Hoeveel apparatuur op een stopcontact?

Aanbevolen berichten

Mijn werkkamer heeft welgeteld 1 stopcontact (en een electrapunt voor licht). Nu staat erop dat ding toch wel een behoorlijk aantal apparaten, en vroeg ik mij af - nu ik er nog een ding op wil zetten - of ik dan niet teveel vermogen trek.

 

Op het ene stopcontact staan nu

- een laptop

- een stereo met vier afzonderlijke gevoede elementen

- een speakerset

- printer

- externe harde schijf

- wifi router

- 20" LCD monitor

- opladers voor 2 headsets, videocamera en PDA

- halogeen bureaulamp

- staande kamerlamp

- shredder

 

DAMN wat een zooi apparatuur. Nu staat dat niet alles tegelijk aan, maar toch. Nu wil ik op den duur in deze ruimte een werkplek voor mijn vrouw maken. Die dan dus nog een bureaulamp en d'r computer moet aansluiten.

 

Kan iemand mij zeggen waar ik echt problemen kan gana creeren met mijn electra? Is er een manier op uit te rekenen (wattages optellen of zo) wat er wel en niet kan? Kan ik iets in de meterkast vinden dat zegt hoeveel vermogen/amperage er op een groep mag staan).

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

DAMN wat een zooi apparatuur.

 

;D

 

Nou is daar een rekensommetje voor, maar welke was het ook al weer.

 

Ik neem in ieder geval aan dat dit ene stopcontact op een groep in je meterkast aangesloten is met waarschijnlijk een zekering van 16 Ampere.

 

Daarnaast hebben een aantal apparaten die je noemt een adapter erop/tussen zitten zoals bijv.

- de schredder,

- je laptop,

- je halogeenlamp

- etc.

Dit scheelt enorm omdat je niet direct 220 V van het net trekt maar omvormt naar bijv 12/24 V met daarnaast ook lage Ampèrages.

 

Volgens mij moet je het aantal Ampère 's optellen van alle aperatuur afzonderlijk en de som daarvan mag niet boven je zekerings Ampèrage uitkomen.

 

En please correct me if I'm wrong, want dit is al weer een paar jaartjes geleden dat ik dit ergens geleerd zou moeten hebben. ;)

Link naar reactie

Dat alles op één stopcontact is een beetje vragen om moeilijkheden.

 

Kijk eens in de meterkast welke ruimtes nog meer bij de zolder opgeknoopt zijn.

Heel vaak is de bovenverdieping inclusief zolder één groep.

 

Voor het aangesloten vermogen kun je inderdaad alle vermogens van de apparaten bij elkaar op tellen.

Kom je ruim boven de 3000 watt uit dan moet je een andere oplossing gaan denken.

Er zit trouwens aan dit verhaal nog een addertje.

Stel dat je meerdere zware apparaten tegelijk met één snoercentrale aanschakeld, dan ontstaat er een piekstroom die vaak ver over de 16 Ampere heen schiet.

Gevolg zekering of automaat vliegt eruit.

Voor huisinstallaties geld per groep een aansluitwaarde van 16A is dus ongeveer 3600 watt (bij 220v)

 

Op zich denk ik dat de belasting nog wel mee valt als ik de lijst zo bekijk.

Er zijn echter nog meer redenen om het te verdelen over verschillende groepen c.q. stopcontacten (of wandcontactdozen in vonkentrekker taal)

Als nu de stekker eruit vliegt, ligt in één keer je hele kantoor plat.

Vaak werkt apparatuur beter als ze gescheiden over de groepen zitten.

Dus geen machines met motoren op de groep met computers.

Denk dan aan wasmachines, drogers maar ook dimmers kunnen kleine piekjes geven, gevolg storing aan apparatuur.

 

Dus bekijk de meterkast en tel de groepen.

Soms liggen er loze leidingen die gebruikt kunnen worden.

Een extra groep is dan eenvoudig te realiseren, mits de meterkast dit toelaat.

E.e.a. is afhankelijk van de situatie thuis.

 

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

 

Suc6

Link naar reactie

Gebruik geen goedkope verdeeldoosjes. Deze hebben een rating die lager kan liggen dan 16A en dus warm kunnen gaan worden. Maar je lijstje valt nogal mee, draai hier 3-5 PC's, laserprinter, espresso apparaat (1kw) en stofzuiger naast alle kleine verbruikers op 1 groep (2 contacten) en alles loopt prima.

Link naar reactie

Gebruik geen goedkope verdeeldoosjes. Deze hebben een rating die lager kan liggen dan 16A en dus warm kunnen gaan worden. Maar je lijstje valt nogal mee, draai hier 3-5 PC's, laserprinter, espresso apparaat (1kw) en stofzuiger naast alle kleine verbruikers op 1 groep (2 contacten) en alles loopt prima.

 

Niet helemaal on topic, maar er zijn mensen die een te lichte schakelklok voor hun wasmachine,vaatwasser en droger gebruiken.

Ook deze moet minimaal 16A zijn.

 

Menig binnenbrandje onstaat in de keuken door deze beruchte schakelklokken.

Link naar reactie

bedankt voor alle reacties. Mijn gevoel zegt me ook dat ik vraag om moeilijkheden, want de werkruimte staat op zolder, waar inderdaad lekker vaak de wasmachine en droger in koor staan te brommen. Maar, volgens mij heb ik voor boven twee groepen, dus dat zou het begin van een oplossing kunnen zijn. Zolang ik maar geen telefoontje van de centrale krijg, of ik nu eens eindelijk wil stoppen met de wijk platleggen :)

 

Had ik al verteld dat er ook een dieselgenerator draait, voor de babyfoon? :)

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Naar mijn idee kan het gemakkelijk, er staat weinig apparatuur op het lijstje dat echt veel vermogen trekt. Je kunt >3 kW belasten op een normaal stopcontact, mits je een redelijke kwaliteit stekkerdozen etc gebruikt.

 

Is het trouwens een laserprinter? Die kunnen nl nog wel eens flink wat vermogen afnemen voor het opwarmen.. dat staat er meestal wel achterop trouwens.

Link naar reactie

Als we dan toch bezig zijn. Theoretisch gezien zou het vermogen (in Watt) niets moeten uitmaken (behalve voor je energie-rekening).

 

Een vermogen zal geen kortsluiting leveren.

 

In een huis is alles parallel geschakeld. De som van alle ampères is dus het totaal dat uit je stroombron komt. Als je 15 apparaten aansluit, dan krijgen die gemiddeld allemaal 15/totaal Ampère.

 

Het probleem zit in de Weerstand. R = U / I (R = weerstand[ohm], U = spanning[volt], I = stroom[ampere] )

 

Als je veel apparaten gaat aansluiten, dan krijgen die allemaal 220/230 Volt (in parallelschakelijk is Volt overal gelijk) (apparaten gebruiken Volt om te functioneren, geen ampere). Dat werkt dus prima. Maar als je heel veel apparaten hebt, dan gaat de stroomsterkte per apparaat omlaag, en krijg je dus een heel kleine noemer bij R = U / I. Dit zorgt voor een gigantische weerstand. En ik denk niet dat elk apparaat een weerstand van 999999 ohm aankan......

Technisch innovator.

Link naar reactie

Je vergeet voor het gemak wel even de blindstroom trouwens, die kan aanzienlijk zijn bij sommige belastingen... vooral dingen als TL-bakken en apparaten met motoren scoren daar slecht op, oppassen met het inpluggen van de stofzuiger op een flink belaste groep dus!

 

dat klopt inderdaad. als je veel apparaten hebt aangesloten dan kan een blindstroompiek fataal zijn. bottom line is dat je altijd veiligheids-verlengsnoerdozen (hoe die krengen ook heten) moet gebruiken..

Technisch innovator.

Link naar reactie

wat zijn veiligheids-verlengdozen dinges?

 

hehe... ik kwam niet op het woord. ik bedoel steckerdozen met een beveiliging voor als de belasting te hoog is (vaak met een rode knop).

 

liefst dan ook een bakje met een ingebouwde zekering...

die knop is alleeen handig om zo je hele 'kantoor' in één knop uit te zetten!

 

ik heb op mijn werkplekje slechts één dubbel stopcontact... en daar hangen al mijn laders en aparatuur aan... één verdeel bak is nog van mijn oma geweest... die moet binnen kort maar eens vervangen worden ::)

---

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.