• 0

In loondienst met concurrerende werkzaamheden als zelfstandige

Beste mede-ondernemers,

 

Ik heb een VOF en bouw daarmee websites voor (voornamelijk) bedrijven.

Dit doe ik buiten mijn werk om, in de avond uren en mijn weekenden.

 

Nu heb ik dus ook een vaste baan, maar het loopt allemaal niet meer zo lekker daar, dus ik ben op zoek gegaan naar een andere werkgever, en die heb ik gevonden. Sterker nog, toevallig schreven ze mij aan. Ik ben ingegaan op hun aanbod en heb een gesprek gehad.

 

Zij bouwen en onderhouden een cursus systeem voor bestuurders in het openbaar vervoer. Daarnaast hebben zij ook een bedrijf opgericht welke websites voor (voornamelijk) bedrijven bouwt.

 

Nu zijn wij dus concurrenten van elkaar, maar heb aangegeven dat ik zelf geen moeite doe om klanten te zoeken en dat een vriend van mij (eenmanszaak) de klanten aan levert.

 

Zij hebben de optie aangeboden: Ik schrijf de handelsnaam uit (de vof heeft 3 handelsnamen, 3 verschillende dingen in de ICT sector) en stop de activiteiten. Alle toekomstige klanten stuur ik naar hun en krijg een bonus per aangeleverde klant.

 

Het liefste houd ik mijn bedrijf, daar ik zelf geen klanten zoek en mij totaal niet bemoei van met de klanten van mijn vriend, zie ik hier geen problemen in.

 

Dagelijks ben ik na mijn werk nog minimaal 6 uur per dag bezig met mijn bedrijf en in het weekend bijna 15 uur per dag, ik doe dit al jaren lang, sinds mijn 16e, 12 jaar geleden, en wil dit nog blijven doen. Ik vind het leuk en wil niet zomaar een deel daarvan stopzetten.

 

Hebben jullie tips / ideeën / ervaringen die jullie delen willen met mij?

Zelf weet ik niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken.

 

Bvd, en alvast een fijn (werk)weekend toegewenst.

 

Henk

 

 

[Mod edit: titel verduidelijkt]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik lijkt te lezen: je wilt in dienst treden bij een concurrent, zij verzoeken je onderneming (deels) te staken zodat je niet meer concurreert, jij wil daar niet mee stoppen. Vervolgens vraag je om tips. Klopt dat? Dan is je vraag wel heel breed, en leg ik een vraag terug: wat wil je nu precies zelf bereiken?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Het liefste houd ik mijn bedrijf, daar ik zelf geen klanten zoek en mij totaal niet bemoei van met de klanten van mijn vriend, zie ik hier geen problemen in.

De (beoogd) werkgever wel.

 

Hebben jullie tips / ideeën / ervaringen die jullie delen willen met mij?

Zelf weet ik niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken.

 

Leg het terug bij de (beoogd) werkgever: geef aan dat het volledig moeten staken als zelfstandige voor jou een breekpunt is, maar je wel graag samen naar een werkbare oplossing wilt kijken (Stel indien mogelijk zelf een acceptabele en vooral werkbare modus voor met een duidelijk (S.M.A.R.T.) concurrentie- en relatiebeding.)

Wil werkgever wel meebewegen dan krijg je alsnog (deels) je zin. Wil werkgever niet meebewegen, dan niet doen!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt voor jullie antwoord.

 

Ik heb dit uiteraard ook besproken met de jongen waarmee ik samenwerk. Hij zelf wilt niet dat ik er mee stop, want dan valt voor hem ook een deel weg van zijn bedrijf. Hij kan zelf geen websites maken.

 

Wat ik begrijp uit jullie antwoorden moet ik er met het bedrijf samen uitkomen, of als het niet naar mijn zin is, afzien van hun aanbod.

 

In principe, als het bedrijf zegt; Het is van ons uit totaal geen probleem, we leggen dat schriftelijk vast, dan is het goed?

 

Zelf verstuur ik alleen facturen naar mijn goede vriend, en nooit naar andere bedrijven/particulieren, dus wellicht kunnen we dat ook vastleggen.

 

Graag wil ik jullie bedanken voor de moeite die jullie genomen hebben om te reageren op mijn bericht.

Ik ga er dit weekend eens over na denken.

 

Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

In principe, als het bedrijf zegt; Het is van ons uit totaal geen probleem, we leggen dat schriftelijk vast, dan is het goed?

Mogelijk, maar ik zou er alsnog niet aan beginnen als ik jou was.

 

Als jouw werkgever ook een concurrent is van jouw eigen zaak dan is m.i. het een kwestie van tijd totdat dat frictie gaat geven. Er zijn zoveel dingen die mis kunnen gaan in zo'n situatie. Om maar wat voorbeelden te noemen; jouw eigen zaak haalt een grote klant binnen en jouw werkgever wordt jaloers en meent dat het een klant is die voor zijn zaak bestemd was. Of het bedrijf van jouw werkgever draait slecht en er wordt een zondebok gezocht ("Henk heeft meer aandacht voor zijn eigen zaak"), enz. enz.

 

Maar goed, dat is mijn mening.

 

Link naar reactie
  • 0

In principe, als het bedrijf zegt; Het is van ons uit totaal geen probleem, we leggen dat schriftelijk vast, dan is het goed?

Mogelijk, maar ik zou er alsnog niet aan beginnen als ik jou was.

Als jouw werkgever ook een concurrent is van jouw eigen zaak dan is m.i. het een kwestie van tijd totdat dat frictie gaat geven ...

Geheel mee eens ... je creëert op zo'n manier een bedrijf binnen een bedrijf ... en dat loopt nooit goed af.

 

Ik zou het als werkgever nooit voorstellen en al helemaal niet accepteren.

 

Er zijn m.i. 3 keuzemogelijkheden ...

1. Het voort laten bestaan van de huidige situatie ...met een beetje van dit en een beetje van dat.

2. Stoppen bij de huidige werkgever en alle energie concentreren in de groei van de eigen onderneming.

3. Het aanbod van de nieuwe werkgever accepteren en het staken van de eigen onderneming.

 

Ik ben ook wel benieuwd waar de mede-firmant van de vof in het schaakveld staat.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Met goede afspraken maken kun je tot een voor beide partijen een werkbare oplossing komen.

In een strak geformuleerd relatiebeding zou je deze afspraken kunnen vastleggen. Daarbij moet goed nagedacht worden in hoeverre je een potentiële klant van jouw werkgever als relatie bestempelt.

 

Omdat je in feite concurrenten van elkaar bent lijkt een concurrentiebeding in deze situatie een minder goed idee, tenzij je de markt heel goed afbakent in de tekst van het beding.

Wilt u als zelfstandige aan de slag maar wordt u gehinderd door een relatiebeding of concurrentiebeding? Kijk voor deskundig juridisch advies op www.mijnconcurrentiebeding.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat mij niet helemaal duidelijk is voor welk bedrijf Henkie wil gaan werken. Is dat het bedrijf van het cursussysteem en/of het webbouwbedrijf?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste mede-ondernemers,

 

...

 

 

Dagelijks ben ik na mijn werk nog minimaal 6 uur per dag bezig met mijn bedrijf en in het weekend bijna 15 uur per dag, ik doe dit al jaren lang, sinds mijn 16e, 12 jaar geleden, en wil dit nog blijven doen. Ik vind het leuk en wil niet zomaar een deel

 

...

Als je nu al 60 uur per week voor je eigen bedrijf werkt, waarom heb je dan een andere baan nodig? Als het een normaal tarief is, heb je geen andere baan nodig en hoef je niet te stoppen met wat je zelf zegt heel leuk te vinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Nick is me voor met waar ik o.a. ook mijn vraagtekens bij zet..

 

Als je inderdaad al 50+ uur in de week voor je eigen bedrijf werkt, dan moet je volgens de juiste berekeningen al een aardig salaris hebben. Je bent toch niet een van die halfbakken webdesigners die voor 100eu een website in elkaar flansen? >:(

 

Sterker nog, toevallig schreven ze mij aan. Ik ben ingegaan op hun aanbod en heb een gesprek gehad.

 

Nu zijn wij dus concurrenten van elkaar

 

Alle toekomstige klanten stuur ik naar hun en krijg een bonus per aangeleverde klant.

Als je deze drie punten nou eens achter elkaar leest en even uit te gaan van het ergste: Ze geven jouw een jaar contract en daarna wordt die niet verlengd, zit je dus zonder baan, eigen bedrijf en zonder klanten.

 

Ook een optie is dat je het allemaal opgeeft maar dat die bonus als je de klanten overdraagt wel een flinke boost is. Bijvoorbeeld je hebt aan klant A de laatste 5 jaar 3000eu gevangen, dan mag die bonus daar wel boven zitten in mijn optiek.

 

Ik hoop dat je eruit komt en succes.

 

Link naar reactie
  • 1

Helemaal eens met het voorgaande, denk goed na over wat er gebeurt als het niet goed gaat in de toekomst.

 

Met een concurrentiebeding word je beperkt in het werk dat je kan doen nadat je bij je werkgever weggaat. Als je straks geen websites meer mag bouwen, dan heb je een probleem. Probeer dat tot bijv. een bepaalde branche te beperken (of iets anders).

 

Met een relatiebeding word je beperkt in de mensen en bedrijven waar je voor kan gaan werken of zaken mee mag gaan doen. Beperk dat tot de klanten van het bedrijf, waarbij je bijv, je eigen klanten probeert af te zonderen.

 

Of kijk of je kan afspreken dat je deels je eigen shopje kan blijven draaien: jouw huidige zaakaanleveraar blijft de klanten bij jou aanleveren en jij voert dat werk uit - maar dan onder de vlag van jouw werkgever. De band met jouw zaakaangever blijft dan goed. Afhankelijk van de formulering van het relatiebeding moet die zaakaangever worden uitgezonderd. De klanten die dan zijn binnegebracht, zijn off limit.

 

Kijk ook op de site van Simon Zuurbier, die hierboven heeft gereageerd, daar staat veel informatie en hij hanteert een scherp tarief.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Goede (bijna) avond,

 

Er gaat veel tijd in onze onderneming zitten omdat wij bezig zijn aan een project welke helemaal vanaf scratch gebouwd wordt. Deze verwachten wij 1 maart te releasen, dan veranderd ook direct onze omzet. Wij hebben al diverse afspraken vastgelegd met bedrijven welke het product direct in gebruik willen nemen.

 

De handelsnaam voor de websites/webdevelopment was opgericht speciaal voor de website opdrachten. Inmiddels heb ik ook al uitvoerig een gesprek gevoerd met mijn kennis (klinkt even wat beter). Hij volgt al een tijd een wordpress cursus, met de bedoeling om mij te helpen bij de werkzaamheden, maar hebben besloten om de samenwerking te stoppen en de bedrijfsnaam stop te zetten.

 

Vanzelfsprekend ondersteun ik hem wel nog bij de vragen die hij heeft.

 

Om even duidelijk te zijn; Nee, de website prijzen beginnen vanaf 1100 euro. Maatwerk begint vanaf +/- 3000 euro. Daarnaast heb ik al 19 jaar ervaring met HTML en ongeveer 14 jaar ervaring met php. Ik werk dan ook als senior php developer bij mijn werkgever.

 

Zolang de inkomsten nog niet stabiel zijn wil ik graag zekerheid hebben, zoals een werkgever. Gelukkig ben ik niet verplicht om overdag mijn werkzaamheden voor de onderneming te doen. Voor mij werkt dit goed. Het is geen vetpot, flink aanpoten, maar betaal in ieder geval gewoon netjes mijn belasting.

 

Het bedrijf waar ik ga werken heeft een specifieke branch waar zij in actief zijn, hiervoor hebben zij cursus software geschreven en doen zij nog wat meer dingen. Sinds kort hebben zij ook een development opgericht. Voor dat bedrijf zal ik ook werkzaamheden moeten verrichten. Vandaar dat wij dan concurreren van elkaar zijn. Ik kan niet teveel in detail treden dus.

 

Daarnaast ga ik mij niet verantwoorden waar de tijd aan besteed wordt. Niet alle tijd wordt betaald.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok heel goed, heb je al een besluit genomen of twijfel je nog ergens over?

 

 

 

 

On another note: Ok, dus je vraagt zo'n 3000 voor een opdracht en je hebt zo rond de 2 opdrachten per maand. Hoezo worden dan niet al je uren uitbetaald? Uit interesse, wat is je stappenplan als iemand van jou een website wilt? Zit er meer bij dan alleen webdesign? Als je geen tijd hebt is een link naar je website ook goed. :)

 

Als ik het goed begrijp ben je nu 28 jaar en je hebt 19 jaar ervaring in html, ik vind het nogal grappig dat je begint met het tellen van je ervaring met iets terwijl je 11 jaar was.

Link naar reactie
  • 0

No bigdeal, tropenjaren tellen dubbel! ;)

 

Neem elkaar als ondernemer nu alsjeblieft niet de maat! Dan is het immers toch altijd baas boven baas en dat is hier helemaal niet de sfeer of bedoeling!

 

Wat doen jij en ik als ondernemer?

 

Biedt de (toekomstige en oude) werkgever een pensioenvoorziening of bouwde je als ondernemer al iets op? Zelfde vraag voor arbeidsongeschiktheid voor topic starter en bigdeal voor zelfberaad. :P

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Met een concurrentiebeding word je beperkt in het werk dat je kan doen nadat je bij je werkgever weggaat. Als je straks geen websites meer mag bouwen, dan heb je een probleem. Probeer dat tot bijv. een bepaalde branche te beperken (of iets anders).

 

Waarschijnlijk zal TS eerst een tijdelijk contract krijgen en een concurrentiebeding bij tijdelijke contracten is sinds 2015 wettelijk verboden tenzij er een noodzaak is wegens zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen. Deze moet ook nog eens gemotiveerd worden (correct me if I'm wrong ;D).

 

Link naar reactie
  • 0

No bigdeal, tropenjaren tellen dubbel! ;)

Hahaha ;D

Neem elkaar als ondernemer nu alsjeblieft niet de maat! Dan is het immers toch altijd baas boven baas en dat is hier helemaal niet de sfeer of bedoeling!

Dit is ook totaal niet mijn intentie, ik vraag mij oprecht af waarom een werkgever meer zekerheid biedt dan je eigen onderneming. Doordat te begrijpen wil ik meer weten over zijn werkwijze, als dat mogelijk is.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is een stabiele maandelijkse vorm van inkomen (salaris) en mijn eerder genoemde verzekering of wettelijke regeling voor arbeidsongeschiktheid en een eventuele pensioenvoorziening.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo!

 

Maatwerk websites heb ik maar +/- 1 per jaar, voor de rest zo nu en dan wat wordpress websites. De ene maand halen we 4 websites binnen, de andere keer 4 maanden niks, daarom verkies ik liever een werkgever voor nu.

 

Zoals gezegd ben ik druk bezig met een eigen project en zoek ik geen klanten, want daar kies ik voor.

 

Gezien het eigen project zijn release nadert, en ik voorlopig nog even op een werkgever wil teren, heb ik ervoor gekozen om de website klanten er bij neer te leggen. Wie weet loopt het anders met mijn nieuwe werkgever, dan kan ik altijd weer bij deze kennis aankloppen, het nieuwe project is ook in samenwerking met hem, we laten elkaar dus niet in de steek. Daarnaast verzorg ik wel nog steeds hosting, office exchange en nog tal van andere diensten, dit zijn werkzaamheden welke mijn (toekomstige) werkgever niet doet.

 

Begrijp me niet verkeerd, maar ik wil niet groter overkomen dan mijn bedrijf is. Er gaat gewoon heel veel tijd in op dit moment, en er komen weinig inkomsten uit, maar zoals gezegd zal het zich langzaam gaan terugbetalen vanaf maart.

 

Ik wil jullie graag bedanken voor jullie tijd en moeite die jullie genomen hebben voor het beantwoorden van mijn vraag. O, en de andere vennoot, dat waren er 2, beiden zijn eruit gestapt, je weet hoe het gaat, ingeschreven bij de kvk, en dan meteen naast de schoenen gaan lopen, dure lease autos willen hebben etc, hier ben ik destijds niet mee akkoord gegaan en zijn zij weggegaan. Wegens privé redenen heb ik de VOF met mijn vrouw voortgezet. Heb ik toch nog wat prive details met jullie gedeeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is een stabiele maandelijkse vorm van inkomen (salaris) en mijn eerder genoemde verzekering of wettelijke regeling voor arbeidsongeschiktheid en een eventuele pensioenvoorziening.

 

Groet,

 

Highio

 

Dat is tegenwoordig ook geen reden meer met al die losse contracten en onregelmatigheden. Hoewel een schijn stabiliteit ook werkt, zolang er van binnen geen stress is, werkt het.

 

Maar nu snap ik de beweegredenen van Henkie veel beter, met de zeer onregelmatige inkomsten van zijn eigen onderneming wat ook te maken heeft met het druk bezig zijn met het nieuwe project wat in maart klaar moet zijn. Dan is het ook logischer om voor een werkgever te kiezen.

 

Ik wil jullie graag bedanken voor jullie tijd en moeite die jullie genomen hebben voor het beantwoorden van mijn vraag. O, en de andere vennoot, dat waren er 2, beiden zijn eruit gestapt, je weet hoe het gaat, ingeschreven bij de kvk, en dan meteen naast de schoenen gaan lopen, dure lease autos willen hebben etc, hier ben ik destijds niet mee akkoord gegaan en zijn zij weggegaan. Wegens privé redenen heb ik de VOF met mijn vrouw voortgezet. Heb ik toch nog wat prive details met jullie gedeeld.

 

Fijn voor de extra uitleg, hier heb ik zeker wat aan, ik haal overal lessen uit. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.