• 0

Facturen betaald met privérekening

Hallo, ik had eerst al even gezocht en kwam wel een topic tegen van 2010, maar vond het antwoord niet. Vandaar een nieuw topic.

 

Afgelopen jaar heb ik een paar facturen betaald met mijn privé bankrekening. Deze bedragen heb ik niet vanaf mijn zakelijke rekening terug kunnen betalen naar privé.

Ik moet het wel ergens boeken, aangezien het een kostenpost is van het bedrijf.

 

Hoe moet ik dit nu boeken in mijn administratie/boekhouding? Ik heb geen grootboekrekeningen, ik werk met een Excel bestand.

En moet ik nog een extra post of tegenboeking doen in mijn jaaroverzicht? Daar heb ik nu ook een groot verschil tussen debet en credit.

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Sorry, ik snap hier niets van.

 

Ik heb het als volgt in mijn administratie staan:

 

"Inkoop voorraad" - het bedrag in de kolom uitgaven - kas --> dit wordt in het jaaroverzicht automatisch meegenomen in de mutatiekolom "credit" bij "kas" èn in de mutatiekolom "debet" bij "inkoop voorraad".

 

In welke kolom moet de privéstorting dan staan?

Of moet ik het anders doen?

Waarschijnlijk dan in een kolom ontvangsten kas. Ik heb de rest van alle berichten niet meer gelezen en ga het hier ook verder bij laten.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Toen ik begon had ik ook een boekhouding in Excel. Met de BTW aangifte lukte het redelijk, maar de vermogenscheck van de IB-aangifte kreeg ik niet kloppend. Vervolgens heb ik alle boekingen opnieuw ingevoerd in een boekhoudpakket en toen klopte het wel. Achteraf bleek dat Excel te veel vrijheid gaf. Ik kon ongemerkt verborgen regels meekopieren en verkeerde btw-percentages gebruiken. Doordat het geen dubbel boekhoud systeem was, was het moeilijk te controleren. Uiteindelijk heeft het me toen veel tijd gekost, maar heb ik me na het overstappen veel tijd en geld bespaard.

 

Jij bent hier de ondernemer. Jij bent zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van je administratie. Wanneer jij vindt dat het nu prima werkt moet je vooral zo doorgaan. Jouw onderneming, jouw probleem.

Veel succes!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Maar nu zegt hij dat de eindbedragen/totaaltellingen van de debet kolom en de credit kolom van de mutaties in/uit, en de debet kolom en de credit kolom van de saldibalans, niet gelijk aan elkaar hoeft te zijn. Maar die moeten gelijk zijn (dat weet iedere boekhouder/accountant en zelfs ik), anders krijg je het netto resultaat c.q. winst niet berekend in de resultatenrekening en krijg ik ook de balans niet gelijk (links de activa en rechts de passiva, die moeten ook aan elkaar zijn).

[/i]

 

 

Het probleem is opgelost ook die van de verkochte inventaris, ondanks dat de kolom debet en credit niet aan elkaar gelijk zijn :-) Als dit we zo zou zijn zou je toch geen netto winst kunnen bereken ??

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is opgelost ook die van de verkochte inventaris, ondanks dat de kolom debet en credit niet aan elkaar gelijk zijn :-) Als dit we zo zou zijn zou je toch geen netto winst kunnen bereken ??

Tenzij de sheet de winst automatisch in een kolom "Resultaat lopend jaar" neer zou zetten. Maar ik neem aan dat dat niet het geval is.

 

(Ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe dat in de voorgaande jaren goed is gegaan :) )

Link naar reactie
  • 0

 

(Ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe dat in de voorgaande jaren goed is gegaan :) )

 

Ja ik ook.

 

De kolommen van de omzet klopte niet, ook werd de overlopende post kosten 2016 zowel debet als credit geboekt met als resultaat een verschil van 532

 

Er moet nu alleen nog een check op de Balans komen. Maar die eer laat ik aan iemand anders over.

Link naar reactie
  • 0

Doordat het geen dubbel boekhoud systeem was, was het moeilijk te controleren.

 

Daarom gebruik ik een Excel sheet die wel aan "dubbel boekhouden" doet. Er zitten twee checks in één bij het grootboek en één op de Balans, zodra je maar 1 cent verschil boekt wordt je meteen afgestraft.

Deze is dan ook door een accountant in elkaar gezet en niet door mij zelf.

 

Groet

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.