• 0

Startende freelancer zonder kennis van zaken

Hè,

 

Ik ben 20 jaar en een startende freelancer. Het loopt wel lekker en ik zou me nu graag willen inschrijven bij de KvK zodat ik over mijn inkomen belasting kan gaan betalen.

 

Ik heb alleen totaal geen kennis van economie, belasting of een bedrijf opzetten.

 

[*] Het inschakelen van een accountant is aangeraden voor deze situatie, neem ik aan?

[*] Heb ik überhaupt kennis nodig van belastingen/boekhouding om dit op te starten, of regelt de accountant het meeste werk?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste dbanaan,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Het loopt wel lekker en ik zou me nu graag willen inschrijven bij de KvK zodat ik over mijn inkomen belasting kan gaan betalen.

Belasting betalen is niet zozeer verbonden aan een KvK inschrijving. Mogelijk moet je ook nog belasting betalen danwel BTW afdragen (of terugvragen) met terugwerkende kracht tot je begon met freelancen. Overleg dit met een boekhouder.

 

Ik heb alleen totaal geen kennis van economie, belasting of een bedrijf opzetten.

Een accountant is teveel van het goede, begin eens met een goede boekhouder. Enige kennis is wel aan te bevelen om de juiste beslissingen te kunnen nemen voor je organisatie. Vergeet niet dat je zelf verantwoordelijk bent. Begin eens met het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een accountant is teveel van het goede, begin eens met een goede boekhouder. Enige kennis is wel aan te bevelen om de juiste beslissingen te kunnen nemen voor je organisatie. Vergeet niet dat je zelf verantwoordelijk bent. Begin eens met het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst.

 

Hè Ron, bedankt voor de tips! Ik zal het handboek eerst wel doornemen, aangezien ik er bar-weinig verstand van heb ;D

Link naar reactie
  • 0

Je had tot nu toe je inkomsten bij "overige inkomsten" op je privé aangifte moeten invullen inderdaad.

 

Oftewel echt even op zoek naar een boekhouder én zelf ook het een en ander lezen is ook een goede. KVK had vroeger BTW trainingen van 1 dag, erg leerzaam. Maar anders minstens een boek lezen inderdaad.

 

Om geld te besparen is het ook handig om zelf de BTW aangifte te leren doen. Vooral met een online boekhoudprogramma is dat prima te doen. En dan is de boekhouder er voor de jaaraangifte en eventuele vragen tussendoor.

Link naar reactie
  • 0
Heb ik überhaupt kennis nodig van belastingen/boekhouding om dit op te starten, of regelt de accountant het meeste werk?

 

Ja! Blind vertrouwen in een accountant of boekhouder is nooit goed! Je moet op zijn minst weten wat diegene doet en hoe je de uitkomst van zijn werk kunt ‘lezen’ en interpreteren.

 

Als ik een tuinman inhuur dan weet ik niet hoe de planten heten die hij plaatst, maar ik kan zien of het mij bevalt. Als ik het A-Team inhuur dan telt het resultaat en ook dat ervaar ik als de klus gedaan is. Maar als je zelf geen kaas gegeten hebt van wat je boekhouder doet, dan loop én draag jij vrijwel altijd de risico’s en gevolgen!

 

Basiskennis van je financiën is daarnaast vereist om goede beslissingen te maken. Ondernemers die alleen kijken naar hun banksaldo en debiteurenstand vallen om. Je schulden en verplichtingen zijn minstens zo belangrijk. Je moet exact weten wat je hebt, gaat ontvangen, wanneer en waaraan je dat moet uitgeven. Reserveer altijd de btw die je moet afdragen en zet ruwweg 30% van je winst weg voor de inkomstenbelasting. Je boekhouder doet dat niet voor je en maakt je er vaak ook niet attent op.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.