• 0

Chinezen en misleidende onderwerp regels in mails

Veelvuldig krijg ik mails van chinezen bedrijven die producten uit mijn branche verkopen om zich voor te stellen en of ik niet geintereseerd ben in hun producten.

Maar wat is dat toch met die figuren in dat land? vrijwel zonder uitzondering proberen ze je te misleiden met de onderwerp regel van de mail die ze versturen.

Ze zetten er vrijwel allemaal RE: of RE: RE: voor in de onderwerp regel om je zo te doen laten geloven dat jij als eerste een mail naar ze gestuurd hebt en dat zij daarop reageren met een antwoord.

 

Nu ben ik momenteel niet opzoek naar Chinese leveranciers maar bedrijven die mij een eerste mail sturen en in onderwerp mij al proberen te misleiden gooi ik stuk voor stuk allemaal direct op de spamlijst.

maar is dit iets typisch Chinees of cultureel ding dat ze je direct in eerste mail stuk voor stuk al proberen te belazeren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ze zetten er vrijwel allemaal RE: of RE: RE: voor in de onderwerp regel om je zo te doen laten geloven dat jij als eerste een mail naar ze gestuurd hebt en dat zij daarop reageren met een antwoord.

 

Wellicht gewoon een cultureel misverstandje?

Re betekent heet/gewild in het Mandarijn.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar wat is dat toch met die figuren in dat land? vrijwel zonder uitzondering proberen ze je te misleiden met de onderwerp regel van de mail die ze versturen.

(...)

maar is dit iets typisch Chinees of cultureel ding dat ze je direct in eerste mail stuk voor stuk al proberen te belazeren?

Er zijn 1.4 miljard Chinezen en die versturen biljarden mails. Tussen die mensen zitten vast oplichters. Tussen die mails zitten vast mail met valse onderwerpregels. Laat jij nu net alleen die laatste categorie ontvangen, in plaats van vriendelijke mails van je Chinese tante. Maakt dat alle Chinezen tot oplichters? Maakt dat alle mail tot misleiding?

 

Persoonlijk heb ik nauwelijks last van buitenlandse spam, dat doet mijn provider goed. Ik heb vooral last van Nederlandse spam, van die beginnende ondernemertjes die op het briljante idee komen eens wat ondernemers aan te schrijven. Maakt dat alle Nederlanders of alle ondernemers tot figuren die vrijwel zonder uitzondering mij proberen te belazeren?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg nergens dat alle Chinezen oplichters zijn.

Maar valt me gewoon op dat ik dus veel heel gerichte (ze hebben vaak verdiept in wat ik verkoop, weten wie ik ben enz) mail krijg vanuit China van vaak toch ook niet de kleinste spelers op mijn vakgebied (zijn veelal wat ik zo zie geen huis tuin en keuken spammers).

Verder dus ook helemaal goed als potentiële leveranciers mij e-mails sturen.

Maar valt me dus gewoon op dat 99,9% van die bedrijven die mij daarover mailen dus proberen te doen alsof ze reageren op een e-mail die ik hun gestuurd heb.

Vind ik dus extreem opvallend .als nu 1 op de honderd dat zou doen zou verder niet opvallen, maar gaat dus om 99,9% van de bedrijven uit China op mijn vakgebied die dat doen.

Heeft verder ook niks met spamfilters te maken want de mail opzich is prima om te ontvangen.

Maar daarom maar eens de vraag of dat soms iets cultureels is ofzo. mogelijk dat mensen uit andere branches precies dezelfde ervaring hebben, of juist niet. Vraag me gewoon af wat daarachter zit.

Krijg vanuit Europa ook veel mails van potentiële leveranciers maar die doen dat dus juist weer geen van alle.

Link naar reactie
  • 0

vrijwel zonder uitzondering proberen ze je te misleiden

(...)

is dit iets typisch Chinees of cultureel ding dat ze je direct in eerste mail stuk voor stuk al proberen te belazeren?

Ik zeg nergens dat alle Chinezen oplichters zijn.

::)

 

Heel genuanceerd vind ik het echter ook niet klinken.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb ik dat eerder zien opduiken bij congresaanbieders (ook veel-mailers) uit het Angelsaksische. Is een mail-marketing truc. Staat vast ergens beschreven als methode om het aantal openaars te verhogen.

 

Inderdaad: hier. ;)

 

Ik begrijp dat ze dan denken dat ik eerder zou lezen ja, maar wel heel slechte marketing truc en werkt bij mij behoorlijk averechts. en opvallend dat dus al 99,9% van mijn potentiele leveranciers uit China dat gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

vrijwel zonder uitzondering proberen ze je te misleiden

(...)

is dit iets typisch Chinees of cultureel ding dat ze je direct in eerste mail stuk voor stuk al proberen te belazeren?

Ik zeg nergens dat alle Chinezen oplichters zijn.

::)

 

Heel genuanceerd vind ik het echter ook niet klinken.

 

Nee maar ik heb het over die 200 leveranciers uit China die mij dus gemaild hebben om mij als klant binnen te halen. niet over die 1,4 miljard Chinezen die er zijn.

en 99,9% van die 200 die mij gemaild hebben proberen mij dus te misleiden met de onderwerpregel dus dat valt heel erg op.

Dat enkel Chinese bedrijven dit doen en dus Europese en Amerikaanse bedrijven juist helemaal niet.

Link naar reactie
  • 0

Nee maar ik heb het over die 200 leveranciers uit China die mij dus gemaild hebben om mij als klant binnen te halen. niet over die 1,4 miljard Chinezen die er zijn.

Dat is niet wat je schrijft, je haalt zelfs de Chinese cultuur erbij. Die 200 leveranciers zijn daar geen afspiegeling van.

 

Dat enkel Chinese bedrijven dit doen en dus Europese en Amerikaanse bedrijven juist helemaal niet.

Dat is maar net in welke lijst je staat of wat door je filter komt. Ik zie die "Re:" truc ook vaag genoeg voorbijkomen, maar juist niet van Chinese bedrijven.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Misleiden is nogal een groot woord hier, vindt u niet? Ik woon en werk zelf in China en ben bekent met de omstandigheden waaronder deze mensen werken. U moet zich realizeren dat deze verkoop medewerkers rond de 500 euro salaris krijgen. Als u nooit in China bent geweest denkt u misschien dat dit voldoende is maar China is niet meer wat het was. In de (midden) grote steden is de ‘’cost of living’’ bijna gelijk aan West-Europa! Het is dus begrijpelijk dat deze verkopers er alles aan doen om de aandacht te krijgen van potentiele klanten om zo hopelijk wat te verkopen en om zo een extra bonus te krijgen.

 

Daarnaast spreken weinig Chinezen goed Engels en krijgen ze vaak ook geen verkoop training van hun bedrijf. De kans is groot dat zij deze ‘’techniek’’ ergens online gelezen hebben en nu zelf toepassen in de hoop wat te verkopen. Ze moeten toch wat om de aandacht te trekken? In de bedrijven waar ik in China heb gewerkt heb ik deze techniek nooit voorbij zien komen.

 

Ik zie het probleem hier niet eerlijk gezegt. U kunt en mail openen en binnen 1 seconde zien of u eeder contact hebt gehad met dit bedrijf of niet. Zo niet en u bent niet geinteresseerd, jammer dan. Klik het weg en ga verder met uw werk...

 

Voor al uw tin containers en aluminium blikken: https://www.ucan-packaging.com

Link naar reactie
  • 0

Wellicht gewoon een cultureel misverstandje?

Re betekent heet/gewild in het Mandarijn.

Volgens mij is het gebruik van "Re:" al ouder dan het gebruik van mail. Ik kan me het gebruik herinneren in ouderwetse brieven als aanduiding van het onderwerp en dan was het ook niet altijd per se een reactie op eerdere correspondentie.

 

Dus google maar even aan het werk gezet en toen vond ik dit:

 

"Re" is an abbreviated form of the Latin "in re", which, "re" being the ablative case of "res" (thing), means "concerning" or "in the matter of"

 

Link naar reactie
  • 0

Cultuur verschillen blijven een gevaarlijk onderwerp om over te praten zonder elkaar meteen in de haren te vliegen. Ik heb op dit forum een paar keer mijn ervaringen met Belgische klanten gedeeld. Die zijn naar mijn ervaring over het algemeen wat ‘rekkelijker’ in het omgaan met regels. Eigenlijk begint het al in Nederland onder de rivieren, maar ook daar springt iedereen meteen op als ik dat zeg.

Je mag individuen nooit afrekenen op de groep, maar naar mijn idee is het prima om te waarschuwen voor de aard van het land.

Kan me nog herinneren dat er op dit forum gewaarschuwd werd voor corruptie in landen op de (trein) zijderoute.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Zou kunnen zijn dat ze in China alles extra uit de kast halen om hun inkomen aan te vullen en dat ze daar toevallig in mijn branche allemaal net een heel slechte marketing truck geleerd hebben (werkt bij mij averechts).

Feit is dat ik het opvallend vond/vind dat dus 99,9% van de leveraciers uit China dus blijkbaar die "truck" gebruiken en 0% van de leveranciers die Europa en Amerika dat doen.

 

En ja blijkt dat het woord cultureel bij bepaalde mensen als zogenaamde rode lap op een stier werkt.

Terwijl ik het ook niet eens zij dat het iets cultureels was maar gewoon vroeg of het zoiets kon zijn om te proberen te begrijpen waarom ze dit doen.

Misschien was er wel een heel specifieke reden dat het gebeurd (nu zijn dus meerdere mogelijke redenen genoemd).

Zo hebben meerdere landen specifieke (vreemde) gebruiken.

En ja voor mij voelt als ze me proberen te belazeren en daar krijg ik bijzonder ongemakkelijk gevoel bij bij een potentiële nieuwe leverancier als de samenwerking zo zou moeten beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het 'cultuur' verhaal achterwege laat valt het me vooral op dat dit soort mail überhaupt door de spam-detection algo's (van bijvoorbeeld Gmail) komt.

 

Als veel gebruikers relatief vaak achter elkaar dit soort mailtjes wegklikken (deleten of nog beter markeren als spam) zou Gmail toch eerder mailtjes uit China met RE:RE in het subject in de spam folder moeten plaatsen.

 

Mijn ervaring is dat als je maar consequent spam mailtjes blijft labelen als spam Gmail na verloop van tijd perfect aanvoelt wat spam is of niet. Tegenwoordig nemen we dit vaak voor lief maar denk eens terug aan tien jaar geleden toen je elke ochtend minstens tien minuten kwijt was met het opschonen van je mailbox.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Feit is dat ik het opvallend vond/vind dat dus 99,9% van de leveraciers uit China dus blijkbaar die "truck" gebruiken

Het is geen feit dat 99,9% van de leveranciers uit China die truc gebruikt, want het geldt alleen voor de selectie van mails die jij toevallig hebt ontvangen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Vanuit China ontvang ik inderdaad ook tientallen of honderden tamelijk gerichte mails over product(tussen)handel op maand- of jaarbasis. Vanuit India, tenminste volgens de afzenders, gaat het meestal om aanbiedingen voor 'responsive websites' en 'SEO proposals'. Ik heb nog nooit gevraagd naar hun kennis van Europese wetgeving en taal. Duitsers die mij ongevraagde berichten sturen, bieden in het algemeen in het Duits meuk aan voor op kantoor. So be it.

 

E.e.a. geschiedt ongetwijfeld op basis van websitebezoek en/of whois gegevens.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Feit is dat ik het opvallend vond/vind dat dus 99,9% van de leveraciers uit China dus blijkbaar die "truck" gebruiken

Het is geen feit dat 99,9% van de leveranciers uit China die truc gebruikt, want het geldt alleen voor de selectie van mails die jij toevallig hebt ontvangen.

 

ja ik weet nu wel dat ik het Chinezen deel van jou persoonlijkheid duidelijk beledig, maar als je focus iets breder kan maken als je blijkbaar verongelijkte Chinese persoonlijkheid dan zou het ook voor jou al lang duidelijk kunnen zijn dat ik heb over de 99,9% van degene doie mij mailen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je zet het topic zelf al aardig scherp aan, dus dan komen er reacties.

 

Maar wat wil je nou eigenlijk? Je krijgt spam en bent er niet blij mee. Je vraagt je af of dat typisch Chinees of een cultureel ding is. Of het antwoord nu 'Ja' of 'Nee' is, wat maakt dat voor jou voor verschil?

 

Even ranten kan best lekker zijn soms, maar als het eruit is, is het eruit - toch? Mooi. Verder met ondernemen, dan! ;)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is Ron niet zo zeer in de (internationale) handel actief. Dat geeft vast een andere kijk op de zaak en een andere vorm van communiceren (adviseur vs ondernemer). Relaxt allemaal. :-K

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor de grootste hostingprovider in de Benelux gewerkt, en dit fenomeen was bijna dagelijkse kost. Veelal zag ik het voorkomen wanneer men een nieuwe domeinnaam had geregistreerd, en dan voornamelijk een .com domeinnaam. Niet alleen Chinezen, maar mensen uit diverse landen houden dit soort nieuwe domeinnamen in de gaten. Zodra er een nieuwe domeinnaam voorkomt in hun monitoring, schrijven zijn degene aan en doen je een voorstel. De gegevens zoals je e-mailadres moet je vaak opgeven bij de registratie van de domeinnaam, en staan dus open en bloot op het internet. Tegenwoordig bieden registrars al anonieme WHOIS aan, dat is een pleister op de wond.

 

Mijn devies is om hier niet op in te gaan, na verloop van tijd zal de hoeveelheid afnemen.

Link naar reactie
  • 0

Je zet het topic zelf al aardig scherp aan, dus dan komen er reacties.

 

Maar wat wil je nou eigenlijk? Je krijgt spam en bent er niet blij mee. Je vraagt je af of dat typisch Chinees of een cultureel ding is. Of het antwoord nu 'Ja' of 'Nee' is, wat maakt dat voor jou voor verschil?

 

Even ranten kan best lekker zijn soms, maar als het eruit is, is het eruit - toch? Mooi. Verder met ondernemen, dan! ;)

Ik zet inderdaad scherp aan.

Maar daarna al meerdere keren uitgelegd wat ik precies bedoel.

ik zie de mails die ik krijg niet eens als spam. maar door de naar zoals ik dat ervaar poging tot misleiding met de RE: en RE:RE: in onderwerp gooi ik die mails altijd weg omdat ik het gevoel krijg dat ze me doelbewust proberen te misleiden wat ik een ongezonde start van een zakelijke samenwerking vind.

Tot zover prima.

Maar na paar jaar en vele honderden mails van potentiële leveranciers uit China en Europa zag ik een duidelijk patroon dat leveranciers uit China dit wel doen en leveranciers uit Europa en Amerika dit niet doen (Voordat Ron weet gaat huilen: ik heb het dus over de leveranciers die mij mailen en niet over alle leveranciers die er bestaan).

Dus was ik benieuwd of andere mensen hier ook ervaring mee hebben en of daar dus een mogelijk heel simpele verklaring voor zou zijn.

Mogelijk begrijp ik die leveranciers dus gewoon verkeerd en is het volledig onterecht dat ik het gevoel krijg dat ze me proberen te misleiden.

 

Had dus niks met "even lekker ranten" of wat dan ook te maken, puur met kijken of ik de boel dus misschien verkeerd zie/zag en of ik mogelijk juist begrip voor moet hebben.

 

Daar zijn meer dan genoeg antwoorden opgekomen en is voor mij ook meer als voldoende duidelijk.

 

enkel blijft Ron zich dus gedragen als een of andere bekende Mediageile advocaat die de Chinese cultuur/bevolking als klant heeft en met zoveel mogelijk aandacht moet verdedigen en uit pure wanhoop naar aandacht elke keer alles weer uit zijn verband blijft trekken met nutteloze niet inhoudelijke opmerkingen waarvan al lang duidelijk gemaakt is hoe het zit en wat er bedoeld wordt.. Precies wat er hier op dit forum heel vaak mis is met bepaalde personen.

Link naar reactie
  • 0

Topic gaat bij deze op slot aangezien de eerste kneus alweer uitgedeeld wordt. Dit kan niet de bedoeling zijn in dit soort 'an sich' onschuldige ervaringen- of discussietopics.

 

Modgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.