• 0

Seniorenkrant

Omschrijving van je concept:

Het doel is om een maandelijkse huis-aan-huis-krant uit te geven, speciaal gericht op senioren.

 

Het idee is ontstaan omdat de ervaring is dat veel informatie die senioren zoeken veelal verspreid en versnipperd staat over het internet. In de krant behandelen we actueel gemeentenieuws en verslaan we lokale activiteiten en evenementen, zijn er enkele terugkerende rubrieken, en is er ruimte voor instellingen en instanties om hun artikelen en onderzoeksbevindingen te plaatsen en bijvoorbeeld activiteiten aan te kondigen. De website zal als archief dienen, elke krant is hier digitaal terug te lezen, maar ook voor de website zullen nieuwsberichten worden geschreven, aangezien we met de site wat actueler nieuws kunnen behandelen dan met onze maandelijkse krant.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Wat ik zelf al heb gedaan is contact gezocht met een bestaande uitgever van huis-aan-huis-kranten. Als de plannen doorgaan, zal ik onder hun vlag (ik word dan licentiehouder) de seniorenkrant uitgeven. Na twee dagen brainstormen zijn we allebei behoorlijk enthousiast en van mening dat we dit verder willen uitrollen tot in elk geval een proefuitgave.

 

Verder heb ik via Qredits een betaalde e-learning gedaan voor het schrijven van mijn ondernemersplan. Deze is inmiddels voor 80% afgerond.

 

Via via probeer ik aan wat freelance tekstschrijvers te komen die het leuk vinden om aan de krant verbonden te zijn door het schrijven van wat verhalen. Verder zullen er veel bedrijven, instanties en instellingen zijn die baat hebben bij de plaatsing van artikelen in onze krant. Ik heb inmiddels al behoorlijk wat gegevens verzameld van interessante partijen.

 

Een grote uitdaging wordt de commerciële kant van het verhaal. Ik heb eind januari een afspraak met een advertentie acquisiteur uit de regio. Maar da's vooralsnog de enige troef. Een andere partij heeft me verteld dat ze het te druk hebben (klein bedrijf, slechts drie werknemers) om nog een project erbij te doen. Verder heb ik een ander bedrijf mijn plannen voorgelegd, maar daar heb ik nog geen reactie op gehad. Ik kan op LinkedIn ook maar weinig advertentiewervers vinden. Maar misschien zoek ik niet goed?

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Met onze krant en (heel belangrijk) onze samenhangende website hebben we als doel als een soort vraagbaak te fungeren voor antwoorden en informatie die doorgaans voor een senior lastig online te vinden is. Op veel onderwerpen die spelen in het leven van de 50-plusser rust soms zelfs nog wel eens een taboe. Door het maken van 'echte' verhalen en het leveren van achtergrondinformatie over bepaalde onderwerpen proberen we de krant heel persoonlijk en laagdrempelig te houden.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Het grote verschil is dat we ons specifiek richten op de doelgroep 50-plus, die jaarlijks groter wordt, de komende jaren groot blijft en daarnaast heel divers is. Heel kort door de bocht, de ene senior is de andere niet. Iemand van 53 staat heel anders in de maatschappij dan iemand van 79. Je kunt je met de krant wel degelijk richten op bepaalde generaties senioren en dat maakt het interessant. Naast leeftijd kun je ook verschil maken in 'jongere' senioren, prijsbewuste senioren, koopkrachtige senioren, senioren die merktrouw zijn en modebewuste senioren.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik hoop vooral feedback te krijgen op de uitvoering van mijn plannen. Denk ik in de goede richting? En hebben jullie tips om contact te leggen met commercieel sterke mensen uit de buurt? Hoe vind ik ze? En wat zijn gangbare tarieven (resultaatgericht) voor een freelance acquisiteur?

 

Voor meer informatie beantwoord ik jullie vragen graag.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Houden we het on-topic toch.

 

Ik wil hier best over doorgaan maar dan heb ik, zoals ik al eerder aangaf, meer input nodig van de topicstarter.

Geen zin om verder een theoretisch of hypothetisch verhaal te gaan houden.

We gaan sowieso al veel te snel en te diep op de materie in.

Het begin is toch echt het (concept) product zelf, als dat niet helder is heeft marketing (vermarkten) ook geen zin.

 

 

Zoals Highio al aangeeft, is een andere vorm misschien wel interessant, maar omdat we eigenlijk niet weten wat nou precies de toegevoegde waarde van dit HAH-krantje is kunnen we allemaal wel roepen... ik vind het vrij zinloos.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit idee gaat wel in TEGEN alle marktontwikkelingen....

 

Vraag me af of dit een goed idee is. De senioren van tegenwoordig hebben allemaal een iPad en zitten op Facebook.

 

Een papieren krant, HAH verspreid? ;D

 

Maar, als jij er in gelooft, ga er dan voor.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
Dit idee gaat wel in TEGEN alle marktontwikkelingen....
Maar niet tegen marktinzichten.

 

Als je naar de NOM Folder Monitor kijkt dan zie je dat het bereik van papier ongeveer vier keer zo hoog is als dat van digital. Een winkelketen die omschakelt van reclame dmv folders, HAH en kranten naar email, social media en apps ziet zijn reclamebereik radicaal reduceren.

 

De gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag geven stadskranten uit, terwijl iets minder grote gemeenten als Utrecht alle papier afgeschaft hebben. Die publiceren hun berichten op de eigen site, in een newsletter en via social media. Met een spectaculair lager bereik.

 

Papier heeft een enorme footprint en hoge kosten, dus de overschakeling is wel begrijpelijk. :)

 

In de gemeente van vraagsteller wordt al een HAH-krant verspreid. Er zit al een vis in de vijver...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nu vonden zij dat (gelukkig) ook een goed idee en zo is het balletje gaan rollen.

Vonden ze het zo'n goed idee dat ze mee investeren?

 

Op zich is het wel een mooi initiatief. Een hah-blad in een franchise-format. Zij doen de DTP, maken de draai naar een website en verzorgen het drukwerk. De franchisenemer regelt lokale content en adverteerders. Als er genoeg franchise-krantjes zijn, kunnen landelijke adverteerders benaderd worden. Je betaalt een fee om het format te mogen gebruiken en daarna koop je de diensten en drukwerk in.

 

Nou wijk jij af van dat format door dezelfde opzet te richten op een leeftijdsgroep. Dan heb jij een distributieprobleem, maar voor de rest blijf je gebruik maken van de aangeboden diensten. Dat is gewoon een klassieke make-or-buy. Of je koopt het allemaal in bij de franchise-aanbieder, of je zet het zelf op. DTP en drukwerk zijn wel te doen, maar een website opzetten en vullen...

 

Per saldo blijft je een franchise-nemer die een lokale invulling geeft aan een landelijk format. Dan is het wel logisch dat jij hen moet betalen en niet andersom. ;)

 

 

Misschien begreep je me ergens verkeerd, maar dat zou ook nergens mijn insteek zijn. Het enige waar i k zelf aan twijfel is de hoogte van de instapfee en maandelijkse fee die ik zou gaan betalen. Die is namelijk gelijk aan de fees die de bestaande franchisenemers nu betalen, maar die stappen in een bewezen concept in, en ik begin iets compleet anders. Andere doelgroep, andere frequentie.

 

Zelf twijfel ik ook over de meerwaarde van de franchisegever. Heb wat offertes opgevraagd bij diverse drukkerijen en verspreiders. Soms bekruipt me ook het gevoel dat ik het beter zelf aan kan pakken. DTP, drukken en verspreiding kan ik overal 'inkopen'. Een website zal dan nog opgezet moeten worden. Daar zal de grootste uitdaging liggen, maar daar heb ik juist weer wat connecties in. Vullen zal het probleem niet zijn, lijkt me op het eerste gezicht.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eens onderzoeken hoeveel procent van de senioren een tablet heeft en gebruikt...

 

...kun je daar bijvoorbeeld geen seniorenknipselapp voor bedenken?

 

Groet,

 

Highio

 

 

Je bedoelt een nieuwsapp, waarbij 50-plussers de voor hen interessante nieuwsitems filteren en 'bewaren'? Volgens mij is dat auteursrecht technisch niet geheel mogelijk.

 

Wel bedankt voor het meedenken :-)

 

Link naar reactie
  • 0

...maar wat wel belangrijk is om te realiseren is dat 50-plus ondanks dat het een grote aanwijsbare populatie is in de samenleving deze niet zich als dusdanig ziet. (De 50-plusser bestaat niet).

 

Dé jongere, dé vrouw, dé sportliefhebber en dé peuter bestaat ook niet. Daar staat tegenover dat al die groepen aspecten gemeen hebben en dus doelgroepen zijn. Dat is niet hun keuze. Geen kijk op zichzelf. Het is gewoon een feit.

 

Dat informatie (op internet) gefragmenteerd wordt aangeboden geldt voor elke doelgroep. Dan zijn er vervolgens weer media die dat bundelen. Typische rol van media. ;D

 

Topicstarter vraagt "Ik hoop vooral feedback te krijgen op de uitvoering van mijn plannen. Denk ik in de goede richting?".

Ik heb nog steeds niet duidelijk wat topicstarter nu precies wil vermarkten aan wie en waarom die doelgroep dat zou willen.

Wie het weet mag het zeggen ;D

 

Als het nu was ik heb ideale content (zij hebben behoefte aan deze content en die ga ik ze geven) met relevante adverteerders (die past bij de levensstijl) en richt me op jonge actieve vrouwen tussen de 18 en 35 die veel sporten, eventueel kinderen hebben die 4+ zijn en samenwonen/getrouwd zijn.

Die kun je ook mooi opsplitsen in persona's en nog uitbreiden. Je kunt ze in dit geval eenvoudig online vinden (Facebook advereteren bijv.). etc.

Dit alles maar dan toegepast op die abstracte "50-plus" omschrijving. Alleen dan heb je toch pas een doelgroep, op het moment dat je inzicht hebt in wie feitelijk te benaderen is in de mark? Het moment dat het werkbaar is. Doelgroepsegmentatie? Iemand?

 

 

Ik heb niet echt door hoe het quoten van meerdere personen in één bericht gaat, dus ik geef in dit antwoord reactie op meerdere vragen, van verschillende vragenstellers :-)

 

Eerst bovenstaande maar eens. Mijn idee is oorspronkelijk ontstaan door een persoonlijke ervaring. Mijn schoonouders zijn licht hulpbehoevend sinds een aantal jaar en mijn partner en ik merken dat we steeds meer zaken voor ze moeten regelen, wat varieert van het doen van boodschappen tot aan het kopen van een nieuwe mobiel of het aanvragen van internetbankieren. Ik heb natuurlijk ook in de loop der tijd al die dingen moeten opzoeken op internet en kwam er gewoon achter dat veel van die antwoorden niet verzameld stonden. Voor sommige zaken had ik wel meerdere websites nodig om alle info concreet te krijgen. En dat zijn soms websites die zo eenvoudig nog niet te vinden zijn. Door ons wel, maar door een groot gedeelte van mijn 'doelgroep' waarschijnlijk niet.

 

Uiteindelijk word ik ook door gelinkt naar websites als Seniorweb. Handig, én een redelijk groot bereik, maar mij leek dat nu juist ideale informatie om te vermelden in een huis-aan-huis blad. Wat nu dus nog niet gebeurt. Ik had het idee om al die handige informatie die op internet 'rondslingert' eens te bundelen, gepaard met herkenbare (achtergrond)verhalen van bijvoorbeeld lokale oud-ondernemers, actueel (gemeente)nieuws gerelateerd aan 50-plussers, vaste rubrieken, een puzzelpagina, boekrecensie, prijsvraagje... Informatief, herkenbaar en laagdrempelig. Bovenstaande is dus in mijn ogen de toegevoegde waarde op iets wat nu in mijn ogen ontbreekt, of de huis-aan-huis krant zoals we die in elk dorp of elke stadskern kennen. Want wat is hun toegevoegde waarde? Wie leest die krant? Welke doelgroep(en) willen zij bereiken?

 

Ik heb trouwens ook gedacht aan verspreiding via verzamellocaties, sterker nog...dat vind ik nog steeds (kostentechnisch) een goed alternatief. Oplage wordt inderdaad een stuk minder, en natuurlijk weet je niet wie je krant oppakt, of dat het op een paar locaties gaat slingeren. Maar ik blijf verspreiding via wachtruimtes, praktijken (fysio, huisarts), buurthuizen, zorginstellingen, etc. als serieuze optie zien. En dat in combinatie met een goede website.

 

Een e-paper als vervanging van de huis-aan-huis uitgave zou ik ook interessant vinden, maar lijkt me moeilijk om te vermarkten, digitaal onder de aandacht te brengen, en daar via gericht adverteren een verdienmodel mee te realiseren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.