• 0

mag verhuurder huurcontract zonder redelijke reden opzegen??

Goeden dag,

 

Ik heb een meubelmakerij en huur een pand nu is de 5 jaar bijna om heeft de verhuurde het opgezegd

de vraag is mag kan hij dat zomaar doen zonder reden. ik heb geen zin in een verhuizing we zitten mooi en de klanten weten ons nu net een beetje te vinden.

 

in het contract staat 5 + 5 jaar en met 6 manden opzegtermijn nu heeft hij zich daar wel aangehouden maar ik zag het niet aankomen....

 

we hebben een MODEL HUUROVEREENKOMST KANTOORRUIMTE. en andere bedrijfsruimte in de zin van artikel 7: 230a BW.

 

De vraag is kan ik hier nog wat aan doen??

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Rik beide links van jou gaan over een middenstandsruimte, die nadrukkelijk extra bescherming genieten tegen opzegging. terwijl een overeenkomst in de categorie overige bedrijfsruimten veel minder bescherming geniet bij opzegging.

van diezelfde site als waar jij naar linkt. de uitleg over het verschil tussen middenstandsruimte en overige bedrijfsruimte.

 

http://www.advocaten.nl/huur-van-middenstands-bedrijfsruimte-art-290-bedrijfsruimte/

 

gezien de omschrijving in de vraag met "kantoorruimte en andere bedrijfsruimte" lijkt hier geen sprake van verhuur van een middenstandsruimte waarvoor uitgebreidere bescherming tegen opzegging geldt.

Maar goed ik wil ook weer niet te stellig zijn. Het is in elk geval het uitzoeken waard of er mogelijk toch sprake is van bescherming tegen opzegging door de verhuurder.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Goeden dag,

 

Ik heb een meubelmakerij en huur een pand nu is de 5 jaar bijna om heeft de verhuurde het opgezegd

de vraag is mag kan hij dat zomaar doen zonder reden. ik heb geen zin in een verhuizing we zitten mooi en de klanten weten ons nu net een beetje te vinden.

 

in het contract staat 5 + 5 jaar en met 6 manden opzegtermijn nu heeft hij zich daar wel aangehouden maar ik zag het niet aankomen....

 

we hebben een MODEL HUUROVEREENKOMST KANTOORRUIMTE. en andere bedrijfsruimte in de zin van artikel 7: 230a BW.

 

De vraag is kan ik hier nog wat aan doen??

 

 

 

 

 

 

 

 

Als het daadwerkelijk een bedrijfsruimte is en geen winkelruimte mag dat. Je kunt dan wel, via de rechter, een beroep doen op ontruimingsbescherming (maximaal 3 x 1 jaar)

 

Ik zeg 'daadwerkelijk', want als de ruimte feitelijk een 7:290 ruimte is, dus een winkelruimte, dan geldt ook het regime van 7:290.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok. Is het mogelijk dat het toch om een winkelruimte (een 290-ruimte) gaat en dat het contract het over kantoor- en andere bedrijfsruimte (230a-ruimte) heeft? Of is een contract altijd bepalend voor de soort ruimte? (Dus kan een verhuurder 230a hanteren voor een "winkelpand" en gelden dan toch de 230a regels?)

 

Rene, de meubelmakerij, is die gevestigd in een openbare ruimte waar klanten binnen komen wandelen? Is dat op een toegankelijke plaats (lees: geen industrieterrein?) Of gaat het om een typische kantoorruimte?

 

https://www.huveradvocaten.nl/nieuws-en-uitleg/de-verhuurder-van-bedrijfsruimte-zegt-de-huur-op-eindigt-de-huurovereenkomst-dan

 

Aan je opmerking dat de klanten je nu net een beetje weten te vinden (na 5 jaar) lijkt het mij n.l. toch wel om een 230a (kantoor) ruimte te gaan.

 

Zijn dat vaste klanten? Heb je daar contactgegevens van (om een eventuele verhuizing kenbaar te maken). Wellicht zou een verhuizing naar een toegankelijkere plaats ook (zakelijk) interessant kunnen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij in dit geval om winkelruimte te gaan, wat de overeenkomst ook (onterecht) stelt. Immers:

 

Winkelruimte/artikel 7:290 BW-ruimte/middenstandsbedrijfsruimten: dit betreft panden die voor het publiek toegankelijk zijn zoals winkels, horecagelegenheden, hotels of een ambachtsbedrijf zoals een fietsenmaker, een autoshowroom of schadeherstelbedrijf.

 

Overige bedrijfsruimte/artikel 230a BW-ruimte: dit zijn alle bedrijfsruimten die niet onder de vorige categorie vallen zoals kantoorruimte, fabrieken, fietsenstallingen, loodsen, pakhuizen etc.

 

Het gaat om de werkelijke situatie en niet het etiketje dat erop is geplakt. Dit lijkt er slechts op geplakt om huurbescherming te voorkomen.

 

Schakel een huurrechtjurist in.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een gebouw/loods op een industrie gedeelde aan de rand van woonwijk.

wij hebben niet veel vaste klanten meeste gaat via mond op mond en er komen zo nu en dan wat mensen binnen lopen. je zou het wel onder ambachtsbedrijf kunnen zetten maar dan heb ik dus een verkeerd contract dus.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan kun je van de verhuurder natuurlijk niet verwachten deze typische loods/kantoor- (230a) ruimte te verhuren als winkel- (290) ruimte. Dan ben jij eigenlijk degene die met een ambachtsbedrijf eigenlijk in een "verkeerde" ruimte zit.

 

Ik weet niet of je dan juridisch nog zo sterk staat.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rene,

 

Het is zoals vaak, geen vooraf uitgemaakte zaak dat de verhuurder niet mag opzeggen. ER is hier te weinig info beschikbaar om te concluderen dat je een verkeerd contract hebt. Jou initiele vraag of er iets aan te doen valt lijkt me wel redelijk goed beantwoord. Bij beide soorten contracten zijn er mogelijkheden om je te verzetten tegen de opzegging.

 

Als je de reacties terugleest kun je als toch onder overige bedrijfsruimten valt, op zijn minst de mogelijkheid die StevenK noemt dat je via de rechter kan vragen om ontruimingsbescherming benutten.

Het eerste wat ik mij bedacht is dat ik ook knap nerveus zou worden als ik binnen 6 maanden een andere bedrijfsruimte moest vinden, deze geschikt moet maken (verbouwen) en ook nog verhuizen.

Als opzeggen toch blijkt te kunnen zou je, bij voorkeur in overleg met de verhuurder, maar indien noodzakelijk via de rechter toch minimaal 1 jaar ontruimingsbescherming kunnen krijgen zodat je meer tijd hebt om een geschikte vervangende locatie te vinden en deze in te richten.

 

Maar in het beste geval heb je dus inderdaad een verkeerde overeenkomst en heb je op basis van de feitelijke situatie recht op bescherming tegen opzeggen na de eerste 5 jaar. maar effectief bekeken heb je dan over 5 jaar alsnog hetzelfde probleem want dan hoeft de verhuurder geen reden meer op te geven bij het opzeggen van de bedrijfsruimte.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.