Situatieschets:

Met drie personen hebben we al jaren een V.O.F. Eén vennoot zou graag een auto willen leasen (operational lease) via de V.O.F., maar de anderen willen 19 cent per kilometer ontvangen en hebben privé een auto gekocht.

Nu vinden alle vennoten het geen probleem om hier verschil in aan te brengen, maar wel zo dat er geen ongelijkheid ontstaat.

Maar klopt dan de volgende redenering?

- De BTW is geen probleem; dit wordt voorgeschoten en weer ontvangen.

- De kosten voor de lease zijn bijvoorbeeld 1000 euro ex. BTW voor de VOF >>> dit heeft bij 52% IB als gevolg dat de winstuitkering voor één vennoot 480 euro per maand lager wordt.

- De persoon die een leaseauto heeft, krijgt geen 19 cent meer.

Of is het verstandiger om apart een eenmanszaak op te richten........maar ja, wat worden dan de activiteiten van die eenmanszaak? Dan heb je een eenmanszaak voor de 'auto' dat wordt toch ook niet geaccepteerd.

Kortom; ik hoop dat mijn redenatie klopt bij de VOF en de kosten voor de operational lease. Dat maakt het een stuk eenvoudiger........maar ergens voelt het of ik iets over het hoofd zie. Vandaar mijn vraag!

Ik hoop dat iemand het leuk vindt om mij verder te helpen.

De vraag heb ik al bij de belastingdienst gesteld en op internet (en op dit forum) gezocht, maar ik kan het antwoord niet vinden ;-(

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57723-vof-en-operational-lease/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Volgens mij hoeft het niet zo ingewikkeld. De auto kan die ene vennoot als buitenvennootschappelijk vermogen in zijn aangifte opnemen. De opbrengst, kosten en bijtelling zijn dan voor de desbetreffende persoon. Zo heeft de rest van de VOF geen last van zijn of haar keuze om de balans uit z'n fatsoen te trekken met zo'n disproportionele aankoop. (zie ook bijvoorbeeld hier)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik begrijp deze constructie als je een auto zou kopen, maar hoe gaat dit in zijn werk als je dit zou doen via operational lease?

Vragen die dan bij mij boven komen zijn:

1. Mag de factuur van deze auto dan betaald worden via een rekening van de VOF

2. Bij een winstuitkering moet dan eerst rekening worden gehouden met het buitenvennootschappelijk vermogen van deze ene vennoot?

3. De andere twee vennoten krijgen 19 cent per gereden kilometer. Moet dit dan ook apart worden gehouden....buiten de VOF?

Kortom; wie zou mij nog verder willen helpen......want ik moet het ook nog aan twee anderen uitleggen ;-)

• 0

Het lijkt mij dat je daarnaast nog een kritiek punt over het hoofd ziet: wie is er verantwoordelijk voor het nakomen van alle verplichtingen uit de leaseovereenkomst? De vof en daarmee alle vennoten? Of alleen de vennoot zelf?

• 0

Dat risico is inderdaad al besproken en voorzien door een 'potje met geld' apart te zetten.......in geval van nood m.b.t. deze transacties. Met andere woorden; er is voor diverse jaren al een pot met geld voor gereserveerd dat dan aangesproken kan worden.

Het probleem zit veel meer in het 'eerlijk' plaatsen van de gemaakte kosten. Na de eerdere opmerkingen zou ik dan dit overwegen:

1. De kosten van de operationele lease worden betaald vanaf de betaalrekening van de VOF. (BTW kan dan terug worden gevraagd)

2. Iedere vennoot declareert 19 cent per gereden zakelijke kilometer

3. In de jaarrekening wordt er een tweede onderneming toe gevoegd in de winstbijlage, bij degene die een lease-auto heeft. Die 'onderneming' draagt de naam "buitenvennootschappelijke kosten VOF". Hierin worden alle kosten voor het operationeel leasen en de kosten voor het laden in gestopt.

Deze tweede onderneming + bijtelling van 4% wordt bij zijn persoonlijke IB gevoegd.

4. De winstuitkering wordt bij deze persoon verlaagd met de totale kosten (ex BTW) van leasen en het laden.

Ziet iemand hierin nog een denkfout of onmogelijkheid?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar