• 0

Verkoop van een deel inventaris

Hallo,

Afgelopen jaar heb ik een product verkocht dat in mijn inventaris zat en wat ook afgeschreven werd.

De waarde per 1-1-2017 hiervan was 1555,-, en voor de 1e 10 maanden staat een afschrijving van 324,-. De overige 2 maanden was het product er dus niet meer (namelijk verkocht).

Waar zet ik de boekwaarde nu op? Is dat 1555,- minus 324,-? Of nul?

En moet ik dan nog iets 'tegenboeken'?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet het van je inventaris afvoeren. want het is geen bezitting meer dus hoort het niet op de balans.

 

Vermoedelijk heb je de verkoopopbrengst al als omzet geboekt.

Dus dan moet je alleen nog zorgen dat je de boekwaarde van de balans afvoert en naar het resultaat boekt.

 

meestal gebruik je een aparte rekening resultaat (verkochte) activa, dat maakt het makkelijk terug te vinden. Je kunt als je wilt ook de verkoopopbrengst op die rekening zetten zodat je makkelijk kunt zien wat het resultaat is (is er met verlies of met winst verkocht)

 

 

de regel dat je inventaris (of investeringen in het algemeen) in minimaal 5 jaar moet afschrijven geldt alleen voor inventaris die nog steeds je eigendom is. Zodra je een stuk inventaris verkoopt moet / mag je het gewoon in een keer "afschrijven" door de boekwaarde en de verkoopopbrengst in het resultaat te verantwoorden.

Een balans moet een accuratie weergaven van alle bezittingen en schulden.

(en geen historisch archief zijn van wat je ooit eens had )

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Ik heb het inderdaad al als omzet geboekt

 

Voor het bijhouden van mijn afschrijvingen en inventaris heb ik een Excelbestand. Deze eindcijfers gaan dan naar het jaaroverzicht, en daar loop ik nu dus in vast vanwege die ene verkoop.

Dit is mijn Excelbestand met de cijfers van 2017. Product E is verkocht.

 

aanschafwaarde boekwaarde 1-1-2017 afschrijving 2017 boekwaarde 31-12-2017

A 1400 350 280 88

B 1340 748 268 480

C 469 433 94 339

D 560 448 112 336

E 1944 1555 324 ???

5713 3534 ??? ???

 

Wat is nu de afschrijving (klopt die 324 of moet dat 1555 zijn of zelfs iets anders?

En is de boekwaarde dan 0,00?

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt simpelweg een extra kolom tussen afschrijving en boekwaarde toevoegen met de kop "verkocht / afgeboekt"

 

in die extra kolom vul je dan de boekwaarde op moment van verkoop (1555-324 = 1231) in. Dan is je boekwaarde op het einde van het jaar 0 en je geeft weer wat de "bijzondere gebeurtenis" was in 2017 waardoor de een stuk activa ineens op 0 staat.

 

Dit helpt je ook bij de aangifte inkomstenbelasting waar je uiteindelijk je afschrijving en resutlaat verkoop activa apart kunt aangeven. Maar het is ook handig voor als je over 4 jaar controle krijgt. als je alles wegmoffelt in de kolom afschrijving (wat ook wel vaak gebeurd) dan moet je bij de controle de halve boekhouding doorspitten waarom dat ook al weer was.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Roel, duidelijk zo.

 

Dan nu het jaaroverzicht.

In de kolom mutaties staat nu het creditbedrag van het totaal aan afschrijvingen.

De formule in Excel berekent dan automatisch het debetbedrag in de kolom saldibalans. Dat debetbedrag is nu niet het bedrag (de boekwaarde 31-12-2017) dat we zojuist berekend hebben.

Hoe c.q. waar in het jaaroverzicht boek ik nu het verschil en hoe noem ik dit?

Link naar reactie
  • 0

De opbrengst (excl. BTW) bij een verkoop van een bedrijfsmiddel is geen omzet.

De opbrengst minus de boekwaarde op dat moment is boekwinst/boekverlies.

 

En zo geef je dat ook in je winstaangifte dus aan.

(Hoe jij dat precies in je Excel moet verwerken weet ik verder niet - dat hangt er van af hoe je Excel vormgegeven is.)

Link naar reactie
  • 0

 

Jin die extra kolom vul je dan de boekwaarde op moment van verkoop (1555-324 = 1231) in. Dan is je boekwaarde op het einde van het jaar 0 en je geeft weer wat de "bijzondere gebeurtenis" was in 2017 waardoor de een stuk activa ineens op 0 staat.

 

 

Het ligt er nu maar net aan voor welk bedrag Art E is verkocht, dat wordt door vraagsteller niet opgegeven. Het lijkt mij niet juist dat je in het jaar van verkoop zowel "afschrijving" en "omzet" voor één en het zelfde product kan boeken.

Link naar reactie
  • 0

het is ook geen omzet, verkochte activa is nooit omzet.

Verkoop van activa leidt na verrekening met de resterende boekwaarde tot een resultaat uit verkoop activa. dit resultaat wordt apart verantwoord in de resultatenrekening

 

en de verkoop van of afboeking van activa hoort wel degelijk in een aparte kolom van een activa verloop staat. Zodat je onderscheid kunt maken tussen de zuivere afschrijvingen en andere waardeveranderingen van de activa.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er nu maar net aan voor welk bedrag Art E is verkocht, dat wordt door vraagsteller niet opgegeven. Het lijkt mij niet juist dat je in het jaar van verkoop zowel "afschrijving" en "omzet" voor één en het zelfde product kan boeken.

Product E is verkocht voor 1300,-.

Het afschrijvingsbedrag dat ik noem, is over die maanden dat het product nog in mijn bezit was (10 maanden). Moet dit wel of niet? Hij is dus in de laatste 2 maanden van het jaar niet meer in de inventaris.

 

Ik heb de verkoop nu geboekt op 'verkoop werkmiddelen'. Moet dit een andere post zijn, bijv 'inventaris'?

 

Verder heb ik het zo gedaan zoals Roel dat uitgelegd heeft, alleen klopt nu het debetbedrag in de kolom saldibalans niet meer, dan moet er nog een tegenboeking in het jaaroverzicht komen?

Link naar reactie
  • 0

Is die "verkoop werkmiddelen" een omzet rekening? Heb je daar de volledige 1300 op geboekt (of excl. btw als dit incl was)?

 

Eigenlijk moet je in je winst&verliesrekening alleen de winst/verlies boeken van je verkoop. En dat is in dit geval dus niet de volledige 1300.

 

Te boeken (ik ga er hiervan uit dat je inventaris en afschrijving apart op de balans hebt staan)

Inventaris afboeken met 1944

Afschrijving opboeken met 389 (dit is wat je al had afgeschreven voor E)

--

Hierdoor is je inventaris van product E compleet verdwenen uit je activa

Het ontbrekende saldo van de rest van de boeking is dan dus 1555.

(als je geen aparte afschrijving gebruikt dan boek je dus gewoon inventaris af met 1555)

 

Verder boek je bank ontvangen 1573,- (incl. btw) en te betalen btw 273 (ik ga even uit van 1300 excl)

Je verschil met de die 1300 en 1555 is dan nog -255. Dat is dus verlies.

Dat boek je dan op boekverlies inventaris. (mag ook op een "speciale" W&V rekening "verkoop werkmiddelen")

 

Nu had je ook je inventaris eerst met 324 af kunnen schrijven (tot 10 maanden).

In dat geval had je als afschrijving in je winst&verlies 324 afschrijving gehad en saldo inventaris dus 1231.

Dan zou je boekwinst dus 69 zijn geweest. (1300 - 1231)

Samen met de afschrijving van 324 is dat ook weer die 255 verlies in je V&W rekening.

 

Zie ook hier een voorbeeld:

https://www.administratievoeren.nl/desinvesteren/

 

Indien je die factuur al in zijn geheel geboekt hebt op een omzetrekening dan hoef je nu alleen de inventaris en afschrijvings bedrag af te boeken (waarvan het saldo dus 1555 is) en tegen te boeken op die omzetrekening. Het saldo van de inventaris/afschrijving voor artikel E is dan 0 en je omzet rekening heeft een verlies van 255.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.