• 0

Seniorenkrant

Omschrijving van je concept:

Het doel is om een maandelijkse huis-aan-huis-krant uit te geven, speciaal gericht op senioren.

 

Het idee is ontstaan omdat de ervaring is dat veel informatie die senioren zoeken veelal verspreid en versnipperd staat over het internet. In de krant behandelen we actueel gemeentenieuws en verslaan we lokale activiteiten en evenementen, zijn er enkele terugkerende rubrieken, en is er ruimte voor instellingen en instanties om hun artikelen en onderzoeksbevindingen te plaatsen en bijvoorbeeld activiteiten aan te kondigen. De website zal als archief dienen, elke krant is hier digitaal terug te lezen, maar ook voor de website zullen nieuwsberichten worden geschreven, aangezien we met de site wat actueler nieuws kunnen behandelen dan met onze maandelijkse krant.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Wat ik zelf al heb gedaan is contact gezocht met een bestaande uitgever van huis-aan-huis-kranten. Als de plannen doorgaan, zal ik onder hun vlag (ik word dan licentiehouder) de seniorenkrant uitgeven. Na twee dagen brainstormen zijn we allebei behoorlijk enthousiast en van mening dat we dit verder willen uitrollen tot in elk geval een proefuitgave.

 

Verder heb ik via Qredits een betaalde e-learning gedaan voor het schrijven van mijn ondernemersplan. Deze is inmiddels voor 80% afgerond.

 

Via via probeer ik aan wat freelance tekstschrijvers te komen die het leuk vinden om aan de krant verbonden te zijn door het schrijven van wat verhalen. Verder zullen er veel bedrijven, instanties en instellingen zijn die baat hebben bij de plaatsing van artikelen in onze krant. Ik heb inmiddels al behoorlijk wat gegevens verzameld van interessante partijen.

 

Een grote uitdaging wordt de commerciële kant van het verhaal. Ik heb eind januari een afspraak met een advertentie acquisiteur uit de regio. Maar da's vooralsnog de enige troef. Een andere partij heeft me verteld dat ze het te druk hebben (klein bedrijf, slechts drie werknemers) om nog een project erbij te doen. Verder heb ik een ander bedrijf mijn plannen voorgelegd, maar daar heb ik nog geen reactie op gehad. Ik kan op LinkedIn ook maar weinig advertentiewervers vinden. Maar misschien zoek ik niet goed?

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Met onze krant en (heel belangrijk) onze samenhangende website hebben we als doel als een soort vraagbaak te fungeren voor antwoorden en informatie die doorgaans voor een senior lastig online te vinden is. Op veel onderwerpen die spelen in het leven van de 50-plusser rust soms zelfs nog wel eens een taboe. Door het maken van 'echte' verhalen en het leveren van achtergrondinformatie over bepaalde onderwerpen proberen we de krant heel persoonlijk en laagdrempelig te houden.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Het grote verschil is dat we ons specifiek richten op de doelgroep 50-plus, die jaarlijks groter wordt, de komende jaren groot blijft en daarnaast heel divers is. Heel kort door de bocht, de ene senior is de andere niet. Iemand van 53 staat heel anders in de maatschappij dan iemand van 79. Je kunt je met de krant wel degelijk richten op bepaalde generaties senioren en dat maakt het interessant. Naast leeftijd kun je ook verschil maken in 'jongere' senioren, prijsbewuste senioren, koopkrachtige senioren, senioren die merktrouw zijn en modebewuste senioren.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik hoop vooral feedback te krijgen op de uitvoering van mijn plannen. Denk ik in de goede richting? En hebben jullie tips om contact te leggen met commercieel sterke mensen uit de buurt? Hoe vind ik ze? En wat zijn gangbare tarieven (resultaatgericht) voor een freelance acquisiteur?

 

Voor meer informatie beantwoord ik jullie vragen graag.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Muggepuut,

 

welkom terug op ondernemersforum Higherlevel. Als ik zo snel Google zie ik al diverse initiatieven: https://www.google.nl/search?q=seniorenkrant

 

Ga je je in bedoeling bij een van deze aansluiten?

 

En hoe bereik je een hoge distributiegraad met alle NEE-NEE stickers op brievenbussen?

 

Ik zie de laatste tijd al heel veel (online) magazines met deze doelgroep. Geen idee of daar nog meer ruimte zit.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nee, bij de organisaties die je terugvindt in jouw link sluit ik me niet aan. Sterker nog, dat is er hoofdzakelijk 1, die van De Jong Media. Met hem heb ik een maand of vier terug gebeld, want hij heeft een franchiseformule van een Seniorenkrant. Maar dat liep op niks uit.

 

Daarna kwam ik terecht bij een formule die wekelijkse huis-aan-huis kranten verspreid. Weekkrantjes zoals je die eigenlijk in elk dorp of elke stad wel ziet. Maar dat kenden we hier in onze gemeente al, zodat we met het idee van een seniorenkrant op de proppen kwamen. Dat zou voor dit bedrijf ook de eerste zijn. Al hun anders franchisenemers brengen een reguliere weekkrant uit.

 

Om de NEE/NEE stickers kun je niet heen. We willen het enigszins compenseren door kranten verzamelbakken te plaatsen in de diverse winkelcentra in de wijken, en in bijvoorbeeld wachtruimtes bij fysiopraktijken, huisartsen, apothekers, etc.

Link naar reactie
  • 0

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Wat ik zelf al heb gedaan is contact gezocht met een bestaande uitgever van huis-aan-huis-kranten. Als de plannen doorgaan, zal ik onder hun vlag (ik word dan licentiehouder) de seniorenkrant uitgeven. Na twee dagen brainstormen zijn we allebei behoorlijk enthousiast en van mening dat we dit verder willen uitrollen tot in elk geval een proefuitgave.

Wat is een licentiehouder?

 

De grootste kostenposten bij een HAH-blad zijn drukwerk en distributie. Ik neem aan dat je niet meteen landelijk begint en het tot één gemeente beperkt. Je moet dus veel advertentie-inkomsten ophalen om meer dan je kosten te verdienen.

 

Aan de voordeur kun je niet zien waar de senioren zich verstoppen. Je wordt dan een gewone HAH-krant met inhoud die op senioren toegespitst is. Eerlijk gezegd lijkt me dat alle huisaanhuis kranten voor senioren geschreven zijn, want het instap-niveau is redelijk laag.

 

Welke afspraak heb je met die uitgever? Vouwt hij jouw krant in de zijne? Of gaan zijn bezorgers apart op stap voor jouw uitgave? En helpt-ie met drukwerk?

 

In jouw HAH-bereik zit zogenaamde waste. Als 1 op de 3 huishoudens senior is, heb je 66% verspilling. Dat bereken je door aan adverteerders en die kunnen ook rekenen. Waarom in jouw krant adverteren en niet in de reguliere HAH-krant?

 

Plan elke keer een fietspagina met route en koffie-stops, die wordt vast wel gesponsord door een e-bike leverancier en lokale horeca.

 

Succes. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hier een artikel over de verschillen tussen franchise en licenties: https://www.blatterlegal.com/overzicht-verschillen-franchising-en-licentiestructuur/

 

Ik beperk me inderdaad tot één gebied/gemeente, al staat dat nog niet vast. Een kleine uitbreiding zou ook kunnen. Dit is sterk afhankelijk van de omzetprognoses die de acquisiteurs kunnen geven aan de hand van hun ervaring. Je moet de advertentiekosten dan ook voornamelijk uit je eigen gemeente halen namelijk.

 

De grootste kostenpost is inderdaad het drukwerk. De kosten voor distributie liggen op iets meer dan een kwart van de drukkosten. De distributie ga ik zelf regelen. De krant in de zijne vouwen is geen optie. Hij zit namelijk in een andere regio.

 

Wat betreft de waste, die willen we zo klein mogelijk houden door bij de gemeente na te gaan naar de senioren dichtheid om het zo maar even te noemen. Daar, in die wijken, waar de dichtheid hoog is, gaan we huis aan huis, in de overige wijken gaan we werken met die verzamelbakken.

 

Het idee van die fietspagina is precies waar we naar zoeken, en daar hebben we al legio ideetjes van liggen. Juist daarom heb ik het idee dat we nog steeds ruimte ligt voor een nieuw medium. Bedankt voor het meedenken, dat wordt echt gewaardeerd. We hadden al een wandelpagina, vakantiepagina, en die fietspagina neem ik ook mee haha.

Link naar reactie
  • 0

Het doel is om een maandelijkse huis-aan-huis-krant uit te geven, speciaal gericht op senioren.

(...)

Ik beperk me inderdaad tot één gebied/gemeente, al staat dat nog niet vast.

Dit draadje lezende bekruipt me toch de vraag: is dit bedoeld als kostendekkend lokaal maatschappelijk initiatief of zie er echt een winstgevende onderneming in?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het doel is toch echt dat laatste :-)

 

Veel zal afhangen van de ervaringen van de commercieel sterke partij met wie ik zal samenwerken. Zij kennen de markt hier. Ik zal toch een bepaald bedrag aan inkomsten moeten genereren. Kom ik niet aan dat bedrag, of in elk geval...zegt die partij mij dat mijn bedrag niet realistisch om te verdienen met advertenties, dan stap ik er niet in.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een licentie is, snap ik wel. Maar wat die voor deze samenwerking betekent, is me minder duidelijk. Je mag wellicht op de naam leunen of het opmaak-stramien gebruiken. Maar dat zijn in de wereld van HAH zelden bijzonder unieke dingen. Dus het klinkt als een dure naam voor iets dat je eigenlijk niet nodig hebt.

 

Maar dat is jouw keuze. ;)

 

Ik zie nu dat je toelicht dat het een idee samen ontwikkeld werd. Door het nemen van een licentie bevestig je eigenlijk dat het andermans intellectueel eigendom is.

 

Je zou eens kunnen kijken naar ETT Media, een uitgever van gelegenheidsbladen in HAH-opzet. Dat is een ietwat opportunistische aanpak en vergt dus een agressieve proactieve advertentiewerving.

 

ETT begon het jaar 2016 in Groningen met een Aardbevingskrant.

 

Voor het vinden van senioren is Mosaic wellicht handig.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heb je marktonderzoek gedaan om te zien of er behoefte aan is?

 

50-Plus is inderdaad heel breed.

Mijn ouders zijn ooit een 50+beurs opgelopen en waren binnen een half uur buiten, want "ze denken daar dat iedere 60-er malende, terminaal en invalide is". Voor hun gevoel was het een beurs voor ouderdomsgebreken ipv 50-plussers.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Muggepuut,

 

Ik maak me zorgen over je doelgroep, namelijk het gebrek daaraan.

Mensen van 50 jaar en ouder zijn natuurlijk geen doelgroep, dat zien we bij de 4 zetels voor de 50PLUS partij in de tweede kamer maar buiten dat is het richten op een doelgroep ONDER de 50 ook onbegonnen werk.

Zoals je zelf al aangeeft is die groep heel divers en ik ken ze ook in allerlei geuren en kleuren :). Niet gek want 50+ betekend praktisch de twee oudste generaties van de populatie.

 

Uiteraard betekend dat dan veel advertentie mogelijkheden maar ook het gevaar dat adverteren in jouw publicatie de adveerder weinig tot niets gaat opleveren (geen conversie vanwege doelgroep mismatch).

 

Je begint je verhaal met; "Het idee is ontstaan omdat de ervaring is dat veel informatie die senioren zoeken veelal verspreid en versnipperd staat over het internet.". Heb je dit gevalideerd bij de beoogde doelgroep?

Ik krijg namelijk het idee dat je een hoop werk aan het verzetten bent maar geen doelgroep hebt en daarom ook geen specifieke oplossing voor de doelgroep.

 

M.a.w. Wie heeft er nou problemen met welke informatie en hoe ga jij dat oplossen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een licentie is, snap ik wel. Maar wat die voor deze samenwerking betekent, is me minder duidelijk. Je mag wellicht op de naam leunen of het opmaak-stramien gebruiken. Maar dat zijn in de wereld van HAH zelden bijzonder unieke dingen. Dus het klinkt als een dure naam voor iets dat je eigenlijk niet nodig hebt.

 

Maar dat is jouw keuze. ;)

 

Ik zie nu dat je toelicht dat het een idee samen ontwikkeld werd. Door het nemen van een licentie bevestig je eigenlijk dat het andermans intellectueel eigendom is.

 

 

 

Bedankt voor deze opmerking. Heeft me sinds een paar weken aan het denken gezet. Wellicht geeft me dat nog ruimte in de onderhandelingen over de entreefee. Uiteindelijk kwam ik inderdaad zelf met het idee aanzetten, ook al had en heb ik het idee dat ik hun ervaring en expertise nodig heb om dit project op te zetten vanaf nul.

 

Wat betreft je eerste opmerking...bedoel je eigenlijk dat ik misschien geen 'tussenpartij' nodig heb, maar beter zelf de markt op kan met mijn krant om offertes op te vragen bij verschillende drukkerijen?

Link naar reactie
  • 0

Heb je marktonderzoek gedaan om te zien of er behoefte aan is?

 

50-Plus is inderdaad heel breed.

Mijn ouders zijn ooit een 50+beurs opgelopen en waren binnen een half uur buiten, want "ze denken daar dat iedere 60-er malende, terminaal en invalide is". Voor hun gevoel was het een beurs voor ouderdomsgebreken ipv 50-plussers.

 

Nee, ik heb geen marktonderzoek gedaan. Daar ben ik eerlijk in. Het verhaal van je ouders kan ik me prima voorstellen. Dat is wel iets wat we koste wat kost willen voorkomen. Natuurlijk horen kwaaltjes bij de doelgroep. Maar we willen geen medisch katern maken.

 

Ik maak me zorgen over je doelgroep, namelijk het gebrek daaraan.

Mensen van 50 jaar en ouder zijn natuurlijk geen doelgroep, dat zien we bij de 4 zetels voor de 50PLUS partij in de tweede kamer maar buiten dat is het richten op een doelgroep ONDER de 50 ook onbegonnen werk.

Zoals je zelf al aangeeft is die groep heel divers en ik ken ze ook in allerlei geuren en kleuren . Niet gek want 50+ betekend praktisch de twee oudste generaties van de populatie.

 

Uiteraard betekend dat dan veel advertentie mogelijkheden maar ook het gevaar dat adverteren in jouw publicatie de adveerder weinig tot niets gaat opleveren (geen conversie vanwege doelgroep mismatch).

 

Je begint je verhaal met; "Het idee is ontstaan omdat de ervaring is dat veel informatie die senioren zoeken veelal verspreid en versnipperd staat over het internet.". Heb je dit gevalideerd bij de beoogde doelgroep?

Ik krijg namelijk het idee dat je een hoop werk aan het verzetten bent maar geen doelgroep hebt en daarom ook geen specifieke oplossing voor de doelgroep.

 

M.a.w. Wie heeft er nou problemen met welke informatie en hoe ga jij dat oplossen?

 

Als ik nu ergens niet over na zou hoeven denken is het feit dat ik geen doelgroep zou hebben. Hoe bedoel je dat precies? Daarnaast hecht ik weinig waarde aan kamerzetels aangaande mijn ondernemersplannen ;-)

 

Die zorgen over een mismatch wat betreft advertenties deel ik dan ook niet. Dan kun je elke huis-aan-huis uitgave wel onder die noemer scharen, want in elke editie van het weekkrantje hier staan advertenties die me wel aanspreken, maar ook een hoop waar ik niks mee kan. Je zult wel voor een goede mix moeten zorgen. De ene 50-plusser is wellicht op zoek naar een goede stoel, de ander heeft juist baat bij advertenties voor een leuke wandelvakantie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Jij moet een entree-fee betalen voor de uitvoering van jouw eigen idee?

 

Drukkers zijn blij met elke opdracht. Ik zou alle stappen nog eens doordenken, uitzoeken en doorrekenen. Je grootste probleem is distributie. Ouderen wonen overal. Dat is lastig voor een huis-aan-huis blad.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Jij moet een entree-fee betalen voor de uitvoering van jouw eigen idee?

 

Drukkers zijn blij met elke opdracht. Ik zou alle stappen nog eens doordenken, uitzoeken en doorrekenen. Je grootste probleem is distributie. Ouderen wonen overal. Dat is lastig voor een huis-aan-huis blad.

 

Zij hebben een tiental franchisenemers, die onder hun vlag wekelijks een krant uitbrengen in een dorp of kleine gemeente. Toen ik met hen in gesprek ging heb ik aangegeven dat ik dat niet wilde, want dat kennen we hier al en een tweede soortgelijke krant heeft geen toegevoegde waarde, en dat ik me op een specifieke doelgroep wilde richten, de 50-plussers dus. Nu vonden zij dat (gelukkig) ook een goed idee en zo is het balletje gaan rollen. Uiteindelijk maak ik gebruik van hun kennis, ervaring, website en contacten als het gaat om drukkerijen en dtp-ers. Die instapfee geldt voor de reguliere franchisenemers, en wilden ze voor mij ook zo aanhouden. Daar had ik eigenlijk nooit wat vreemds achter gezocht.

 

Distributie is inderdaad een dingetje. Via de gemeente is het mogelijk (maar wat ik begrepen had wel lastig) om per brievenbus te kijken naar de leeftijd van de bewoner(s). Maar dat is heel omslachtig en fluctueert nogal eens. Verder kunnen bepaalde wijken hier in de gemeente ook wel uitgesloten worden omdat er veelal jongeren wonen. Maar die paar ouderen die er wél wonen, wil je ook bereiken. En het staat wat slap om tegen bepaalde adverteerders te zeggen dat de krant in de hele gemeente uitkomt, behalve in die en die wijk.

 

Ik heb nog gedacht aan het verzamelen van locaties waar veel 50-plussers komen en uitsluitend de krant te verspreiden op vaste plekken, zoals wachtkamers, buurthuizen, fysiopraktijken, buurtwinkeltjes, zorginstellingen, etc. Voordeel daarvan is, is dat je de distributie zelfs nog redelijk in eigen hand (en portemonnee) kunt houden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog gedacht aan het verzamelen van locaties waar veel 50-plussers komen en uitsluitend de krant te verspreiden op vaste plekken, zoals wachtkamers, buurthuizen, fysiopraktijken, buurtwinkeltjes, zorginstellingen, etc. Voordeel daarvan is, is dat je de distributie zelfs nog redelijk in eigen hand (en portemonnee) kunt houden.

Nadeel is dat je met al die partijen afspraken moet maken om ze daar neer te mogen leggen. Nadeel is ook dat ze dan kunnen gaan rondslingeren bij die partijen of zelfs in de openbare ruimte, met gevolgen van dien. Nog een nadeel is dat de distributie passief is en afhankelijk van wie de krant daar oppakt; zo weten jij en de adverteerders niet wie de krant onder ogen krijgt en wat nu eigenlijk het bereik is. Gerichte distributie maakt advertenties verkopen een stuk makkelijker.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nu vonden zij dat (gelukkig) ook een goed idee en zo is het balletje gaan rollen.

Vonden ze het zo'n goed idee dat ze mee investeren?

 

Op zich is het wel een mooi initiatief. Een hah-blad in een franchise-format. Zij doen de DTP, maken de draai naar een website en verzorgen het drukwerk. De franchisenemer regelt lokale content en adverteerders. Als er genoeg franchise-krantjes zijn, kunnen landelijke adverteerders benaderd worden. Je betaalt een fee om het format te mogen gebruiken en daarna koop je de diensten en drukwerk in.

 

Nou wijk jij af van dat format door dezelfde opzet te richten op een leeftijdsgroep. Dan heb jij een distributieprobleem, maar voor de rest blijf je gebruik maken van de aangeboden diensten. Dat is gewoon een klassieke make-or-buy. Of je koopt het allemaal in bij de franchise-aanbieder, of je zet het zelf op. DTP en drukwerk zijn wel te doen, maar een website opzetten en vullen...

 

Per saldo blijft je een franchise-nemer die een lokale invulling geeft aan een landelijk format. Dan is het wel logisch dat jij hen moet betalen en niet andersom. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als ik nu ergens niet over na zou hoeven denken is het feit dat ik geen doelgroep zou hebben. Hoe bedoel je dat precies? Daarnaast hecht ik weinig waarde aan kamerzetels aangaande mijn ondernemersplannen ;-)

 

Die zorgen over een mismatch wat betreft advertenties deel ik dan ook niet. Dan kun je elke huis-aan-huis uitgave wel onder die noemer scharen, want in elke editie van het weekkrantje hier staan advertenties die me wel aanspreken, maar ook een hoop waar ik niks mee kan. Je zult wel voor een goede mix moeten zorgen. De ene 50-plusser is wellicht op zoek naar een goede stoel, de ander heeft juist baat bij advertenties voor een leuke wandelvakantie.

 

Als je hier of tegen jezelf kan uitleggen "Wie heeft er nou problemen met welke informatie en hoe ga jij dat oplossen?" dan heb je een doelgroep in mijn ogen, anders niet. Je wilt iets gaan uitgeven en dat financier je met reclame. Wat je wil uitgeven is me ook niet helemaal duidelijk want dat bepaald alweer grotendeels de advertentie opties. Dan is er nog het belangrijkste: de vraag van de klant. Wie zit hier op te wachten? Zowel de content als de advertenties kun je bijvoorbeeld testen met je beoogde doelgroep en finetunen (de content of de persona's van de doelgroep).

 

Dat van de kamerzetels is een extreem voorbeeld maar wat wel belangrijk is om te realiseren is dat 50-plus ondanks dat het een grote aanwijsbare populatie is in de samenleving deze niet zich als dusdanig ziet. (De 50-plusser bestaat niet).

 

Je zegt "Je zult wel voor een goede mix moeten zorgen. " en dat is precies waar ik me bij je idee zorgen over maak omdat je daar toch geen zicht op hebt zonder je doelgroep/markt te onderzoeken...

 

Nee, ik heb geen marktonderzoek gedaan. Daar ben ik eerlijk in. Het verhaal van je ouders kan ik me prima voorstellen. Dat is wel iets wat we koste wat kost willen voorkomen. Natuurlijk horen kwaaltjes bij de doelgroep. Maar we willen geen medisch katern maken.

 

Dat lijkt me juist in deze verzadigde markt en zeker als je een niche wil aanboren een absolute must.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

...maar wat wel belangrijk is om te realiseren is dat 50-plus ondanks dat het een grote aanwijsbare populatie is in de samenleving deze niet zich als dusdanig ziet. (De 50-plusser bestaat niet).

 

Dé jongere, dé vrouw, dé sportliefhebber en dé peuter bestaat ook niet. Daar staat tegenover dat al die groepen aspecten gemeen hebben en dus doelgroepen zijn. Dat is niet hun keuze. Geen kijk op zichzelf. Het is gewoon een feit.

 

Dat informatie (op internet) gefragmenteerd wordt aangeboden geldt voor elke doelgroep. Dan zijn er vervolgens weer media die dat bundelen. Typische rol van media. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eens onderzoeken hoeveel procent van de senioren een tablet heeft en gebruikt...

 

...kun je daar bijvoorbeeld geen seniorenknipselapp voor bedenken?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

...maar wat wel belangrijk is om te realiseren is dat 50-plus ondanks dat het een grote aanwijsbare populatie is in de samenleving deze niet zich als dusdanig ziet. (De 50-plusser bestaat niet).

 

Dé jongere, dé vrouw, dé sportliefhebber en dé peuter bestaat ook niet. Daar staat tegenover dat al die groepen aspecten gemeen hebben en dus doelgroepen zijn. Dat is niet hun keuze. Geen kijk op zichzelf. Het is gewoon een feit.

 

Dat informatie (op internet) gefragmenteerd wordt aangeboden geldt voor elke doelgroep. Dan zijn er vervolgens weer media die dat bundelen. Typische rol van media. ;D

 

Op abstract niveau heb je helemaal gelijk. Maar we hebben hier te maken met de context van de topicstarter en dit is tenslotte een ondernemersforum.

:)

Dé jongere, dé vrouw, dé sportliefhebber, dé peuter, de 50-plusser zijn abstract. Ze zijn een startpunt om te kopen tot een of meerdere persona's die als voorbeeld dienen voor je doelgroep (voor intern gebruik) of om globaal (extern) te communiceren in marketing-communicatie op wie de onderneming zich richt.

 

Topicstarter vraagt "Ik hoop vooral feedback te krijgen op de uitvoering van mijn plannen. Denk ik in de goede richting?".

Ik heb nog steeds niet duidelijk wat topicstarter nu precies wil vermarkten aan wie en waarom die doelgroep dat zou willen.

Wie het weet mag het zeggen ;D

 

Als het nu was ik heb ideale content (zij hebben behoefte aan deze content en die ga ik ze geven) met relevante adverteerders (die past bij de levensstijl) en richt me op jonge actieve vrouwen tussen de 18 en 35 die veel sporten, eventueel kinderen hebben die 4+ zijn en samenwonen/getrouwd zijn.

Die kun je ook mooi opsplitsen in persona's en nog uitbreiden. Je kunt ze in dit geval eenvoudig online vinden (Facebook advereteren bijv.). etc.

Dit alles maar dan toegepast op die abstracte "50-plus" omschrijving. Alleen dan heb je toch pas een doelgroep, op het moment dat je inzicht hebt in wie feitelijk te benaderen is in de mark? Het moment dat het werkbaar is. Doelgroepsegmentatie? Iemand?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op abstract niveau heb je helemaal gelijk. Maar we hebben hier te maken met de context van de topicstarter en dit is tenslotte een ondernemersforum. :)

Helemaal eens.

 

Daarom is de fijne borstel die je op internet gebruikt om de persona's uit te vlooien niet zo geschikt voor de grove kam van huis-aan-huis bezorging. Er staan geen persona's op de brievenbus. Zelfs het onderscheid op leeftijd is niet te maken.

 

Waar wonen sportieve ouderen die wekelijks slechts drie keer vlees eten?

 

Hoe meer je dat toespitst, hoe slechter het idee van een krant wordt. Dan kun je wellicht beter aan straattheater doen.

 

bbfb3b0065021d6dcf83c065f0337cfe68c45f59.jpg

 

Wat zijn de persona's waar HL op mikt? Welke persona's worden bereikt? En welke geactiveerd? Best en interessante vraag...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens.

 

Daarom is de fijne borstel die je op internet gebruikt om de persona's uit te vlooien niet zo geschikt voor de grove kam van huis-aan-huis bezorging. Er staan geen persona's op de brievenbus. Zelfs het onderscheid op leeftijd is niet te maken.

 

Waar wonen sportieve ouderen die wekelijks slechts drie keer vlees eten?

 

Hoe meer je dat toespitst, hoe slechter het idee van een krant wordt. Dan kun je wellicht beter aan straattheater doen.

 

Wat zijn de persona's waar HL op mikt? Welke persona's worden bereikt? En welke geactiveerd? Best en interessante vraag...

 

 

Eens dat het minder goed werkt voor huis-aan-huis drukwerk maar het kan zeker wel en is altijd beter dan niets (zoals nu).

Dat marketingfacts artikel is een mooi betoog omdat hij de zwarte kant laat zien en wanneer je doorschiet. Een lijstje extremen. Die manier die hij omschrijft is een keuze. Je kunt de technieken prima positief inzetten zonder je klant te beledigen.

We raken offtopic dus ik laat het hierbij.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet een HAH-seniorenkrant wel eerder een buurthuiskrant o.i.d. worden. Of een wachtkamerkrant. Of een koffietafelblad. Dan ligt de oplage een stuk lager, maar wordt deze waarschijnlijk wel vaker gelezen. Dat kun je in combinatie met internet wel weer goed meten. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

We raken offtopic dus ik laat het hierbij.

Houden we het on-topic toch.

 

Een relevante kijk is te vinden in deze uitleg van Jan Urlings (Delta Marktonderzoek) over persona's gebaseerd op archetypes, toegespitst op de doelgroep 50+.

 

Wat verbindt vijftigers?

 

Het zijn leeftijdsgenoten. Ze zijn niet meer piep; het lijf is wat strammer. Al zegt dat nog niks over hoe fit ze (kunnen) zijn. Ze hebben heel veel levenservaring opgedaan, hebben veel gezien en veel geleerd. Ze hebben goede en slechte tijden gekend.

 

Wat verdeelt vijftigers?

 

Genen, karakter, persoonlijke ervaringen en omstandigheden hebben een belangrijke invloed op hoe iemand in het leven staat, wat zijn of haar drijfveren zijn. Deze psychografische kenmerken vormen het ‘waarom’ dat mensen doen wat ze doen. Uitvoerig kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder vijftigers (Hello Quintastics) heeft vijf persona’s opgeleverd. Deze segmenten hebben ieder hun eigen, specifieke persoonlijkheid, behoeften en motieven. Ik licht er één uit om de effectiviteit van archetype-segmentatie uit de doeken te doen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.