• 0

Privé auto verhuren aan werkgever en zonder bijtelling rijden.

Dag Iedereen,

 

Er is al veel geschreven over bijtelling maar mijn simpele constructie heb ik eigenlijk nog niet op het forum gevonden. Hij gaat als volgt: mijn vader heeft een auto maar geen rijbewijs en de kinderen (wij)gebruiken deze regelmatig. Toen ik deze auto zakelijk reed voor mijn werk kreeg ik 19ct, maar nu ik een lease auto heb betaald mijn werkgever 23ct (550,- per mnd) excl. benzine, voor een veel kleinere auto die ik zonder bijtelling rijd. Nou zou ik mijn vaders auto willen verhuren aan mijn werkgever a 550,- per maand excl. benzine (voor een seat Ibiza 1.2 uit 2006 met 110.000km). Ik kan dan evt. later nog besluiten wél bijtelling aan te schaffen maar aangezien ik al een motor heb is dat niet per sé nodig.

 

met 1 jaar lease prijs heb ik de verkoopwaarde van de Seat ibiza al weer terug, zodoende leek het me een goeie deal.

 

Zou dit mogen? En zou dit ook mogen als ik zelf eigenaar van de auto werd?

 

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dag Iedereen,

 

Er is al veel geschreven over bijtelling maar mijn simpele constructie heb ik eigenlijk nog niet op het forum gevonden. Hij gaat als volgt: mijn vader heeft een auto maar geen rijbewijs en de kinderen (wij)gebruiken deze regelmatig. Toen ik deze auto zakelijk reed voor mijn werk kreeg ik 19ct, maar nu ik een lease auto heb betaald mijn werkgever 23ct (550,- per mnd) excl. benzine, voor een veel kleinere auto die ik zonder bijtelling rijd. Nou zou ik mijn vaders auto willen verhuren aan mijn werkgever a 550,- per maand excl. benzine (voor een seat Ibiza 1.2 uit 2006 met 110.000km). Ik kan dan evt. later nog besluiten wél bijtelling aan te schaffen maar aangezien ik al een motor heb is dat niet per sé nodig.

 

met 1 jaar lease prijs heb ik de verkoopwaarde van de Seat ibiza al weer terug, zodoende leek het me een goeie deal.

 

Zou dit mogen? En zou dit ook mogen als ik zelf eigenaar van de auto werd?

 

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

 

Nee, natuurlijk werkt dat niet: zodra de werkgever de auto betaalt, is het een 'door de werkgever beschikbaar gestelde auto' en heb je bijtelling.

 

En om de vraag van Marjan te beantwoorden: juridisch eigendom is niet vereist om iets te verhuren, kijk bijvoorbeeld naar onderverhuur.

Link naar reactie
  • 0

@steven

 

Volgens mij is het Yolo niet te doen om de bijtelling maar om de leasekosten van zijn werkgever bij zijn vader te laten landen. Dat is op zich prima mogelijk alleen deel ik de zorgen van Anouk.

 

Bovendien verricht vader hiermee een btw belaste activiteit, draait hij op voor onderhoud van een 12 jaar oude Seat en lijkt mij dit grapje voor de autoverzekering onmogelijk (lees geen dekking bij schade).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@steven

 

Volgens mij is het Yolo niet te doen om de bijtelling maar om de leasekosten van zijn werkgever bij zijn vader te laten landen. Dat is op zich prima mogelijk alleen deel ik de zorgen van Anouk.

Dat denk ik niet, want hij vraagt ook of het mag als hij zelf eigenaar is.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je werkgever een Seat Ibiza van 12 jaar oud willen leasen voor 550 per maand? Het lijkt me dat als jouw werkgever dit bedrag wil betalen dat hij dan niet wil dat je in een oude auto rijd. Zoals je zelf al aan geeft kan hij de auto dan beter kopen.

 

Omdat mijn werkgever het niets uitmaakt waar het geld heen gaat. Hij wilt geen auto kopen, dit is overlegd, en als hij mij hier het me mee naar mn zin maakt, waarom niet? Tevens heb ik nu twee auto's aan de gang te houden.

 

Link naar reactie
  • 0

@steven

 

Volgens mij is het Yolo niet te doen om de bijtelling maar om de leasekosten van zijn werkgever bij zijn vader te laten landen. Dat is op zich prima mogelijk alleen deel ik de zorgen van Anouk.

 

Bovendien verricht vader hiermee een btw belaste activiteit, draait hij op voor onderhoud van een 12 jaar oude Seat en lijkt mij dit grapje voor de autoverzekering onmogelijk (lees geen dekking bij schade).

 

Groet

Joost

Klopt, het is mij te doen om die grote leasebedragen die mijn werkgever per maand over de balk gooit. Ik krijg daar nu een mini toyota voor terwijl de Seat eigenlijk een veel luxere auto is. Als het onderhoud een 1000,- per jaar is lijkt het me alsnog een goede zet. Die autoverzekering is wel een dingetje. Lease bedrijven kunnen hem ook verhuren, dus wellicht dat ik daar eens iemand moet vragen of ik hem kan bijverzekeren.

 

Link naar reactie
  • 0

@steven

 

Volgens mij is het Yolo niet te doen om de bijtelling maar om de leasekosten van zijn werkgever bij zijn vader te laten landen. Dat is op zich prima mogelijk alleen deel ik de zorgen van Anouk.

Dat denk ik niet, want hij vraagt ook of het mag als hij zelf eigenaar is.

En idd, wat als ik zelf die auto zou overnemen?

Link naar reactie
  • 0

Waarom is er een lease auto gekomen? Waarom ben jij niet in die andere auto blijven rijden tegen 19ct?

 

Dit kan zelfs tegen meer dan 19ct. Maar de eerste 19ct is belastingvrij.

(dit is overigens wel incl. benzine/onderhoud/verzekering)

 

https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HL/thema_s-vervoer_en_reiskosten.html

21.1.4 Vergoeding hoger dan € 0,19 per kilometer en andere vergoedingen

Als u aan uw werknemer voor reizen met een eigen vervoermiddel meer vergoedt dan € 0,19 per kilometer, is de vergoeding boven die € 0,19 loon van de werknemer. Maar u mag dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon (zie paragraaf 8.1.3).

 

Dus je werkgever mag best meer dan 19ct vergoeden.

 

Klopt, het is mij te doen om die grote leasebedragen die mijn werkgever per maand over de balk gooit. Ik krijg daar nu een mini toyota voor terwijl de Seat eigenlijk een veel luxere auto is. Als het onderhoud een 1000,- per jaar is lijkt het me alsnog een goede zet. Die autoverzekering is wel een dingetje. Lease bedrijven kunnen hem ook verhuren, dus wellicht dat ik daar eens iemand moet vragen of ik hem kan bijverzekeren.

Niet alleen verzekering ben je vergeten maar ook de wegenbelasting (en die is echt niet verwaarloosbaar). Bij een lease auto komt echt wel meer kijken. B.v. 2x per jaar wisselen banden? Direct reparatie zonder zorgen en kosten. Goede (en dan bedoel ik goede) verzekering. Afschrijving van de auto (maar misschien verwacht jij dat die seat nog wel 10 jaar blijft rijden). Vervangend vervoer bij problemen. etc. etc.

 

Verder weet ik niet wat voor Toyota je werkgever geleased heeft (en waar) maar €550,- voor een mini-Toyota vind ik toch ook nog wel aan de prijs. Ik zie eerder bedragen van €190 tot €300,- p/maand staan voor een kleine Toyota (incl. BTW nota bene).

 

Weet je zeker dat de werkgever dat betaald of is jou dat "verteld"?

Zie bijvoorbeeld https://www.leaseplandirect.nl/lease-auto/toyota/aygo

 

O, en ter vergelijking de lease-prijzen van een Seat Ibiza :)

https://www.leaseplandirect.nl/lease-auto/seat/ibiza/

 

Link naar reactie
  • 0

Er is al veel geschreven over bijtelling maar mijn simpele constructie heb ik eigenlijk nog niet op het forum gevonden.

Misschien is daar een reden voor. Waarom zou een werkgever voor 550 euro per maand een 12 jaar oude auto met een dagwaarde van 2.000 euro willen huren in plaats van een nieuwe leasen met een waarde van 20.000 euro?

 

Waarom behandelen we deze werknemersvraag eigenlijk?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Nee, natuurlijk werkt dat niet: zodra de werkgever de auto betaalt, is het een 'door de werkgever beschikbaar gestelde auto' en heb je bijtelling.
Natuurlijk werkt dat wel ... zolang de transacties maar tussen eigenaar en/of verhuurder, zijnde niet de werkgever van de werknemer, en huurder plaatsvindt.

 

Saillant detail ...

 

U verhuurt de auto tegen een vergoeding die alleen de kosten dekt. Daarmee laat u zien dat u geen voordeel wilt halen uit de verhuur. U hoeft daarom geen belasting te betalen over de vergoeding die u ontvangt.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je werkgever een Seat Ibiza van 12 jaar oud willen leasen voor 550 per maand? Het lijkt me dat als jouw werkgever dit bedrag wil betalen dat hij dan niet wil dat je in een oude auto rijd. Zoals je zelf al aan geeft kan hij de auto dan beter kopen.

 

Omdat mijn werkgever het niets uitmaakt waar het geld heen gaat. Hij wilt geen auto kopen, dit is overlegd, en als hij mij hier het me mee naar mn zin maakt, waarom niet? Tevens heb ik nu twee auto's aan de gang te houden.

 

Maar als hij een nieuwe Seat Ibiza ergens anders leasd dan betaald hij veel minder als ik even vluchtig op internet kijk. Laat staan een 12 jaar oude. De constructie zou dan ook nog wel eens als onzakelijk gezien kunnen worden.

Met jou zelf de constructie afsluiten gaat de belastingdienst zeker niet mee akkoord. Met je vader heb ik er mijn twijfels over.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.