• 0

(lease)auto Belgisch kenteken in werk-bvba, woonachtig in NL

Goedendag,

 

Onderzoek en navraag geeft mij diverse antwoorden en ook Belastingdienst kan mij geen volledig helder antwoord geven. Daarom hier mijn vraag, misschien heeft iemand praktijkervaring.

 

Ik heb een holding BV in Nederland. Met die holding BV bezit ik (99% BV en 1% als natuurlijk persoon) een werk-BVBA in België. Ik ben aangesteld vanuit mijn holding BV als zaakvoerder voor de bvba waarin ik dagelijks werkzaam ben. Ik ben niet in loondienst bij bvba, ik stuur maandelijks vanuit holding BV een factuur voor managementfee.

 

Indien ik vanuit bvba aan mij als zaakvoerder een Belgische (lease)auto ter beschikking zou stellen dan is dat in België veel gunstiger maar ik meen dat deze vlieger niet op kan gaan en wel omdat ik niet in loondienst ben van bvba maar wordt aangesteld door de NL Holding BV. Omdat ik mijzelf als DGA verloon vanuit holding BV NL zie ik me zelf niet als werknemer (in loondienst van bvba) en dat is wat ik teruglees als een voorwaarde voor vrijstelling.

 

Ik krijg dan van bekenden te horen (positieve versie) dat je als zaakvoerder werkzaam bent binnen de bvba dus dat het mag maar ik heb weinig zin om achteraf een hoop ellende met NL belastingdienst te krijgen. Ik zal de auto alleen zakelijk gaan rijden overigens.

 

Iemand tips of praktijkervaring?

Vriendelijk dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inmiddels toch iets verder gekomen. Er bestaat ook een Vergunning vrijstelling bpm werkgever.

 

U kunt deze vrijstelling aanvragen als u voldoet aan de volgende drie voorwaarden:

– U woont in Nederland en u hebt een onderneming in het buitenland.

– U hebt een personenauto, bestelauto of motor met een buitenlands kenteken.

– U gebruikte deze personenauto, bestelauto of motor voor ten minste 50% zakelijk buiten Nederland. Hierbij tellen de kilometers woon-werkverkeer niet mee. U hebt een onderneming in het buitenland als u daar een eenmanszaak hebt, lid bent van een maatschap, of bestuurder, vennoot of aandeelhouder bent van een vennootschap.

 

Ik verwacht dat verder dezelfde regels gelden. Dus wanneer je >500km /jaar rijdt dan betaal je bijtelling maar over welk bedrag? Over de NL waarde of de BE waarde?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik verwacht dat verder dezelfde regels gelden. Dus wanneer je >500km /jaar rijdt dan betaal je bijtelling maar over welk bedrag? Over de NL waarde of de BE waarde?
Dat is niet van belang aangezien uzelf schrijft ... "Ik zal de auto alleen zakelijk gaan rijden overigens."

 

Mocht dat wel zo zijn - 500 kilometer per jaar is immers snel gereden - dan is de Nederlandse cataloguswaarde bepalend voor de bijtelling privegebruik.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedxhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat leek me al de enige mogelijkheid.

Dan wordt het een afweging wat het dan echt minder kost en wat voor eventuele administratieve werkzaamheden daar tegenover staan en of het me dat waard is.

Naast NL belasting kan ik me voorstellen dat men in BE ook wil weten wie met die auto binnen BVBA rijdt en hoe dat dan gaat en zal ik ook dingen moeten aantonen. Kan dubbele bewijslast betekenen en hoop admin voor wat lagere maandkosten. Die tijd kan ik dan denk beter besteden aan de normale werkzaamheden die stuk leuker zijn ook.

Dank voor uw reactie, mochten anderen nog tips hebben, ik hoor ze graag.

 

Link naar reactie
  • 0

Alternatief: in Belgie gaan wonen.

 

De sluiproutes voor het privegebruik van een zakelijke auto zijn tegenwoordig met stevige hekwerken afgesloten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Kan de leaseauto ook vanuit BE rechtstreeks op mijn Holding BV NL komen. In dat geval heb ik alleen met NL Belasting te maken en dat vind ik prima daar ik er toch alleen zakelijk mee rijd. Op een middenklasser kan dit zomaar zo'n € 300-€350 maandelijks schelen (NL/BE en afhankelijk van auto en kilometrage) op de bedrijfskosten maak ik op uit een vergelijk tussen Leaseplan NL en BE. Dat is moeite waard.

 

Dank weer en groet.

Link naar reactie
  • 0

Kan de leaseauto ook vanuit BE rechtstreeks op mijn Holding BV NL komen.

Dat moet volgens mij wel kunnen, al ga je wel BPM betalen voor de periode dat de auto in Nederland wordt gebruikt.

 

zie:

Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992.

Geldend van 01-01-2018 t/m heden.

 

Artikel 14b.

1. Voor een motorrijtuig dat is geregistreerd in een andere lidstaat van de Europese Unie of een staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, en dat voor een periode van ten hoogste vier jaren ter beschikking wordt gesteld aan een in Nederland wonende natuurlijke persoon of gevestigd lichaam door een in die andere staat wonende natuurlijke persoon of gevestigd lichaam, wordt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen, op verzoek de ingevolge artikel 1, zesde lid, te betalen belasting op voorhand verrekend met de teruggaaf die op de voet van artikel 14a kan worden verleend als het motorrijtuig na afloop van de overeengekomen periode van terbeschikkingstelling weer buiten Nederland wordt gebracht.

... e.v.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nog even verder in verdiept.

Ik zou graag weten of er mensen met ervaring zijn.

 

Kan ik een auto überhaupt vanuit de BVBA leasen en door mij als door holding BV (moeder BVBA) aangesteld zaakvoerder van BVBA laten berijden. Ik krijg geen loon vanuit BVBA. Er gaat hiervoor maandelijks een management fee naar Holding BV NL.

 

Of moet ik vanuit NL holding BV een Belgische leaseauto te leasen? Deze holding BV is volledig eigenaar van BVBA.

 

Als ik erachter kom dat 1 van beiden niet zou kunnen dan scheelt dat weer een oplossing verder onderzoeken.

Ik weet inmiddels dat ik aan alle gestelde voorwaarden kan voldoen zoals >50% zakelijke kilometers in België (bron: Vrijstelling bpm - aanvraag vrijstelling bpm werknemer, belastingdienst).

 

Dank.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste bvba,

 

voor (mee)lezers is het interessant om aan bronvermelding te doen.

 

Verder begint het mij persoonlijk in ieder geval licht te duizelen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

heb bron vermeld.

 

daarom vraag ik ook mensen met specifieke ervaring te reageren, al zijn die er naar mijn idee niet veel op dit forum (op dit vlak). maar alles wat ik aan extra info opdoe helpt me weer verder.

het is ook ingewikkelde materie omdat belastingdienst het ook niet echt duidelijk kan maken.

dan heb je aan praktijkervaringen van anderen in gelijke situatie meer.

iemand die er meer in zit begint het niet te duizelen.

kom ik hier niet verder dan zal ik sowieso een adviseur moeten betrekken.

 

groet en fijne avond

 

Link naar reactie
  • 0

Uit het standpunt als je een auto op Duits kenteken hebt en in Nederland woont en ook in Nederland wordt belast over je wereld inkomen het volgende:

 

Je ben in loondienst van een Nederlands bedrijf en wordt belast in Nederland over je inkomen, daardoor word je ook belast voor de bijtelling over de NEDERLANDE catalogus waarde van de auto (ook al staat deze op Belgische kenteken)

 

Aangezien je niet in loondienst bent in België, dan wordt je in Nederland belast met 22% Over de Nederlandse catalogus waarde.

 

Indien je Salary Split neemt, dan geld het volgende:

Ik weet niet wat de bijtellingspercentage is in België, maar stel dat dat 12 procent is, dan belast de Nederlandse belastingdienst je over de volledige 22% bijtelling van de Nederlandse catalogus waarde - wat je in België als bijtelling hebt betaald.

 

De 2 genoemde vrijstelling zijn leuk, daarmee ontwijk je alleen de wegenbelasting en BPM in Nederland. (dit is een verklaring dat je de auto vooral buiten Nederland gebruikt)

 

Wat is het standpunt van uw Belgische boekhouder/accountant voor een auto Belgisch kenteken?

 

- Ps, ik zou dat management nog even bekijken vanuit België naar Nederland? vind de Belgische fiscus het wel oké dat deze geen loonbelasting kan belasten? in Duitsland wordt dit door het finanzamt niet geaccepteerd.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor reactie.

Ik ben als DGA niet in loondienst van mijn holding BV. Ik keer vanuit ontvangen management fees maandelijks wel een salaris uit waarover ik belasting afdraag. Corrigeer me als ik daar denkfout maak.

 

Ja, het is inderdaad een verklaring dat ik voornamelijk in België rijd. Ik heb een prive auto die ik daar nu voor gebruik maar nu het begint te lopen wil ik een auto voor puur zakelijk te rijden, heeft mijn gezin ook een auto als ik 2 dagen onderweg ben in BE. Enerzijds is daar het voordeel van lagere kosten in BE voor een auto, meer voor minder en anderzijds mag ik er eventueel nog een beetje prive mee rijden ook, MITS de verhouding zakelijk verkeer in BE maar boven de 50% blijft. Maar dat prive rijden gaat het niet om. Het gaat mij echt om het zakelijke deel.

 

Mijn belangrijkste vraag is of ik zo'n auto ook vanuit NL Holding BV kan leasen bij BE leasemij en dan met de aanvraag vrijstelling BPM safe zit. Ik voldoe naar mijn idee aan alle voorwaarden.

 

Aangaande managementfees vanuit NL Holding BV naar BVBA werkmij....waarom zou dat niet mogen? Staat ook opgenomen in de statuten dat buitenlandse Holding BV een zaakvoerder moet aanstellen, wie dat is, etc. Hoe de bezoldiging wordt geregeld mag "bestuur" van BVBA regelen en dat ben ik uiteraard als Holding BV NL ook. Zeer gangbare zaak. Kan goed dat dit in DE niet kan. Bovendien verdient BE aan BVBA door BTW en loonbelasting medewerkers in loondienst. Nee, in BE is het klimaat best wel gunstig voor de ondernemer als je er in duikt ook al denken veel mensen van niet, maar dat is ander onderwerp dat hier niet thuishoort.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben als DGA niet in loondienst van mijn holding BV. Ik keer vanuit ontvangen management fees maandelijks wel een salaris uit waarover ik belasting afdraag. Corrigeer me als ik daar denkfout maak.

U stuurt een management factuur vanuit u Holding bv naar uw bvba, de Holding bv betaald uw salaris, u bent dan in loondienst van de Holding bv.

Mijn belangrijkste vraag is of ik zo'n auto ook vanuit NL Holding BV kan leasen bij BE leasemij en dan met de aanvraag vrijstelling BPM safe zit. Ik voldoe naar mijn idee aan alle voorwaarden.

Waar zou u de bijtelling dan willen betalen over de auto? daar u niet in loondienst bent in België.

Bovendien verdient BE aan BVBA door BTW en loonbelasting medewerkers in loondienst.

btw heeft er niet van doen. in België wordt er dus voor de door u verrichte werkzaamheden geen loonbelasting afgedragen in B maar in NL. (wel voor het persooneel in de bvba maar niet voor u zelf) Google eens onder Salary split

 

Al met al is het leuk een auto op een buitenlands kenteken, echter meer problemen dan voordelen.

Wat zegt uw boekhouder in NL of die in België B van een aanschaf van de auto op Belgisch kenteken?

Link naar reactie
  • 1

dank voor reactie.

 

U stuurt een management factuur vanuit u Holding bv naar uw bvba, de Holding bv betaald uw salaris, u bent dan in loondienst van de Holding bv.

Correct.

 

Waar zou u de bijtelling dan willen betalen over de auto? daar u niet in loondienst bent in België.

Met de vrijstelling BPM betaal je helemaal geen bijtelling.

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aanvr_verg_vrijst_bpm_werkgever_bpm0531z4fol.pdf

Gisteren ook laten toelichten door Belastingtelefoon Auto.

 

btw heeft er niet van doen.

ik bedoelde dat men in BE aan de BVBA verdient dmv belastingen in het algemeen die de bvba afdraagt. Was irrelevante opmerking voor onderwerp. Weer van geleerd overbodige info weg te laten.

 

Al met al is het leuk een auto op een buitenlands kenteken, echter meer problemen dan voordelen.

Wat zegt uw boekhouder in NL of die in België B van een aanschaf van de auto op Belgisch kenteken?

Met de toelichting van Belastingdienst "Auto" afdeling is het zeker een zeer interessante optie. Enige is dat je wel je zaken op orde moet hebben met je kilometers zodat goede controle mogelijk is. Nu, dat lijkt me normaal en prima te doen.

Verder ga ik nu afstemmen met financieel adviseur.

 

Link naar reactie
  • 0

klopt, als ik >500km prive zou rijden maar dat ga ik dus niet doen (of de auto moet een elektrische worden). auto zal alleen zakelijk bereden worden met wat km's voor de enkele boodschap in de buurt wanneer de prive auto niet beschikbaar is.

aan die bijtelling kan niemand ontkomen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.