet te vinden met voldoende markt. Zijn er in de plaats veel levendige jazz-clubs? Is jazz misschien iets. Zijn ze erg kerkelijk gezind? Gospel en Johannes de Heer cd's doen het misschien goed. Zit je in de randstad? Veel clubs?: zorg ervoor dat jij de allernieuwste club-cd's hebt.

Of gooi er een totaal nieuw concept tegenaan: zie bijvoorbeeld Tchibo in de koffiebranche: een koffieschenkerij waarbij ze een iedere week wisselende collectie gadgets verkopen. Zo zou jij een loungebar met cd's kunnen beginnen: relaxen, drinken bestellen en cd's uitzoeken. Je zult een positie moeten vinden om naast de andere drie te bestaan.

 

Begin je een eigen zaak of een franchise? als de andere drie neit in het budgetsegment zitten kun je bijvoorbeeld een Diskoland openen: niet hip, wel goedkoop. Die doen het trouwens vaak erg goed in die buitenwijken.

 

 

Een andere optie zal wellicht kunnen zijn om te gaan vestigen in een nieuw te bouwen winkelcentrum buiten het centrum in een woonwijk dat nog in aanbouw is.

 

Bij de buitenwijk hangt het er erg vanaf wat zich daar vestigd: alleen supermarkt, grote supermarkt, kleine supermarkt, meer kleinschalige detailhandel waar mensen op af komen?

 

Die andere detailhandel heb je nodig, zodat het wijkcentrum in het hoofd van de mensen een bestemming wordt om voor kleine dingetjes te shoppen. Als er een schoenenwinkel, een juwelier, een kadowinkel en een kledingwinkel bij komen, zit je goed. Komt er een grote AH met cd en dvd en verder geen andere detailhandel, dan heb je er ook niets te zoeken.

 

Je kunt overwegen om contact op te nemen met de afdeling economische zaken van de gemeente: vaak hebben ze er een planoloog die zich bezig houdt met het vestigingsbeleid van ondernemingen: en die kan in landelijke kengetallen opzoeken hoeveel cd-winkels een bestaansrecht hebben bij een x aantal inwoners. Hij zou je kunnen adviseren waar je het beste terecht zou kunnen, en als ze in het nieuwe winkelcentrum nog plek hebben verteld hij je dat vast.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een hele andere invalshoek: in hoeverre weet je dat mensen tegenwoordig nog wel naar een winkel willen om muziek te kopen?

 

Er zijn drie ontwikkelingen waar je eens naar zou moeten kijken:

- de opkomst van mp3 spelers (en vergelijk dat eens met verkoopcijfers voor CD spelers)

- de groei van succesvolle online mp3-muziek winkels zoals iTunes, Napster en Rhapsody

- piraterij van muziek d.m.v bittorrent netwerken e.d.

 

Muziek zit tegenwoordig op opslagmedia in je telefoon, PDA, USB stick, MP3 speler, laptop of computer. Heb je daar CDs bij nodig? Niet echt meer.

 

Daarnaast zijn verschillende grote jongens bezig met het ontwikkelen van media centers, waarbij je al je multimedia content op een centrale locatie hebt en die vervolgens naar een locatie streamt via wifi. Microsoft is er mee bezig en kijk eens naar iets moois (en vooralsnog onbetaalbaars) als www.sonos.com

 

Toen het computergebruik in het algemeen en het internet in het bijzonder in alle hefigheid losbarste, predikte iedereen het einde van papier. Dat bnleek voorbarig. Maar zoals de CD een einde maakte aan de LP, zo denken velen dat MP3 het einde is van de CD.

 

En jij wil gaan investeren in een echte winkel, met huurcontracten, dode voorraden en winkelpersoneel? Hmmmm...

 

In alle eerlijkheid: ik heb laatste muziek gekocht bij Boudisque, een muziekzaak met een goed naam in een aantal niches. Alleen, ik ben voor die koop niet naar Amsterdam geweest of Utrecht, maar naar www.boudisque.nl. Ik heb online de CDs gekocht (heel strak georganiseerd trouwens) en toen die een dag later (!) thuiskwamen, heb ik ze ogenblikkelijk geript en op mijn laptop gezet. En die CDs...tja, die liggen daar maar. Ik had liever direct de MP3 gekocht, dan betaal ik minder en heb ik ook de muziek die ik wil. Die hoesjes zijn leuk voor een keer, maar na die 30 seconden ook niet meer.

 

Anyway, hopelijk help ik je hiermee. Success in elk geval!

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn goede reacties. Dank daarvoor. Ik denk dat de buitenwijk op dit moment wel de beste optie is. Het is een grote wijk met veel jonge mensen. Het winkelcentrum wordt aardig groot met veel verschillende winkels. Welke weet ik niet proecies, maar dat is te achterhalen.

 

De verschillende opties en mogelijkheden vind ik allemaal wel interessant en spreken me zeker aan. Ik ga eens op onderzoek uit en ga erover nadenken.

 

Het is allemaal nog maar een hersenspinsel, dus echt veel en gedetailleerd kan ik er nog niet overpraten. Het ging me in eerste instantie om wat ideeën en reacties. Ik heb op dit moment wel wat handvaten om een en ander op papier te zetten en te ondernemen.

 

Bedankt.

 

Verdere reacties uiteraars welkom!

Link naar reactie
  • 0

Combineer een online MP3-shop met een offline MP3 winkel. Jongeren lopen binnen en kunnen direct de nieuweste MP3's op hun telefoon zetten, als ringtone gebruiken of hun MP3-speler (lees alweer telefoon) vullen.

 

Dit kan je ook eenvoudig online aanbieden en in combitie met een moderne uitstraling zie ik daar wel mogelijkheden in.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het erg met Ilja eens. Ik betrek dit soort vragen altijd graag op mezelf en de mensen om mij heen en moet je zeggen dat ik de afgelopen jaren bijna geen cd's meer heb aangeschaft in een winkel. Bijna alleen maar via internet koop ik nog cd's en daarbij download ik tegenwoordig ook regelmatig cd's. Ik heb toevallig alleen laatst een cd gekocht bij de winkel omdat ik cd-bonnen heb gehad! Dit geld ook voor veel van mijn vrienden maar ook familie, mijn moeder besteld tegenwoodig ook cd's bij Bol

Dus bedenk iets waardoor mensen wel bij jou komen om muziek te kopen. Wat onderschiedt jou van een ander? Wij hadden vroeger een cd-winkel die 3 geluidsstudio's had waar je lekker kon zitten (met eventueel een vriend of vriendin) en daar op je gemak muziek kon luisteren en je kon ook nog eens een wat drinken. Soort combinatie van muziekwinkel en cafe ofzo!

Ik denk niet dat het niet mogelijk is maar zorg ervoor dat je je onderscheidt of dat je iets extra's biedt voor je klanten!

 

Succes!

www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf vrij veel ervaring met CD/DVD-retail en ik raad je af om hiermee te beginnen. Ik ken geen branche die zo onder druk staat als de CD/DVD retail. De concurrentie komt van:

 

-Piraterij

- Grootwinkels die met CD/DVD’s stunten (Mediamarkt, Kruidvat etc)

-Online-verkopen

- Tweedehands via Ebay en Amazon

- MP3

 

Grofweg kan je zeggen dat het populaire werk wordt “verkocht” via groothandel, online en piraterij, terwijl de niche strategie niet werkt vanwege de tweedehands- en onlineverkopen. Kortom CD/DVD winkels zijn de lantaarnlichters van de 21ste eeuw.

 

Van Breukhoven verwachtte 5 jaar geleden geen concurrentie van bovengenoemde zaken. 2 jaar later redde de DVD verkopen zijn omzet (en nog wat stiekem geboekte sleutelgelden). Free Record Shop verdween van de beurs omdat geen zinnige investeerder nog geen geld in een DVD/Cd winkel zal steken.

 

Wat werkt wel? Een concept dat innovatief met ontspanning om gaat. Het vrij besteedbaar vermogen en vrije tijd kent een langetermijn groei ondanks conjuncturele tegenslagen.

 

Michiel Smith

 

www.prometheusadvisoryservices.com

Link naar reactie
  • 0

Ik haak aan bij ontspanning. Denk aan een concept zoals Starbucks. Ze verkopen er geen koffie maar een life style van "tijd nemen voor de goede dingen des levens". Een soort slow life variant van slow food.

Bij starbucks betaal je reteveel voor je koffie, maar je kan net zo lang zitten als je wil met je boekkie in een relaxter omgeving.

 

Waarom niet zoiets om muziek bouwen. Een muziekcafe, waarbij je al je muziek op een centrale muziekserver zet, mensen in loungechairs laat luieren en ze zelf playlists laten samenstellen op een MP3 speler. Die moet je natuurlijk daar zien te houden, maar het gaat erom dat mensen terplekke hun eigen muziek samenstellen al naar gelang hun mood.

 

Serveer er lichte versnaperingen bij EN geef mensen vervolgens de kans de muziek mee te nemen op een houd-hem-maar mp3 speler. Dat kan een veredelde dongel zijn van 32, 64, 128 en 256 MB,en daar hang je dan prijskaartjes aan. Je kan ook al voorgevulde dongels aanbieden, met Soul, Jungle, ambient, Klassiek etc.

 

Kleeeeeeeein probleepje: hoe zorg je voor copyright protection... Anyway, some food for thought.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Eerlijkgezegd denk ik dat het best moeilijk zal zijn een innovatief concept neer te zetten voor het verkopen van muziek. Er zijn mogelijkheden genoeg, waarvan er hier zeker goede genoemd worden, maar hoe los je zoiets op met rechten en afdracht daarvan?

 

Voor mijn gevoel zitten de auteursrechtenclubs nog ergens in de jaren 80, waarbij men eruit ging dat de drager het eigenlijke product is, niet de inhoud daarvan.

 

Een single of album verkopen op mp3 (of ander) formaat voor respectievelijk 10 en 20 euro zal je domweg niet lukken - misschien op een zeer zeldzame must-have na. Voor gangbaar materiaal is de online markt te sterk om tegen te boxen als je de kosten van een winkel moet dragen. Bedenk dat je vecht tegen legale, half-legale en illegale aanbieders...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.