Gaaf forum hebben jullie hier met nuttige informatie. Mijn vraag gaat over het kopen van vastgoed en dit verhuren in de vorm van kamers voor winst. Mijn doel is een vorm van relatief passieve inkomsten op te zetten en uit te breiden. Op de hieronder omschreven manier kom ik als particuliere hypotheekverlener en verhuurder uit op een zeer lage winst. Ik rekende op 3 huurders tegen EUR 500,- per maand huur en mijzelf als bewoner. Graag ontvang ik jullie ideeën en tips hoe dit wel interessant kan worden:
Er wordt met deze inschatting uitgegaan van een annuïteitenhypotheek van EUR 200.000 met een rente van 2,5% en 30 jaar aflossing.
Reservering per maand EUR 63,- in het begin. Later zal dit oplopen tot meer dan EUR 150,- per maand.
Een winst vanaf zo'n EUR 10.000 is interessant voor mij. Uiteraard heb ik de verbouw- en financieringskosten en kosten koper niet over het hoofd gezien, maar weggelaten om het wat te simplificeren. Zelfs als ik de huur nog flink wat omhoog gooi blijft het geen vetpot, onder de EUR 10.000 winst zonder rekening te houden met aankoop- en verbouwingskosten.
Doe ik hier iets verkeerd, is het onmogelijk als starter in deze huizenmarkt, of zou het als bedrijf veel beter te doen zijn?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Nick Enterprises
Nick Enterprises
Hi HL-leden,
Gaaf forum hebben jullie hier met nuttige informatie. Mijn vraag gaat over het kopen van vastgoed en dit verhuren in de vorm van kamers voor winst. Mijn doel is een vorm van relatief passieve inkomsten op te zetten en uit te breiden. Op de hieronder omschreven manier kom ik als particuliere hypotheekverlener en verhuurder uit op een zeer lage winst. Ik rekende op 3 huurders tegen EUR 500,- per maand huur en mijzelf als bewoner. Graag ontvang ik jullie ideeën en tips hoe dit wel interessant kan worden:
Er wordt met deze inschatting uitgegaan van een annuïteitenhypotheek van EUR 200.000 met een rente van 2,5% en 30 jaar aflossing.
Baten & Lasten - cashflow maandelijks
Verzekeringspremies (overlijdensrisico, inboedel, opstal) - 70
Reservering reparaties en onderhoud - 250
Gemeentelijke belastingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerende zaken) - 63
Reservering belastinguitgaven - 63
Hypotheeklasten (aflossingen en rente) - 800
Huurinkomsten bewoners - 1.500
Voorschot servicekosten bewoners (gas, elektra, water, internet) - (wordt geen winst/verlies op gemaakt)
Netto resultaat - EUR 254
Reservering belastinguitgaven (ik ga uit van na een aantal jaar aflossen, omdat de renteaflossing en dus hypotheekrenteaftrek steeds lager wordt)
Box 1 Inkomstenbelasting
Waarde eigen woning= 1/4 x 200.000 = 50.000
Huurwaardeforfait over WOZ-waarde eigen woning = 0,6% x 50.000 = 300
Aftrekbare hypotheekrente = 5.000 hypotheekrente (schatting) x 1/4 = 1.250
Aftrekpost eigenwoning = aftrekbare hypotheekrente - huurwaardeforfait = 1.250 - 300 = 950 (gokje van 400 eur belastingteruggave box 1)
Box 3 Sparen en Beleggen
Waarde = 3/4 x 200.000 = 150.000
Hypotheekschuld = 3/4 x 180.000 = 135.000
150.000 - 135.000 = 15.000
15.000 x 30% heffing x 4% fictief rendement (volgens mij rekenen ze zo in box 3?) = 180
Hierdoor verder een inkomstenbelasting meer over de huuropbrengsten.
Vermogensrendementheffing
Overwaarde = WOZ-waarde - resterende hypotheek = 200.000 - 180.000 = 20.000
20.000 x 3/4 x 1,2% VRH = 180
Belastingteruggave Box 1 - 400
Belastingbetaling Box 3 Sparen en Beleggen - 180
Belastingbetaling Box 3 VRH - 180
Saldo belastingen - 760
Reservering per maand EUR 63,- in het begin. Later zal dit oplopen tot meer dan EUR 150,- per maand.
Een winst vanaf zo'n EUR 10.000 is interessant voor mij. Uiteraard heb ik de verbouw- en financieringskosten en kosten koper niet over het hoofd gezien, maar weggelaten om het wat te simplificeren. Zelfs als ik de huur nog flink wat omhoog gooi blijft het geen vetpot, onder de EUR 10.000 winst zonder rekening te houden met aankoop- en verbouwingskosten.
Doe ik hier iets verkeerd, is het onmogelijk als starter in deze huizenmarkt, of zou het als bedrijf veel beter te doen zijn?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57688-winst-uit-kamers-verhuren-businessplan/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag