• 0

Levering van appartemensrechten met btw of overdrachtsbelasting?

Goededag allemaal,

Ik ben Herman. Graag wil ik jullie de volgende vraag stellen.

Ik ben eigenaar van een woonwinkelcomplex. Dit complex bestaat uit 2 appartementen en 2 winkels. Dit complex wordt straks gerenoveerd en er komen appartementen bij. Complex wordt met 5 nieuwe appartementen uitgebreid. De winkels worden helemaal opgefrist aan de buitenzijde en er komen nieuwe kozijnen in.

De winkels zijn op de begane grond en de bestaande appartementen op de 1e verdieping. Boven op die bestaande appartementen worden 2 nieuwe appartementen gerealiseerd. Ook worden 3 appartementen naast het complex gerealiseerd, tegen het complex aan, dus gewoon op de grond.

De appartementensrechten van deze toekomstige appartementen worden binnenkort aangeboden aan kopers. En de kopers zullen de appartementen zelf realiseren, natuurlijk volgens de afspraken die met de gemeente zijn gemaakt. Ik verkoop dus alleen de rechten. Deze plannen zijn uitgewerkt en goedgekeurd door de gemeente.

Mijn vraag:

Moet ik over de levering van appartementsrechten btw of overdrachtsbelasting betalen? Omdat ik alleen de rechten lever aan de kopers en deze kopers vervolgens op en naast een bestaande complex appartementen realiseren, denk ik dat dit met ovb moet zijn. Alleen ik weet het niet zeker.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen schetsen.

Alvast bedankt.

Herman

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Zie:

Omzetbelasting. Levering en verhuur van onroerende zaken

19 september 2013

Nr. BLKB2013/1686M

Belastingdienst/Directie Vaktechniek Belastingen

In:

Staatcourant

Jaargang 2013

Nr. 26851

Gepubliceerd op 30 september 2013 09:00

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Bedankt voor het nuttige stuk.

Ik begrijp dat de apartementsrechten afzonderlijk beoordeeld moeten worden. Er wordt dus niet naar het gehele pand gekeken. Elk apartementsrecht moet als zodanig worden beoordeeld. Volgens mij wordt er nog niet gesproken over in wezen nieuwbouw als alleen het recht wordt geleverd. Er is naar mijn idee dan nog niet een nieuw appartement gebouwd. De appartementsrechten worden dan met ovb geleverd en niet met btw.

Kan iemand zeggen of ik de goede conclusie heb getrokken?

• 0

Volgens mij zie je dat verkeerd. Door de wijziging van functie voor de vijf nieuwe appartementen zal sprake zijn van nieuwbouw. De andere twee appartementen gaan (waarschijnlijk) met 2% odb.

Overigens mag je er ook vanuit gaan dat de notaris belast met de aktes van levering zich hiervan vergewist.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Bedankt Joost. Inderdaad de notaris zal dat wellicht wel weten. Maar ik wil alvast goed voorbereid zijn, ben een stresskop. Voor alle 5 nieuwe appartementensrechten wordt er toch btw geheven. Gaan deze rechten dus mee in het regime van toekomstige appartementen, gebouwd door de kopers?

We zijn dus sterk afhankelijk van de intentie van de kopers. Deze zijn natuurlijk van plan woningen te realiseren. Alle 5 de appartememtsrechten gaan met btw, als zijnde in wezen nieuwbouw? Zeg ik het goed?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar