• 0

Site gekopieerd - overduidelijk !

Hoi allen,

 

Ik weet niet of ik er trots op moet zijn of dat ik kwaad moet worden, maar de site van mijn webdesign bureau is 'gejat' door een ander webdesign bureau in de buurt.

Toevallig kwam ik op hun site waarbij de kleuren, layout en zelfs CSS stylesheet me heeeeel erg bekend voorkomen.

 

Ik had toen per aangetekende brief erop gewezen dat ik er niet gecharmeerd van was, maar kreeg daarop een niet formeel reactie op per email.

 

Graag zou ik willen weten welke stappen genomen kunnen worden.

 

Heb gelezen dat dit onder de catagorie auteursrechten valt ?

 

Wat zijn de mogelijkheden en wat kan ik er uiteindelijk mee winnen, behalve dan dat hun site op non-actief wordt gezet ( wat ik in eerste instantie ook wil )

 

Stel dat ik dit rechtelijk laat verlopen dan ga ik ervanuit dat daar ook een prijskaartje aan vastzit ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over het gerechtelijke deel kan ik je niet veel zeggen, maar zorg wel dat je bewijs hebt in het geval het tot een rechtzaak komt: maak screenshots van zijn site; hopelijk heb je PSD-files van de lay-out, zodat je kunt aantonen dat de lay-out is gejat... Probeer dus zoveel mogelijk bewijs tegen hem te verzamelen. Het werkt immers nooit in je nadeel.

 

Voor zover ik weet, vallen ontwerpen inderdaad onder het auteursrecht, maar dat kan ik je niet met zekerheid zeggen.

Link naar reactie
  • 0

 

Voor zover ik weet, vallen ontwerpen inderdaad onder het auteursrecht, maar dat kan ik je niet met zekerheid zeggen.

 

Zolang er een beetje creativiteit in zit wordt het tegenwoordig al onder auteursrecht geschaard: dit is heel goed aan te vechten. Moet je wel bewijs hebben inderdaad. Rootbestanden, ftp-log, psd's, screendumps.... google's cache bestanden....) Je hebt zelfs nog zo'n site waarmee je terug in de tijd gaat en oudere versies van je site kunt vinden, weet iemand die link te melden?

 

Zelf maak ik bij mijn maandelijke update altijd screendumps van de oude, en de geheel oude root gaat met screendumps en al in een archief. Dit archief wordt met de vaste backups meegebrand op dvd.

Link naar reactie
  • 0

Hierboven is het reeds opgemerkt, maar bouw zo zorgvuldig als mogelijk jouw dossier op en verzamel het noodzakelijke bewijs dat de site gekopieerd is.

 

Dit is inderdaad een auteursrechtelijke case. Je kan hier verder weinig mee "winnen", behalve een toewijzing van de vordering dat de inbreuk op jouw auteursrecht wordt gestaakt. Vorder daarnaast een boete voor iedere dag dat het onrechtmatige gebruik voortduurt.

 

Wil je dit geschil via de rechter beslechten dan zal hier zowieso een prijskaartje aan hangen. Auteursrechtelijke zaken moet je voor naar de rechtbank en daar loop je tegen het procesmonopolie aan. Bijstand van een advocaat is nodig. De snelste weg is middels een kort geding.

 

Wellicht beschik je een zakelijke rechtsbijstandverzekering waarop je aanspraak kunt maken. Controleer echter eerst of deze dekking biedt voor intellectuele eigendomskwesties. De meeste verzekeraars kennen hiervoor namelijk een uitsluiting in hun voorwaarden. Biedt je verzekering wel dekking voor dit soort zaken, schakel dan nooit zelfstandig een advocaat in, maar meldt de kwestie eerst bij de rechtsbijstandverzekeraar. Je loopt anders het risico dat de dekking wordt uitgesloten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Om hier nog even iets aan toe te voegen.

 

Zie hier de copy van Speurders in het Boliviaans.

 

En de bijbehorende artikels en reacties op Sprout en Webwereld.

 

Aan de reacties is te zien dat het moeilijk wordt om een piraat aan te pakken, zeker als het om grensoverschrijdende conflicten gaat.

 

Ik denk dat je in dit geval vast moet houden aan "het gevoel van gevleid zijn" dat iemand niet creatief genoeg is om zelf iets te bedenken en daarom jouw idee kopieerd.

 

Reden te meer om die creatieve sappen te laten stromen en met een nieuw design te komen. Kost geld en tijd, maar dat geld ook voor de rechtelijke gang.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb iets dergelijks gaande op dit moment, wat zijn ongeveer de kosten voor dergelijke zaken en is er een verzekering die dit dekt?

 

Ik ben ook al een tijdje opzoek naar een instantie waar ik mijn code van gemaakte programmas kan laten registreren zodat ik kan aantonen dat ik het als eerste had.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook al een tijdje opzoek naar een instantie waar ik mijn code van gemaakte programmas kan laten registreren zodat ik kan aantonen dat ik het als eerste had.

 

Bij een aantal kantoren van de belastingdienst kun je tegen geringe vergoeding jouw spullen laten registreren.

Het wordt gearchiveerd met datum, mocht het nodig zijn dan kun je dit later als bewijs aanvoeren.

Link naar reactie
  • 0

Nou eerlijk gezegd heb ik me daar niet meer mee bezig gehouden.

De site is op dit moment nog steeds ongewijzigd.

 

Vraag me eigenlijk af in hoeverre het nou echt 'nut' heeft.

Er zijn zat sites 'gekopieerd' en om nou een rechtszaak of dergelijke aan te spannen hiervoor is iets teveel van het goede naar mijn gevoel. (tenzij ik Talpa heet uiteraard)

 

Die 'speurders' kopie in het Boliviaans is echt een grappig voorbeeld.... tis een 1-1 kopie :)

 

Vraag me af hoe ze de database hebben ingericht...... zelfde manier of andere manier ? zo ja op de zelfde manier.... hoe zijn ze daar achter gekomen dan ? database is vrij secure lijkt mij.....

 

Ben eigenlijk nog wel op zoek hoe ik zelf zo'n advertentie site op kan zetten......zijn hier scripts voor ala hotscripts ? die de basis geven en ik zelf een draai aan kan geven ?

 

 

Al met al..

 

Ik ga door met mijn eigen ding en ben al weer bezig met een nieuwe website.

 

I found my peace with it.

Link naar reactie
  • 0

Vraag me af hoe ze de database hebben ingericht...... zelfde manier of andere manier ? zo ja op de zelfde manier.... hoe zijn ze daar achter gekomen dan ? database is vrij secure lijkt mij.....

Ik denk niet dat de database hetzelfde is als die van jou. Er zijn verschillende 'indelingen' mogelijk die allemaal werken en het is toch niet zo heel moeilijk om een niet al te uitgebreide database zelf te verzinnen?

Link naar reactie
  • 0

Mijn mening ...

 

... niet te moeilijk over doen. Het is een compliment aan jou en de tijd die je er in steekt is verkeerde energie. Laat het los en zie het als een compliment. Jou creativiteit is onbeperkt. Als ze 1 ding van je jatten verzin jij 99 nieuwe dingen.

 

Een juridisch traject moet je niet aangaan. Die negatieve energie is het niet waard en op laag niveau snappen de rechters niet eens wat internet is. Stylesheets, CSS, Lay-out ... man ... vergeet het maar.

 

Laat het los, gooi deze maar met je rechterhand over je linkerschouder weg en ga door met positieve dingen.

 

Groet, Remo

 

[Hoe ludiek ook, het blijft je eigen site spammen. Verwijderd dus.]

 

 

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.