• 0

Re:Ondernemen vanuit uitkering

Het wordt je als startend ondernemer met een (deels) WW-uitkering niet echt gemakkelijk gemaakt.

 

Een regeltje waar zelfs het UWV zelf niet goed van op de hoogte blijkt te zijn is dat je, als je vanuit je uitkering zelfstandig gaat werken, je afhenakelijk van het aantal uren dat je in een week werkt je werknemerschap verliest. Je werknemerschap is waar je recht op uitkering op is gebaseerd.

 

Het onderdeel waar men je steevast incorrect of onvolledig over informeert is dat deze bepaling over de periode van een week gaat. Je moet eens in de 4 weken een urenbriefje inleveren waarop je aangeeft wat je sollicitatieactiviteiten zijn geweest, en hoeveel uur je gewerkt hebt.

 

Als je nu in 1 van die 4 weken bijvoorbeeld 24 uur hebt gewerkt raak je voor 60% je werknemerschap kwijt, en dus ook 60% van je uitkering. Dit kun je alleen terugkrijgen als je binnen 1,5 jaar weer stopt met het ondernemerschap.

 

Als je dus als startend ondernemer in de WW de kans krijgt om eenmalig een mooie opdracht aan te nemen kan het dus voordeliger zijn, financieel, om die klus niet aan te nemen. En dat lijkt me niet de bedoeling...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Errr.. eenmalig werk , freelance of zo...is niet echt ondernemen..

 

Ten tweede kun je altijd toestemming vragen om een onderneming te starten met behoud van uitkering naast het solliciteren.

Andere mogelijkheden zijn BBZ besluit en reintegratietrajecten.

 

Als je werk aanneemt en je ontvangt geld of natura voor het dan is dat inkomen dus logisch dat ..........

 

Je hebt dus geen probleem alleen een verkeerde intepretatie

 

 

There are no problems only challenges to solve.

Link naar reactie
  • 0

Frisian, je moet wel een onderscheid maken tussen verworven inkomsten (omzet) en gemaakte uren. Het UWV 'gunt' je namelijk wel een periode (zgn. oriëntatieperiode) om de onderneming op te zetten met behoud van volledige uitkering en dan moet je denken aan inschrijven KvK, opstellen ondernemingsplan etc. Maar zodra je vanaf de 1e dag actief met je nieuwe onderneming gaat acteren dan moet je die tijd verantwoorden aan het UWV en deze uren worden vervolgens gekort op je WW inkomsten ongeacht of je nu al omzet genereerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Daar is de BBZ regeling voor.

 

Kijk je bent of ondernemer. --> BBZ

 

Of je bent bezig om aan het werk te komen en naast het solliciteren ben je bezig je ondernemign op te zetten.

 

Lijkt mij geen enkel probleem met UWV. Zij controleren alleen maar of je bezig bent om snel mogelijk weer aan het werk te komen.

 

 

Ik ondervind helemaal geen belemmeringen (sociale dienst van gemeente), integendeel juist. Je moet je dus ook als creatief ondernemer gaan voelen en uitstralen.

 

In principe zijn er geen belemmeringen, problemen alleen maar uitdagingen om op te lossen.

 

Geef toe dat ik over deels werk/deels uitkering niet veel weet. Het principe blijft hetzelde, onderneem.

 

 

 

 

There are no problems only challenges to solve.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

ik wil ook eventjes reageren. Je word er idd dood ziek van.. ze weten het zelf niet.. die zegt dat,, dan moet je daar weer een afspraak voor maken.

 

maar goed ik zit zelf in de ww nog en ik heb vorige week een vof opgericht dit i.v.m. met een hele leuke klus :-) voor 1 jaar (contract).

 

ik heb zelf ook ook met verschillende mensen gesproken. Je moet gewoon je werk briefje invullen,, uren opgeven.. ik doe zelf 10 uur.. en wat ik verdien aan die klus zijn winst-inkomsten word ik niet voor gekort en aangezien ik weet wat deze klus oplevert zit ik goed :-) dus je gewoon

je uren opgeven,, daar voorzichtig mee zijn. Maar dat is makkelijker idd als je al weet wat je gaat verdienen.

 

 

heb zoiets zie het wel... Je laat alleen maar zien dat je wilt werken. En anders kunnen ze m'm reet kussen!! al die F*ck regels hier.. en zelf

zitten op gouden wc brillen ;-)

 

hoop dat iedereen die in de ww zit er iets aan heeft.

 

 

 

.

 

Link naar reactie
  • 0

Daar is de BBZ regeling voor.

 

Kijk je bent of ondernemer. --> BBZ

 

Of je bent bezig om aan het werk te komen en naast het solliciteren ben je bezig je ondernemign op te zetten.

 

Lijkt mij geen enkel probleem met UWV. Zij controleren alleen maar of je bezig bent om snel mogelijk weer aan het werk te komen.

 

 

Ik ondervind helemaal geen belemmeringen (sociale dienst van gemeente), integendeel juist. Je moet je dus ook als creatief ondernemer gaan voelen en uitstralen.

 

In principe zijn er geen belemmeringen, problemen alleen maar uitdagingen om op te lossen.

 

Geef toe dat ik over deels werk/deels uitkering niet veel weet. Het principe blijft hetzelde, onderneem.

 

 

Wat voor jou geen probleem lijkt, is het wel voor het uwv.

 

De instelling van het uwv is een hele andere.

Als je bezig bent een onderneming op te zetten, ben je dus niet vol aan het solliciteren, en kun je dit ook niet met volle overgave doen.

Ook al laat je maar iets in je cv of tijdens een gesprek merken van je ambities, dan lig je er al uit.

Welk bedrijf wil nu een werknemer die bezig is met ondernemen, en dus kans lopen dat iemand na de inwerkperiode pleitte is.

 

Het uwv is van mening dat iemand die bezig is een bedrijf op te zetten, dit op hun voorwaarden mag doen.

En die voorwaarde is dat je geen acquisitie of werkzaamheden mag verrichten tijdens de orientatieperiode.

Alleen formalitieten mogen afgehandeld worden zoals KvK BTWnummer, bussinesplan.

 

Doe je toch dingen waarvan hun vinden dat het niet kan, dan stopt je uitkering wegens fraude, en heb je kans met terugwerkende kracht je uitkering terugbetaald moet worden inclusief sociale premies.

 

Je beland in een reintegratietraject wat meer remt dan versneld.

Dit traject gaat met de snelheid zoals ambtenaren dat gewend zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien had ik inderdaad wat specifieker moeten zijn, ik bedoelde met uitkering een uitkering van het UWV.

 

De uitleg van Frisian komt mij dan ook wat bekender voor. Zelf wil ik nl. een onderneming opzetten waarbij ik niet direct omzet van meet af aan zal ontvangen. Wel worden dan mijn geinvesteerde uren ingekort op mijn uitkering. Vaak denk ik dat het eerlijker zou zijn als het UWV gedurende een nader te bepalen opstart periode, de uiteindelijke inkomsten zal gaan inhouden op de WW uitkering en niet alleen de ingestoken uren.

 

Waarschijnlijk zal dit in de praktijk wel moeilijk uitvoerbaar zijn. Hoe lang dient dan zo'n opstart periode te duren? Of vraag ik om teveel tegemoetkoming van het UWV?

Link naar reactie
  • 0

Ik zit (ook) in de WW. Ik ben daarin (uiteraard) terecht gekomen na ontslag als werknemer in loondienst.

 

Ik heb het 'geluk' dat ik al tijdens mijn laatste maanden van mijn loondienst als zelfstandige aan het werk was (ondernemen in deeltijd). Bij de intake van de WW moest ik onder meer opgeven of ik reeds als zelfstandige werkzaam was en hoeveel uur per week. Dat heb ik netjes opgegeven. Gevolg was dat ik nu in mijn WW-periode voor die uren niet gekort word.

 

Ik geef iedere vier weken mijn gewerkte uren aan op het werkbriefje. Werk ik meer uren per week dan bij de intake/toekenning aangegeven, dan word ik voor die meeruren gekort. Logisch, want ik moet voor de overige uren beschikbaar zijn/blijven voor de arbeidsmarkt. Daarin ga ik met Merkava mee. En ik wil voorlopig nog beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

 

Ik heb ook een gesprek gehad met de gemeente over BBZ. Dit is weer een hele andere materie inderdaad! Misschien na een jaar WW (en nog geen werk in loondienst) als dat nog kan, maar nu nog niet.

 

Over opstartperiode: je kunt bij CWI en, als het bij CWI niet lukt, rechtstreeks bij UWV, in aanmerking komen voor (externe) ondersteuning. Bijvoorbeeld coaching. Bij CWI heet dat een kwalificerende intake. Uren worden nog steeds gekort maar je krijgt wel begeleiding om je opstart te bespoedigen.

Remwerk creatief ontwerp en webwerk | Remco de Waal | remco@remwerk.nl | www.remwerk.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.