• 0

Wajong en een webshop

Deze zomer kreeg ik een, dacht ik, goed idee. Mijn vrouw (met Wajong 2010) zou wel eens een webshop kunnen beginnen. Heel simpel, zoals ik zelf ooit ben fotograferen vanuit de Wajong. We steken er 1 keer geld in, dat is het risico wat we nemen om dit plan uit te proberen. En alles wat er binnenkomt steekt ze weer in nieuwe voorraad. Zo zou ze een bedrijf op kunnen bouwen, en wie weet, over een jaartje (of meerdere) uit de Wajong.

 

Klinkt simpel genoeg. Ik heb een mooie shop voor haar gebouwd. We hebben producten ingekocht en er mooie foto's van gemaakt. Dat ging allemaal hartstikke goed. Maar nu zijn we er achter dat er toch wel een verschil is tussen een webshop en een dienst aanbieden. De voorraden die je inkoopt zijn geen kosten. Oftewel, als wij nu de winst weer in nieuwe voorraad steken dan denkt het UWV dat we winst gemaakt hebben en moet ze een deel van haar Wajong terugbetalen. Maar met geld dat in je voorraad zit, kun je niemand terugbetalen. Praktisch gezegd, er is dus helemaal geen ruimte voor haar om in dit eerste jaar haar voorraad te laten groeien.

 

Nu kan ze het geld wel terugsteken in het bedrijf, en dan spullen kopen die wel als kosten gelden. Zeker met willekeurig afschrijven is dat een goede optie om de winst te drukken. Maar ze heeft al een prachtige website en verder zijn er niet veel dingen die ze echt goed kan gebruiken. Voor ons gevoel is de enige manier om echt waardevol te groeien het vergroten van voorraad en aanbod.

 

Dus mijn vraag aan de collectieve ervaring van Higherlevel is, zijn er nog andere manieren hoe ze toch kan groeien zonder dat we meer investeren en zonder winst te maken?

 

Ik heb zelf in ieder geval ontdekt dat ze aan het eind van het jaar voorraad kan afwaarderen. Maar dat is niet echt een betrouwbare vorm van kosten waar je goed mee kan rekenen. Dan zijn er de eerder genoemde investeringen die gunstig kunnen zijn. En een optie is het administratief splitsen van ons koophuis, maar dat voelt als een enorm paardenmiddel. (Hoewel een dakkapel voor haar werkplek wel prachtig klinkt.)

Daarbij is het nog nuttig om het volgende te melden: "UWV bepaalt de hoogte van je inkomen door bij de belastbare winst de ondernemersaftrek en de mkb-winstvrijstelling op te tellen." Dus de ondernemersaftrek kan helaas geen rol spelen bij het minimaliseren van de winst.

 

Dus wat zijn onze opties? Zijn er boekhoudkundige/administratieve handelingen die ons wat rust kunnen geven? Zijn er nog nuttige uitgaves/investeringen voor een webshop waar ze in volgende jaren profijt van kan hebben? Zijn hier misschien nog anderen met een Wajong 2010, en hoe zijn jullie gegroeid in het begin?

 

Alvast bedankt. Meedenken wordt enorm gewaardeerd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Dus mijn vraag aan de collectieve ervaring van Higherlevel is, zijn er nog andere manieren hoe ze toch kan groeien zonder dat we meer investeren en zonder winst te maken?

Goedemiddag Erik,

 

eerlijk gezegd heb ik geen oplossing. Groeien gaat meestal gepaard met extra investeren. Hebben jullie per se eigen voorraad nodig voor het exploiteren van deze webshop?

 

Wel kan ik als algemeen advies geven dat binnen e-commerce ook allerlei mogelijkheden zijn voor dienstverlening. Zie sociale of MVO-ondernemingen die bijvoorbeeld tekstschrijvers en klantenservicemedewerkers op afstand inzetten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Winst op bestaande voorraad investeren in extra nieuwe voorraad blijft winst, dus terecht dat Wajong zijn deel opeist. De kosten die je maakt om je bekendheid te vergroten, je service te verbeteren en nieuwe klanten te werven kunnen daarop in mindering gebracht worden. Begin dus met een goede aanvangsvoorraad gebruik je Wajong-tijd om die shop te optimaliseren, niet om hard te groeien.

 

Als je dat in de hand hebt. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als je ruimte hebt - "geld over" dus - en je wil groeien, dan lijkt mij dat een uitstekende gelegenheid om aan (flinke!) promotie te doen. Radioreclame? TV reclame? Internetreclame?

 

Dat tikt aan en daarna zal er (waarschijnlijk) op kortere termijn weinig over zijn van de winst. Of het veel effect (qua groei dan) heeft, dat weet ik natuurlijk verder niet.

 

Je kan inderdaad niet fictief voorraden afwaarderen zodat het lijkt alsof je geen winst maakt. Dat kan heel verkeerd uitpakken.

De voorraad aan het einde van het jaar hoort gewaardeerd te worden op (historische) inkoopprijs of lagere marktwaarde.

 

Overigens vraag ik mij ook wel af of iemand met Wajong werkelijk gebruik kan/moet maken van ondernemersfaciliteiten (zoals zelfstandigenaftrek), want dat betekent dan toch dat er ergens tussen de 3 en 4 dagen per week gewerkt/ondernomen wordt.

Of dat kan in het gevolg van arbeidsongeschiktheid vraag ik mij af (maar ik heb verder weinig verstand van "UWV zaken").

 

Link naar reactie
  • 0

 

Toch is het een kromme redenering. Ondernemers die geen uitkering hebben, moeten een inkomen halen uit de winst. Omdat jullie Wajong hebben, moet je geld terugbetalen aan de uitkerende instantie als je winst maakt. Waarom zou je recht hebben op het oneerlijk voordeel dat je extra voorraad kan opbouwen op kosten van de Wajong?

 

Nog een leuke rekensom. Als je dezelfde voorraad twee keer zo snel verkoopt, maak je op jaarbasis ook meer winst. Waar gaat die dan naar toe? ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dus mijn vraag aan de collectieve ervaring van Higherlevel is, zijn er nog andere manieren hoe ze toch kan groeien zonder dat we meer investeren en zonder winst te maken?

Goedemiddag Erik,

 

eerlijk gezegd heb ik geen oplossing. Groeien gaat meestal gepaard met extra investeren. Hebben jullie per se eigen voorraad nodig voor het exploiteren van deze webshop?

 

Wel kan ik als algemeen advies geven dat binnen e-commerce ook allerlei mogelijkheden zijn voor dienstverlening. Zie sociale of MVO-ondernemingen die bijvoorbeeld tekstschrijvers en klantenservicemedewerkers op afstand inzetten.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Inkoop en eigen voorraad spelen een grote rol in het succes dus helaas, daar zitten we aan vast!

 

 

 

Winst op bestaande voorraad investeren in extra nieuwe voorraad blijft winst, dus terecht dat Wajong zijn deel opeist. De kosten die je maakt om je bekendheid te vergroten, je service te verbeteren en nieuwe klanten te werven kunnen daarop in mindering gebracht worden. Begin dus met een goede aanvangsvoorraad gebruik je Wajong-tijd om die shop te optimaliseren, niet om hard te groeien.

 

Als je dat in de hand hebt. ;)

 

Bekendheid en klantenwerving lijken inderdaad twee speerpunten te zijn waar we op in kunnen zetten. We gaan gewoon heel veel mensen blij maken ;)

 

 

Als je ruimte hebt - "geld over" dus - en je wil groeien, dan lijkt mij dat een uitstekende gelegenheid om aan (flinke!) promotie te doen. Radioreclame? TV reclame? Internetreclame?

 

Dat tikt aan en daarna zal er (waarschijnlijk) op kortere termijn weinig over zijn van de winst. Of het veel effect (qua groei dan) heeft, dat weet ik natuurlijk verder niet.

 

Je kan inderdaad niet fictief voorraden afwaarderen zodat het lijkt alsof je geen winst maakt. Dat kan heel verkeerd uitpakken.

De voorraad aan het einde van het jaar hoort gewaardeerd te worden op (historische) inkoopprijs of lagere marktwaarde.

 

Overigens vraag ik mij ook wel af of iemand met Wajong werkelijk gebruik kan/moet maken van ondernemersfaciliteiten (zoals zelfstandigenaftrek), want dat betekent dan toch dat er ergens tussen de 3 en 4 dagen per week gewerkt/ondernomen wordt.

Of dat kan in het gevolg van arbeidsongeschiktheid vraag ik mij af (maar ik heb verder weinig verstand van "UWV zaken").

 

 

TV Reclame, ha. Dat is in ieder geval een goede kostenpost. Of het voor ons ook de moeite waard is, dat moeten we natuurlijk onderzoeken.

 

Ik bedoelde inderdaad waarderen aan het eind van het jaar. We hebben een product dat flink afgewaardeerd mag worden. Maar je weet van tevoren gewoon niet wat er over blijft. Dus dat is niet echt iets waar je mee/op kunt rekenen volgens mij.

 

Er is ook een verlaagd urencriterium van 800 uur bij arbeidsongeschiktheid. Dat komt neer op net geen 16 uur per week. Dus dat is 2 dagen van 8 uur, of bijvoorbeeld 5 werkdagen van iets meer dan 3 uur. Daarnaast kan de flexibiliteit en zelfstandigheid van het eigen baas zijn heel erg wat praktische voordelen hebben.

 

 

 

 

Toch is het een kromme redenering. Ondernemers die geen uitkering hebben, moeten een inkomen halen uit de winst. Omdat jullie Wajong hebben, moet je geld terugbetalen aan de uitkerende instantie als je winst maakt. Waarom zou je recht hebben op het oneerlijk voordeel dat je extra voorraad kan opbouwen op kosten van de Wajong?

 

Nog een leuke rekensom. Als je dezelfde voorraad twee keer zo snel verkoopt, maak je op jaarbasis ook meer winst. Waar gaat die dan naar toe? ;)

 

Welke redenering bedoel je precies? Ik geloof niet dat we ergens recht op hebben. Ik wil gewoon net als elke ondernemer, en volgens mij elke weldenkende Nederlander, zo veel mogelijk uit een situatie halen.

Link naar reactie
  • 0
Inkoop en eigen voorraad spelen een grote rol in het succes dus helaas, daar zitten we aan vast!
Dat maakt mij enerzijds nieuwsgierig en anderzijds maakt dat jullie een stuk minder flexibel en risicovoller als je wilt of moet stoppen.

 

Ik heb als webshophouder een poultje opgezet met een mede-ondernemer (winkelier) voor een paar merken. Misschien biedt partneren voor jullie ook voordelen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2

Hallo Erik,

 

Ik vrees dat je gewoon een lelijke misrekening hebt gemaakt daar te denken dat je gemaakte winst bij verkoop zomaar terug mocht stoppen in de voorraad. Ik vind het te flauw om te zeggen dat had je vooraf beter moeten onderzoeken.. maar soms weet je niet dat je iets niet weet, en kom je er dus gaande weg achter.

 

De opties die jij noemt.. afwaarderen, je huis spitsen, zijn een beetje in de categorie met een kanon op een mug schieten. Een onderneming met fysieke goederen legt nu eenmaal meer beslag op kapitaal dan een dienstverlener die vooral uren verkoopt en zeker in een groeifase en met een beperkt budget moet je dus heel erg opletten dan je jezelf niet klem investeert..

groeien is zeker niet altijd een feestje als de geldmiddelen beperkt zijn. dan moet je soms echt kiezen om even niet te groeien.

 

Er zijn gewoon geen of heel weinig boekhoudkundige trucjes te bedenken om je winst opeens te drukken.

Enige waar je nog een beetje mee kunt spelen is je ib aangifte voor 2017 uitstellen en zo meer tijd te krijgen om aangifte te doen, waardoor je definitieve berekening voor de wajong ook later komt en je dus meer tijd hebt om voorraad te verkopen en te sparen voor de verwachte terugbetaling.

 

om ook even in een heel andere richting te denken

Heb je bij de start ook gekeken naar de regelingen die de wajong heeft voor starters?

in de link wordt vanaf punt 7 wat meer uitgelegd en doorgelinkt over ondersteuningsmogelijkheden.

https://perspectief.uwv.nl/wajong/werken/voor-jezelf-beginnen/wajong-uitkering-en-eigen-bedrijf-starten

 

Als jou stelling is dat die voorraad opbouwen cruciaal voor het succes is dan zou zo'n starterskrediet uitkomst kunnen brengen en een zinnig kunnen zijn. Een starterskrediet kan in meerdere jaren terugbetaald worden (max 10 jaar) en is daardoor wel geschikt om voorraad te financieren.

Daarnaast zijn de kosten (zoals de rente) die je maakt ook weer bedrijfskosten zijn en de winst drukken.

Link naar reactie
  • 0

Ik had dezelfde tegenvaller, ik was net begonnen terwijl ik nog studeerde en moest toen deel van de studiefinanciering terugbetalen. Brief teruggestuurd en aangegeven dat al mijn geld in voorraad op ging en ik mezelf geen salaris gaf, maar helaas. Op zich ook wel logisch, zou wel heel makkelijk zijn zo. Want als je goed inkoopt verdien je het uiteindelijk met winst terug, ipv dat je het echt kwijt bent.

 

Mijn vader zei ooit: je moet zorgen dat je heel veel belasting moet betalen. Want dat is teken dat je iig veel winst maakt. ;) Zie het als een luxeprobleem.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vader zei ooit: je moet zorgen dat je heel veel belasting moet betalen. Want dat is teken dat je iig veel winst maakt. ;) Zie het als een luxeprobleem.

 

Luxe problemen zijn ook problemen hoor! ;D

 

Gelukkig heeft Roel een oplossing gevonden. Bij groei gaat er gewoon geld in werkkapitaal zitten, zeker wanneer het fysieke producten betreft. Als de marges goed zijn, klanten direct afrekenen, je niet teveel voorraad hoeft aan te houden en leveranciers wat ruime betaaltermijnen hanteren (betaaltermijn crediteuren > omloopsnelheid van voorraden), kan je de groei nog wel uit eigen middelen financieren. Maar meestal niet. En dan is een voorraadfinanciering zeer welkom. Ik zou die route bewandelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.