• 0

Minderheidsbelang in prive of holding

Beste Leden,

 

Ik ben overeengekomen om 30% aandelen van een bestaande bv over te nemen, ik ga ook in deze bv werken. De constructie bestaat nu uit een werk bv en een holding bv van de huidige 100% eigenaar.

Ik neem dus dan 30% aandelen in de werk bv.

Ik ga in loondienst bij de werk bv. Ik ben verplicht verzekerd voor werknemersverzekeringen ivm mijn minderheidsaandeel.

Er is een aandeelhoudersovereenkomst opgesteld.

 

Volgende week nog een afspraak met de accountant om e.e.a. verder door te nemen.

 

Mijn vraag is wat nu verstandig is, een holding oprichten en daar mijn aandelen in zetten, of de aandelen gewoon in privé houden?

 

Qua aansprakelijkheid maakt het volgens mij niet uit.

Van management fee is geen sprake, dus daar hoeft het ook niet voor.

Het bedrijf bestaat 2 jaar en draait goed, er is echter nog geen dividend uitgekeerd, maar als dat gaat gebeuren zou ik dat wel in een holding bv willen hebben zodat ik niet gelijk belasting hoef te betalen.

Kan ik dan tegen die tijd gewoon mijn aandelen in prive naar een holding overzetten of gaat dat niet zo makkelijk en kan ik beter direct de aandelen in een holding zetten en de jaarlijkse kosten die daarmee gepaard gaan maar voor lief nemen?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Kali,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik ben overeengekomen om 30% aandelen van een bestaande bv over te nemen

Wie heeft jou bij deze overeenkomst onafhankelijk geadviseerd en wat adviseert deze persoon over deze kwestie?

 

Van management fee is geen sprake, dus daar hoeft het ook niet voor.

Waarvan ga je dan de kosten van de holding betalen, zoals om maar wat te noemen het gebruikelijk loon?

 

Mijn vraag is wat nu verstandig is, een holding oprichten en daar mijn aandelen in zetten, of de aandelen gewoon in privé houden?

Je stelt een detailvraag, maar als toekomstig aandeelhouder gaat er fiscaal-juridisch het nodige voor je veranderen. Dat vraagt om breder advies en is maatwerk voor een fiscalist.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Kali,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik ben overeengekomen om 30% aandelen van een bestaande bv over te nemen

Wie heeft jou bij deze overeenkomst onafhankelijk geadviseerd en wat adviseert deze persoon over deze kwestie?

 

Van management fee is geen sprake, dus daar hoeft het ook niet voor.

Waarvan ga je dan de kosten van de holding betalen, zoals om maar wat te noemen het gebruikelijk loon?

 

Mijn vraag is wat nu verstandig is, een holding oprichten en daar mijn aandelen in zetten, of de aandelen gewoon in privé houden?

Je stelt een detailvraag, maar als toekomstig aandeelhouder gaat er fiscaal-juridisch het nodige voor je veranderen. Dat vraagt om breder advies en is maatwerk voor een fiscalist.

 

Bedankt voor je reactie Ron,

Mijn accountant heeft mij geadviseerd, ik heb volgende week weer een afspraak met hem, maar dit onderwerp laat me niet los vandaar dat ik op dit forum informatie zoek. In eerste instantie werd geadviseerd in prive, maar wel met de kanttekening dat je dan ook dividend prive krijgt, en dat wil ik niet.

 

Ik krijg loon via de werk bv, voldoet aan de gebruikelijk loon regeling. De kosten voor de holding bv zal ik dan uit prive moeten betalen neem ik aan?

 

Aandelen in prive of in holding moet ik ook nog aan mijn accountant voorleggen, maar ik wil me graag in grote lijnen alvast voorbereiden. Ik weet niet of je t.z.t. aandelen vanuit prive zomaar naar je eigen holding kan overzetten? (om te voorkomen dat er dividend prive wordt uitgekeerd)

Link naar reactie
  • 0

Mijn accountant heeft mij geadviseerd, ik heb volgende week weer een afspraak met hem, maar dit onderwerp laat me niet los vandaar dat ik op dit forum informatie zoek. In eerste instantie werd geadviseerd in prive, maar wel met de kanttekening dat je dan ook dividend prive krijgt, en dat wil ik niet.

 

wat is de reden dat je dividend niet naar prive wilt laten uitkeren als het advies in eerst instantie is om de aandelen in prive te nemen. Kennelijk vind je adviseur dit mogelijke dividend van ondergeschikt belang. Terwijl jij het nu al twee keer als argument noemt zonder dat ik andere argumenten zie waarom jij een holding zou willen.

 

Andere vragen zijn of de keuze om bij de werkmaatschappij in dienst te treden een bewuste keuze is, want die lijkt al gemaakt, mede omdat jij zegt dat er geen sprake zal zijn van een managementfee.

 

Er is geen logica om een BV te starten en vervolgens jaarlijks 1000 of 2000 uit prive storten om de kosten te betalen. Dat is een dure constructie om belasting op dividend uit te stellen. Uitkering van dividend valt in Box 2 dat kost 25% Zelfs als je bv elk jaar maar 1000 euro kost moet je minimaal 4000 dividend per jaar ontvangen om de kosten te dekken die jij bereid bent te betalen vanuit prive.

Van een 2 jaar oud bedrijf valt niet te voorspellen hoe het dividendbeleid gaat worden in de toekomst, zeker als minderheidsaandeelhouder heb je daar nauwelijks enkele invloed op. Het is heel goed mogelijk dat het bedrijf de eerste 10 jaar geen dividend uitkeert om groei te financieren of om een betere schuld/vermogen ratio op te bouwen. Er moeten dan wel hele grote dividenduitkeringen verwacht worden om jaren lang 1000 euro of uit prive op te hoesten zolang de werkmij geen dividend uitkeert.

 

Dit is maar 1 aspect uiteraard er kunnen totaal andere redenen zijn om wel een holding op te richten, maar die zie ik hier nog niet genoemd.

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Het in dienst treden bij de werkmaatschappij is ook geadviseerd.

Dit is voor de werkmaatschappij goedkoper, (en daarmee uiteindelijk ook in mijn voordeel) management fee levert mij volgens mij geen verdere voordelen op, we hebben een netto salaris afgesproken. Volgens mij ben ik wettelijk beter beschermt (o.a ziekte, werkeloosheid) bij een dienstverband in de werkmaatschappij dan via een holding met managementovereenkomst (alhoewel je daarin natuurlijk ook alles vast kan leggen).

 

Ik had de kosten voor de holding wat lager ingeschat, zeker wanneer er alleen aandelen worden gehouden en verder geen activiteiten zoals management fee in plaats vinden.

 

Verdere keuzes om een holding op te richten zouden naast belastinguitstel ook pensioenopbouw en uiteindelijke verkoop zijn, maar dat is ook allemaal pas op langere termijn, wat je zegt inderdaad dividend misschien pas over 10 jaar.

Maar terugkomend op mijn eerdere vraag, de vraag is eigenlijk of het verschil maakt of ik nu een holding opricht of later wanneer ik het echt nodig acht, dus als er inderdaad flinke dividenduitkeringen komen, of ik wil pensioen gaan opbouwen, of verkoop van de aandelen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

we hebben een netto salaris afgesproken

Wat je netto overhoudt van een bruto salaris is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie, waarop de werkgever geen invloed heeft en die aan verandering onderhevig kan zijn. Het afspreken van een netto salaris is dan ook... onpraktisch.

 

Ik had de kosten voor de holding wat lager ingeschat, zeker wanneer er alleen aandelen worden gehouden en verder geen activiteiten zoals management fee in plaats vinden.

Je wilt het beste van twee werelden, in loondienst bij de werk BV en aandelen houden in een holding om belasting over dividend te voorkomen. Je vergeet dan de gebruikelijkloonregeling die mogelijk van toepassing is op de holding. Als je per se een holding wilt, is een managementfee naar de holding mogelijk logischer dan in loondienst bij de werk BV (doorbetaaldloonregeling). In elk geval genoeg gespreksstof met je accountant. Houd ons op de hoogte.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Je vergeet dan de gebruikelijkloonregeling die mogelijk van toepassing is op de holding.

Die is niet van toepassing op deze holding, want daarin wordt geen arbeid verricht (omdat er al een loondienstverband in de werkmij is, en geen managementfee)

 

Als je per se een holding wilt, is een managementfee naar de holding mogelijk logischer dan in loondienst bij de werk BV (doorbetaaldloonregeling).

Logischer en gebruikelijker wellicht, maar er zijn meerdere redenen om een dienstverband juist wel in de werkmij te plaatsen. Zolang Kali zich maar bewust is van de voor- en nadelen van beide opties.

 

Bij een verplicht sociaal verzekerde minderheidsaandeelhouder is een dienstverband in de werkmij in ieder geval meestal gunstiger voor de minderheidsaandeelhouder zelf want geen gedoe met salarisadministratie en je hebt 2 jaar loondoorbetalingsplicht vanuit de werkmij.

 

En als er (ook) btw-vrijgestelde activiteiten worden uitgevoerd (financiële dienstverlening of iets medisch bijvoorbeeld) worden uitgevoerd in de werkmij, is een loondienstverband in de werkmij juist wél gebruikelijk, want de werkmij kan de BTW over de managementfee niet of niet geheel verrekenen: managementfee werkt dan - onnodig - kostenverhogend

 

Ik onderschrijf overigens de mening van StefanO: neem direct wel een holding als je winst en/of waardestijging verwacht.

 

En de kosten van een holding waarin vooralsnog niets gebeurt hoeven ook niet zo hoog te zijn: (ik betaal nog geen 300 Euro per jaar bijvoorbeeld)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste StefanO, Ron en Norbert,

 

Bedankt voor jullie adviezen. Ik ben weer wat wijzer en kan dit meenemen in mijn gesprek met de accountant.

 

Ik vraag me nog wel af wat er gebeurd als ik pas later een holding opricht, dus bij wijze van;

Ik neem nu de aandelen in prive tegen 100, na 5 jaar komt er dividend en wil ik dit in een holding dus richt ik daartoe een holding op en zet ook de aandelen van prive naar holding, waarde bijvoorbeeld 150, moet ik dan al belasting afdragen over de meerwaarde? (ik heb ergens gelezen dat dat niet hoeft als je niet binnen 3 jaar de aandelen weer verkoopt).

Link naar reactie
  • 0

Beste Kali

 

Een holding nu oprichten zorgt voor de deelnemingsvrijstelling. Dividend en ook de winst bij verkoop van die aandelen komen onbelast in je holding.

 

Later een holding tussenvoegen geeft problemen als jij niet meer dan 50% van het stemrecht op de aandelen in de werkmij houdt. Onbelast een holding invoegen kan via de aandelenfusie mits je meer dan 50% van het stemrecht in de werkmij houdt.

 

Bij 30% zal de andere 70% jou waarschijnlijk niet meer dan de helft van het stemrecht gunnen (wat je op zich scheef zou kunnen verdelen). Advies lijkt dan ook om die holding nu op te richten met de tip om te bezien of je een dividenddoelstelling kunt maken in de aandeelhoudersovereenkomst met de ander.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.