• 0

Geen concurrentie- en relatiebeding bij verkoop bedrijf, wat mag ik nu doen?

Hallo allemaal, ik heb een vraag. Ik heb mijn bedrijf verkocht, maar daarin is geen concurrentie- of relatiebeding in opgenomen.

 

Geen idee waarom de kopende partij hier niet om gevraagd heeft, en ik vind het prima, want ik ben van mening dat ik dan dus geen beperkingen heb omtrent mijn werkzaamheden. (schoonheidsbranche)

 

helemaal stoppen wil ik dus ook niet, wil alleen geen bedrijf/pand met personeel. In hoeverre mag ik werkzaamheden blijven doen, kan iemand mij dat vertellen. Zonder dat ik juridisch gedoe krijg.

 

Alvast bedankt. ( ik heb ook aangegeven dat ik familie, vrienden en kennissen zal blijven behandelen, dat was geen probleem)

 

 

 

[Mod edit: typfouten hersteld, titel verduidelijkt]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Goed dat TS het nagaat bij een jurist. Ik ben het met Norbert eens dat het allemaal draait om de mate waarin TS verder gaat. Of ze wel of niet voldoende geld heeft om helemaal te stoppen doet niet ter zake. Het is geen loondienstverband dat beëindigd wordt. De onderneming is overgedragen en als daar goodwill voor is betaald dan mag een koper zeker verwachten ook eigenaar van de commeciële relaties te zijn geworden (te waarborgen door relatiebeding en/of non-conconcurrentiebeding).

 

Dat de adviseur getuige van de afspraken is, vind ik minder relevant. De adviseur is immers door verkoper ingehuurd. Wedervraag aan de adviseur zou zijn waarom hij dan niet heeft geadviseerd de (evt. betwiste) afspraak expliciet in de koopovereenkomst op te nemen. Een kwaadwillende zou op basis daarvan kunnen stellen dat OF de adviseur tekort is geschoten OF dat de afspraak überhaupt niet bestaat. Dat laatste zou rijmen met de redelijkheid en billijkheid m.b.t. hetgeen een koper mag verwachten wanneer hij een bedrijf overneemt en is naar mijn mening een logische uitspraak indien TS opnieuw een vergelijkbare onderneming start (dan wel voortzet). De kwalificatie of er sprake is van een onderneming hangt dan af van de mate waarin de activiteiten worden verricht.

 

Dus voor iedereen die een bedrijf gaat kopen of verkopen: leg dit soort afspraken expliciet van in de koopovereenkomst. Dat is in het belang van alle betrokken partijen. Alleen dan heb je absolute zekerheid en hoef je niet achteraf te gaan repareren (of te duimen op een goede afloop).

 

Link naar reactie
  • 0

Er is een recentere uitspraak van de rechter. Check deze link:

 

https://teamadvocaten.nl/ondernemingsrecht/bedrijfsoverdracht-onrechtmatige-concurrentie/

 

Het ging om een verkoper die zijn onderneming aan een koper verkoopt. Een belangrijk onderdeel van wat er werd gekocht was goodwill. Indien er niets schriftelijk is afgesproken werd er door de rechter geoordeeld dat de verkoper onrechtmatig handelde door de door hem verkochte goodwill, exacte bewoordingen vonnis niet uit mijn hoofd, weer tot zich te nemen. Dit betekent dat verkoper onrechtmatig handelde danwel een onrechtmatige daad pleegde jegens koper.

 

Indien die goodwill klanten zijn, die worden "meeverkocht" die zelf kiezen om uiteindelijk bij de verkoper te blijven kom je in een grijze zone. Je kan een klant niet dwingen om met koper in zee te gaan of blijven. Ik zou de verkoper aanraden om de klant dit schriftelijk te laten verklaren en dat Verkoper geen actieve medewerking heeft verleend en ook geen voorafgaande wetenschap of intentie hietoe.

 

Het is een gevaarlijke zone waarin je je begeeft. Indien er geen expliciet beding is overeengekomen had Koper mogen verwachten dat hij niet direct door verkoper zou worden beconcurreerd en dus zijn goodwill afgepakt wordt terwijl koper ervoor heeft betaald (in beginsel, alles staat of valt met de exacte omstandigheden van het geval). Je kan dus ondanks dat een klant niet met koper wil werken maar met verkoper nog steeds in problemen komen (lees de uitspraak Rb Leeuwarden 19 januari 2011 in de link).

 

Indien dit is besproken in de onderhandelingen hoop ik dat dit ergens in de email is vastgelegd etc. Check de koopovereenkomst en garanties, het zou er best toch ergens in kunnen staan (meer algemene bepalingen in de garanties).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.