• 0

Naast vaste baan ondernemen

Hallo

Ik ben dirk dijkstra ben 27 jaar en alweer 11 jaar in dienstverband.nu zn 5 jaar vast.

Woon samen met mijn vriendin en 2 dochters (tweeling)!

We hebben een vrijstaand huis en die staat aan een drukke N weg in harkema.

 

Ik ben een aantal jaar bezig met een hobbie en wil nu naast mn werk er tog iets meer er van maken.

Ik koop gebruikte tuinmachines in, knap ze op en kijk ze na.

Haal ze op en breng ze weg en repareer.

Daarna verkoop ik ze in de tuin, marktplaats en natuurlijk facebook.

 

Ook koop ik regelmatig ander spul op en verkoop het weer.

 

Vorig jaar heb ik tog best veel verkocht en denk dat ik dit nu wel met kvk nummer moet doen ivm belasting.

Met kvk kan ik nog meer in en verkopen en zal de omzet stijgen.

 

Ik wil wel graag mijn vaste werk behouden ivm een vast inkomen. We hebben geen concurrentiebeding ivm hele andere tak van werk.

 

Kan iemand mij een rode draad geven van wat wel en wat niet te doen? ::)

 

Ook las ik over de belastingsregeling "kor" ::)

 

Ben nog een leek wat betreft inkoopbon verkoop bon garantie enzvoort

Dus ook hoe bereken ik de belasting over de ingekochte goederen, maar dat komt nog.

Alvast mn dank

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dirk,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Kan iemand mij een rode draad geven van wat wel en wat niet te doen?

 

Rode draad: doe dingen niet of wel omdat je "denkt" dat het zo moet, maar kijk het na of vraag het na.

Een goed startpunt naast dit forum is het handboek ondernemen van de Belastingdienst. Je vindt daar onder andere informatie over BTW en wanneer je wel en niet de kleine ondernemersregeling (KOR) kan en mag toepassen.

 

En als je nog niet zo thuis bent in boekhouding, BTW en jnkomstenbelasting dan loont het wellicht ook de moeite om dat in het begin niet helemaal zelf te doen, maar de hulp in te schakelen van een lokale boekhouder of administratiekantoor.

 

Veel succes met de verdere stappen!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt verschillende wetten/regelingen/instanties waarvoor je ondernemer kunt zijn. Je kunt bijvoorbeeld ondernemer zijn voor de omzetbelasting, maar niet voor de inkomstenbelasting. Dat kan soms best verwarrend zijn.

 

Of je genoeg omzet om voor een van de belastingen als ondernemer te worden aangemerkt, kun je misschien het beste even aan de belastingtelefoon vragen.

 

Als je via Marktplaats aan consumenten verkoopt, heb je te maken met de opvolger van de Wet Koop op Afstand.

 

Als je uit je tuin verkoopt (en aan je huis reparaties verricht) kun je te maken krijgen met het bestemmingsplan van je gemeente.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank norbert!

Veel info waar ik wat aan heb!

 

Branko collin.

De gemeente zit ik niet zo mee, woon op de hoek van een industriegebied. Snap wat je bedoeld met woonbesteming en of werk besteming, dat durf ik eerst wel aan.

Bij een overvloed moet je tog verkassen, dan moet ik ook meer uren in het bedrijf steken en minder gaan werken bij de baas.

 

Als je voor de ene belasting wel in aanmerking komt en voor de andere niet dat maakt voor de bedrijfigheid niks uit tog?

 

Het gaat er nu om dat ik bang ben dat ik teveel ga verdienen en dan de belasting op mn dak krijg.( daar word je mee dood gegooit) iedereen zegt dat tegen me.

 

Wel bedankt voor de reacties ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het gaat er nu om dat ik bang ben dat ik teveel ga verdienen en dan de belasting op mn dak krijg.( daar word je mee dood gegooit) iedereen zegt dat tegen me.
Zou je daar ook bang voor zijn wanneer je werkgever zegt dat je een loonsverhoging van 50% krijgt? Het extra inkomen uit je onderneming wordt eigenlijk niet veel anders behandeld dan dat van een loonsverhoging. Stijgt je inkomen, dan betaal je meer belasting. Doordat je als ondernemer afhankelijk van de criteria specifieke aftrekposten hebt, kan het in de praktijk nog meevallen.

 

Mijn tip voor jou: zet van alles wat je extra verdient de helft op een aparte rekening. Beschouw dat als een reservering voor de fiscus. Wanneer je belasting moet betalen heb je voldoende apart gezet om niet in problemen te komen en zodra je precies weet hoeveel je moet afdragen heb je een extraatje van het deel dat je voor dat jaar had gereserveerd, maar niet hoeft af te dragen. Niets om bang voor te zijn...

Link naar reactie
  • 0
Als je voor de ene belasting wel in aanmerking komt en voor de andere niet dat maakt voor de bedrijfigheid niks uit tog?

 

Niet dat ik weet.

 

Het gaat er nu om dat ik bang ben dat ik teveel ga verdienen en dan de belasting op mn dak krijg.( daar word je mee dood gegooit) iedereen zegt dat tegen me.

 

De belastingdienst wil gewoon zijn deel van jouw inkomen hebben. Als ze dat krijgen, zijn ze heel tevreden. Als jij ergens inkomen hebt waar je geen belasting over betaalt, en ze komen daar later achter, dan kan dat inderdaad problemen opleveren in de vorm van naheffingen en fikse boetes. Daarom zou ik als ik jou was even mijn cijfers op een rijtje zetten en vervolgens de belastingtelefoon bellen. Een kwartiertje werk.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Voldoe je aan de eisen die de landelijke overheid en gemeente stellen aan een garagebedrijf en/of showroom op deze locatie? Ik zou dat als advies eerst eens goed uitzoeken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zie boven. Heb je het Handboek ondernemen al gelezen?

Mijn tip voor vandaag: lees je eerst goed in en kom terug wanneer je specifieke vragen hebt.

 

Bij ondernemen komt meer kijken dan het werk waarvoor je betaald krijgt. Denk oa. aan de administratieve verplichtingen. Bedenk dus ook hoe je die gaat invullen voordat je begint met ondernemen. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Je onderneemt, dus ben je nooit safe.

 

Dat gezegd hebbende, inschrijving bij de belastingdienst en bij de KvK zijn zo'n beetje de basisrandvoorwaarden.

 

Begin vast na te denken over je bedrijfsnaam. Tweede, derde enzovoort handelsnamen kun je gratis aan het handelsregister toevoegen.

 

Zoek een goede boekhouder of administrateur om je het eerste jaar bij de boekhouding en de aangiftes te begeleiden. Als je er geen kunt vinden (een probleem dat mij bekend is), zou je ook in je familie of kennissenkring kunnen kijken of er iemand is die daar verstand van heeft.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Moet ik btw rekenen over de omzet of over de winstmarge van de omzet?

Een half jaar omzet is kleine 10 000 euro

 

 

9.5 De kleineondernemersregeling

Voor ondernemers die per saldo weinig btw hoeven te betalen, is er de kleineondernemersregeling.

Toepassing van die regeling kan betekenen dat u minder (of zelfs helemaal geen) btw hoeft te betalen

(zie tabel 9.1). Ook kunt u in sommige gevallen verzoeken om ontheffing van uw administratieve

verplichtingen voor de btw (zie paragraaf 9.5.1).

Er gelden 3 voorwaarden voor de kleineondernemersregeling:

– U betaalt, na aftrek van de voorbelasting, in een jaar minder btw dan €1.883.

 

 

 

 

 

9.10 Margeregeling voor handelaren in gebruikte goederen, kunst, antiek en

voorwerpen voor verzamelingen

Als u handelt in gebruikte goederen, kunst, antiek of voorwerpen voor verzamelingen, kunt u onder

voorwaarden de margeregeling toepassen. Dit houdt in dat u niet over de omzet btw berekent, maar over

het verschil tussen de verkoopprijs en inkoopprijs (de winstmarge).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.