• 0

Starten met partner of personeel?

Ik ben bezig met het opstarten van een eigen bedrijf. Ik sta nu in dubio of ik het bedrijf zal starten als eenmanszaak met 1 personeelslid in dienst of dat ik die zelfde persoon als partner zal nemen en we dus een VOF gaan starten. Deze persoon is de perfekte kandidaat en wil ook meewerken aan/in de onderneming onafhankelijk van de vorm waarin we dit gieten. Mijn vraag, wat is financieel gezien de beste oplossing. Personeel is duur maar wel duidelijk op de balans op te nemen als vaste kosten. Partner is minder duur maar dan moeten we dus wel de winst delen. Jullie ideeen hierover zijn van harte welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerlijk gezegd ben ik in de start-fase er voor met een partner te starten. Zoals je al zegt is personeel duur en het is inderdaad erg lastig om bij de start van je bedrijf al direct die persoon volledig uit te betalen. Daarnaast is het grote voordeel van een partner, het feit dat twee personen zeer gemotiveerd (het is nu ook zijn/haar zaak) aan de slag gaan. Randvoorwaarde is natuurlijk wel dat jullie goed met elkaar op kunnen schieten!

 

Als mogelijke tussenoplossing kun je er ook voor zorgen om die persoon opties te geven. Als het dan goed gaat met het bedrijf, dan kunnen zijn opties veel waarde worden en zo kan hij er ook goed aan verdienen, terwijl je wel zelf volledig eigenaar van de zaak blijft.

 

Maar details hiervan weet ik niet zo goed. Experts op dit forum kunnen je daarmee wel verder helpen.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Let er op dat als je besluit om als partners door te gaan, dat je helder met elkaar communiceert.

 

Ga voor jezelf na of je goed bent in het bespreken van moeilijke onderwerpen maar ga ook vooral na of je mogelijke partner dat kan.

 

Als je een wat dominant persoon bent, is je mogelijke partner daar tegen opgewassen (en vice versa)?

 

Een van mijn voormalige bedrijven is gedeeltelijk naar de knoppen gegaan omdat mijn partner mij de waarheid niet durfde te vertellen. Nou dacht ik initieel: "eikel, dan moet je je bek maar open leren trekken!" flipa.gif

Maareh, zo werkt het niet. Er komt erg veel op je af en goede communicatie met je partner is cruciaal.

 

Als je het gevoel hebt dat je dit niet kan dan zou ik gewoon met een werknemer beginnen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ook ik vind dit een lastige vraag om daar gezond advies op te geven.

 

Mijn ervaring met een partner starten niet zo goed geweest, maar dat neemt niet weg dat jouw onderneming om te starten met een partner niet succesvol wordt. (Niet ieder mens evenals een partner zijn hetzelfde)

 

ps. Heb je een vrouw? Luister daarnaar! Die hebben vaak een beter gevoel m.b.t. mensen waar je zaken mee wil gaan doen. ;)

 

Dat had ik ook moeten doen en scheelde me dfl. 50.000 verlies. :(

 

Aan de andere kant alleen blijven zonder mensen coaches,werknemers, enz....., brengt ook een onzekere toekomst.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ook ik heb nare ervaringen met partners, maar zolang de constructie goed in elkaar zit en er duidelijke afspraken worden gemaakt (het ontbreken daarvan is meestal de reden waardoor het mis gaat) ben ik het helemaal met Kleverlaan eens.

Partnership heeft zijn voordelen. Ook financieel !

 

Omdat jij de initiatiefnemer bent zou je kunnen denken aan een verdeelsleutel 60 om 40%. Of indien het inderdaad dé perfecte partner is en jullie elkaar goed aan kunnen vullen valt zelfs te denken aan 49 om 51%.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ha Snokkie,

 

Inderdaad een lastige vraag. Het juiste antwoord hangt af van de situatie. Ik werk al 8 jaar met een partner en het werkt prima.

- Communicatie is niet mijn sterkste punt, sterker nog, daar ben ik zwak in, maar toch houd de partnership stand. Terugkijkend zijn er een paar aspecten die voor ONS goed gewerkt hebben.

- Het principe is : samen uit, samen thuis. Als er geld verdient wordt verdelen we dat. We hebben dezelfde salarissen en arbeidsvoorwaarden en als we geld tekort komen moeten we evenlang op ons salaris wachten.

- We hebben van te voren heel goed afgesproken wat we wilden met de onderneming. Vervolgens veranderen we alleen van koers als we het er samen over een zijn. Zo niet, dan blijft alles bij het oude. We ouwehoeren niet te veel over beleid e.d. Het businessplan staat op 2 a4 tjes en we hebben in 8 jaar al 1 memo geschreven.

- Wij hebben de verantwoordelijkheden binnen het bedrijf niet verdeeld. Dat klinkt heel raar, maar we zijn samen verantwoordelijke voor alles. Dat scheeld afschuifgedrag. Als de koffie op is is dat niemands "schuld", want we zijn allemal vergeten nieuwe koffie te kopen. Dat systeem werkt goed voor de communicatie. Even overleggen (gem. 15 sec.) voor je ergens aan begint.

- Bij ons maakt het niet uit wat je presteerd. Het enige dat teld is inzet. Je doet wat je kan voor de tijd dat je je aan het bedrijf gecommiteerd hebt. Of je belangrijk werk doet of k*tklussen, maar niet uit. En het vervelende werk doe je bij voorkeur zelf en schuif je niet af op je collega's.

 

Dat heeft voor ons gewerk. Of het voor jouw ook werkt hangt sterk af van jouw en je collega.

 

Personeel in vaste dienst is een ramp. Een kleine ruzie, ziekmelding, en je kan rwee jaar het salaris doorbetalen. Dan ben je dus wel falliet.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info tot zover.

Voor diegene die slechte ervaringen hebben: Op wat voor basis zijn jullie van start gegaan met een partner? 50-50 of een verdeel sleutel waarin 1 van de partners een meerderheid heeft? Wij willen het namelijk zo doen dat ik een meerderheidsaandeel krijg vooral omdat het mijn idee is en ik er op dit moment veel meer tijd in kan steken dan hij. Op die manier denken wij impasses te kunnen doorbreken (alhoewel we er vanuit gaan dat dat niet nodig zal zijn)

 

Er komt nu nog een vraag in mij op: Een ongelijke verdeling in zeggenschap houdt dat ook direkt een zelfde verdeling in aandeel in de winst in? Ik ben zelf altijd van mening geweest dat als er even hard gewerkt wordt, je even veel hoort te verdienen ongeacht leeftijd etc (hij is een stuk jonger dan dat ik ben). Wat dat betreft spreken de zaken die Nils beschrijft mij zeer aan. Samen uit, samen thuis maar wat nou als er iemand met een meerderheids aandeel rondt hobbelt.

Link naar reactie
  • 0

Een ongelijke verdeling in zeggenschap houdt dat ook direkt een zelfde verdeling in aandeel in de winst in?

 

Een vof is geen rechtspersoon er worden dus geen aandelen uitgegeven en dus geen meerderheid of minderheid. Een vof is eigenlijk een samenwerkingsovereenkomst tussen 2 of meerdere eenmanszaken die onderling (middels statuten) hebben afgesproken hoe de eventuele winsten worden verdeeld. let wel dat jouw partner evenveel zeggenschap heeft. Als zij/hij zonder jouw toestemming besluit om een Maybach te kopen op naam van de vof, betekend dit dat een schuldeiser de vordering ook op jou kan verhalen.

Kort: de verdeling van de winst heeft geen gevolgen voor zeggenschap.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

 

Omdat jij de initiatiefnemer bent zou je kunnen denken aan een verdeelsleutel 60 om 40%. Of indien het inderdaad dé perfecte partner is en jullie elkaar goed aan kunnen vullen valt zelfs te denken aan 49 om 51%.

 

 

Dus al er bij een VOF gesproken wordt over een verdeelsleutel dan wordt daarmee bedoelt een verdeel sleutel voor de winst en niet voor wat betreft de zeggenschap?

Link naar reactie
  • 0

Klopt.

Jullie hebben beiden een aparte winst-en verliesrekening en een aparte balans. de vof zelf heeft ook een w&v rekening en een balans.

Omdat een vof geen rechspersoon is maar een natuurlijk persoon is het niet mogelijk om zeggenschap te verdelen. Helaas ben ik geen jurist, misschien dat Lawman wat meer kan vertellen. Je kan jezelf ook geen loon toekennen. Maandelijkse onttrekkingen uit de vof zijn dus privé opnames en worden door de fiscus als inkomsten beschouwd. Het positieve resultaat uit de vof is jullie ondernemersloon, hierover moet dus IB worden betaald.

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Snokkie,

 

Mijn maat en ik hebben een BV. Er zijn meerder aandeelhouders en niet iedereen heeft evenveel aandelen. Dat heeft echter niks te maken met zeggenschap. Niemand heeft in zijn eentje de meerderheid. De zeggenschap issue is niet relevant. In de afgelopen 8 jaar hebben we nooit stemmen hoeven tellen. We hebben immers afgesproken hoe we de zaken aanpakken en als er iets moet veranderen streven we naar consensus (lijkt wel een poldermodel). Geen consensus, dan geen besluit dus blijft alles zoals het was.

 

Met een partime partner kun je ook goed uit de voeten. We hebben een aantal parttime partners. De winst wordt gedeelt naar rato van de inbreng. Dat kan geld, kennis, contacten of tijd zijn. Tijd waar je volledig voor betaald wordt is geen inbreng. Wij hebben afgesproken dat alle partners gelijkwaardig zijn. Dat wil zeggen, dat je inbreng, verdiensten en winstdeling afhankelijk is van het aantal dagen dat je "meewerkt". Iemand die zich gecommiteerd heeft voor 3 dagen per week, krijgt 3/5 van een partner salaris en 3/5 van een partner winstaandeel. Het enige dat wij vragen van onze part-time parners is dat ze zich ook 3 dagen volledig inzetten. Wat ze daarnaast doen moeten ze helemaal zelf weten.

 

De zeggenschap in niet echt aan de orde, omdat besluiten over het algemeen in consensus genomen worden. Natuurlijk heeft iemand die veel presteerd voor de zaak, informeel meer zeggenschap. De partime partners zullen niet zomaar een voorstel van de full-time partners wegstemmen, tenzij ze het voorstel gewoon niet zien zitten en van mening zijn dat het "bad for business" is.

 

Misschien helpt dit je om tot een bevredigende deal te komen met je (potentiele) partner.

 

BTW, je hoeft niet persé in het eigendom van de onderneming te delen. Dat zou ik zoiezo een jaartje uitstellen. Je kunt werken met opties en zo, maar je kunt ook werken met winstaandeel. Hou er rekening mee, dat iemand die tijd investeerd in jouw onderneming, niet alleen winst genereerd, maar ook de waarde van de onderneming doet toenemen. Vroeger of later moet je hem daarvoor belonen met aandelen. Mag ook later zijn. Kwestie van eer.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg van een kennis te horen dat er bij de KVK en andere instanties basis contracten te vinden zijn voor een VOF. Ik weet niet hoe goed deze zijn maar misschien is dat een mooie oplossing om de samenwerking met elkaar veilig te stellen?

 

Bij de KVK vragen ze het astronomische bedrag van 6 euro 81.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.