• 0

Daggeldvergoeding als ZZPer

 

Kan ik als zzper (met een vof) gebruik maken van een daggeld vergoeding

als ik voor een klus meerdere dagen in een andere stad verblijf (in Nederland) ?

 

Is dat net zoiets als een kilometer vergoeding?

 

Ambtenaren en gewone werknemers kunnen dat wel (zie artikel hieronder)

 

https://www.salarisnet.nl/2018/01/vergoeding-reis-en-verblijfkosten-binnenlandse-dienstreizen-2018/

 

Dus inplaats van alle bonnetjes in de boekhouding in te voeren gewoon een vast bedrag per dag als onkosten invoeren.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Dus inplaats van alle bonnetjes in de boekhouding in te voeren gewoon een vast bedrag per dag als onkosten invoeren.
Nee, een dergelijke regeling bestaat niet voor de inkomstenbelasting. Het wordt dus 'gewoon' de bonnetjes verzamelen en inboeken. Ik neem hierbij aan dat u de reis- en verblijfskosten wel in het uurtarief opneemt of apart in rekening brengt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het is me niet helemaal duidelijk of je de vraag stelt m.b.t. je klanten of m.b.t. de belastingen.

 

In geval het eerste, je mag met je klanten natuurlijk afspreken wat je wil. De vraag is hooguit, wil je die kosten apart specificeren of in je uurtarief opnemen? Het nadeel van de eerste methode is dat je discussie kunt gaan krijgen over onderdelen van je factuur, het nadeel van de tweede methode is dat je duur overkomt.

 

Ik meen me te herinneren, maar kan er zo gauw niets over vinden op het WWW, dat je kosten ook forfaitair kunt opvoeren. Je meet dan over een bepaalde periode wat de werkelijke kosten zijn, en in plaats van dat je telkens de werkelijke kosten ten laste van je winst brengt, gebruik je het forfaitaire bedrag. Cosara, kun jij daar iets over zeggen?

 

Verblijfskosten kunnen belastingtechnisch behoorlijk complex zijn, dus of dat de juiste route is, is maar de vraag (als het al mag).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Ik meen me te herinneren, maar kan er zo gauw niets over vinden op het WWW, dat je kosten ook forfaitair kunt opvoeren.
Anders dan in België, kent de Nederlandse wetgeving geen kostenforfait voor ondernemers. Voor de winstberekening zijn zij verplicht om kosten te bewijzen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Er is in Nederland een grote uitzondering op de regel dat voor ondernemers altijd de bonnetjes bepalen wat de onkosten zijn en dat is bij een eigen rijder (zelfstandige transportondernemer), maar dan alleen in het buitenland. Deze onkosten per dag zijn overigens aanzienlijk lager dan de vergoeding die beroepschauffeurs krijgen van hun werkgever (onbelast) volgens de CAO. De beleidsregel is te vinden op de site van de Belastingdienst. Tik in verblijfskosten eigen rijder en hij komt wel naar boven.

Link naar reactie
  • 0

Inhoudelijk sluit ik me aan bij cosara.. daggeld vergoeding niet mogelijk (op de uitzondering die na die Tiede noemt, neem ik meteen aan)

 

@Branco die methode van bonnetjes verzamelen om daggeld te bepalen is de methode die nodig is (of op zijn minst uiterst verstandig) voor werkgevers om hun daggeldvergoeding aan werknemers te onderbouwen. Voor een ondernemer heeft zo'n gemiddelde meting so wie so weinig nut want een andere opdracht kan tot totaal andere kosten leiden.. Zeker de hotelkosten zullen sterk wisselen per opdracht. en een hotel in Friesland heeft meestal een heel ander prijskaartje als een hotel bij maastricht of amsterdam. Het is dus ook niet zo heel raar dat voor ondernemers geen daggeld vergoeding bestaat. de kosten zijn gewoon te variabel voor een vast bedrag.

 

Heb wel ervaringstips aan dcderus

Als ik bij grotere bedrijven opdrachten heb vraag ik meestal of zij een hotel (evt tegen vol pension) kunnen regelen voor mij. Vaak deze bedrijven als ze vaker buitenlandse werknemers of consultants op bezoek krijgen afspraken met lokale hotels of hotelketens. Daar zit voor hun een prijsvoordeel in en voor jou scheelt het bonnetjes verzamelen en doorbelasten.

Ik heb een aantal keer in hotels gezeten die ik qua prijs (en luxe) nooit zelf zou hebben gekozen.. MAar de klant vond het best want zij hadden goede prijsafspraken en brachten al hun eigen werknemers daar ook onder.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wow.. goeie informatie allemaal. Bedankt.

 

Conclusie is duidelijk - je kunt geen forfaitaire verblijf vergoedingen in je boekhouding opvoeren.

Alles netjes met bonnetjes doen dus.

 

Afspraak met de opdrachtgever is op basis van een uurtarief wat alles dekt - geen aparte onkosten declaraties dus. Deze opdrachtgever had geen regelingen met lokale hotels.

 

Voor de logies heb ik voor het eerst wat geregeld via AirBnB en dat bevalt tot nu toe goed.

 

Ik overweeg nu om in de toekomst (opdracht is voor meerdere maanden) rechtstreeks met de particuliere verhuurder af te spreken.

Zolang die natuurlijk bereid is om een ontvangstbewijs voor de logies te geven.

 

Dick de Reus

(dcderus was een typu bij het registreren :-{ )

Link naar reactie
  • 0
Inhoudelijk sluit ik me aan bij cosara.. daggeld vergoeding niet mogelijk (op de uitzondering die na die Tiede noemt, neem ik meteen aan)
Die uitzonderingsregel bestaat wel ...

 

Inkomstenbelasting, winst uit onderneming, verblijfkosten eigen rijders

Geldend van 21-04-2011 t/m heden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als je voor langere tijd naar een hotel moet, gaat dit waarschijnlijk niet op, maar ik spreek altijd met de opdrachtgever af dat zij hotel en diner betalen. Daarnaast bereken ik een vast bedrag per dag (vroeger ook wel 'scheidingsgeld' genoemd; ik noem het 'Dagvergoeding'). Mijn ervaring is dat de meeste opdrachtgevers er zelf voor zorgen dat we 's avonds in de bar ook wat op hun kosten mogen drinken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.