• 0

Wanneer wijk je af van algemene voorwaarden?

Als kleine sportschool is het soms lastig om de algemene voorwaarden te hanteren.

Nu is er een klant die vanaf december niet kon komen i.v.m.rugprobleem, we hebben hem geadviseerd het abonnement op te zeggen omdat hij niet weet hoe lang hij niet kan komen. Voorlopig gaat hij naar de fysio.

Dit heeft hij gedaan op 10 januari. Het is een maandabonnement dat altijd einde maand automatisch wordt geincasseerd. We hebben een bevestigingsbrief gestuurd met daarin volgens onze algemene voorwaarden een maand opzeg termijn. Dus februari zou volgens ons nog moeten worden geincasseerd.

Hier is de klant het niet mee eens aangezien hij ion december ook al niet kan en toch betaald heeft, zo ook voor januari. Waar ligt nu de grens, hoe ga ik hier mee om. Er zijn altijd wel klanten met een gezondheidsprobleem maar die hoor ik hier nooit over.

Hoe los ik dit netjes op?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag Jhonna,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Wat zou je zelf verwachten als klant?

 

Je had vanaf december de abonnementsgelden kunnen opschorten. Je kunt ze ook stug incasseren, maar die van februari (eind van de maand januari vooruit) zou ik zeker laten schieten. Zo iemand komt anders nooit meer terug en maakt tien of twintig keer zijn of haar (slechte) ervaring met jullie sportschool bekend.

 

Als je wat verder denkt zou je ook een kamer aan een fysiotherapeut beschikbaar kunnen stellen, dan blijven dit soort geblesseerde klanten jouw of jullie locatie bezoeken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Als je wat verder denkt zou je ook een kamer aan een fysiotherapeut beschikbaar kunnen stellen, dan blijven dit soort geblesseerde klanten jouw of jullie locatie bezoeken.

 

 

Kijk, dat vind ik nou een leuke wending. Het wegens gezondheidsproblemen weglekken van klanten omzetten in nieuwe business. Dit zou moeten kunnen werken, zie het genoeg om me heen. En het is veel beter dan strikt op je strepen te gaan staan. De goede naam lijkt me veel meer waard dan een maandje extra contributie.

Link naar reactie
  • 0

Eens met Highio. De klant is niet geweest en heeft niks gekost, maar december en januari toch betaald. Beetje coulance mag wel, en een bosje bloemen sturen met een beterschapswens zorgt voor meer positieve reclame dan stug februari ook nog betaald willen krijgen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
De klant is niet geweest en heeft niks gekost, maar december en januari toch betaald.

 

Dit is bij mijn weten het businessmodel van elke fitnesszaak, dus daarvan afwijken lijkt me lang niet zo voordehandliggend als nu wordt gesuggereerd.

 

Wat voor mijn gevoel doorslag geeft is dat de vraagsteller zélf er al aan zit te denken coulant te zijn. Waarom zou je dat dan niet doen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Dit is bij mijn weten het businessmodel van elke fitnesszaak

 

Of van welk willekeurig ander (service)abonnement of seizoenkaart. Dat je er geen gebruik van maakt levert wellicht een kleine verlaging van de variabele kosten op, maar de meeste kosten lopen gewoon door, met of zonder aanwezigheid: het is de (potentiële) beschikbaarheid (van pand, apparaten, instructeurs etc) waar de kosten in zitten, niet de aanwezigheid zelf.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nu is er een klant die vanaf december niet kon komen i.v.m.rugprobleem, we hebben hem geadviseerd het abonnement op te zeggen omdat hij niet weet hoe lang hij niet kan komen. Voorlopig gaat hij naar de fysio.

Dit heeft hij gedaan op 10 januari. Het is een maandabonnement dat altijd einde maand automatisch wordt geincasseerd. We hebben een bevestigingsbrief gestuurd met daarin volgens onze algemene voorwaarden een maand opzeg termijn. Dus februari zou volgens ons nog moeten worden geincasseerd.

Hier is de klant het niet mee eens aangezien hij ion december ook al niet kan en toch betaald heeft, zo ook voor januari.

Hoe los ik dit netjes op?

 

Heeft je klant geen vrienden/vriendinnen/kennissen/familie die op zijn/haar kosten willen sporten, of het abonnementsgeld tijdelijk willen delen?

 

Je kan de betaling van februari ook opschorten, of wat ook wel gebeurt, door laten betalen en bij herstel van de klant, de maanden dat de klant niet is geweest, weer verrekenen.

 

Desnoods geef je als beloning voor het niet verbreken van het abonnement een x aantal maanden gratis sporten cadeau, en hou vooral contact met de klant.

Link naar reactie
  • 0

Tsja...als je weet dat je niet kan sporten, maar pas opzegt op het moment dat je sportschool je dat adviseert, dan ben je als consument ook niet echt heel slim bezig.

 

Komt dit soort dingen vaker voor? Dan is het misschien toch een idee om de regels in stand te houden. Gebeurt het eigenlijk nooit? Dan kan het geen kwaad om deze ene keer wat coulant te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vrouw runt een masagesalon en ik behartig o.a. mede haar zakelijke belangen.

Wij hebben ervoor gekozen nooit moeilijk te doen. no-show, annuleringen op laatste moment etc nooit moeilijk over gedaan. Ja, we hebben wel algemene voorwaarden, voor als ...

Onze filosofie is dat als je maar positief blijft je daar uiteindelijk meer mee bereikt dan dreigementen, sommaties en aanmaningen :) In de casus van de sportschool zouden wij de geïncasseerde maandtermijn van januari hebben geïnvesteerd in een fruitmand voor de klant, met een van harte beterschap, en graag tot ziens als je weer beter bent!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.