• 0

Verwarring verlegde BTW & berekening KOR

Goedemiddag!

 

Ik heb een vraag over het berekenen van de KOR met verlegde BTW. Ik weet dat ik de BTW die naar mij is verlegd van de vermindering af moet halen, maar ik wil even zeker weten of mijn berekening nu goed is, omdat de formules en uitleg allemaal wat beknopt zijn op internet. De belastingdienst zegt bij de berekening het volgende:

 

"Meer dan € 1.345 maar minder dan € 1.883: 2,5 x (€ 1.883 – (btw-bedrag van vraag 5a van de aangifte – voorbelasting van vraag 5b van de aangifte))"

 

Volgens deze berekening moet je het bedrag van 5a meenemen in de berekening, maar bij 5a zit ook de btw die naar jou is verlegd opgeteld (rubriek 2/4).

 

Bij een voorbeeld wat ze geven van een aannemer wordt de btw die naar hem is verlegd niet mee genomen in de berekening, en de btw die hij heeft verlegd naar iemand anders wel:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/wanneer_btw_verleggen/bij_onderaanneming_en_personeel_uitlenen/rekenvoorbeeld_kleineondernemersregeling_en_verlegging

 

Mijn vraag daarom:

 

Is de formule in plaats van: Meer dan € 1.345 maar minder dan € 1.883: 2,5 x (€ 1.883 – (btw-bedrag van vraag 5a van de aangifte – voorbelasting van vraag 5b van de aangifte))

 

Eigenlijk: Meer dan € 1.345 maar minder dan € 1.883: 2,5 x (€ 1.883 – (BTWbedrag rubriek 1 + BTWbedrag rubriek 3 – voorbelasting van vraag 5b van de aangifte (waar de naar mij verlegde btw bij zit)) - naar mij verlegde btw

 

Simpel gezegd voor de berekening van de KOR in mijn eigen woorden:

 

- omzetbelasting rubriek 1 = 2000

 

- btw door mij verlegd rubriek 3 = 100

 

- btw naar mij verlegd rubriek 4 = 150

 

- voorbelasting rubriek 5B = 400 (inclusief 150 van rubriek 4)

 

Berekening: (2000 + 100 = 2100) - 400 = 1700

2,5 x (1883 - 1700) = 458

458 - 150 (rubriek 4) = 308 euro KOR

 

Is deze berekening goed?

 

Dan nog een vraag over de verrekening in het 4e kwartaal. Kan ik daar het totale KOR bedrag invullen waar ik recht op heb over het hele jaar, ook al zou het KOR bedrag over het jaar hoger uitvallen dan de btw die ik moet betalen in het 4e kwartaal?

 

Alvast heel veel dank voor het lezen en meedenken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is deze berekening goed?

 

Nee.

 

De KOR in jouw voorbeeld is 707 (of 708 - hangt maar net van af hoe je het afrondt).

 

Rubriek 3 (verlegging buitenland) telt niet mee. Alleen 2 (verlegging binnenland dus).

 

Dus het wordt:

2000 (rubriek 1) minus

400 (rubriek 5b) =

1600

 

(1883-1600)x2,5 = 707,50

 

Zo werkt de KOR.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste P,

 

Hartelijk dank voor je snelle antwoord! Dat is goed om te weten.

 

van die 707 KOR moet uiteindelijk nog wel de 150 af van de btw die naar mij is verlegd, toch? (Volgens het onderste voorbeeld van de belastingdienst bij de aannemer)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah oke, nogmaals bedankt voor je antwoord!

 

Ik heb dat vorige jaren wel gedaan toen ik sowieso onder de 1345 btw viel, maar ik zie nu dat ik toen ook de btw uit het buitenland die naar mij was verlegd optelde in de berekening bij de omzet. Ik kreeg van iemand dit antwoord op de getallen van toen bij een kwartaal-ob:

 

Btw op verkopen 555

Min Voorbelasting 24 (19+5)

= KOR 531

 

Bij de aangifte geef je dan dus aan

Btw op verkopen 555

+ Af te dragen uit EU 19

- voorbelasting 24

= af te dragen 550

- kor 531

= te betalen 19

 

Nu bereken ik het pas aan het eind van het jaar en neem ik rubriek 4 in eerste instantie al niet mee in de berekening, dan hoef ik hem er aan het eind ook niet meer af te trekken inderdaad.

 

Ik denk dat ik het nu snap. Veel dank!

Link naar reactie
  • 0

Sorry, toch nog even terugkomend op rubriek 3B in de berekening van de KOR.

 

Ik had het zelf zo volgens de berekening die je noemde:

1942 (rubriek 1) minus

355 (rubriek 5b)

= 1587

2,5x(1883-1586)= 740 KOR

 

Zojuist kwam ik een excelsheet tegen op internet (https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=kleine-ondernemersregeling-kor), waarin de KOR automatisch berekend werd, zo kon ik ook gelijk controleren of het klopt met wat ik had berekend.

 

In die Excelsheet neemt hij rubriek 3b alleen wel mee in de berekening van de KOR waardoor er een ander bedrag uit komt (bijlage)

 

Na wat googelen kwam ik op een pagina met specifieke situaties van DMV Boekhouding. Daarin zeggen ze ook dat 3b meetelt met de KOR:

"Het maakt niet uit of je btw hebt verlegd naar een ondernemer binnenland (aangifte 1e) en/of ondernemer binnen de E.U. (aangifte 3b) en/of ondernemer buiten de E.U. (aangifte 3a). Het gaat om jou totale verlegde omzet.

Bij berekening voor de btw aangifte hoef je over deze omzet géén btw te betalen, je hebt het immers verlegd.

Bij berekening voor de kleineondernemersregeling moet je de verlegde omzet wél meetellen als gemaakte omzet én de te betalen btw daarover. Dus hoewel je de btw niet hebt hoeven te betalen, telt de te betalen btw over jou omzet wel mee om je kor korting berekenen. "

 

http://www.dmvboekhouding.nl/specifieke-situaties-kleineondernemersregeling/

 

Ik hoor graag wat er klopt. Alvast bedankt weer!

excel.thumb.jpg.8a8b69b34ca09620166f675b29388346.jpg

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft de verkoop binnen eu niet mee te nemen. Die buitenlandse btw heeft niet met de Nederandse kor te maken. Staat ook niet bij de specifieke situaties. Alleen aankopen binnen/buiten de eu en binnenlandse verlegde btw.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/specifieke_situaties_kleineondernemersregeling

Dus inderdaad 740 kor

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.