• 0

Prive lening voor zakelijke investering

Beste forumleden,

 

Ik wil graag een bestaande goed draaiende onderneming overnemen.

Ik heb mij een beetje ingelezen in dit forum, en op verschillende websites.

 


Het idee is dus om mijn prive lening op te hogen, om op die manier een lopend bedrijf over te nemen.

Ik heb met verschillende banken gebeld, en die beginnen allemaal over jaarcijfers, ondernemingsplannen en andere moeizame dingen.

De situatie is dat bedrijf al een aantal jaren bestaat en een positieve omzet heeft. De huidige eigenaar heeft er tabak van, en wilt er vanaf.

Ik heb dus niet echt de informatie waar de bank naar op zoek is.

 

Nu is mijn vraag aan jullie: hoe groot is de kans dat een partij als de belastingdienst (of een andere overheidsinstelling) hier lucht van krijgt, én wat kunnen ze er aan doen áls ik dus toch een prive lening gebruik voor zakelijke doeleinde.

 

Ik kijk uit naar jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zie het nut van verbouwen (en dus lenen) niet als de winkel draait. Als dit wel dringend nodig is, is dit reden voor een lagere overnameprijs.

 

Waarom zou je partner niet lekker in dienst blijven en dit alles eventueel meemaken als werknemer? Noem nou eens een goede reden voor overname behalve dan dat jij dat wilt!?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het nut van verbouwen (en dus lenen) niet als de winkel draait. Als dit wel dringend nodig is, is dit reden voor een lagere overnameprijs.

Ik denk dat je de situatie niet goed begrijpt (of gelezen hebt).

De consumptieve lening die privé gekregen is was e.v. bedoeld voor een verbouwing in huis (privé). Nu wil ano_niem_070 deze lening echter aanwenden voor het aankopen van een onderneming.

 

En momenteel staat er dus nog een bedrag in die lening open voor een eventuele verbouwing in het huis.

Echter kwam nu ineens deze kans langs; dus het geld van de verbouwing, stop ik ook liever in de aankomende onderneming..

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het nut van verbouwen (en dus lenen) niet als de winkel draait. Als dit wel dringend nodig is, is dit reden voor een lagere overnameprijs.

Ik denk dat je de situatie niet goed begrijpt (of gelezen hebt).

De consumptieve lening die privé gekregen is was e.v. bedoeld voor een verbouwing in huis (privé). Nu wil ano_niem_070 deze lening echter aanwenden voor het aankopen van een onderneming.

 

En momenteel staat er dus nog een bedrag in die lening open voor een eventuele verbouwing in het huis.

Echter kwam nu ineens deze kans langs; dus het geld van de verbouwing, stop ik ook liever in de aankomende onderneming..

 

 

klopt!

Link naar reactie
  • 0

Nou...

Het andere gedeelte + de eventuele verbouwing van de winkel is waar het geld voor nodig is.

 

Wat verbetert er voor jouw partner in deze hele geschiedenis? Krijgt die niks mee bij afscheid van deze werkgever? Wordt die ondernemer? In dat geval vallen sommige opgebouwde middelen vrij. Misschien is dat ook hier nog een optie?

 

Een bank gaat toch ook geen zakelijk krediet aan een andere financier verstrekken dan de ondernemer/exploitant zelf. Dat zou veel geloofwaardiger zijn. Dat je met inkomen borg staat is een ander verhaal.

 

Misschien antwoord je eerder selectief dan dat ik in dit geval slecht lees of begrijp. Eenmalige kosten? Borg? Buffer onvoorzien? Ik ken maar weinig startende winkeliers die niet boven begroting uitkomen. Doe met dit feit en deze kennis wat je wilt. Puur een kritische noot.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nou...

Het andere gedeelte + de eventuele verbouwing van de winkel is waar het geld voor nodig is.

 

Wat verbetert er voor jouw partner in deze hele geschiedenis? Krijgt die niks mee bij afscheid van deze werkgever? Wordt die ondernemer? In dat geval vallen sommige opgebouwde middelen vrij. Misschien is dat ook hier nog een optie?

 

Een bank gaat toch ook geen zakelijk krediet aan een andere financier verstrekken dan de ondernemer/exploitant zelf. Dat zou veel geloofwaardiger zijn. Dat je met inkomen borg staat is een ander verhaal.

 

Misschien antwoord je eerder selectief dan dat ik in dit geval slecht lees of begrijp. Eenmalige kosten? Borg? Buffer onvoorzien? Ik ken maar weinig startende winkeliers die niet boven begroting uitkomen. Doe met dit feit en deze kennis wat je wilt. Puur een kritische noot.

 

Groet,

 

Highio

 

 

we raken off-topic..

Link naar reactie
  • 0
In hoeverre wordt de belastingdienst wakker als ik ineens 40k leen, en er niets van koop.

 

Bij mijn weten is de belastingdienst alleen geïnteresseerd in hun eigen deel. Als jij (uitgaande van een EMZ) een X bedrag op de bank hebt staan, heffen zij belasting over het fictieve rendement van 4%.

 

Ik ben mijn bedrijf overigens begonnen met een (veel lager) consumptief krediet, daar heb ik de bank destijds ook niks over verteld.

 

Maar onderhand proef ik wel dat je er zelf flink over twijfelt, en dan moet je het gewoon niet doen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Nu is mijn vraag aan jullie: hoe groot is de kans dat een partij als de belastingdienst (of een andere overheidsinstelling) hier lucht van krijgt, én wat kunnen ze er aan doen áls ik dus toch een prive lening gebruik voor zakelijke doeleinde.

Ik schat die kans op ongeveer nul. Sterker nog, als je dat geld gebruikt met een hoofdzakelijk zakelijk oogmerk, zal de lening automatisch op de balans moeten (voor dat deel).

 

Ik denk dat het belangrijk is om fiscaal en juridisch niet te verwarren. Juridisch zul je moeten bekijken of je de lening hiervoor mag gebruiken. Dat is iets tussen jou en de bank (nog afgezien van de overweging of het verstandig is, als het wel mag). Fiscaal volgt de lening echter de investering. Is de investering zakelijk, dan is de lening dat ook (ook als dat dus juridisch niet zo is).

 

Zelfs als je het geld nergens voor gebruikt en op je spaarrekening zet is er geen sprake van belastingheffing trouwens. Je moet het geld namelijk salderen met je schuld. Per saldo heb je niets. Een die realisatie is misschien ook wel handig om in je achterhoofd te houden voordat je het uitgeeft, aan wat dan ook.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.